Generalkonferenser
Uthärda i Kristus
Generalkonferensen i oktober 2023


Uthärda i Kristus

Jesus Kristus gör det möjligt för oss att ”uthärda”.

Det var en dag fylld av tydliga och direkta liknelser, komplicerade frågor och djupa lärdomar. Efter att ha gett skarpa tillrättavisningar till dem som liknade ”vitkalkade gravar [som] utanpå ser … fina ut, men inuti är … fulla av de dödas ben och all möjlig orenhet”,1 gav Jesus ytterligare tre liknelser om andlig förberedelse och lärjungeskap. En av dem var liknelsen om de tio jungfrurna.

”Då ska himmelriket bli som när tio jungfrur tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen.

Fem av dem var oförståndiga och fem var kloka.

De oförståndiga tog sina lampor men tog inte med sig någon olja,

medan de kloka tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor.

När brudgummen dröjde blev de alla dåsiga och somnade.

Vid midnatt hördes ett rop: Brudgummen är här! Gå ut och möt honom!

Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor.

De oförståndiga sade till de kloka: Ge oss av er olja, våra lampor slocknar!

De kloka svarade: Den skulle inte räcka både till oss och till er. Gå i stället till dem som säljer och köp.

Men när de hade gått iväg för att köpa kom brudgummen, och de som var redo gick med honom in till bröllopsfesten. Och dörren stängdes.

Till slut kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss!”2

”Men han svarade: Jag säger er sanningen: Ni känner mig inte.”3

”Håll er därför vakna, för ni vet inte vilken dag eller timme [Människosonen] kommer.”4

President Dallin H. Oaks ställde följande tankeväckande frågor rörande brudgummens ankomst:5 ”Tänk om han skulle komma i morgon? Om vi visste att vi skulle få möta Herren i morgon – genom vår för tidiga död eller genom hans oväntade ankomst – vad skulle vi då göra i dag?”6

Jag har lärt mig av egen erfarenhet att andlig förberedelse inför Herrens ankomst inte bara är nödvändig, utan är det enda sättet att finna sann frid och glädje.

Det var en klar och kall höstdag när jag fick höra orden ”du har cancer”. Min man och jag blev helt ställda! När vi åkte hem i tystnad och bearbetade nyheten vändes mitt hjärta till våra tre söner.

I sinnet frågade jag min himmelske Fader: ”Ska jag dö?”

Den Helige Anden viskade: ”Allt kommer att ordna sig.”

Sedan frågade jag: ”Kommer jag att leva?”

Återigen kom svaret: ”Allt kommer att ordna sig.”

Jag var förvirrad. Varför fick jag exakt samma svar på om jag skulle leva eller dö?

Sedan fylldes plötsligt varje fiber i kroppen av en känsla av fullkomlig frid när jag påmindes: Vi behövde inte skynda hem och undervisa barnen om hur man ber. De visste hur man får svar och tröst genom bön. Vi behövde inte skynda hem och undervisa dem om skrifterna eller de levande profeternas ord. De orden var redan en välbekant källa till styrka och kunskap. Vi behövde inte skynda hem och undervisa dem om omvändelse, uppståndelsen, återställelsen, frälsningsplanen, eviga familjer eller själva Jesu Kristi lära.

Just då kände jag vikten av varje hemaftonslektion, varje skriftstudiestund, varje trosviss bön, varje välsignelse som getts, vittnesbörd som delats, förbund som ingåtts och hållits, varje tempelbesök och sabbatsdag som helgats – åh, vad viktiga de var! Det var för sent att hälla olja i våra lampor. Vi behövde varenda droppe, och vi behövde dem nu!

Tack vare Jesus Kristus och hans återställda evangelium skulle jag, om jag dog, känna mig tröstad, stärkt och en dag återställd. Om jag levde skulle jag ha tillgång till den starkaste kraften på jorden för att hjälpa, stötta och hela mig. I slutändan – tack vare Jesus Kristus – kan allt ordna sig.

Vi lär oss genom noggranna studier av Läran och förbunden vad ”ordna sig” kan innebära:

”Och den dagen när jag kommer i min härlighet ska liknelsen som jag framställde om de tio jungfrurna fullbordas.

För de som är visa och har tagit emot sanningen samt tagit den Helige Anden till sin vägledare och inte har låtit sig bedragas – sannerligen säger jag er: De ska inte huggas ner och kastas i elden, utan de ska uthärda den dagen.”7

Jesus Kristus gör det möjligt för oss att ”uthärda”. Att uthärda innebär inte att vi lägger till mer på en ständigt växande att-göra-lista. Tänk på ett förstoringsglas. Dess syfte är inte enbart att få saker att se större ut. Det kan också samla och fokusera ljus så att det blir starkare. Vi behöver förenkla saker, fokusera våra ansträngningar och bli samlare av Jesu Kristi ljus. Vi behöver fler upplevelser som är heliga och som leder till uppenbarelse.

I nordvästra Israel finns en vacker bergskedja som ofta benämns ”de evigt gröna bergen”. Karmelberget8 håller sig grönt året runt, till stor del på grund av små mängder dagg. Den näringen ges varje dag. När vi likt ”Karmels dagg”9 strävar efter att ge näring åt vår själ ”med sådant som [hör] rättfärdigheten till”10 – med ”små och enkla medel”11 – så kommer vårt vittnesbörd och våra barns vittnesbörd att leva!

Nu kanske du tänker: ”Men syster Wright, du känner inte min familj. Vi har det oerhört jobbigt och liknar inte alls något av det här.” Du har rätt. Jag känner inte din familj. Men det gör Gud, med sin oändliga kärlek, barmhärtighet, makt, kunskap och härlighet.

Frågorna du kanske ställer är hjärtats frågor som smärtar dig djupt in i själen. Liknande frågor finns i de heliga skrifterna.

”Mästare! Bryr du dig inte om att [min familj] går under?”12

”Var är då mitt hopp?”13

”Vad ska [jag] göra för att detta moln av mörker ska kunna tas bort och inte längre överskugga [mig]?”14

”Men visheten, var finns hon? Var har förståndet sin boning?”15

”Hur är det möjligt för [mig] att hålla fast vid allt som är gott?”16

”Herre, vad vill du att jag ska göra?”17

Och sedan, ytterst milt, kommer svaren:

”Tror du på Kristi makt att frälsa?”18

”Har Herren befallt någon att inte ta del av hans godhet?”19

”Tror [du] att [Herren] kan göra detta?”20

”Tror du på profeterna?”21

”Utövar [du] tro på hans återlösning som skapade [dig]?”22

”Skulle inte han som är hela jordens domare göra det som är rätt?”23

Mina kära vänner, vi kan inte dela med oss av vår olja, men vi kan dela med oss av Herrens ljus. Oljan i våra lampor hjälper oss inte bara att ”uthärda” utan kan också vara det medel varigenom den stig blir upplyst som leder dem vi älskar till Frälsaren där han står redo ”med öppna armar för att ta emot” dem.24

”Så säger Herren: Stilla din högljudda gråt och tårarna från dina ögon, för ditt verk ska få sin lön … [och] de ska komma tillbaka från sina fienders land.

Det finns hopp för din framtid, säger Herren. Dina barn ska komma tillbaka till sitt land.”25

Jesus Kristus är ”hopp[et] för din framtid”. Inget som vi har gjort eller inte gjort ligger bortom det som hans oändliga och eviga offer kan nå. Han är anledningen till att det aldrig finns något slut på vår berättelse.26 Därför måste vi ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor. Om [vi] alltså strävar framåt, mättar [oss] med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: ’[Vi] ska få evigt liv.’”27

Evigt liv är evig glädje. Glädje i det här livet, just nu – inte trots prövningarna i vår tid utan på grund av Herrens hjälp med att lära av och slutligen övervinna dem – och omätlig glädje i det kommande livet. Tårar ska torka, brustna hjärtan ska läka, det som gått förlorat ska hittas, problem ska lösas, familjer ska återställas och allt som Fadern har ska bli vårt.28

Fäst blicken på Gud och lev29 är mitt vittnesbörd i våra ”själars [älskade] herde och vårdare”30 Jesu Kristi heliga namn, amen.