Generalkonferenser
Gud känner och älskar dig
Generalkonferensen i oktober 2023


Gud känner och älskar dig

Guds lycksalighetsplan handlar om dig. Du är hans dyrbara barn och av största värde.

För sex år sedan åkte vi som familj bil sent en kväll precis utanför Oxford. Som så ofta när man har små barn behövde vi stanna till, så vi hittade en servicestation med en rad butiker och restauranger. Vi lämnade systematiskt bilen, gjorde det vi behövde och återvände till bilen och fortsatte resan.

En kvart senare ställde vår äldste son en viktig fråga: ”Var är Jasper?” Jasper satt för sig själv längst bak i bilen. Vi hade antagit att han hade somnat eller gömt sig eller busade med oss.

När hans bror tittade efter mer noggrant bak i bilen upptäckte vi att vår femårige son inte var där. Våra hjärtan fylldes av fasa. Medan vi vände tillbaka till servicestationen vädjade vi till vår himmelske Fader om att Jasper skulle vara i säkerhet. Vi ringde polisen och informerade dem om situationen.

När vi med andan i halsen kom dit, över 40 minuter senare, såg vi två polisbilar på parkeringen med blåljusen på. I en av dem satt Jasper och lekte med knapparna. Vilken glädje vi kände när vi återförenades med honom!

Mycket av det Frälsaren undervisade om i liknelser handlar om att samla in, återställa eller försöka finna det som skingrats eller gått förlorat. Som liknelserna om det förlorade fåret, det förlorade myntet och den förlorade sonen.1

När jag har tänkt på händelsen med Jasper under åren som gått har jag reflekterat över Guds barns gudomliga natur och värde, Jesu Kristi återlösande kraft och den fullkomliga kärleken hos en Fader i himlen som känner dig och mig. Jag vill vittna om dessa sanningar i dag.

I. Guds barn

Livet är utmanande. Många känner sig överväldigade, ensamma, isolerade eller utmattade. När vi har det svårt kan det kännas som om vi har kommit vilse eller hamnat på efterkälken. Kunskapen om att vi alla är Guds barn och tillhör hans eviga familj återställer en känsla av tillhörighet och mening.2

President M. Russell Ballard har sagt: ”Det finns en viktig identitet som vi alla delar nu och för alltid … Det är att du är och alltid har varit Guds son eller dotter … När vi förstår den sanningen – verkligen förstår den och omfamnar den – förändras våra liv.”3

Missförstå eller underskatta inte hur viktig du är för din Fader i himlen. Du är inte en oavsiktlig biprodukt av naturen, en kosmisk föräldralös person eller resultatet av materia plus tid plus slumpen. Där något har skapats, finns det också en skapare.

Ditt liv har mening och syfte. Den fortgående återställelsen av Jesu Kristi evangelium för med sig ljus och insikter om din eviga identitet. Du är ett älskat barn till din himmelske Fader. Det är dig alla dessa liknelser och all denna undervisning handlar om. Gud älskar dig så mycket att han sände sin Son till att hela, rädda och återlösa dig.4

Jesus Kristus såg varje persons gudomliga natur och eviga värde.5 Han förklarade hur de två stora buden att älska Gud och älska vår nästa ligger till grund för alla andra bud från Gud.6 Ett av våra gudomliga ansvar är att ta hand om behövande.7 Det är därför som vi, som Jesu Kristi lärjungar, ”bär varandras bördor … sörjer med dem som sörjer … och tröstar dem som står i behov av tröst”.8

Religion handlar inte bara om vår relation till Gud, den handlar också om vår relation till varandra. Äldste Jeffrey R. Holland förklarade att ordet religion kommer från det latinska ordet religare, som betyder ”att knyta” eller mer bokstavligen ”att återknyta”. Således är ”sann religion det som återknyter oss med Gud och med varandra”.9

Hur vi bemöter varandra är verkligen viktigt. President Russell M. Nelson lär: ”Frälsarens budskap är tydligt: Hans sanna lärjungar bygger upp, lyfter, uppmuntrar, övertygar och inspirerar.”10 Det är än viktigare när våra medresenärer känner sig vilsna, ensamma, bortglömda eller avlägsna.

Vi behöver inte leta länge för att hitta dem som har det svårt. Vi kan börja genom att hjälpa någon i vår egen familj, församling eller omgivning. Vi kan också sträva efter att bistå de 700 miljoner människor som lider av extrem fattigdom11 eller de 100 miljoner människor som är flyktingar på grund av förföljelse, konflikter eller identitetsbaserat våld.12 Jesus Kristus är det fullkomliga föredömet i att ta hand om behövande – de hungriga, främlingen, de sjuka, de fattiga, de fängslade. Hans arbete är vårt arbete.

Äldste Gerrit W. Gong lär att ”vår väg tillbaka till Gud hittar vi ofta tillsammans”.13 Därför bör våra församlingar vara en fristad för alla Guds barn. Deltar vi passivt i kyrkan eller skapar vi aktivt en gemenskap vars syfte är att tillbe Gud, minnas Kristus och tjäna varandra?14 Vi kan följa president Nelsons råd att döma mindre, älska mer och återspegla Jesu Kristi rena kärlek i våra ord och handlingar.15

II. Jesu Kristi återlösande kraft

Jesu Kristi försoning är det yttersta uttrycket för vår himmelske Faders kärlek till sina barn.16 Att försona är att återställa ett vänskapligt förhållande mellan parter efter en konflikt av något slag.

Vår Frälsarens mission skulle både ge oss ett sätt att återvända till vår himmelske Fader och lindring under resan. Frälsaren vet av erfarenhet hur han kan bistå oss under livets utmaningar.17 Var så säker, Kristus är vår räddare och den som helar själen.

När vi utövar tro hjälper han oss att gå igenom svårigheter. Hans kärleksfulla och barmhärtiga inbjudan kvarstår:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig … Då ska ni finna ro för era själar.”18

Oket är en mäktig metafor. Som president Howard W. Hunter förklarade: ”Oket var ett hjälpmedel som gjorde att ett djur kunde ’låna’ sin styrka till ett annat djur när de kopplades samman. På så sätt kunde de dela på och minska det tunga arbetet. En börda som var överväldigande eller kanske omöjlig för en, kunde rättvist och bekvämt delas av två som gick under ett ok.”19

President Nelson har sagt: ”Du kommer till Kristus för att gå i ok med honom och med hans kraft, så att du inte drar livets börda ensam. Du drar livets börda i ok med världens Frälsare och Återlösare.”20

Hur går vi i ok med eller knyter an till Frälsaren? Äldste David A. Bednar förklarar:

”Att ingå och hålla heliga förbund länkar oss som med ett ok till Herren Jesus Kristus. Kort och gott ber Frälsaren oss att lita på och dra tillsammans med honom …

Vi är inte och behöver aldrig vara ensamma.”21

Till den som känner sig tyng, förlorad, förvirrad: du behöver inte gå igenom det ensam.22 Genom Kristi försoning och hans förrättningar kan du gå i ok eller knyta an till honom. Han ger dig kärleksfullt den styrka och bot du behöver för att möta resans mödor. Han är fortfarande vår tillflykt från stormen.23

III. Vår himmelske Faders kärlek

Bara så ni vet är Jasper kvick, tillgiven, intelligent och full av liv. Men det viktiga är att han är min. Han är min son, och jag älskar honom mer än han någonsin kan förstå. Om en ofullkomlig jordisk far kan känna så om sitt barn, kan ni föreställa er hur en fullkomlig, förhärligad, kärleksfull himmelske Fader känner för er?

Till mina kära vänner i det uppväxande släktet, generation Z och generation Alfa: kom ihåg att tro kräver gärningar.24 Vi lever i en tid då många kräver fakta på bordet. Tro kan vara en utmaning och tvinga oss att välja. Men böner besvaras.25 Och man kan känna svaren.26 Några av de mest verkliga sakerna i livet ser man inte: de känner, vet och upplever man. De är också verkliga.

Jesus Kristus vill att du känner och har en relation till din Fader i himlen.27 Han lärde: ”Vem ibland er som har en son som står utanför dörren och säger: ’Far, öppna ditt hus så att jag kan komma in och sitta till bords med dig’, skulle inte säga: ’Kom in, min son, för det som är mitt är ditt och det som är ditt är mitt?’”28 Kan du föreställa dig en mer personlig, kärleksfull bild av Gud den evige Fadern?

Du är hans barn. Om du känner dig vilsen, om du har frågor eller brister i vishet, om du kämpar med dina omständigheter eller brottas med andlig dissonans: vänd dig till honom. Be honom om tröst, kärlek, svar och vägledning. Oavsett dina behov eller var du är: utgjut ditt hjärta till din himmelske Fader. En del av er kanske vill följa president Nelsons inbjudan att fråga ”om han verkligen finns där – om han känner dig. Fråga honom vad han anser om dig. Och lyssna sedan.”29

Kära bröder och systrar:

  • Lär känna din Fader i himlen. Han är fullkomlig och kärleksfull.

  • Lär känna vem Jesus Kristus är.30 Han är vår Frälsare och Återlösare. Knyt an till honom tillsammans med dina nära och kära.

  • Och lär känna vem du är. Känn till din sanna gudomliga identitet. Guds lycksalighetsplan handlar om dig. Du är hans dyrbara barn och av största värde. Han känner och älskar dig.

Om dessa enkla men grundläggande sanningar vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.