Generalkonferenser
Tionde öppnar himlens fönster
Generalkonferensen i oktober 2023


Tionde öppnar himlens fönster

Himlens fönster öppnas på många sätt. Lita på Herrens tidsplan – välsignelserna kommer alltid.

När jag nyligen var i Sydamerika berättade broder Roger Parra från Venezuela om följande upplevelse för mig:

”2019 skakades Venezuela av problem som orsakade strömavbrott i fem dagar.

Kaos och anarki rådde på gatorna och många förtvivlade människor hade inte tillräckligt med mat.

Några började plundra mataffärer och förstörde allt i sin väg.

Som ägare till ett litet bageri var jag mycket orolig för vårt företag. Som familj bestämde vi oss för att ge bort all mat i vårt bageri till behövande.

Under en mycket mörk natt var det upplopp överallt. Min enda oro var min hustrus och mina barns välfärd.

I gryningen gick jag till vårt bageri. Sorgligt nog hade varje närliggande matverksamhet förstörts av plundrare, men till min stora förundran var vårt bageri intakt. Inget hade förstörts. Ödmjukt tackade jag min himmelske Fader.

När jag kom hem berättade jag för min familj om Guds välsignelse och beskydd.

De var alla så tacksamma.

Min äldste son Rogelio, bara 12 år gammal, sa: ’Papa! Jag vet varför vår butik var beskyddad. Du och mamma betalar alltid ert tionde.’”

Broder Parra avslutade: ”Jag påmindes om Malakis ord. ’Jag ska tillrättavisa skadedjuren för er så att de inte fördärvar markens gröda’ [Malaki 3:11]. Vi knäböjde och tackade varmt vår himmelske Fader för hans underverk.”1

Bild
Familjen Parra.

Pröva mig nu i det här

Allt vi har och allt vi är kommer från Gud. Som Kristi lärjungar delar vi villigt med oss till människor omkring oss.

Med allt Herren ger oss har han bett oss ge tillbaka 10 procent av vår inkomst till honom och hans rike på jorden. Han har lovat oss att när vi är ärliga med vårt tionde kommer han att ”öppna himlens fönster … och ösa ut välsignelse … i rikt mått”.2 Han har lovat att beskydda oss från ondska.3 De här löftena är så tillförlitliga4 att Herren förkunnar: ”Pröva mig nu i det här”5 – ett uttryck som inte finns någon annanstans i skrifterna utom när man citerar Malaki.

Himlens fönster öppnas på många sätt. En del är timliga, men många är andliga. En del är diskreta och lätta att förbise. Lita på Herrens tidsplan – välsignelserna kommer alltid.

Vi sörjer med dem som kämpar med livets nödtorft. Kyrkan donerade nyligen 54 miljoner dollar för att hjälpa utsatta barn och mödrar över hela världen.6 Och med offergåvorna från er månatliga fasta hjälper våra goda biskopar tusentals varje vecka som tillfälligt behöver mat på sina bord, kläder att ha på sig och tak över huvudet. Den enda permanenta lösningen på fattigdomen i den här världen är Jesu Kristi evangelium.7

En fråga om tro

Aposteln Paulus varnade för att människors visdom förstår det som hör människor till men har svårt att förstå det som hör Gud till.8 Världen talar om tionde utifrån begreppet pengar, men den heliga tiondelagen är i huvudsak en fråga om vår tro. Att vara ärliga med vårt tionde är ett sätt att visa vår villighet att sätta Herren främst i våra liv, före våra egna bekymmer och intressen. Jag lovar er att när vi litar på Herren följer himlens välsignelser.

Jesus sa att han skulle ge ”kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud”.9 Den uppståndne Frälsaren bad nephiterna att skriva ner löftena i Malaki i deras uppteckning.10 I vår tid bekräftade Herren på nytt tiondelagen och förkunnade: ”Detta ska vara början på mitt folks tionde. Och … [de] ska … årligen ge en tiondel av all sin inkomst, och detta ska för evigt vara en gällande lag för dem.”11

Herren befallde tydligt hur tiondet skulle betalas och sa: ”Bär in fullt tionde i förrådshuset”,12 vilket innebär att föra in tiondet i hans återställda rike, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.13 Han föreskrev att användningen av dessa heliga tiondemedel skulle under bön övervägas av ett råd bestående av första presidentskapet, de tolv apostlarnas kvorum, presiderande biskopsrådet, ”samt genom min egen röst till dem, säger Herren”.14

Herrens heliga medel

Dessa heliga medel tillhör inte kyrkans ledare. De tillhör Herren. Hans tjänare är fullt medvetna om att deras förvaltarskap är heligt.

President Gordon B. Hinckley berättade om den här barndomsupplevelsen: ”När jag var liten ställde jag en fråga till min far … gällande utbetalningar ur kyrkans medel. Han påminde mig om att jag hade den gudagivna skyldigheten att betala mitt tionde och mina offergåvor. När jag gör det [sa min far] är det jag ger inte längre mitt. Det tillhör Herren, åt vilken jag helgar det.” Hans far tillade: ”Vad kyrkans ledare gör med det behöver du inte bekymra dig om [Gordon]. De är ansvariga inför Herren, som kommer att kräva räkenskap av dem.”15

Vi känner djupt vikten av att vara ”ansvariga inför Herren”.

Ert generösa tionde och offergåvor

Av de generösa tionden och offergåvor som ni har helgat åt Herren användes förra året mer än en miljard dollar för att välsigna behövande.16

I vårt betydelsefulla ansvar att ta det återställda evangeliet till hela världen har vi fler än 71 000 missionärer som verkar i 414 missioner.17 Tack vare ert tionde och era offergåvor kan missionärer, oavsett familjens ekonomiska situation, tjäna.

Tempel byggs över hela världen i aldrig tidigare skådade antal. För närvarande finns det 177 tempel i verksamhet, 59 håller för närvarande på att byggas eller renoveras och ytterligare 79 är i planerings- och utformningsstadiet.18 Ert tionde gör det möjligt för templets välsignelser att finnas på platser som bara Herren kunnat förutse.

Det finns över 30 000 församlingar inhysta i tusentals möteshus och andra fastigheter i 195 länder och territorier.19 Tack vare ert trofasta tionde etableras kyrkan på avlägsna platser som ni kanske aldrig besöker, bland rättfärdiga heliga som ni kanske aldrig får lära känna.

Kyrkan sponsrar för närvarande fem lärosäten för högre utbildning.20 De betjänar över 145 000 elever. 110 000 lektioner hålls varje vecka i våra seminarier och institut.21

Dessa välsignelser och så många fler kommer till stor del från unga och gamla med olika ekonomiska förutsättningar som betalar ett ärligt tionde.

Den andliga kraften i den gudomliga tiondelagen mäts inte av hur mycket pengar som bidragits, för både de framgångsrika och de fattiga befalls av Herren att bidra med 10 procent av sin inkomst.22 Kraften kommer av att vi sätter vår lit till Herren.23

Herrens överflöd som kommer genom ert generösa tionde har byggt upp kyrkans reserver och gjort det möjligt för oss att främja Herrens verk mer än vad vi tidigare varit med om. Allt är känt av Herren och med tiden kommer vi att se hans heliga avsikter uppfyllas.24

Välsignelser kommer på många sätt

Tiondets välsignelser kommer på många sätt. 1998 följde jag med dåvarande äldste Henry B. Eyring till ett stort möte i kyrkan i ett område i Utah som nu är känt som Silicon Slopes – ett samhälle med stor innovation inom teknik. Det var under högkonjunktur och äldste Eyring varnade de heliga för att jämföra det de hade med andra och att vilja ha mer. Jag kommer alltid minnas hans löfte att när de betalade ett ärligt tionde skulle deras önskan om mer materiella ägodelar minska. Inom två år brast teknikbubblan. Många förlorade sina jobb och företag hade det svårt under den här tiden av ekonomiska anpassningar. De som följde äldste Eyrings råd blev välsignade.

Hans löfte påminde mig om en annan upplevelse. Jag träffade 12-åriga Charlotte Hlimi i närheten av Carcassonne i Frankrike 1990 när jag verkade som missionspresident. Familjen Hlimi var en trofast familj som bodde i en lägenhet med åtta barn. De hade en bild av Frälsaren och profeten på väggen. I intervjun för att få sin patriarkaliska välsignelse frågade jag Charlotte om hon betalade ett ärligt tionde. Hon svarade: ”Ja, president Andersen. Min mor har lärt mig att det finns timliga välsignelser och andliga välsignelser som kommer av att betala tionde. Min mor lärde mig att om vi alltid betalar tionde så kommer vi inte att sakna något. Och president Andersen, vi saknar ingenting.”

Bild
Familjen Hlimi.

När Charlotte, nu 45 år och beseglad i templet, gav mig tillåtelse att delge sin upplevelse, berättade hon följande: ”Mitt vittnesbörd om tionde var mycket verkligt just då, och det är ännu starkare nu. Jag är djupt tacksam för det här budet. När jag fortsätter leva efter det blir jag rikligen välsignad.”25

En dag kommer vi alla nå slutet av vår jordiska resa. För tjugofem år sedan, bara några dagar innan min svärmor Martha Williams dog i cancer, fick hon en liten check med posten. Hon bad genast min fru Kathy om sitt checkhäfte för att betala sitt tionde. Eftersom hennes mamma var så försvagad att hon knappt kunde skriva frågade Kathy om hon kunde skriva checken åt henne. Hennes mor svarade: ”Nej, Kathy. Jag vill göra det själv.” Och sedan tillade hon tyst: ”Jag vill göra rätt inför Herren.” Något av det sista Kathy gjorde för sin mor var att ge tiondekuvertet till hennes biskop.

Guds viktiga verk

Mina bröder och systrar, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har kommit ”ut ur dunklet”26 och för fram anmärkningsvärda välsignelser över hela jorden. Det kommer att finnas de som hejar på oss och de som inte gör det. Jag har tänkt på den vise Gamaliels ord som, när han hörde om apostlarna Petrus och Johannes underverk, varnade rådet i Jerusalem:

”Låt [dessa män] gå. För om detta är människors … verk, rinner det ut i sanden.

Men är det av Gud, kan ni inte slå ner dem. Det skulle kunna visa sig att ni kämpar mot Gud.”27

Ni och jag är en del av Guds viktiga verk på jorden. Det kommer inte att gå om intet utan fortsätter att röra sig över hela världen och bereda vägen för Frälsarens återkomst. Jag bär vittne om president Russell M. Nelsons ord: ”I kommande dagar kommer vi att se de största manifestationerna av Frälsarens makt som världen någonsin har sett. Från nu och till den tid då han återvänder … kommer han att skänka de trofasta otaliga privilegier, välsignelser och underverk.”28

Det här är mitt vittnesbörd. Jesus är Kristus. Det här är hans heliga verk. Han kommer tillbaka. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Personlig korrespondens från Roger Parra, 4 aug. 2023.

  2. Malaki 3:10.

  3. Se Malaki 3:11. Äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”I mitt eget liv har jag bland annat sett uppfyllelsen av Guds löfte om att han för min skull ska näpsa förgöraren [se Malaki 3:11]. Välsignelsen av beskydd har utgjutits över mig och mina nära och kära i ännu högre grad än jag har förmåga att kunna tacka tillräckligt för. Men jag tror att gudomligt beskydd har kommit, åtminstone delvis, tack vare vår beslutsamhet, enskilt och som familj, att betala tionde” (”’Lik en vattenrik trädgård’”, Liahona, jan. 2002, s. 38).

  4. Herren öppnar himmelens fönster efter våra behov och inte efter våra önskningar. Om vi betalar tionde för att bli rika, gör vi det av fel orsak … Välsignelsen till givaren … är inte alltid av materiell eller ekonomisk art” (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], s. 657; se även ”Tiondets heliga lag”, Nordstjärnan, maj 1991, s. 4).

  5. Malaki 3:10; 3 Nephi 24:10.

  6. Se “The Church of Jesus Christ Is Helping Alleviate Global Malnutrition,” 11 aug. 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org; se även “How the Church of Jesus Christ and UNICEF Are Keeping Mothers and Children Healthy and Safe,” 17 aug. 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  7. ”Och Herren kallade sitt folk Sion, eftersom de var av ett hjärta och ett sinne och levde i rättfärdighet, och det fanns inga fattiga bland dem” (Mose 7:18).

  8. Se 1 Korintierbrevet 2:14. Människans logik stämmer inte alltid överens med Guds visdom. På Malakis tid hade många kommit långt bort från Herren. Herren vädjade till sitt förbundsfolk: ”Vänd om till mig så ska jag vända om till er.” Vad som följer på den här ömma uppmaningen är en djupt viktig fråga för var och en av oss: ”Men ni frågar: ’Hur ska vi vända om?’” (Malaki 3:7). Eller med andra ord: ”Vad ska jag ändra på? Hur kommer jag närmare dig?” Herren svarar genom att undervisa om vikten av tionde, inte bara som en ekonomisk lag, utan ett konkret sätt att vända våra hjärtans önskningar till honom.

    Vi såg det här i vår egen familj. Kathys mamma blev medlem i kyrkan vid 22 års ålder. Martha och Bernard Williams gick i kyrkan under en kort tid, men efter en flytt till en annan delstat blev de mindre aktiva. Bernard fick ett militäruppdrag utomlands och Martha flyttade hem till Tampa i Florida, där hon tackade ja till det generösa erbjudandet att bo hos sin moster och morbror, som var emot kyrkan. Medan Martha Williams levde under mycket enkla omständigheter, väntade sitt första barn och inte gick i kyrkan, bestämde hon sig för att börja skicka sin tiondecheck till biskopen. Senare i livet, när hon fick frågan varför, sa hon att hon kom ihåg något som missionärerna hade lärt henne om tionde och Guds välsignelser: ”Vi behövde förtvivlat väl Guds välsignelser i våra liv, så jag började skicka tiondechecken till biskopen.” Martha och Bernard Williams återvände till kyrkan. Deras största välsignelse – sex generationer har välsignats tack vare hennes beslut att betala tionde när hon inte hade något annat än tro på Gud och hopp om hans löften.

  9. Matteus 22:21.

  10. Se 3 Nephi 24.

  11. Läran och förbunden 119:3–4. ”Tionde är att donera en tiondel av sin inkomst till Guds kyrka (se Läran och förbunden 119:3–4). Alla medlemmar som har en inkomst ska betala tionde” (Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 34.3.1, Evangeliebiblioteket).

  12. Malaki 3:10.

  13. ”Vi betalar tionde, som Frälsaren lärde, genom att föra tiondet ’till förrådshuset’ [Malaki 3:10; 3 Nephi 24:10]. Vi gör detta genom att betala vårt tionde till vår biskop eller grenspresident. Vi betalar inte tionde genom att bidra till de välgörenhetsprojekt vi tycker bäst om. De bidrag vi bör ge till välgörenhet ska tas av våra egna pengar, inte av det tionde vi är befallda att betala till Herrens förrådshus” (Dallin H. Oaks, ”Tionde”, Nordstjärnan, juli 1994, s. 35).

  14. Läran och förbunden 120:1.

  15. Gordon B. Hinckley, ”Rise to a Larger Vision of the Work”, Ensign, maj 1990, s. 96.

  16. Se ”The 2022 Report on How the Church of Jesus Christ Cared for Those in Need”, 22 mars 2023, newsroom.ChurchofJesusChrist.org.

  17. Togs emot via e-post från missionärsavdelningen den 14 sep. 2023.

  18. Se ”Temple list”, ChurchofJesusChrist.org/temples/list.

  19. Togs emot via e-post från medlemsuppteckningar och statistik, 28 juli 2023.

  20. Det innefattar Brigham Young University, Brigham Young University–Idaho, Brigham Young University–Hawaii, Ensign College och BYU–Pathway Worldwide.

  21. Togs emot via e-post från Seminarier och institut, 28 juli 2023.

  22. Se Allmän handbok, 34.3.1.

  23. President Dallin H. Oaks delade den här berättelsen om att lita på Herren: ”Min mor, som var änka, [försörjde] tre små barn på en mager lärarlön … Jag [frågade] min mor varför hon betalade så stor del av sin lön i tionde. Jag har aldrig glömt hennes förklaring: ’Dallin, det kanske finns människor som klarar sig utan att betala tionde, men inte vi. Herren har valt att ta bort er far och har lämnat mig att försörja er barn. Jag klarar inte det utan Herrens välsignelser, och jag får de välsignelserna genom att betala ett ärligt tionde’” (”Tionde”, s. 34).

  24. ”Så att kyrkan genom min försyn, trots de prövningar som ska drabba er, kan stå oberoende över alla andra skapelser under den celestiala världen” (Läran och förbunden 78:14).

  25. Personlig korrespondens med Charlotte Hlimi Martin, 30 aug. 2023.

  26. Läran och förbunden 1:30.

  27. Apostlagärningarna 5:38–39.

  28. Russell M. Nelson, ”Övervinn världen och finn ro”, Liahona, nov. 2022, s. 95.