Generalkonferenser
Var Kristi fridsamma efterföljare
Generalkonferensen i oktober 2023


Var Kristi fridsamma efterföljare

Jag vittnar om att ”Kristi fridsamma efterföljare” finner personlig frid i detta liv och en underbar himmelsk återförening.

Vi lever i en tid då ”Kristi fridsamma efterföljare”1 upplever unika utmaningar. De som tror på, ödmjukt tillber och vittnar om Jesus Kristus har alltid fått uppleva prövningar, lidanden och svårigheter.2 Min hustru Mary och jag är inget undantag. De senaste åren har vi sett många av våra nära vänner från high school och missionskamrater, några av deras dyrbara fruar och tidigare arbetskamrater gå bort, eller som president Russell M. Nelson har sagt: avancera till andra sidan förlåten. Vi har sett några som växte upp i tron kliva av förbundsstigen.

Sorgligt nog har vi förlorat en dotterson på 23 år som omkom i en tragisk singelolycka. Några kära vänner, familjemedlemmar och kollegor har också uthärdat betydande hälsoproblem.

Närhelst prövningar kommer sörjer vi och försöker bära varandras bördor.3 Vi sörjer sådant som inte uppnås och sånger som inte blir sjungna.4 Dåliga saker händer goda människor på den här jordiska resan. De ödeläggande bränderna på Maui i Hawaii, södra Chile och Kanada är exempel på fasansfulla saker som goda människor ibland drabbas av.

Vi läser i Den kostbara pärlan att Herren uppenbarade andarnas eviga natur för Abraham. Abraham fick kunskap om föruttillvaron, förutordination, skapelsen, valet av en Återlösare samt om detta jordeliv, som är människans andra tillstånd.5 Återlösaren förkunnade:

”Vi ska göra en jord på vilken dessa kan bo.

Och vi ska pröva dem med detta för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem.”6

Nu är vi alla här i vårt andra tillstånd på framåtskridandets resa mot ett härlighetsrike som en del av Guds stora frälsningsplan och upphöjelse. Vi är välsignade med handlingsfrihet och är underkastade dödlighetens prövningar. Detta är den tid vi fått till att bereda oss för att möta Gud.7 Vi är välsignade med kunskap om Jesus Kristus och hans roll i planen. Vi har förmånen att bli medlemmar i hans återställda kyrka – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Som Kristi fridsamma efterföljare strävar vi efter att leva efter hans bud. Det har aldrig varit lätt för hans efterföljare. Det var inte heller lätt för Frälsaren att trofast uppfylla sin jordiska mission.

Skrifterna är tydliga, många kommer att falla för attityden ”ät, drick och var glada, för i morgon ska vi dö”.8 Andra icke-troende tar sin tillflykt till dystra enklaver med likasinnade som ivrar för det som är ”senaste nytt”9 och människofilosofier.10 De vet inte var de ska finna sanningen.11

Kristi fridsamma efterföljare följer inte någon av de här vägarna. Vi är varma, engagerade medlemmar i de samhällen vi lever i. Vi älskar, delar och inbjuder alla Guds barn att följa Kristi lärdomar.12 Vi följer vår älskade profet president Nelsons maning; vi väljer rollen som ”fridsskapare, nu och för alltid”.13 Det här inspirerade förhållningssättet stämmer överens med både skrifterna och profetisk vägledning.

År 1829 hade den återställda kyrkan ännu inte organiserats och Mormons bok hade inte publicerats. En liten grupp kämpande människor som berörts av Guds Ande följde profeten Joseph Smith. Herren uppenbarade för Joseph råd inför svåra tider: ”Frukta därför inte, du lilla hjord. Gör gott! Låt jord och helvete förena sig mot er, för om ni är byggda på min klippa kan de inte få överhand.”14 Han rådde dem också:

”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte …

Var trofasta, håll mina bud, och ni ska ärva himmelriket.”15

Det är tydligt att vår himmelska bestämmelse inte förändras när vi lider motgångar. I Hebreerbrevet får vi rådet att ”frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid”.16 Jesus Kristus är ”källan till evig frälsning”.17

Jag älskar Mormons ord som citeras av hans son Moroni, där han berömmer ”Kristi fridsamma efterföljare … på grund av ert fridsamma umgänge med människobarnen”.18

För dem av oss i kyrkan som strävar efter att vara Kristi fridsamma efterföljare väntar en ljusare dag när vi fokuserar på vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Prövningar är en del av jordelivet och förekommer i allas liv över hela världen. De inkluderar stora konflikter mellan länder och individer.

Kyrkans ledare får ofta frågan: ”Varför tillåter en rättvis Gud att dåliga saker händer, särskilt goda människor?” och ”Varför är de som är rättfärdiga och i Herrens tjänst inte skyddade från sådana tragedier?”

Vi har inte alla svar men vi har kunskap om viktiga principer som hjälper oss att möta prövningar, lidande och svårigheter med tro och förtröstan på en ljus framtid som väntar oss alla. Det finns inget bättre exempel i skrifterna vad gäller att gå igenom lidande än Herrens ord till profeten Joseph Smith när han var fånge i fängelset i Liberty.

Herren sa bland annat:

”Om själva helvetets käftar spärrar upp sitt gap efter dig, så vet, min son, att allt detta ska ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo.

Människosonen har stigit ner djupare än allt detta. Är du större än han? …

Frukta därför inte för vad människor kan göra, för Gud ska vara med dig i evigheters evighet.”19

Det står klart att vi har en Fader i himlen som känner och älskar oss personligen och förstår vårt lidande fullkomligt. Hans Son Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare.

President Russell M. Nelson och president M. Russell Ballard har båda starkt betonat betydelsen av den nya andra utgåvan av Predika mitt evangelium.20 Jag delar deras entusiasm. Den här nya utgåvan, som förstärker helig skrift, förkunnar mäktigt:

”I sitt försoningsoffer tog Jesus Kristus på sig våra lidanden, svårigheter och skröpligheter. På grund av detta kan ’han i köttet … veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter’ (Alma 7:12; se även vers 11). Han säger: ’Kom till mig’ och när vi gör det ger han oss vila, hopp, styrka, perspektiv och läkedom (Matteus 11:28; se även vers 29–30).

När vi förlitar oss på Jesus Kristus och hans försoning kan han hjälpa oss att uthärda våra prövningar, sjukdomar och lidanden. Vi kan bli fyllda med glädje, frid och tröst. Allt som är orättvist i livet kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning.”21

Vi kan med glädje vara Kristi fridsamma efterföljare.

Faderns plan för sina barns lycka omfattar inte bara livet i föruttillvaron och på jorden utan också möjligheten att få evigt liv, som innebär en stor och underbar återförening med dem vi förlorat. Alla fel kommer att rättas till, och vi kommer att se med fullständig klarhet samt ett felfritt perspektiv och förstånd.

Ledare i kyrkan har jämfört det här perspektivet med någon som dyker upp mitt i en pjäs med tre akter.22 De som inte känner till Faderns plan förstår inte vad som hände i den första akten (eller föruttillvaron) och de avsikter som fastställdes där, och inte heller förstår de det klargörande och den upplösning som äger rum i den tredje akten, som är det strålande fullbordandet av Faderns plan.

Många inser inte att enligt hans kärleksfulla och omfattande plan ska de som, utan egen förskyllan, verkar vara missgynnade inte drabbas i slutändan.23

Skrifterna är tydliga: Kristi fridsamma efterföljare som är rättfärdiga, följer Frälsaren och håller hans bud blir välsignade. Ett av våra viktigaste skriftställen för dem som är rättfärdiga, oavsett livssituation, finns i kung Benjamins tal till sitt folk. Han lovar att de som troget håller buden blir välsignade i allt och ”tas … emot i himlen … [och] kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka”.24

Vi är medvetna om att nästan alla av oss har upplevt fysiska och andliga stormar i livet, somliga förödande. En kärleksfull Fader i himlen och hans Son Jesus Kristus, som är hans återställda kyrkas överhuvud, har gett oss skrifter och profeter för att förbereda oss, varna oss för faror och ge oss vägledning för att förbereda och beskydda oss. Vissa direktiv kräver omedelbar handling, och andra ger skydd för många år framöver. Herrens förord till Läran och förbunden kapitel 1 förmanar oss att ”ge akt på profeternas … ord”.25

Kapitel 1 varnar oss också: ”Bered er, bered er för det som ska komma.”26 Herren ger sitt folk en chans att förbereda sig för de prövningar de ska ställas inför.

Herren gav en mäktig uppenbarelse till president Brigham Young den 14 januari 1847 i Winter Quarters.27 Den här uppenbarelsen är ett klassiskt exempel på hur Herren förbereder sitt folk för det som ska komma. De trofasta heliga hade påbörjat sin utvandring till fristaden bland bergen i Saltsjödalen. De hade framgångsrikt byggt Nauvoo tempel och tagit emot frälsande förrättningar. De hade blivit utdrivna ur Missouri och deras förföljare hade drivit ut dem ur Nauvoo i en fruktansvärd vinter. Uppenbarelsen till Brigham Young gav praktiska råd om hur de skulle förbereda sig för uttåget. Herren lade särskild vikt vid att de skulle ta hand om de fattiga, änkorna, de faderlösa och familjerna till dem som tjänstgjorde i mormonbataljonen medan huvudgruppen av heliga begav sig ut på sin farofyllda färd.

Utöver att erbjuda andra råd om rättfärdigt leverne betonade Herren två andra principer som är tillämpbara än i dag.

För det första uppmuntrade han dem att ”prisa … Herren med sång, med musik, med dans och med en bön i pris och tacksamhet”.28

För det andra rådde han dem: ”Om du är sorgsen, åkalla då Herren din Gud med ödmjuk vädjan så att era själar kan glädjas.”29

Dessa två förmaningar är utmärkta råd för vår egen tid. Liv som är fyllda av lovprisning, musik och tacksamhet blir unikt välsignade. Att vara glad och förlita sig på himmelsk hjälp genom bön är ett verkningsfullt sätt att vara Kristi fridsamma efterföljare. Vår strävan att alltid vara vid gott mod hjälper oss undvika att bli nedstämda i anden.

Sista raden i en insiktsfull psalm förmedlar det bästa svaret på ett vackert sätt: ”Jorden har ingen sorg som himlen inte kan läka.”30

Som en Herren Jesu Kristi apostel vittnar jag om att ”Kristi fridsamma efterföljare” finner personlig frid i detta livet och en underbar himmelsk återförening. Jag bär mitt fasta vittnesbörd om att Frälsaren är gudomlig och hans försoning verklig. Han är vår Frälsare och Återlösare. I Jesu Kristi namn, amen.