Generalkonferenser
Vittna om Jesus Kristus i ord och handling
Generalkonferensen i oktober 2023


Vittna om Jesus Kristus i ord och handling

När vi strävar efter att leva i harmoni med Jesu Kristi evangelium blir vårt uppförande ett levande vittnesbörd om vår Återlösare.

Vid dopet är ett av löftena vi ger att vi är villiga att ta på oss Jesu Kristi namn. Mitt syfte i dag är att påminna oss om att vi kan visa Gud att vi tar på oss hans Sons namn genom att vittna i ord och handling, så ofta vi kan, om att Jesus är Kristus.

När Frälsaren betjänade och undervisade folket i Amerika efter sin uppståndelse förkunnade han:

”Har de inte läst skrifterna, vilka säger att ni måste ta på er Kristi namn, vilket är mitt namn? För vid det namnet ska ni bli kallade på den yttersta dagen.

Och var och en som tar på sig mitt namn och håller ut intill änden ska bli frälst på den yttersta dagen.”1

President Russel M. Nelson har sagt: ”Att ta på oss Frälsarens namn innebär att förkunna och vittna för andra – genom våra ord och våra handlingar – att Jesus är Kristus.”2

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi välsignelsen och förmånen att stå som vittnen om Herren och hans namn var vi än är.3 När vi strävar efter att leva i harmoni med Jesu Kristi evangelium blir vårt uppförande ett levande vittnesbörd om vår Återlösare och hans namn. Dessutom vittnar vi om Kristus i ord genom att berätta för andra vad vi tror på, känner och vet om Jesus Kristus.

När vi ödmjukt bär vårt vittnesbörd om Herren i ord och handling så bekräftar den Helige Anden4 för dem som har ett ärligt uppsåt, ett öppet hjärta och ett villigt sinne, att Jesus verkligen är Kristus.5

Jag vill dela två nyliga och inspirerande exempel på medlemmar som visar Gud att de tar på sig Jesu Kristi namn genom att prata om honom och bära ett äkta vittnesbörd om Herren på kyrkans möten.

Första exemplet: När min fru Elaine och jag åkte till Spanien 2022 var vi med på söndagsmötena i en liten enhet i kyrkan där. Jag satt på förhöjningen och min fru bland de församlade. Jag såg att hon satt bredvid en äldre kvinna. När sakramentsmötet var över gick jag fram till Elaine och bad henne presentera mig för sin nya vän. Hon gjorde det och nämnde att kvinnan, som inte var medlem i kyrkan, hade besökt kyrkan i omkring två år. När jag hörde det frågade jag denna gudfruktiga kvinna varför hon hade fortsatt att komma tillbaka till våra möten så länge. Kvinnan svarade kärleksfullt: ”Jag tycker om att komma hit eftersom ni pratar om Jesus Kristus på era möten.”

Uppenbarligen brukade medlemmarna i den enheten i Spanien tala, undervisa och vittna om Kristus på sina möten.

Andra exemplet: Efter att ha verkat i området Brasilien fick jag ett nytt uppdrag att tjäna på kyrkans huvudkontor. När vi flyttade till Salt Lake City i slutet av juli i år var vi med på mötena i vår nya och underbara församling. Ett av dessa möten var ett faste- och vittnesbördsmöte. Efter att vördnadsfullt ha tagit sakramentet ställde sig medlemmarna upp och bar innerliga vittnesbörd om Frälsaren, en efter en. Mötet var inriktat på Jesus Kristus och vi kände Anden mycket påtagligt. Vi blev upplyfta och vår tro stärktes. Om vänner till kyrkan som uppriktigt söker sanningen hade varit på det mötet så skulle de ha insett att det här är Jesu Kristi kyrka.

Vilken välsignelse att se att våra möten i kyrkan är utmärkta tillfällen för oss att vittna om Kristus och visa Gud att vi gläds åt att ta på oss hans Sons namn.

Låt mig nu nämna ett mäktigt exempel på någon som tog på sig Jesu Kristi namn genom att vittna om honom i handling.

I augusti följde jag med äldste Jonathan S. Schmitt till öppet hus för Feather Rivers tempel i Yuba City i Kalifornien. Där hade jag glädjen att få guida grupper på en rundtur i templet. I en av grupperna fanns en medlem i kyrkan, Virgil Atkinson, och sju vänner av annan tro. I slutet av besöket, i ett beseglingsrum i templet, blev broder Atkinson rörd när han uttryckte sin kärlek till sina vänner som hade kommit till templet den dagen. Nästan genast efter att han hade gjort det ställde sig en kvinna i gruppen upp och sa: ”Vi älskar alla Virgil. Han har aldrig tvingat sin tro på oss. Men han är inte blyg heller. Han bara lever efter det han tror på.”

Under årens lopp har broder Atkinsons kristuslika liv tjänat som ett mäktigt vittnesbörd för hans vänner. Hans exempel är ett starkt bevis på att han har tagit på sig Kristi namn.

Låt mig som avslutning berätta vad jag har lärt mig om hur vi tar på oss Kristi namn och vittnar om honom genom att använda kyrkans rätta namn.

President Nelson, Guds levande profet, sa följande 2018 under ett konferenstal med titeln ”Kyrkans rätta namn”: ”Det är ett tillrättaläggande. Det är Herrens befallning. Joseph Smith gav inte namn åt kyrkan som återställts genom honom, och det gjorde inte Mormon heller. Det var Frälsaren själv som sa: ’För så ska min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga’ [Läran och förbunden 115:4].”6

Vi lämnade alla generalkonferensen den dagen fast beslutna att följa profeten och att använda kyrkans uppenbarade namn efter det. Jag var mycket uppmärksam på mig själv för att se till att jag använde kyrkans rätta namn. De första gångerna behövde jag vara mycket medveten och inte låta mig själv gå tillbaka till gamla vanor. Efter de första försöken blev jag mer bekväm med att använda kyrkans uppenbarade namn. Jag medger att jag många gånger sa kyrkans namn snabbt. Jag var rädd att andra inte skulle uppmärksamma hela kyrkans namn, och att de kanske skulle tycka att det var lite långt.

Men senare insåg jag att jag genom att säga hela kyrkans namn med eftertryck fick värdefulla tillfällen att säga Jesu Kristi namn, och faktiskt vittna om Frälsaren genom att förkunna hans namn i hans kyrkas namn. Jag märkte också att när jag sa kyrkans rätta namn till andra så mindes jag oftare Jesus Kristus och kände oftare hans inflytande i mitt liv.

Genom att följa profeten kan vi alla lära oss att vittna mer om Jesus Kristus genom att använda kyrkans rätta namn och mer till fullo ta på oss Herrens namn.

Denna sabbatsmorgon vittnar jag glatt om att president Nelson är Guds levande profet och att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Kristi återställda kyrka. Jag vittnar ödmjukt om Guds Son och hans gudomlighet. Han är Guds förstfödde och hans enfödde Son, vår Frälsare och Återlösare, Immanuel.7 I Jesu Kristi namn, amen.