Generalkonferenser
Vår ständige ledsagare
Generalkonferensen i oktober 2023


Vår ständige ledsagare

Du och jag har möjligheten att ha den Helige Anden som vår ständige ledsagare.

Mina älskade bröder och systrar, under den här konferensen har vi välsignats med ett överflöd av uppenbarelse. Tjänare till Herren Jesus Kristus har talat och kommer att tala ord av sanning, uppmuntran och vägledning.

Jag har berörts av de vittnesbörd som burits under den här konferensen om att Herren talar till oss personligen genom den Helige Anden. När vi ber och sedan hörsammar Andens maningar får vi större insikt och välsignelser till att vägleda oss genom de allt svårare dagarna framför oss.

Vi har åter hört president Russell M. Nelsons varning att ”i kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande”.1

Den profetiska varningen har fått mig att fundera på vad jag kan lära mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn om hur man kan ha den här avgörande vägledningen i de svåra dagar som ligger framför dem.

Så det här budskapet i dag är ett kort brev till mina efterkommande som kan hjälpa dem när jag inte finns med dem i de spännande dagar som ligger framför oss. Jag vill att de ska veta det jag har lärt mig som kan hjälpa dem.

Jag förstår nu bättre vad som krävs för att de ska ha den Helige Andens ständiga inflytande i de dagar som de kommer att leva i. Och jag har känt att jag ska tala om min personliga erfarenhet av att inbjuda den Helige Anden, så nära som möjligt, till att vara min ständige ledsagare. Min bön är att jag kan uppmuntra dem.

Jag skulle vilja att de börjar med att tänka på och be om Helamans söner Nephi och Lehi, och Herrens andra tjänare som arbetade med dem. De mötte hårt motstånd. De tjänade på en ogudaktig plats och tvingades hantera fruktansvärd falskhet. Mitt mod, och ditt, stärks av denna vers i Helaman:

”Och i det sjuttio och nionde året uppstod många stridigheter. Men det hände sig att Nephi och Lehi och många av deras bröder som hade kunskap om de sanna lärosatserna, eftersom de dagligen fick många uppenbarelser, predikade för folket så att de samma år fick slut på deras stridigheter.”2

Den här berättelsen uppmuntrar mig och den kan uppmuntra er. Helamans söner undervisades och vägleddes genom flera upplevelser med den Helige Anden. Detta försäkrar mig att vi kan undervisas av och lära oss av Anden, rad på rad, ta emot det vi behöver, och när vi sedan är redo får vi mer.

Jag har på samma sätt uppmuntrats av Nephi när han blir ombedd att gå tillbaka till Jerusalem efter Labans plåtar. Ni minns valet han gjorde. Han sa: ”Jag ska gå och göra det som Herren har befallt.”3

Nephis upplevelse med den helige Anden i det ärendet har gett mig mod många gånger när jag har påbörjat uppgifter som jag visste var uppdrag från Herren men som kändes långt bortom min tidigare erfarenhet och bortom det jag ansåg vara min förmåga.

Ni minns det Nephi sa om sin upplevelse: ”Och det var natt, och jag fick [mina bröder] att gömma sig utanför murarna. Och när de hade gömt sig smög jag, Nephi, in i staden och gick fram mot Labans hus.”

Han fortsätter: ”Och jag leddes av Anden utan att på förhand veta vad jag skulle göra.”4

Jag har uppmuntrats av att veta att Nephi vägleddes av Anden varje minut den natten i Herrens ärende.

Vi behöver, och ni kommer att behöva, den Helige Andens ständiga sällskap. Vi vill ha det, men vi vet av erfarenhet att det inte är så lätt att uppnå. Alla tänker vi och säger och gör saker i våra dagliga liv som kan såra Anden.

När det händer, som det gör, kanske vi känner Herrens missnöje. Och vi frestas kanske att känna att vi är ensamma. Det är viktigt att komma ihåg det säkra löfte vi får varje vecka när vi omvänder oss och tar del av sakramentet: ”Att de alltid kan ha hans Ande hos sig”.5

Om du har känt den Helige Andens inflytande i dag kan du ta det som ett ljuvligt bevis på att försoningen är verksam i ditt liv.

Som äldste Jeffrey R. Holland har sagt: ”Men när de svåra stunderna kommer så får vi inte ge efter för rädslan att Gud har övergett oss eller att han inte hör våra böner. Han hör oss. Han ser oss. Han älskar oss.”6

Denna försäkran har hjälpt mig. När jag känner mig långt borta från Herren, när svaren på mina böner verkar dröja, så har jag lärt mig att följa president Nelsons råd att granska mitt liv efter möjligheter att omvända mig. Han påminner oss: ”Daglig omvändelse är vägen till renhet, och renhet ger kraft.”7

Om du känner att du har svårt att känna den Helige Anden kan du fundera på om det finns något som du kan omvända dig från och få förlåtelse för.8 Du kan be med tro att få veta vad du ska göra för att bli renad och därmed mer berättigad till den Helige Andens ständiga sällskap.

Om du vill få den Helige Andens sällskap så måste du vilja ha det av rätt anledning. Ditt syfte måste vara Herrens syfte. Om dina motiv är för själviska så kommer du att få svårt att ta emot och känna Andens maningar.

Huvudsaken för mig och dig är att vilja det som Frälsaren vill. Våra skäl måste motiveras av Kristi rena kärlek. Våra böner behöver vara: ”Allt jag vill är det du vill. Låt din vilja ske.”

Jag försöker minnas Frälsarens offer och hans kärlek till mig. När jag sedan ber till min himmelske Fader för att tacka så känner jag kärlek och en försäkran att mina böner är hörda och att jag får ta emot vadhelst är bäst för mig och dem jag älskar. Det stärker mitt vittnesbörd.

Av allt som den Helige Anden vittnar om är det mest värdefulla för oss att Jesus är Kristus, Guds levande Son. Frälsaren lovade: ”När Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig.”9

För flera år sedan fick jag ett telefonsamtal från en orolig mor. Hon berättade att hennes dotter hade flyttat långt hemifrån. Hon anade genom den bristfälliga kontakten hon hade med sin dotter att något var fruktansvärt fel. Hon vädjade till mig om hjälp.

Jag tog reda på vem dotterns hemlärare var. Ni hör av den benämningen att det var länge sedan. Jag ringde honom. Han var ung. Men han berättade att han och hans kamrat båda hade vaknat mitt i natten, inte bara med oro för dottern utan också med inspiration om att hon var på väg att göra val som skulle medföra sorg och bedrövelse. Med enbart den inspirationen från Anden besökte de henne.

Först ville hon inte berätta för dem om sin situation. De vädjade under inspiration till henne att omvända sig och välja den väg som Herren hade för henne. Hon insåg då, jag tror genom Anden, att det enda sättet som de kunde ha vetat vad de visste om hennes liv, var att det kom från Gud. En mor överlämnade sina kärleksfulla bekymmer till sin himmelske Fader och Frälsaren. Den Helige Anden hade sänts till dessa hemlärare eftersom de var villiga att tjäna Herren. De hade följt rådet och löftet i Läran och förbunden:

”Låt även ditt inre vara fyllt av kärlek till alla människor och till trons egna, och pryd ständigt dina tankar med dygd. Då ska din självtillit växa sig stark i Guds närhet, och läran om prästadömet ska falla över din själ som himlens dagg.

Den Helige Anden ska vara din ständige ledsagare och din spira en oföränderlig rättfärdighetens och sanningens spira, och ditt herradöme ska vara ett evigt herradöme, och det ska utan tvångsmedel strömma till dig i evigheters evighet.”10

Jag vittnar om att Herren har hållit sitt löfte. Den Helige Anden sänds till de trofasta förbundsmedlemmarna i Jesu Kristi kyrka. Dina upplevelser kommer att vara unika och Anden vägleder på det sätt som är bäst för din tro och förmåga att ta emot uppenbarelse för dig och dem du älskar och tjänar. Jag ber av hela mitt hjärta att din självtillit ska växa.

Jag vittnar om att Gud Fadern lever. Han älskar dig. Han hör alla dina böner. Jesus Kristus bad verkligen Fadern att sända den Helige Anden för att vägleda, trösta och vittna om sanningen för oss. Fadern och hans älskade Son visade sig för Joseph Smith i en skogsdunge. Profeten Joseph Smith översatte Mormons bok genom Guds gåva och makt.

Himmelska budbärare återställde prästadömets nycklar. President Russell M. Nelson är Guds profet för hela jorden.

Som vittne om Jesus Kristus vet jag att han lever och han leder sin kyrka. Du och jag har möjligheten att ha den Helige Anden som vår ständige ledsagare och få dessa sanningar bekräftade när vi minns och älskar Frälsaren, omvänder oss och ber att hans kärlek ska finnas i våra hjärtan. Jag ber att vi må ha denna välsignelse och den Helige Andens sällskap i dag och varje dag i våra liv. Jag älskar er. I Jesu Kristi heliga namn, amen.