Generalkonferenser
Fridsskapare sökes
Generalkonferensen i april 2023


Fridsskapare sökes

Du har din handlingsfrihet till att välja stridigheter eller försoning. Jag manar dig att välja att vara en som skapar frid, nu och för alltid.

Mina kära bröder och systrar, vilken glädje att få vara med er! Under de gångna sex månaderna har ni ständigt varit i mina tankar och i mina böner. Min bön är att den Helige Anden ska förmedla det som Herren vill att ni ska höra när jag nu talar till er.

Som underläkare på kirurgkliniken för många år sedan assisterade jag en kirurg som höll på att amputera ett ben fullt av mycket smittfarlig kallbrand. Operationen var komplicerad. Sedan, vilket ökade trycket, skötte en i teamet sin uppgift dåligt, och kirurgen fick ett vredesutbrott. Mitt under sitt raserianfall kastade han iväg sin skalpell som var täckt av bakterier. Den landade i min underarm!

Alla i operationssalen – förutom den hejdlösa kirurgen – förfasades över denna farliga överträdelse av kirurgisk praxis. Tack och lov blev jag inte infekterad. Men den här upplevelsen gjorde ett bestående intryck på mig. I den stunden lovade jag mig själv att jag, vad som än hände i min operationssal, aldrig skulle tappa kontrollen över mina känslor. Jag lovade också den dagen att aldrig slänga iväg något i vrede – vare sig skalpeller eller ord.

Fortfarande, årtionden senare, undrar jag ibland om den kontaminerade skalpellen som landade i min arm alls var mer toxisk än de giftiga strider som infekterar samhällsdialogen och alltför många personliga relationer i dag. Hövlighet och anständighet verkar ha försvunnit under detta tidevarv av polarisering och hetsiga motsättningar.

Detta att vara vulgär, finna fel och förolämpa andra är alltför vanligt. Alltför många experter, politiker, underhållare och andra inflytelserika personer uttrycker sig ständigt nedlåtande. Det gör mig mycket bekymrad att så många människor verkar tro att det är helt acceptabelt att fördöma, smutskasta och baktala alla som inte håller med dem. Många verkar ivriga att skada en annans rykte med patetiska och giftiga kommentarer!

Vrede övertygar aldrig. Fientlighet bygger inte upp någon. Strider leder aldrig till inspirerade lösningar. Tyvärr ser vi ibland stridslystna handlingar till och med i våra egna led. Vi hör om dem som förringar makar och barn, som tar till vredesutbrott för att kontrollera andra, och om dem som straffar familjemedlemmar genom sin tystnad. Vi hör om ungdomar och barn som mobbar och om anställda som svartmålar sina kollegor.

Mina kära syskon, sådant ska inte förekomma. Som lärjungar till Jesus Kristus ska vi vara föredömen i hur man är mot andra – speciellt när våra åsikter går isär. Ett av de lättaste sätten att känna igen en sann efterföljare till Jesus Kristus är genom den medkänsla med vilken den personen behandlar andra.

Frälsaren var tydlig med detta i sina predikningar för sina efterföljare på båda halvkloten. ”Saliga är de som skapar frid”, sa han.1 ”Om någon slår dig på högra kinden, vänd då också andra kinden mot honom.”2 Och sedan gav han förstås den förmaning som är en utmaning för oss alla: ”Älska era fiender, välsigna dem som förbannar er, gör gott mot dem som hatar er och be för dem som illvilligt utnyttjar er och förföljer er.”3

Före sin död befallde Frälsaren sina tolv apostlar att älska varandra så som han hade älskat dem.4 Sedan tillade han: ”Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar.”5

Frälsarens budskap är tydligt: Hans sanna lärjungar bygger upp, lyfter, uppmuntrar, övertygar och inspirerar – oavsett hur svår situationen är. Sanna lärjungar till Jesus Kristus är fridsskapare.6

I dag är det palmsöndagen. Vi förbereder oss för firandet av den allra viktigaste och mest överjordiska händelse som någonsin nedtecknats på jorden – Herren Jesu Kristi försoning och uppståndelse. Ett av våra bästa sätt att hedra Frälsaren är att bli en som skapar frid.7

Frälsarens försoning gjorde det möjligt för oss att övervinna all ondska – även stridigheter. För det ska ni veta: stridigheter är ondska! Jesus Kristus förkunnade att de som har ”en stridslysten ande” inte är av honom utan ”av djävulen, som är fader till stridigheter, och [djävulen] hetsar människornas hjärtan till att strida i vrede, den ene med den andre”.8 De som hyser en anda av stridighet följer Satans spelregler, vare sig de inser det eller inte. ”Ingen kan tjäna två herrar.”9 Vi kan inte stötta Satan med våra verbala angrepp och sedan tro att vi fortfarande kan tjäna Gud.

Mina kära syskon, vårt sätt att behandla varandra betyder så mycket! Vårt sätt att tala till och om andra hemma, i kyrkan, på jobbet och på nätet har verkligen betydelse. I dag ber jag oss att bemöta andra på ett högre, heligare sätt. Jag ber er lyssna noga. ”Finns det något som är dygdigt, älskligt eller hedrande eller berömvärt”10 som vi kan säga om någon annan människa – till honom direkt eller bakom ryggen på henne – så bör det vara vår norm för kommunikation.

Om ett par i er församling skiljer sig, eller en ung missionär kommer hem i förtid, eller om en tonåring tvivlar på sitt vittnesbörd, behöver de inte ert fördömande. De behöver få uppleva hur Jesu Kristi rena kärlek återspeglas i era ord och handlingar.

Om en vän på sociala medier har starka politiska eller sociala åsikter som strider mot allt ni tror på är ett argt, sårande genmäle från er inte till hjälp. Att bygga broar av förståelse kräver mycket mer av er, men det är precis det som er vän behöver.

Stridigheter driver bort Anden – varje gång. Stridigheter förstärker den falska uppfattningen att konfrontation är vårt sätt att reda ut meningsskiljaktigheter, men det är det aldrig. Stridigheter är ett val. Att skapa frid är ett val. Du har din handlingsfrihet till att välja stridigheter eller försoning. Jag manar dig att välja att vara en fridsskapare, nu och för alltid.11

Bröder och systrar, vi kan bokstavligen förändra världen – en person och ett mellanmänskligt möte i taget. Hur? Genom att visa exempel på hur man hanterar uppriktiga åsiktsskillnader med ömsesidig respekt och värdig dialog.

Åsiktsskillnader är en del av livet. Jag arbetar dagligen med hängivna Herrens tjänare som inte alltid ser saker och ting på samma sätt. De vet att jag vill höra deras tankar och ärliga känslor om allt vi diskuterar – i synnerhet känsliga frågor.

Bild
President Dallin H. Oaks och president Henry B. Eyring

Mina två ädla rådgivare, president Dallin H. Oaks och president Henry B. Eyring, är föredömliga i sitt sätt att uttrycka sina känslor – särskilt när de kanske går isär. De gör det med ren kärlek för varandra. Ingen av dem menar att han vet bäst och att han därför obevekligt måste försvara sin ståndpunkt. Ingen av dem visar behov av att konkurrera med den andre. Eftersom de båda är fyllda av kristuslik kärlek, ”Kristi rena kärlek”,12 kan våra rådslag vägledas av den Helige Anden. Jag älskar och vördar verkligen dessa två stora män!

Kristuslik kärlek är motmedlet mot stridigheter. Kristuslik kärlek är den andliga gåva som hjälper oss att lägga av den naturliga människan, som är självisk, defensiv, stolt och avundsjuk. Kristuslik kärlek är den främsta egenskapen hos en sann efterföljare till Jesus Kristus.13 Kristuslik kärlek utmärker den som skapar frid.

När vi ödmjukar oss inför Gud och ber av allt vårt hjärta, skänker Gud oss kristuslik kärlek.14

De som välsignas med denna himmelska gåva är saktmodiga och vänliga. De avundas inte andra och är inte uppslukade av sin egen betydelse. De förargas inte lätt och tänker inte ont om andra.15

Bröder och systrar, Kristi rena kärlek är svaret på de stridigheter som plågar oss i dag. Kristi rena kärlek får oss att ”bära varandras bördor”16 snarare än att stapla bördor på varandra. Kristi rena kärlek låter oss ”stå som vittnen om Gud alltid och i allting”17särskilt i spända situationer. Kristuslik kärlek låter oss visa hur Kristi män och kvinnor talar och agerar – speciellt när de hamnar i skottlinjen.

Nu pratar jag inte om ”frid till varje pris”.18 Jag pratar om att behandla andra på sätt som rimmar med att hålla förbunden vi ingår när vi tar del av sakramentet. Vi sluter förbund att alltid minnas Frälsaren. I situationer som är mycket spända och fyllda av stridigheter ber jag er att minnas Jesus Kristus. Be om mod och visdom att säga eller göra det som han skulle säga eller göra. När vi följer Fridsfursten blir vi hans fridsskapare.

Nu tänker du kanske att det här budskapet verkligen skulle vara till hjälp för någon du känner. Kanske hoppas du att det ska hjälpa honom eller henne att vara trevligare mot dig. Det hoppas jag att det gör! Men jag hoppas också att du tar en närmare titt på ditt eget hjärta för att se om det finns skärvor av högmod eller avund som hindrar dig från att bli en som skapar frid.19

Om du menar allvar med att hjälpa till med Israels insamling och med att skapa relationer som varar för evigt: nu är det dags att lägga bitterhet åt sidan. Nu är det dags att sluta insistera på att det som gäller är ditt sätt eller inget sätt. Nu är det dags att sluta göra sådant som får andra att gå på äggskal av rädsla för att göra dig upprörd. Nu är det dags att gräva ner dina krigsvapen.20 Om din verbala arsenal är full av förolämpningar och anklagelser är det dags nu att lägga bort dem.21 Du kommer att resa dig som en andligt stark man eller kvinna i Kristus.

Templet kan hjälpa oss i vår strävan. Där begåvas vi med Guds kraft som ger oss förmåga att övervinna Satan, alla stridigheters upphovsman.22 Kasta ut honom från alla era relationer! Tänk på att vi också motar bort motståndaren varje gång vi reder ut ett missförstånd eller vägrar ta illa upp. I stället kan vi visa den ömma barmhärtighet som är så utmärkande för Jesu Kristi sanna lärjungar. De som skapar frid avvärjer motståndaren.

Låt oss som folk bli ett sant ljus på berget – ett ljus som ”inte [kan] döljas”.23 Låt oss visa att det finns ett fridfullt, respektfullt sätt att lösa invecklade problem och ett upplyst sätt att reda ut meningsskiljaktigheter. När du visar den kristuslika kärlek som Jesu Kristi sanna efterföljare ger uttryck för, förstorar Herren dina ansträngningar bortom dina mest storslagna föreställningar.

Evangeliets nät är det största nätet i världen. Gud har inbjudit alla att komma till honom, ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna”.24 Det finns rum för alla. Dock finns det inget rum för fördomar, fördömande eller stridigheter av något slag.

Mina kära syskon, det bästa ligger fortfarande framför dem som ägnar sina liv åt att bygga upp andra. I dag uppmanar jag er att ta en titt på ert lärjungeskap inom ramarna för ert sätt att behandla andra. Jag välsignar er med att kunna göra de justeringar som kanske behövs för att era handlingar ska vara upplyftande, respektfulla och representativa för en sann efterföljare till Jesus Kristus.

Jag välsignar er med att kunna ersätta stridslystnad med bönfallande, fientlighet med förståelse och stridighet med frid.

Gud lever! Jesus är Kristus. Han är kyrkans överhuvud. Vi är hans tjänare. Han hjälper oss att bli hans fridsskapare. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.