Generalkonferenser
Mitt sinne grep tag i denna tanke på Jesus Kristus
Generalkonferensen i april 2023


Mitt sinne grep tag i denna tanke på Jesus Kristus

När du fortsätter att uppmärksamt gripa tag i tanken på Jesus Kristus lovar jag dig att du inte bara välsignas med himmelsk vägledning utan också med himmelsk kraft.

Under denna vackra påskhögtid upprepar jag bönen i denna mäktiga psalm: ”Led oss fram, o himlens Herre.”1

En anmärkningsvärd redogörelse i Mormons bok berättar om en ung man från en framstående familj vid namn Alma som skrifterna beskriver som en avgudadyrkande icke-troende.2 Han var vältalig och övertygande, och använde smicker för att övertala andra att följa honom. Förbluffande nog visade sig en ängel för Alma och hans vänner. Alma föll till marken och var så svag att han hjälplös fick bäras till sin fars hem. Han förblev i ett till synes medvetslöst tillstånd i tre dagar.3 Senare sa han att även om han verkade medvetslös för sin omgivning var hans sinne mycket aktivt då hans själ sörjde och han tänkte på sitt liv under vilket han struntat i Guds bud. Han beskrev hur hans sinne ”sönderslets av minnet av [hans] många synder”4 och ”plågades av evig pina”.5

I sin djupa förtvivlan mindes han hur han i sin ungdom blivit undervisad om ”Jesus Kristus, en Guds Son, som skulle komma för att sona världens synder”.6 Sedan sa han något mycket beaktansvärt: ”När nu mitt sinne grep tag i denna tanke ropade jag i mitt hjärta: ’O Jesus, du Guds Son, förbarma dig över mig.’”7 Medan han vädjade om Frälsarens gudomliga kraft hände något mirakulöst: ”När jag tänkte detta”, sa han, ”kunde jag inte längre komma ihåg mina kval.”8 Plötsligt kände han frid och ljus. Det kunde ”inte … finnas något så intensivt och ljuvligt som min glädje var”,9 sa han.

Alma ”grep tag i” sanningen om Jesus Kristus. Om vi skulle använda orden ”grep tag i” i fysisk bemärkelse, kunde vi säga: ”Han grep tag i skyddsräcket precis när han föll” – vilket innebär att han plötsligt och kraftfullt tog tag i något som var fast cementerat i en säker grund.

I Almas fall var det hans sinne som sträckte sig ut och grep tag i denna mäktiga sanning om Jesu Kristi försoningsoffer. Han handlade i tro på den sanningen, och genom Guds kraft och nåd räddades han från förtvivlan och fylldes av hopp.

Våra upplevelser kanske inte är så dramatiska som Almas, men de är ändå lika evigt betydelsefulla. Våra sinnen har också ”gripit tag i denna tanke” på Jesus Kristus och hans barmhärtiga offer, och våra själar har känt det ljus och den glädje som följer därpå.

Förankra tanken på Jesus Kristus

Min bön den här påsken är att vi mer medvetet formar, stärker och förankrar denna ytterst viktiga tanke på Jesus Kristus i själens kammare,10 och låter den energiskt flöda in i sinnet för att vägleda oss i det vi tänker och gör, och konstant ge oss den härliga glädje som Frälsarens kärlek medför.11

Att fylla sinnet med Jesu Kristi kraft betyder inte att han är den enda tanke vi har. Men vad det betyder är att alla våra tankar är kringgärdade av hans kärlek, hans liv och lärdomar, och hans försoningsoffer och härliga uppståndelse. Jesus befinner sig aldrig i något bortglömt hörn, för våra tankar på honom är alltid närvarande och ”allt som finns inom oss dyrkar honom!”12 Vi ber och går i vårt sinne igenom upplevelser som har fört oss närmare honom. Vi välkomnar i sinnet gudomliga bilder, heliga skrifter och inspirerade psalmer för att milt dämpa de oräkneliga dagliga tankar som rusar igenom våra hektiska liv. Vår kärlek till honom skyddar oss inte från sorg och förtvivlan under det här jordelivet, men den låter oss gå igenom utmaningarna med en styrka långt utöver vår egen.

Jesus, när tanken flyr till dig,

med glädje fylls mitt bröst.

När orons börda trycker mig,

du är min hjälp, min tröst.13

Kom ihåg att du är ett andebarn till vår himmelske Fader. Som aposteln Paulus förklarar är vi ”Guds avkomma”.14 Du har levt med din individuella identitet sedan långt innan du kom till jorden. Vår Fader skapade en fullkomlig plan för oss; att komma till jorden, hämta lärdom och återvända till honom. Han sände sin älskade Son så att vi genom kraften i hans oändliga försoning och uppståndelse kan leva bortom graven. Och när vi är villiga att utöva tro på honom och omvända oss från våra synder15 blir vi förlåtna och får hoppet om evigt liv.16

Ge vårt sinne och vår Ande utomordentlig uppmärksamhet

Under det här jordelivet behöver vårt sinne och vår ande utomordentlig uppmärksamhet.17 Sinnet låter oss leva, välja och urskilja gott från ont.18 Vår ande får det bekräftande vittnesbördet att Gud är vår Fader, att Jesus Kristus är Guds Son, och att deras lärdomar är vår guide till glädje här och evigt liv bortom graven.

Almas sinne grep tag i denna tanke på Jesus Kristus. Det förändrade hans liv. Generalkonferensen är en tid att förstå vad Herren vill att vi ska göra och bli. Det är också en tid när vi kan begrunda våra framsteg. När mina uppdrag har tagit mig över hela världen har jag sett en ökad andlig styrka hos de rättfärdiga, hängivna medlemmarna i kyrkan.

För fem år sedan blev vi ombedda att lägga större fokus på Frälsaren i allt vi gör genom att använda kyrkans rätta namn: Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.19 Vi uttalar hans namn mer uppriktigt.

För fyra år sedan, i och med att sakramentsmötet förkortades, lade vi större fokus på vårt deltagande av Herrens sakrament. Vi tänker mer på Jesus Kristus och är mer seriösa i vårt löfte att alltid minnas honom.20

Med isoleringen som orsakades av den världsomfattande pandemin, och med hjälp av Kom och följ mig, blir Frälsarens lärdomar mer framträdande i våra hem, vilket hjälper oss att tillbe Frälsaren under veckan.

Genom att följa president Russell M. Nelsons råd att ”höra honom”21 förfinar vi vår förmåga att känna igen den Helige Andens viskningar och se Herrens hand i våra liv.

I och med att dussintals tempel har tillkännagetts och färdigställts besöker vi Herrens hus oftare och tar emot hans utlovade välsignelser. Vi känner mer kraftfullt vår Frälsares och Återlösares enastående skönhet.

President Nelson har sagt: ”Att bli … [en mäktig lärjunge] är inte lätt och det sker inte automatiskt. Vi måste fästa vårt fokus på Frälsaren och hans evangelium. Det är mentalt ansträngande att sträva efter att vända sig till honom i varje tanke.”22

Genom att fokusera på Jesus Kristus ser vi allt annat omkring oss – även om det fortfarande är närvarande – genom vår kärlek till honom. Mindre viktiga distraktioner förbleknar och vi tar bort sådant som inte stämmer överens med hans ljus och karaktär. När du uppmärksamt griper tag i tanken på Jesus Kristus, litar på honom och håller hans bud så lovar jag dig att du inte bara välsignas med himmelsk vägledning utan också med himmelsk kraft – kraft som ger styrka åt dina förbund, frid åt dina svårigheter och glädje åt dina välsignelser.

Minnas Jesus Kristus

För några veckor sedan var Kathy och jag på besök hemma hos Matt och Sarah Johnson. På väggen satt en bild av deras kära familj, en fin bild av Frälsaren och en illustration av templet.

Deras fyra döttrar Maddy, Ruby, Claire och June pratade glatt om hur mycket de älskade sin mamma.

I över ett år hade Sarah regelbundet bokat tid på lördagarna så att familjen kunde besöka templet tillsammans och flickorna kunde utföra dop för släktingar som levde tidigare.

I november förra året bokade Sarah tid för familjen i templet sista veckan i december på torsdagen i stället för på lördagen. ”Jag hoppas det är okej för dig”, sa hon till Matt.

Sarah hade fått veta att hon hade cancer, men läkarna trodde att hon skulle få leva ytterligare två till tre år. Under ett sakramentsmöte hade Sarah burit ett kraftfullt vittnesbörd och sagt att oavsett vad som hände med henne så älskade hon Frälsaren av hela sitt hjärta och att ”segern redan hade vunnits” av honom. Under december månad försämrades Sarahs hälsa oväntat snabbt och hon lades in på sjukhus. Tidigt på morgonen torsdagen den 29 december avslutade hon stilla sitt jordeliv. Matt hade varit vid Sarahs sida hela natten.

Med brustet hjärta och helt utmattad fysiskt och känslomässigt kom han hem och sörjde med sina döttrar. När Matt tittade på sin telefon såg han påminnelsen om den ovanliga torsdagsbokningen som Sarah hade gjort till senare samma dag. Matt sa: ”När jag såg den tänkte jag: Det här kommer inte att fungera.”

Men sedan grep Matts sinne tag i denna tanke: ”Frälsaren lever. Det finns ingen plats där vi hellre vill vara som familj än i hans heliga hus.”

Bild
Familjen Johnson

Matt, Maddy, Ruby, Claire och June kom till templet för bokningen som Sarah hade gjort för dem. Med tårar strömmande nerför kinderna utförde Matt dopen med sina döttrar. De kände djupt sin kärlek och sitt eviga band till Sarah, och de kände Frälsarens oerhörda kärlek och tröstande frid. Matt berättade kärleksfullt: ”Trots att jag känner djup sorg och smärta ropar jag av glädje, med vetskap om min Faders underbara frälsningsplan.”

Under den här påskhögtiden vittnar jag om den fullständiga och absoluta sanningen i Frälsarens ojämförliga försoningsoffer och hans härliga uppståndelse. När ditt sinne fast och för evigt håller fast i denna tanke på Jesus Kristus, och när du fortsätter att mer till fullo fokusera på Frälsaren så lovar jag dig att du får känna hans hopp, hans frid och hans kärlek. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. ”Led oss fram, o himlens Herre”, Psalmer, nr 45.

  2. Se Mosiah 27:8.

  3. Se Alma 36:10.

  4. Alma 36:17.

  5. Alma 36:12.

  6. Alma 36:17.

  7. Alma 36:18. Den andra gången som ”grep tag” används i Mormons bok är när folkmängden ”grep tag i änden på ledstången av järn” (1 Nephi 8:24, 30).

  8. Alma 36:19.

  9. Alma 36:21.

  10. ”Livets största strid utkämpas i er själs tysta kammare” (David O. McKay, i Conference Report, april 1967, s. 84).

  11. ”[Tankar] främjar all handling. Våra tankar är växeln, kontrollpanelen som styr våra handlingar” (Boyd K. Packer, That All May Be Edified [1982], s. 33).

    President Dallin H. Oaks lärde: ”Vi kan undertrycka onda önskningar och ersätta dem med rättfärdiga. Det innebär utbildning och övning. President Joseph F. Smith lärde: ’Att fostra våra önskningar är … något som har vidsträckt betydelse’” (Pure in Heart [1988], s. 149).

  12. ”Lova och prisa din Herre och Konung”, Psalmer, nr 40.

  13. ”Jesus, när tanken flyr till dig”, Psalmer, nr 88.

  14. Acts 17:29 i King James Version.

  15. Se Läran och förbunden 58:42–43.

  16. Se Läran och förbunden 14:7.

  17. ”Det [finns] inte … någon annan utom Gud som känner dina tankar och ditt hjärtas avsikter” (Läran och förbunden 6:16).

  18. ”En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt hjärtas onda förråd. Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen” (Lukas 6:45).

  19. Se Russell M. Nelson, ”Kyrkans rätta namn”, Liahona, nov. 2018, s. 87–89.

  20. Vårt förbund varje vecka i sakramentsbönen är att vi ”alltid [ska] minnas honom” (Moroni 4:3; Läran och förbunden 20:77). Mormons bok uppmuntrar oss genom att använda andra liknande ord två gånger på varandra: ”Kom ihåg, kom ihåg” (Mosiah 2:41; Alma 37:13; Helaman 5:9). Att minnas andligt sett kommer genom den Helige Andens kraft: ”Han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er” (Johannes 14:26).

  21. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 90.

  22. Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 41. President Russell M. Nelson har sagt: ”Glädjen [sista dagars heliga] känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus” (”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82).