Generalkonferenser
Fokusera på Jesus Kristus
Generalkonferensen i april 2023


Fokusera på Jesus Kristus

Herren Jesus Kristus är lösningen på våra problem, men vi måste lyfta blicken och höja siktet för att se honom.

Min far brukade säga till mig: ”Fokusera inte så intensivt på dina problem att du inte kan se lösningen.”

Jag vittnar om att Herren Jesus Kristus är lösningen på även våra svåraste problem. Han har särskilt övervunnit fyra problem som var och en av oss ställs inför och som ingen av oss kan lösa på egen hand:

  1. Det första problemet är fysisk död. Vi kan försöka fördröja eller ignorera den, men vi kan inte övervinna den på egen hand. Jesus Kristus har dock övervunnit döden för oss och till följd av det kommer vi alla att få uppstå en dag.1

  2. Det andra problemet omfattar den här världens prövningar, svåra upplevelser, sorg, smärta och orättvisor. Jesus Kristus övervann allt detta. För dem som strävar efter att följa honom kommer han en dag att ”torka alla tårar” och ställa allt till rätta igen.2 Under tiden kan han stärka oss så att vi kan genomgå våra prövningar med tillförsikt, gott mod och frid.3

  3. Det tredje problemet är den andliga död som kommer till följd av synd. Jesus Kristus övervann det här problemet genom att ta på sig ”straffet … för att vi skulle få frid”.4 Tack vare hans försoningsoffer kan vi befrias från konsekvenserna av våra synder om vi har tro på Frälsaren, omvänder oss uppriktigt, tar emot förbundet som Fadern erbjuder oss genom nödvändiga förrättningar såsom dopet, och håller ut intill änden.5

  4. Det fjärde problemet är vår begränsade, ofullkomliga natur. Jesus Kristus har lösningen på det här problemet också. Han tar inte bara bort våra fel och gör oss oskyldiga igen. Han kan åstadkomma ”en mäktig förändring … i våra hjärtan, så att vi inte längre har någon benägenhet att göra ont, utan att ständigt göra gott”.6 Vi kan bli fullkomnade genom Kristi nåd och en dag bli som han.7

Tyvärr koncentrerar vi oss ofta så mycket på våra egna problem att vi tappar fokus på lösningen, vår Frälsare Jesus Kristus. Hur kan vi undvika att göra det misstaget? Jag tror att lösningen finns i de förbund vi inbjuds att ingå med honom och vår Fader i himlen.

Fokusera på Jesus Kristus genom förbunden

Våra förbund hjälper oss att fokusera vår uppmärksamhet, våra tankar och våra handlingar på Kristus. När vi ”håller fast vid de förbund [vi] har slutit”, är det enklare för oss att urskilja ”det som hör världen till” som vi bör ”lägga åt sidan” och ”det som hör till en bättre värld” som vi flitigt bör söka.8

Det är vad Ammons folk i Mormons bok gjorde. När de lärde sig om Jesus Kristus och började inrikta sina liv på honom, förstod de att de borde begrava sina krigsvapen, och de blev fullkomligt ärliga och ”utmärkte sig även för sin hängivenhet mot Gud”.9

När vi håller våra förbund leds vi till att söka efter allt som inbjuder Andens inflytande och förkasta allt som jagar bort det – ”för vi vet att om vi kan vara värdiga den Helige Andens närvaro kan vi också vara värdiga att bo i vår himmelske Faders och hans Sons, Jesu Kristi, närhet”.10 Det här kan innebära att vi måste ändra vårt ordförråd och använda vänligare ord. Det kan innebära att vi ersätter andligt osunda vanor med nya vanor som stärker vår relation med Herren, som dagliga böner och skriftstudier, enskilt och med vår familj.

President Russell M. Nelson har sagt att ”var och en som ingår förbund i dopbassänger och i tempel – och håller dem – har ökad åtkomst till Jesu Kristi kraft …

Belöningen för att man håller sina förbund med Gud är himmelsk kraft – kraft som stärker oss så att vi kan tåla våra prövningar, frestelser och hjärtesorger bättre.”11

Att förnya våra förbund under sakramentet varje söndag är ett utmärkt tillfälle att rannsaka oss själva12 och åter fokusera våra liv på Jesus Kristus. Genom att ta del av sakramentet förkunnar vi att vi ”alltid [ska] minnas honom”.13 Ordet alltid är så betydelsefullt. Det utvidgar Frälsarens inflytande till varje del av våra liv. Vi minns honom inte bara i kyrkan eller under vår morgonbön eller bara när vi har problem eller behöver något.

Ja, vi blir distraherade ibland. Vi glömmer. Vi tappar fokus. Men att förnya våra förbund innebär att vi vill alltid minnas Frälsaren, att vi ska försöka göra det under veckan och att vi ska förnya vår förpliktelse mot och vårt fokus på honom vid sakramentsbordet nästa vecka.

Fokusera på Jesus Kristus i våra hem

Att fokusera på Jesus Kristus måste såklart vara mer än en söndagsaktivitet i kyrkan. När president Nelson tillkännagav Kom och följ mig 2018 sa han: ”Det är dags för en hemcentrerad kyrka.”14 Han sa att vi bör ”förvandla [våra] hem till en trons helgedom” och ”ett centrum för evangelieundervisning”. Och han gav oss fyra underbara löften om vi gör det.15

Det första löftet:Era sabbatsdagar [kommer] verkligen att vara en fröjd.” Den blir till en dag då vi närmar oss vår Frälsare. Som en ung kvinna från Peru sa: ”Herrens dag är dagen då jag får flest svar från Herren.”

Det andra löftet:Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar.” Det är därför ”vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus … så att våra barn ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder”.16

Vi gör det så att när vår son en dag beger sig till arbetet eller vandrar i bergen eller jagar vilda djur i skogarna, som Enos gjorde, så kan han minnas det vi lärde honom om Kristus och om glädjen i att leva efter evangeliet. Och vem vet? Kanske det är dagen då han äntligen känner den andliga hunger som får honom att vända sig till Jesus Kristus så att han kan höra Herrens röst säga till honom: ”Dina synder är dig förlåtna, och du ska bli välsignad.”17

Det tredje löftet: ”Fiendens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska.” Varför då? För att ju mer vi fokuserar på Jesus Kristus, desto mindre lockar synden.18 När våra hem fylls med Frälsarens ljus finns det allt mindre utrymme för fiendens mörker.

Det fjärde löftet: ”Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande.” Varför då? För att den förändring som Jesus Kristus medför är ”en mäktig förändring”.19 Han förändrar själva vår natur; vi blir ”nya skapelser”.20 Vi blir gradvis mer som Frälsaren, fyllda med hans rena kärlek till alla Guds barn.

Vem skulle inte vilja ha dessa löften uppfyllda för sig själv och sin familj? Vad måste vi göra för att få dem? Svaret är att förvandla våra hem till en trons helgedom och ett centrum för evangelieundervisning. Och hur gör vi det? Genom att fokusera på vår himmelske Fader och Jesus Kristus, göra dem till den centrala punkten i vårt familjeliv, det viktigaste inflytandet i vårt hem.

Får jag föreslå att ni börjar med att göra Kristi ord som de återfinns i skrifterna till en daglig del av era liv? Det finns inget recept på perfekta skriftstudier. Det kan vara 5 eller 10 minuter varje dag, eller mer om ni kan. Det kan vara ett kapitel eller några verser per dag. Vissa familjer föredrar att studera på morgonen innan de går till skolan eller arbetet. Andra föredrar att läsa på kvällen innan de går till sängs. Vissa unga par har berättat för mig att de studerar enskilt på vägen till jobbet och sedan delar de insikter med varandra via sms så att deras kommentarer och samtal finns upptecknade.

Kom och följ mig innehåller många förslag på aktiviteter och resurser som kan hjälpa enskilda och familjer att lära sig evangeliets principer i skrifterna. Bibelvideor och Mormons bok-videor kan också vara värdefulla redskap som gör skrifterna mer tillgängliga för din familj. Ungdomar och barn inspireras ofta av minnesvärda berättelser i skrifterna. Dessa berättelser och de evangelieprinciper som de undervisar om, förblir hos era barn, som pålitliga vänner, när de behöver goda exempel på tjänande, dygd, tålamod, uthållighet, personlig uppenbarelse, kärlek, ödmjukhet och tro på Jesus Kristus. Med tiden kommer er ihärdighet i att mätta er med Guds ord hjälpa era barn att komma allt närmare Frälsaren. De kommer att lära känna honom som aldrig förr.

Herren Jesus Kristus lever i dag. Han kan ha en aktiv, daglig närvaro i våra liv. Han är lösningen på våra problem, men vi måste lyfta blicken och höja siktet för att se honom. Han har sagt: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte.”21 När vi fokuserar på honom och vår Fader i himlen, ingår och håller förbund med dem och gör dem till det viktigaste inflytandet i vårt hem och vår familj, blir vi det slags folk som president Nelson föreställde sig: ”Ett folk som är kapabelt, redo och värdigt att ta emot Herren när han kommer tillbaka, ett folk som redan har valt Jesus Kristus över den här fallna världen, ett folk som gläds i sin handlingsfrihet att kunna leva enligt Jesu Kristi högre och heligare lagar.”22 I Jesu Kristi namn, amen.