Generalkonferenser
Kristuslik värdighet
Generalkonferensen i april 2023


Kristuslik värdighet

”Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: ’Tig! Var tyst!’ Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla” (Markus 4:39).

Förra gången jag talade på generalkonferensen visade min svärson Ryan mig ett twitterinlägg där det stod: ”Verkligen? Killen heter Bragg” – som betyder ”att skryta” – ”och så talar han inte om ödmjukhet? Vilket slöseri!” Tyvärr blir det fortsatt besvikelse.

Bild
Don Bragg som basketspelare

Min underbare far var en firad basketspelare på UCLA under den legendariske tränaren John Wooden. De fortsatte stå varandra nära under hela min fars liv, och ibland kom han och fru Wooden hem till oss på middag. Han pratade alltid gärna med mig om basket eller något annat jag tänkte på. En gång frågade jag vilket råd han kunde ge mig när jag påbörjade mitt sista år på high school. Eftersom han alltid undervisade, sa han: ”Din far berättade att du har gått med i Jesu Kristi kyrka, så jag vet att du har tro på Herren. Med den tron, se till att visa värdighet i varje situation. Var en bra man i stormen.”

Under årens gång har jag kommit ihåg den konversationen. Rådet att vara lugn, sansad och samlad i alla situationer, särskilt under motgångar och under press, gjorde intryck på mig. Jag kunde se hur tränare Woodens lag spelade med värdighet och den stora framgång de upplevde genom att vinna tio nationella tävlingar.

Men värdighet pratar man inte så mycket om nu för tiden, och den utövas ännu mindre under turbulenta och söndrade tider. Den talas ofta om i sportsammanhang – en spelare som har värdighet är lugn trots att matchen är jämn, eller så faller ett lag isär i brist på värdighet. Men den här underbara egenskapen gäller mycket mer än sport. Värdighet kan tillämpas i mycket bredare sammanhang i livet och kan välsigna föräldrar, ledare, missionärer, lärare, studenter och alla andra som står inför livets stormar.

Andlig värdighet välsignar oss med att kunna vara lugna och fokusera på det som betyder mest, särskilt när vi upplever press. President Hugh B. Brown lärde: ”Tro på Gud och på det rättas slutliga triumf bidrar till psykisk och andlig värdighet trots svårigheter.”1

President Russell M. Nelson är ett underbart exempel på andlig värdighet. En gång medan dåvarande dr Nelson utförde en fyrdubbel bypass sjönk patientens blodtryck plötsligt. Dr Nelson bedömde lugnt situationen och såg att en klämma av misstag hade tagits bort av en medlem i läkarlaget. Den sattes genast tillbaka, och dr Nelson tröstade personen och sa: ”Jag tycker fortfarande om dig.” Och sedan skojade han: ”Ibland tycker jag mer om dig än vid andra tillfällen.” Han visade hur ett nödläge bör hanteras – med värdighet, och med fokus enbart på det som betyder mest: att hantera nödläget. President Nelson sa: ”Det handlar om extrem självdisciplin. Den naturliga reaktionen är: ’Sätt mig på bänken, tränaren! Jag vill åka hem.’ Men det kan man naturligtvis inte. Ett liv beror helt och hållet på hela läkarlaget. Så man måste hålla sig så lugn och avslappnad och alert som aldrig förr.”2

Frälsaren är naturligtvis det yttersta exemplet på värdighet.

I Getsemane trädgård, under ofattbara plågor, medan ”hans svett blev som blodsdroppar”3 visade han exempel på gudomlig värdighet genom det enkla men majestätiska uttalandet: ”Ske inte min vilja, utan din.”4 Under det enorma trycket av att möjliggöra hela mänsklighetens frälsning visade Jesus tre viktiga egenskaper som hjälper oss förstå hans stora värdighet. För det första visste han vem han var och var sann mot sin gudomliga mission. För det andra visste han att det fanns en stor lycksalighetsplan. Och slutligen visste han att genom hans oändliga försoning skulle alla som trofast går i ok med honom, genom att ingå och hålla heliga förbund som tas emot genom prästadömsförrättningar, frälsas, som äldste Dale G. Renlund så vackert har undervisat om i dag.

För att förstå kontrasten mellan att förlora och behålla sin värdighet, tänk på vad som hände när Kristus och hans apostlar lämnade Getsemane trädgård. När de konfronterades av soldater som skulle gripa Jesus var Petrus reaktion att tappa värdigheten och våldsamt fara ut genom att hugga av örat på översteprästens tjänare, Malkus. Jesu Kristi reaktion, å andra sidan, var att behålla sin värdighet och att lugna ner en spänd situation genom att hela Malkus.5

Och för dem av oss som kämpar med att behålla vår värdighet och som kanske har blivit lite missmodiga: tänk på resten av Petrus historia. En kort tid efter den här händelsen och den förkrossande upplevelsen av att förneka sin samhörighet med Kristus6 stod Petrus inför samma religiösa ledare som hade fördömt Frälsaren, och med stor värdighet bar han, under deras intensiva utfrågning, ett vältaligt vittnesbörd om Jesu Kristi gudomlighet.7

Var medveten om vem du är och var sann mot din gudomliga identitet

Låt oss titta på delarna i kristuslik värdighet. För det första blir vi lugna av att veta vilka vi är och vara sanna mot vår gudomliga identitet. Kristuslik värdighet fordrar att vi undviker att jämföra oss med andra eller låtsas vara någon vi inte är.8 Joseph Smith lärde: ”Om människor inte förstår Guds natur, förstår de inte sig själva.”9 Det är helt enkelt inte möjligt att ha gudomlig värdighet utan att veta att vi är gudomliga söner och döttrar till en kärleksfull himmelsk Fader.

I sitt tal ”Val för evigheten” lärde president Nelson dessa eviga sanningar om vilka vi är: vi är barn till Gud, vi är förbundets barn och vi är Kristi lärjungar. Sedan lovade han: ”När du tar till dig dessa sanningar kommer vår himmelske Fader att hjälpa dig uppnå ditt slutgiltiga mål att leva för evigt i hans heliga närhet.”10 Vi är sannerligen gudomliga andliga varelser som har en jordisk upplevelse. Att veta vilka vi är och att vara sanna mot denna gudomliga identitet är grundläggande för att utveckla kristuslik värdighet.

Var medveten om att det finns en gudomlig plan

För det andra, när man kommer ihåg att det finns en stor plan skapar det mod och värdighet under utmanande omständigheter. Nephi kunde ”gå och göra”11 som Herren befallde ”utan att på förhand veta”12 vad han skulle göra, eftersom han visste att han skulle ledas av Anden för att uppfylla en kärleksfull himmelsk Faders eviga plan. Vi får värdighet när vi ser saker ur ett evigt perspektiv. Herren lärde sina lärjungar att ”lyfta blicken”13 och att låta ”evighetens allvar vila över era sinnen”.14 Genom att sätta utmanande tider i ramverket av en evig plan gör man pressen till privilegiet att älska, tjäna, undervisa och välsigna. Ett evigt perspektiv möjliggör kristuslik värdighet.

Var medveten om Jesu Kristi och hans försonings möjliggörande kraft

Och slutligen ger Kristi möjliggörande kraft, som i sin tur möjliggörs av hans försoningsoffer, oss styrka att uthärda och segra. Tack vare Jesus Kristus kan vi sluta förbund med Gud och stärkas i att hålla detta förbund. Vi kan förbinda oss till Frälsaren i glädje och lugn oavsett våra jordiska omständigheter.15 Alma kapitel 7 undervisar på ett vackert sätt om Kristi möjliggörande kraft. Förutom att han återlöser oss från synden kan Frälsaren också stärka oss i våra svagheter, vår rädsla och detta livs utmaningar.

När vi fokuserar på Kristus kan vi stilla vår fruktan, som Almas folk gjorde i Helam.16 När en hotfull armé samlades visade dessa trofasta Kristi lärjungar värdighet. Äldste David A. Bednar har lärt: ”Alma [rådde] de troende att minnas Herren och den räddning bara han kunde ge (se 2 Nephi 2:8). Och vetskapen att Frälsaren vakade över och beskyddade dem gjorde att folket kunde stilla sin fruktan.”17 Det här är ett exempel på värdighet.

Den store mannen i stormen

Noa lärde oss mycket om tålamod i stormen, men Frälsaren var den störste läraren när det gäller hur man överlever en storm. Han är den store mannen i stormen. Efter att ha undervisat under en lång dag tillsammans med sina apostlar behövde Frälsaren lite vila och föreslog att de skulle åka båt över till andra sidan Gennesarets sjö. Medan Frälsaren vilade bröt en allvarlig storm ut. När vinden och vågorna hotade att sänka båten började apostlarna frukta för sina liv. Och som ni kanske minns var flera av dessa apostlar fiskare som var mycket väl bekanta med stormarna på den sjön! Men de var oroliga18 och väckte Herren och frågade: ”[Herre], bryr du dig inte om att vi går under?” Sedan reste sig Frälsaren med föredömlig värdighet ”och talade strängt till vinden och sade till sjön: ’Tig! Var tyst! Då lade sig vinden och det blev … stilla.”19

Och sedan gav han sina apostlar en viktig lektion i värdighet. Han frågade: ”Varför är ni rädda? Har ni fortfarande ingen tro?”20 Han påminde dem om att han var världens Frälsare och att han sändes av Fadern för att åstadkomma odödlighet och evigt liv för Guds barn. Inte skulle väl Guds Son dö på en båt. Han var ett föredöme i gudomlig värdighet eftersom han var medveten om sin egen gudomlighet, om att det fanns en frälsnings- och upphöjelseplan, och om hur nödvändig hans försoning var för denna plans eviga framgång.

Det är genom Kristus och hans försoning som allt gott kommer in i våra liv. När vi minns vilka vi är, vet att det finns en gudomlig barmhärtighetsplan och hämtar mod i Herrens styrka, kan vi göra allt. Vi finner lugn. Vi blir goda kvinnor och män i vilken storm som helst.

Må vi söka välsignelserna som kommer av att ha kristuslik värdighet, inte bara för att hjälpa oss själva i utmanande tider utan även för att välsigna andra och hjälpa dem genom deras livs stormar. Denna afton före Palmsöndagen vittnar jag glädjefullt om Jesus Kristus. Han har uppstått. Jag vittnar om den frid, det lugn och den himmelska värdighet som endast han för med sig till våra liv, och jag gör det i hans heliga, Jesu Kristi, namn, amen.

Slutnoter

  1. Hugh B. Brown, i Conference Report, okt. 1969, s. 105.

  2. Se Sheri Dew, Insights from a Prophet’s Life: Russell M. Nelson (2019), s 66–67.

  3. Lukas 22:44.

  4. Lukas 22:42.

  5. Se Lukas 22:50–51; Johannes 18:10–11.

  6. Se Matteus 26:34–35, 69–75.

  7. Se Apostlagärningarna 4:8–10; Neal A. Maxwell, ”Nöjda med det som … beskärts oss”, Liahona, juli 2000, s. 89: ”När vi andligen är på rätt spår, kan vi inta en andlig hållning även om vi ’inte vet vad allting betyder’ [se 1 Nephi 11:17].”

  8. Se John R. Wooden, Wooden on Leadership (2005), s. 50: ”Jag definierar värdighet som att vara sann mot sig själv, att inte skakas, tappa fotfästet eller balansen oavsett omständigheternas eller situationens beskaffenhet. Det kan låta enkelt, men värdighet kan vara en svårgripbar egenskap i utmanande tider. Ledare som saknar värdighet får panik under press.

    Värdighet innebär att hålla fast vid det man tror på och handla i enlighet därmed, oavsett hur dålig eller god situationen är. Värdighet innebär att undvika att göra sig till eller låtsas, jämföra sig med andra eller bete sig som någon man inte är. Värdighet innebär att ha ett modigt hjärta i alla omständigheter.”

  9. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 40.

  10. Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  11. 1 Nephi 3:7.

  12. 1 Nephi 4:6.

  13. Se Johannes 4:35.

  14. Läran och förbunden 43:34; se även James E. Faust, ”Det egna jagets värdighet”, Nordstjärnan, okt. 1981, s. 14: ”Det egna jagets värdighet höjs avsevärt när vi ser uppåt i sökandet efter helighet. Liksom de höga träden bör vi sträcka oss uppåt för att nå ljuset. Den betydelsefullaste ljuskälla vi kan lära känna är den Helige Andens gåva. Den är källan till inre styrka och frid.”

  15. Se Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82: ”Mina kära bröder och systrar, glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.”

  16. Se Mosiah 23:27–28.

  17. David A. Bednar, ”Därför stillade de sin fruktan”, Liahona, maj 2015, s. 46–47.

  18. Se Jeffrey R. Holland, Our Day Star Rising: Exploring the New Testament with Jeffrey R. Holland (2022), s. 61–62: ”Dessutom var dessa erfarna män ombord på båten med honom – elva av de ursprungliga tolv var från Galileen (endast Judas Iskariot kom från Judeen). Och sex av dessa elva var fiskare. De hade bott vid den här sjön. De hade tjänat sitt levebröd genom att fiska i den. De hade varit där sedan de var barn. Deras fäder hade lärt dem att laga nät och reparera båtar när de var mycket unga. De kände den här sjön; de kände vindarna och vågorna. De är erfarna män – men de är livrädda. Och om de är livrädda är det här en riktig storm.”

  19. Se Markus 4:35–39.

  20. Markus 4:40.