2010–2019
Sanningen och planen
Oktober 2018


Sanningen och planen

När vi söker sanningen om religion bör vi använda andliga metoder som är lämpliga för den typen av utforskning.

Nutida uppenbarelse definierar sanning som ”kunskapen om tingen som de är och som de var och som de kommer att vara” (L&F 93:24). Det är en perfekt definition för frälsningsplanen och ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”.

Vi lever i en tid med mycket utbredd och spridd information. Men det är inte all information som är sann. Vi behöver vara försiktiga när vi söker efter sanning och väljer källorna vi söker i. Vi bör inte förväxla världslig berömmelse eller auktoritet med kvalificerade sanningskällor. Vi bör vara försiktiga med information eller råd från stjärnor inom underhållningsbranschen, framstående idrottare eller anonyma källor på internet. Expertis på ett område ska inte tas som expertis på sanning inom andra områden.

Vi bör också vara försiktiga i förhållande till motivationen hos den som ger informationen. Det är därför skrifterna varnar oss för prästvälden (se 2 Ne. 26:29). Om källan är anonym eller okänd kan informationen också vara tvivelaktig.

Våra personliga val bör baseras på information från källor som är kvalificerade i ämnet och fria från själviska motiv.

I.

När vi söker sanningen om religion bör vi använda andliga metoder som är lämpliga för den typen av utforskning: bön, den Helige Andens vittnesbörd samt studier av skrifterna och nutida profeters ord. Jag blir alltid ledsen när jag hör talas om någon som säger sig ha förlorat sin religiösa tro på grund av världsliga läror. De som en gång har haft andlig syn kan drabbas av självförvållad andlig blindhet. Som president Henry B. Eyring har sagt: ”Deras problem består inte i vad de tror att de ser utan snarare i vad de ännu inte kan se.”1

Vetenskapliga metoder leder oss till vad vi kallar vetenskaplig sanning. Men den här ”vetenskapliga sanningen” är inte hela livet. De som inte lär sig ”genom studier och även genom tro” (L&F 88:118) begränsar sin kunskap om sanningen till det som kan bevisas vetenskapligt. Det sätter upp konstgjorda gränser för sitt sökande efter sanningen.

President James E. Faust sa: ”De som [blivit döpta] riskerar sin eviga själ genom att obetänksamt endast söka sig till den världsliga kunskapskällan. Vi tror att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har Kristi evangeliums fullhet, och att detta evangelium är själva kärnan i all sanning och evig insikt.”2

Vi finner sann och varaktig glädje i att lära oss om och handla efter sanningen om vilka vi är, vad meningen med jordelivet är och vart vi tar vägen när vi dör. De sanningarna kan man inte lära sig genom världsliga eller vetenskapliga metoder.

II.

Jag ska nu tala om återställda evangeliesanningar som är grundläggande för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas lära. Tänk noga på de här sanningarna. De förklarar en hel del om vår lära och vår våra seder, kanske till och med sådant som ännu inte har blivit förstått.

Det finns en Gud som är den kärleksfulle Fadern till alla människors andar som någonsin har levt eller som kommer att leva.

Könstillhörigheten är evig. Innan vi föddes till den här jorden levde vi alla som manliga eller kvinnliga andar i Guds närhet.

Vi har just hört Tabernacle Choir at Temple Square sjunga ”Jag kan följa Guds plan”.3 Det är den planen Gud instiftade för att alla hans andebarn ska kunna utvecklas för evigt. Planen är livsviktig för oss var och en.

Enligt den planen skapade Gud jorden som en plats där hans älskade andebarn kunde födas till jordelivet för att få en fysisk kropp och ha möjlighet att utvecklas för evigt genom att göra rättfärdiga val.

För att vara meningsfulla behövde de jordiska valen göras mellan motstridiga goda och onda krafter. Motsatser var nödvändig, och därför finns det en motståndare, som drevs ut på grund av upproriskhet och fick tillåtelse att locka Guds barn till att handla i motsats till Guds plan.

Syftet med Guds plan var att ge hans barn möjligheten att välja evigt liv. Det kunde bara uppnås genom jordisk erfarenhet och genom tillväxt efter döden, förvärvad i andevärlden.

Under jordelivet skulle vi alla bli befläckade av synd när vi gav efter för motståndarens djävulska frestelser, och vi skulle så småningom dö. Vi accepterade de här utmaningarna med tillit till planens försäkran att Gud vår Fader skulle ge oss en Frälsare, sin enfödde Son, som skulle rädda oss genom en universell uppståndelse till ett liv där ande och kropp förenas efter döden. Frälsaren skulle också utföra en försoning som betalade priset för att alla skulle kunna bli renade från synd enligt de villkor han fastställde. De villkoren var tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och andra förrättningar utförda med prästadömets myndighet.

Guds stora lycksalighetsplan skapar fullkomlig balans mellan evig rättvisa och den nåd vi kan uppnå genom Jesu Kristi försoning. Den gör det också möjligt för oss att förvandlas till nya skapelser i Kristus.

En kärleksfull Gud räcker handen till var och en av oss. Vi vet att genom hans kärlek och hans enfödde Sons försoning, kan hela människosläktet frälsas genom lydnad mot hans evangeliums lagar och förordningar (se TA 1:3; kursivering tillagd).

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är lämpligt nog känd för att vara en familjeinriktad kyrka. Men något som kanske inte är lika känt är att vår inriktning på familjen handlar om mer än jordiska relationer. Eviga relationer är också fundamentala i vår teologi. ”Familjen är instiftad av Gud.”4 Enligt vår kärleksfulle Skapares storslagna plan är hans återställda kyrkas uppdrag att hjälpa Guds barn uppnå den förunderliga välsignelsen som upphöjelse i det celestiala riket är, och det kan bara fås genom evigt äktenskap mellan en man och en kvinna (se L&F 131:1–3). Vi bekräftar Herrens lära att ”olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift” och att ”äktenskap mellan man och kvinna är en nödvändig del av hans eviga plan”.5

Slutligen är Guds kärlek så stor att han, förutom för det fåtal som avsiktligen blir förtappelsens söner, har förberett en härlig bestämmelse åt alla sina barn. ”Alla hans barn” inbegriper även alla som är döda. Vi utför ställföreträdande förrättningar för dem i våra tempel. Syftet med Jesu Kristi kyrka är att hjälpa hans barn kvalificera sig för den högsta härlighetsgraden, vilken är upphöjelse eller evigt liv. För dem som inte önskar detta, eller som inte är värdiga, har han berett underbara men lägre härlighetsriken.

Alla som förstår de här eviga sanningarna kan förstå varför vi medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tänker som vi gör och gör det vi gör.

III.

Nu ska jag nämna några tillämpningar av de här eviga sanningarna som bara kan förstås i ljuset av Guds plan.

För det första hyllar vi den personliga handlingsfriheten. Många känner till kyrkans omfattande arbete med att främja religionsfrihet i Förenta staterna och över hela världen. De här ansträngningarna främjar inte bara våra egna intressen utan syftar, enligt Guds plan, till att hjälpa alla hans barn att åtnjuta friheten att välja.

För det andra är vi ett missionerande folk. Ibland får vi frågan varför vi skickar ut missionärer till så många länder, till och med till kristna folkgrupper. Vi får liknande frågor om varför vi skänker miljontals dollar i humanitär hjälp till människor som inte tillhör vår kyrka och varför vi inte kopplar den här hjälpen till vårt missionsarbete. Vi gör det här därför att vi ser alla människor som Guds barn – våra bröder och systrar – och vi vill dela vårt andliga och timliga överflöd med alla.

För det tredje är jordelivet heligt för oss. Vår förpliktelse att följa Guds plan gör att vi motsätter oss abort och dödshjälp.

För det fjärde störs några av kyrkans ställningstagande i fråga om äktenskap och barn. Vår kunskap om Guds uppenbarade frälsningsplan gör att vi motsätter oss nuvarande sociala och rättsliga påtryckningarna att frångå det traditionella äktenskapet och att göra förändringar som förvirrar eller ändrar könstillhörigheten eller som utplånar skillnaderna mellan män och kvinnor. Vi vet att mäns och kvinnors relationer, identiteter och funktioner är nödvändiga för att vi ska kunna genomföra Guds stora plan.

För det femte har vi också ett särskilt perspektiv i fråga om barn. Vi ser på barnafödande och fostran av barn som en del av Guds plan och som en glädjefylld och helig plikt för dem som fått möjlighet till det. Vi tror att de största skatterna på jorden och i himlen är våra barn och våra efterkommande. Därför måste vi undervisa om och kämpa för principer och metoder som ger bästa möjliga förutsättningar för alla barns utveckling och lycka.

Slutligen är vi älskade barn till en himmelsk Fader som har lärt oss att manligt och kvinnligt, äktenskap mellan man och kvinna, samt barnafödande och fostran av barn är nödvändiga för hans stora lycksalighetsplan. Vår ståndpunkt gällande dessa grundprinciper väcker ofta motstånd mot kyrkan. Vi anser att det är oundvikligt. Motstånd är en del av planen och Satans mest energiska motstånd riktas mot det som är viktigast i Guds plan. Han försöker bryta ner Guds verk. Hans främsta metoder är att så tvivel om Frälsaren och hans gudomliga myndighet, att utplåna effekterna av Jesu Kristi försoning, att avskräcka från omvändelse, att förfalska uppenbarelse och att bestrida individens ansvarsskyldighet. Han försöker också förvirra könstillhörigheten, förvränga äktenskapet och avskräcka från barnafödande – särskilt hos de föräldrar som skulle uppfostra barnen i sanning.

IV.

Herrens verk går framåt trots det organiserade och konstanta motstånd vi möter när vi strävar efter att följa lärdomarna i Jesu Kristi återställda kyrka. För dem som vacklar inför motståndet har jag följande förslag.

Kom ihåg omvändelsens princip som möjliggörs genom kraften i Jesu Kristi försoning. Som äldste Neal A. Maxwell manade: Var inte en av dem ”som hellre vill försöka ändra på kyrkan än att ändra på sig själva”.6

Som äldste Jeffrey R. Holland har sagt:

”Håll … fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap.

I den här kyrkan kommer det vi vet alltid att triumfera över det vi inte vet.7

Utöva tro på Herren Jesus Kristus, vilket är evangeliets första grundsats.

Slutligen, sök hjälp. Våra ledare älskar er och söker andlig vägledning för att hjälpa er. Vi tillhandahåller många resurser, till exempel de du kan hitta på LDS.org och andra stöd för evangeliestudier i hemmet. Vi har också stödbröder och stödsystrar som är kallade att ge kärleksfull hjälp.

Vår kärleksfulle himmelske Fader vill att hans barn ska få den glädje som är avsikten med vår skapelse. Denna glädjefyllda bestämmelse är evigt liv, som vi kan få genom att ståndaktigt sträva framåt längs det som vår profet, president Russell M. Nelson, ofta kallar ”förbundsstigen”. Så här sa han i sitt första tal som president för kyrkan: ”Stanna kvar på förbundsstigen. Din beslutsamhet att följa Frälsaren genom att ingå förbund med honom och sedan hålla dessa förbund öppnar dörren för varje andlig välsignelse och förmån som är tillgänglig för män, kvinnor och barn överallt.”8

Jag vittnar högtidligt om att det jag har sagt är sant, och att det är möjligt tack vare Jesu Kristi lärdomar och försoning, som möjliggör allt det här under den stora plan som fastställts av Gud, vår evige Fader. I Jesu Kristi namn, amen.