Presidenttien opetuksia
Luku 9: Mormonin kirja – uskontomme lakikivi


Luku 9

Mormonin kirja – uskontomme lakikivi

”Eikö syvällä sydämessämme olekin jotakin, mikä kaipaa päästä lähemmäksi Jumalaa? – – Jos niin on, silloin Mormonin kirja auttaa meitä siinä paremmin kuin mikään muu kirja.”

Ezra Taft Bensonin elämänvaiheita

Tammikuun 5. päivänä 1986 presidentti Ezra Taft Benson oli johtavana virkailijana vaarnakonferenssissa Annandalessa Virginian osavaltiossa – ensimmäisessä vaarnakonferenssissaan kirkon presidenttinä. Paikalla olleet myöhempien aikojen pyhät liikuttuivat silminnähden kuunnellessaan hänen puhuvan. Saarnassaan ”hän todisti Mormonin kirjan voimasta muuttaa ihmisten elämää ja johtaa heitä Kristuksen luokse”. Hän antoi ”ponnekkaan haasteen tutkia tätä pyhää kirjaa”.1

Tämä sanoma ei ollut uusi presidentti Bensonin palvelutyössä. Kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä hän oli usein kannustanut myöhempien aikojen pyhiä tutkimaan Mormonin kirjaa ja noudattamaan sen opetuksia.2 Mutta kirkon presidenttinä hän sai innoitusta tähdentää tätä sanomaa vieläkin enemmän. Hän sanoi: ”Herra innoitti palvelijansa Lorenzo Snow’n tähdentämään uudelleen kymmenysten periaatetta kirkon lunastamiseksi taloudellisesta orjuudesta. – – Nyt meidän aikanamme Herra on ilmoittanut, että meidän tulee jälleen tähdentää Mormonin kirjaa.”3 Presidentti Benson todisti Mormonin kirjasta kaikkialla, minne meni: lähetyssaarnaajien kokouksissa, vaarna- ja aluekonferensseissa, yleiskonferensseissa ja kokouksissa johtavien auktoriteettien kanssa.4

Ensimmäisessä yleiskonferenssipuheessaan kirkon presidenttinä presidentti Benson kertoi yhden syyn tämän sanoman tähdellisyyteen. ”Herra on sanonut Opin ja liittojen luvussa 84, että ellemme me lue Mormonin kirjaa ja noudata sen opetuksia”, hän varoitti, ”koko kirkko on tuomion alainen: ’Ja tämä tuomio on kaikkien Siionin lasten päällä, aivan kaikkien’ [OL 84:56]. Herra sanoo edelleen: ’Ja he jäävät tämän tuomion alaisiksi, kunnes tekevät parannuksen ja muistavat uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan ja aikaisemmat käskyt, jotka minä olen antanut heille, eivät ainoastaan puhuakseen vaan tehdäkseen sen mukaan, mitä minä olen kirjoittanut’ [OL 84:57].”5

Kaikki seuraavat lainaukset, jotka ovat peräisin presidentti Bensonin pitämistä saarnoista hänen ollessaan kirkon presidentti, ovat otanta hänen Mormonin kirjaan liittyvistä varoituksistaan ja lupauksistaan:

”Sen lisäksi, että meidän täytyy puhua enemmän Mormonin kirjasta, meidän täytyy myös tehdä enemmän sen perusteella. Miksi? Herra vastaa: ’Jotta he voivat tuottaa Isänsä valtakuntaan soveliasta hedelmää; muuten jää jäljelle vitsaus ja tuomio vuodatettavaksi Siionin lasten päälle’ [OL 84:58]. Me olemme tunteneet tuon vitsauksen ja tuomion!

– – Mormonin kirja ei ole ollut eikä vieläkään ole keskeisimmällä sijalla henkilökohtaisessa tutkimisessamme, perheen opettamisessa, saarnaamisessa ja lähetystyössä. Tästä meidän täytyy tehdä parannus.”6

”Me emme ole käyttäneet Mormonin kirjaa niin kuin pitäisi. Kotimme eivät ole vahvoja, ellemme käytä sitä tuodaksemme lapsemme Kristuksen luokse. Maailmalliset suuntaukset ja opetukset voivat vaikuttaa turmiollisesti perheisiimme, ellemme osaa käyttää kirjaa väärien oppien paljastamiseen ja torjumiseen. Lähetyssaarnaajamme eivät ole todella tehokkaita, elleivät he [opeta sen avulla]. Yhteiskunnallisten, eettisten, kulttuuristen tai kasvatuksellisten syiden vuoksi kääntyneet eivät kestä päivän hellettä, elleivät heidän juurensa ulotu Mormonin kirjan sisältämään evankeliumin täyteyteen. Meidän luokkamme kirkossa eivät ole niin Hengen täyttämiä, ellemme pidä kirjaa esillä viirinä.”7

”Siunaan teitä niin, että ymmärrätte paremmin Mormonin kirjaa. Lupaan teille, että jos me joka päivä otamme siemauksen sen sivuilta ja noudatamme sen ohjeita, niin tästä hetkestä alkaen Jumala vuodattaa jokaisen Siionin lapsen ja kirkon jäsenen päälle siunauksia, joita emme ole tähän saakka tunteneet – ja me rukoilemme Jumalaa, että Hän nostaisi pois päältämme tuomion – vitsauksen ja tuomion. Tästä lausun juhlallisen todistuksen.”8

”En tiedä täysin, miksi Jumala on säästänyt henkeäni tähän ikään asti, mutta tämän tiedän: Tällä hetkellä Hän on ilmoittanut minulle, että meidän on ehdottoman tärkeää viedä nyt Mormonin kirjaa ihmeenomaisesti eteenpäin. Teidän täytyy auttaa tässä tehtävässä ja tässä siunauksessa, jonka Hän on antanut koko kirkolle, kaikille Siionin lapsille.

Mooses ei koskaan päässyt luvattuun maahan. Joseph Smith ei koskaan nähnyt Siionia lunastettuna. Jotkut meistä eivät ehkä elä niin kauan, että näkisivät sen päivän, jolloin Mormonin kirjat täyttävät maailman ja Herra ottaa pois tuomionsa (ks. OL 84:54–58). Mutta jos Jumala suo, aion käyttää kaikki loput elinpäiväni tähän suurenmoiseen työhön.”9

Kuva
Portrait (full figure) of Joseph Smith, Jr. The Prophet is depicted standing on the grounds of the Kirtland Temple. He is holding a copy of the Book of Mormon. The Kirtland Temple is visible in the background. There are clouds in the sky.

Profeetta Joseph Smith sanoi, että Mormonin kirja on uskontomme lakikivi.

Ezra Taft Bensonin opetuksia

1

Mormonin kirja on uskontomme lakikivi.

Kuinka tärkeä Mormonin kirja on? Joseph Smith nimitti sitä uskontomme lakikiveksi (ks. Mormonin kirjan johdanto). ”Poistakaa Mormonin kirja ja ilmoitukset”, hän sanoi. ”Missä on silloin uskontomme? Meillä ei ole sitä.” (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 70.)10

Lakikivi on holvikaaren keskimmäinen kivi. Se pitää kaikkia muita kiviä paikoillaan, ja jos se otetaan pois, kaari sortuu.

– – Aivan niin kuin holvi sortuu, jos lakikivi otetaan pois, niin koko kirkko seisoo tai kaatuu Mormonin kirjan totuuden mukana. Kirkon viholliset ymmärtävät tämän selvästi. Siksi he näkevät niin paljon vaivaa yrittäessään kumota Mormonin kirjan, sillä jos sen saa näyttämään epäilyttävältä, sama pätee profeetta Joseph Smithiin. Samoin käy väitteittemme pappeuden avaimista ja ilmoituksesta ja palautetusta kirkosta. Mutta samalla tavoin, jos Mormonin kirja on tosi – ja miljoonat ovat todistaneet saaneensa Hengen todistuksen siitä, että se todella on – silloin on uskottava väitteet palautuksesta ja kaikesta, mikä siihen liittyy.11

Tuskin mikään todistaa selvemmin tämän pyhän kirjan tärkeydestä kuin se, mitä Herra itse on sanonut siitä.

Hän on omin sanoin todistanut, 1) että se on tosi (ks. OL 17:6), 2) että se sisältää totuuden ja Hänen sanansa (ks. OL 19:26), 3) että se käännettiin korkeudesta annetulla voimalla (ks. OL 20:8), 4) että se sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden (ks. OL 20:9; 42:12), 5) että se on annettu innoituksen kautta ja on vahvistettu enkelien palveluksen kautta (ks. OL 20:10), 6) että se todistaa, että pyhät kirjoitukset ovat totta (ks. OL 20:11), ja 7) että ne, jotka ottavat vastaan sen uskossa, saavat iankaikkisen elämän (ks. OL 20:14).12

2

Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja tuo meitä lähemmäksi Jumalaa.

Mormonin kirjan päätehtävä, kuten sen nimisivulla on mainittu, on ”juutalaisten ja pakanoiden [saaminen] vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala, joka ilmoittaa itsensä kaikille kansoille”.

Vilpitön totuudenetsijä voi saada todistuksen siitä, että Jeesus on Kristus, kun hän rukoillen mietiskelee Mormonin kirjan innoitettuja sanoja.13

Muistammeko me uuden liiton, nimittäin Mormonin kirjan? Raamatussa meillä on Vanha testamentti ja Uusi testamentti. Sana testamentti on käännös kreikankielisestä sanasta, joka voidaan kääntää myös sanalla liitto. Tätäkö Herra tarkoitti sanoessaan Mormonin kirjaa ”uudeksi liitoksi”? Se on todellakin uusi todistus [englanniksi testament] Jeesuksesta. Tämä on yksi syy, miksi olemme äskettäin lisänneet Mormonin kirjan nimeen sanat ”toinen todistus Jeesuksesta Kristuksesta”. – –

Mormonin kirja on lakikivi todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta, joka itse on kulmakivenä kaikessa, mitä me teemme. Se todistaa Hänen todellisuudestaan selkeästi ja voimallisesti. Toisin kuin Raamattu, joka kulki sukupolvien saatossa monien sellaisten kopioitsijoiden, kääntäjien ja turmeltuneiden uskovaisten käsien kautta, jotka muuttivat sen tekstiä, Mormonin kirja tuli kirjoittajalta lukijalle vain yhdessä innoitetussa käännösvaiheessa. Siksi sen todistus Mestarista on selkeä, laimentumaton ja täynnä voimaa. Mutta se tekee enemmänkin. Suuri osa kristikuntaa nykyään torjuu Vapahtajan jumalallisuuden. He asettavat kyseenalaiseksi Hänen ihmeellisen syntymänsä, Hänen täydellisen elämänsä ja Hänen suurenmoisen ylösnousemuksensa todellisuuden. Mormonin kirja opettaa selkein ja varmoin sanoin näiden kaikkien totuutta. Se myös sisältää täydellisimmän selvityksen sovituksesta. Tämä Jumalan innoittama kirja on totisesti lakikivi, joka todistaa maailmalle, että Jeesus on Kristus.14

Kuva
This is the right side of the painting, "The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ" which displays Christ visiting the Nephites in the Americas. Christ is showing the wounds in His hands to the people.

Mormonin kirjassa todistus Jeesuksesta Kristuksesta on ”selkeä, laimentumaton ja täynnä voimaa”.

[Profeetta Joseph Smith] sanoi: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla” [Mormonin kirjan johdanto]. Eikö syvällä sydämessämme olekin jotakin, mikä kaipaa päästä lähemmäksi Jumalaa, olla enemmän Hänen kaltaisensa jokapäiväisessä vaelluksessamme ja tuntea Hänen läsnäolonsa alati? Jos niin on, silloin Mormonin kirja auttaa meitä siinä paremmin kuin mikään muu kirja. – –

Rakas veljemme, presidentti Marion G. Romney, – – joka tuntee itse Mormonin kirjassa olevan voiman, todisti niistä siunauksista, joita voi saada elämäänsä lukemalla ja tutkimalla tätä kirjaa. Hän sanoi:

”Olen varma, että jos vanhemmat lukevat kodeissamme Mormonin kirjaa rukoillen ja säännöllisesti sekä itsekseen että lastensa kanssa, tuon suuren kirjan henki täyttää kotimme ja kaikki, jotka siinä asuvat. Kunnioituksen henki lisääntyy. Keskinäinen arvonanto ja huomaavaisuus toisia kohtaan kasvaa. Riidan henki poistuu. Vanhemmat neuvovat lapsiaan suuremmassa rakkaudessa ja viisaudessa. Lapset ovat vastaanottavaisempia ja kuuliaisempia vanhempiensa neuvoille. Vanhurskaus enentyy. Usko, toivo ja rakkaus – Kristuksen puhdas rakkaus – vallitsevat runsaina kodeissamme ja elämässämme tuoden mukanaan rauhaa, iloa ja onnea.” (Ks. ”Mormonin kirja”, Valkeus, lokakuu 1980, s. 119.)

Nämä lupaukset – suurempi rakkaus ja sopusointu kodeissa, suurempi kunnioitus vanhempien ja lasten välillä, suurempi hengellisyys ja vanhurskaus – eivät ole tyhjiä lupauksia vaan juuri sitä, mitä profeetta Joseph Smith tarkoitti sanoessaan, että Mormonin kirja auttaa meitä pääsemään lähemmäksi Jumalaa.15

3

Mormonin kirja opettaa tosi oppia, kumoaa väärän opin ja paljastaa Kristuksen viholliset.

Herra itse on sanonut, että Mormonin kirja sisältää ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden” (OL 20:9). Se ei tarkoita, että se sisältää jokaisen opetuksen ja kaikki opit, mitä koskaan on ilmoitettu. Se tarkoittaa pikemminkin, että Mormonin kirjasta löytyy niiden oppien täyteys, joita me tarvitsemme pelastuaksemme. Ja niitä opetetaan selkeästi ja yksinkertaisesti, niin että lapsikin voi oppia tien pelastukseen ja korotukseen. Mormonin kirja tarjoaa paljon sellaista, mikä avartaa ymmärrystämme pelastuksen opeista. Ilman sitä muiden pyhien kirjojen sisältämät opetukset eivät olisi läheskään niin selkeitä ja kallisarvoisia.16

Mitä evankeliumin saarnaamiseen tulee, Mormonin kirja sisältää selkeimmän, ytimekkäimmän ja täydellisimmän selvityksen. Ei ole mitään muuta sen vertaista aikakirjaa. Mistä aikakirjasta saa yhtä täydellisen ymmärryksen lankeemuksen luonteesta, fyysisen ja hengellisen kuoleman luonteesta, sovituksen opista, oikeudenmukaisuuden ja armon opista siten kuin se liittyy sovitukseen sekä evankeliumin periaatteista ja toimituksista? Mormonin kirja sisältää kattavimman selostuksen näistä perusopeista.17

Mormonin kirja – – vahvistaa ja selventää Raamattua. Se poistaa kompastuskiviä, se palauttaa monia selkeitä ja kallisarvoisia asioita. Me todistamme, että yhdessä käytettyinä Raamattu ja Mormonin kirja kumoavat vääriä oppeja, lopettavat kiistoja ja luovat rauhaa. (Ks. 2. Nefi 3:12.)18

Meidän tulisi tuntea Mormonin kirja paremmin kuin mikään muu kirja. Sen lisäksi, että tiedämme, millaisia historiallisia ja uskoa vahvistavia kertomuksia se sisältää, meidän tulee ymmärtää sen opetukset. Jos me todella tutkimme Mormonin kirjaa ja lähestymme sitä opilliselta kannalta, voimme paljastaa erheet ja löytää totuuksia, joilla voimme taistella nykyajan monia vääriä teorioita ja ihmisfilosofioita vastaan.

Olen kirkon piirissä huomannut, että niiden ihmisten arvostelukyky, näkemys, vakaumus ja henki, jotka tuntevat Mormonin kirjan ja rakastavat sitä, on erilainen kuin niiden, jotka eivät niin tee. Tuo kirja on suuri siivilä.19

Mormonin kirja paljastaa Kristuksen viholliset. Se kumoaa väärät opit ja lopettaa kiistat. (Ks. 2. Nefi 3:12.) Se vahvistaa Kristuksen nöyriä seuraajia Paholaisen pahoja aikeita, toimia ja oppeja vastaan meidän aikanamme. Mormonin kirjan luopiot muistuttavat meidän aikamme luopioita. Äärettömässä ennaltatietämisessään Jumala muovasi Mormonin kirjan niin, että me voimme havaita erheet ja osaamme taistella aikamme vääriä kasvatuksellisia, poliittisia, uskonnollisia ja filosofisia periaatteita vastaan.20

4

Oppi ja liitot on yhdistävä side Mormonin kirjan ja jatkuvan palautuksen työn välillä.

Haluaisin puhua erityisesti Mormonin kirjasta sekä Opista ja liitoista. Nämä kaksi suurta myöhempien aikojen pyhää kirjoitusta liittyvät toisiinsa siten, että ne ovat Israelin Jumalan antamia ilmoituksia Hänen kansansa kokoamiseksi ja valmistamiseksi Herran toista tulemista varten. – –

Profeetta Joseph Smithille Herra sanoi: ”Tämä sukupolvi saa minun sanani sinun kauttasi” (OL 5:10). Mormonin kirja sekä Oppi ja liitot ovat osa tämän lupauksen täyttymistä. Yhdessä nämä kaksi suurenmoista pyhää kirjoitusta tuovat suuria siunauksia tälle sukupolvelle. – –

Kumpikin näistä kahdesta suurenmoisesta myöhempien aikojen pyhästä kirjoituksesta todistaa voimallisesti ja kaunopuheisesti Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Lähes joka sivulla Opissa ja liitoissa sekä Mormonin kirjassa on opetuksia Mestarista – Hänen suuresta rakkaudestaan lapsiaan kohtaan ja Hänen sovitusuhristaan – sekä opetuksia siitä, kuinka voimme elää niin, että voimme palata Hänen ja taivaallisen Isämme luokse.

Kumpikin näistä kahdesta suurenmoisesta myöhempien aikojen pyhästä kirjoituksesta sisältää tietoa ja voimaa, joka auttaa meitä elämään parempaa elämää suuren jumalattomuuden ja pahuuden aikana. Ne, jotka tutkivat tarkkaan ja rukoillen näiden kirjojen sivuja, löytävät lohtua, neuvoja, opastusta ja hiljaista voimaa tehdä elämästään parempaa.21

Oppi ja liitot on yhdistävä side Mormonin kirjan sekä profeetta Joseph Smithin ja hänen seuraajiensa johdolla tehtävän jatkuvan palautuksen työn välillä.

Opissa ja liitoissa meille kerrotaan temppelityöstä, iankaikkisesta perheestä, kirkkauden asteista, kirkon järjestyksestä ja monista muista suurista palautuksen totuuksista. – –

Mormonin kirja on uskontomme lakikivi, ja Oppi ja liitot on sen päällyskivi, jossa myöhempien aikojen ilmoitus jatkuu. Herra on antanut hyväksymisensä sekä lakikivelle että päällyskivelle.22

Oppi ja liitot on ihmeellinen pyhä kirja, joka on annettu suoraan meidän sukupolvellemme. Se sisältää Herran tahdon meitä kohtaan näinä viimeisinä aikoina, jotka edeltävät Kristuksen toista tulemista. Se sisältää monia totuuksia ja oppeja, joita ei ole täysin ilmoitettu muissa pyhissä kirjoituksissa. Mormonin kirjan tavoin se vahvistaa niitä, jotka tutkivat sen sivuja tarkkaan ja rukoillen.

Annammeko me korkeimman Jumalan pyhät kyllin suuren arvon sille sanalle, jonka Hän on niin kalliilla hinnalla säilyttänyt meille? Käytämmekö me näitä myöhempien aikojen ilmoitusta sisältäviä kirjoja siunataksemme elämäämme ja vastustaaksemme pahan voimia? Tätä tarkoitusta varten ne annettiin. Kuinka voimme välttyä tuomiolta Herran edessä, jos suhtaudumme niihin kevyesti antamalla niiden vain pölyttyä hyllyssämme?

Rakkaat veljeni ja sisareni, todistan teille vakaasti, että nämä kirjat sisältävät Herran mielen ja tahdon meitä kohtaan näinä koettelemuksen ja ahdistuksen aikoina. Yhdessä Raamatun kanssa ne todistavat Herrasta ja Hänen työstään. Näissä kirjoissa kuuluu Herran ääni meille näinä myöhempinä aikoina. Kääntykäämme niiden puoleen täysin vilpittömin sydämin ja käyttäkäämme niitä sillä tavalla kuin Herra haluaa niitä käytettävän.23

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Kun luet presidentti Bensonin opetuksia siitä, että Mormonin kirja on uskontomme lakikivi (ks. osa 1), mieti, millä sijalla se on sinun elämässäsi. Miten voimme tehdä Mormonin kirjasta keskeisemmän tekijän pyrkimyksissämme elää evankeliumin mukaan?

  • Presidentti Benson sanoi, että Mormonin kirja todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja tuo meitä lähemmäksi Jumalaa (ks. osa 2). Mitä sinä olet oppinut Vapahtajasta, kun olet tutkinut Mormonin kirjaa? Kuinka Mormonin kirja on tuonut sinua ja perhettäsi lähemmäksi Jumalaa?

  • Miksi meidän tulisi ”tuntea Mormonin kirja paremmin kuin mikään muu kirja”? Kuinka Mormonin kirjassa olevat opit ovat vahvistaneet sinua niitä oppeja vastaan, joita Paholainen käyttää tänä aikana? (Ks. osa 3.)

  • Millä tavoin Mormonin kirja ja Oppi ja liitot toimivat yhdessä meidän vahvistukseksemme? (Ks. osa 4.)

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

Jes. 29:9–18; 1. Nefi 13:35–41; 2. Nefi 25:23, 26; 29:6–9; OL 1:17–29

Opetusvihje

”Useimmissa oppikirjoissa on kysymyksiä keskustelujen aloittamiseksi ja ylläpitämiseksi. Voit käyttää näitä kysymyksiä ja valmistaa omia. Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat syvällisiin kommentteihin ja auttavat läsnä olevia todella pohtimaan evankeliumia.” (Ks. Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 63.)

Viitteet

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography, 1987, s. 489.

  2. Ks. esim. ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, elokuu 1975, s. 44–46; ”Uusi todistus Kristuksesta”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 154. puolivuotiskonferenssista, s. 4–6; ks. myös Ezra Taft Benson: A Biography, s. 491–493.

  3. Ks. ”Pyhä tehtävä”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 80; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Lorenzo Snow, 2012, s. 161–165.

  4. Ks. Ezra Taft Benson: A Biography, s. 495.

  5. Ks. ”Astian puhdistaminen sisältä”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 3.

  6. Ks. ”Astian puhdistaminen sisältä”, s. 3–4.

  7. Ks. ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 6.

  8. Ks. ”Pyhä tehtävä”, s. 80, alkuperäinen kursivointi poistettu.

  9. ”Täyttäkäämme maailma Mormonin kirjoilla”, Valkeus, tammikuu 1989, s. 4.

  10. Ks. ”Uusi todistus Kristuksesta”, s. 4.

  11. Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 3–4.

  12. Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, s. 3.

  13. Ks. ”Tulkaa Kristuksen tykö”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 77.

  14. Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, s. 3–4.

  15. Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, s. 4–5. Presidentti Marion G. Romney palveli neuvonantajana ensimmäisessä presidenttikunnassa heinäkuusta 1972 marraskuuhun 1985.

  16. Ks. ”Mormonin kirja – uskontomme lakikivi”, s. 4.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 56.

  18. Ks. ”Uusi todistus Kristuksesta”, s. 6.

  19. Ks. ”Jeesus Kristus – lahjat ja odotukset”, Valkeus, joulukuu 1987, s. 3.

  20. Ks. ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 3.

  21. ”Nykyajan ilmoituksen lahja”, Valkeus, tammikuu, 1987, s. 67–68.

  22. ”Mormonin kirja ja Oppi ja liitot”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 77.

  23. ”Nykyajan ilmoituksen lahja”, s. 69.