Presidenttien opetuksia
Luku 12: ’Tavoitelkaa Henkeä kaikessa, mitä teette’


Luku 12

Tavoitelkaa Henkeä kaikessa, mitä teette

”Meidän on oltava avoimia ja vastaanottavaisia Pyhän Hengen kuiskauksille kaikissa elämämme asioissa.”

Ezra Taft Bensonin elämänvaiheita

Antaessaan muille johtaville auktoriteeteille neuvoja palvelemisesta kirkossa presidentti Ezra Taft Benson sanoi usein: ”Muistakaa, veljet, että tässä työssä Henki ratkaisee.”1 Ja kun hän ja nämä veljet palvelivat yhdessä, hän opetti tätä periaatetta esimerkillään osoittaen, että Herra ”on lähellä palvelijoitaan, vieläpä kuiskausetäisyydellä”2. Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista kertoi tilanteesta, jolloin hän oli presidentti Bensonin mukana eräässä vaarnakonferenssissa, jossa kutsuttaisiin uusi vaarnanjohtaja:

”Rukoiltuamme, pidettyämme puhutteluita, mietiskeltyämme ja rukoiltuamme uudelleen vanhin Benson kysyi, tiesinkö, kuka uusi vaarnanjohtaja olisi. Sanoin, etten ollut vielä saanut sitä innoitusta. Hän katsoi minua pitkään ja vastasi, ettei hänkään ollut. Saimme kuitenkin innoitusta pyytää kolmea kelvollista pappeudenhaltijaa puhumaan konferenssin lauantai-illan kokouksessa. Hieman sen jälkeen kun kolmas puhuja oli aloittanut, Henki kuiskasi minulle, että hänen tulisi olla uusi vaarnanjohtaja. Vilkaisin presidentti Bensonia ja näin kyynelten vierivän hänen kasvoillaan. Me olimme molemmat saaneet ilmoitusta – mutta yksinomaan tavoittelemalla edelleen taivaallisen Isämme tahtoa, kun kuljimme eteenpäin uskossa.”3

Erään uusien lähetysjohtajien konferenssin alussa presidentti Benson antoi seuraavan neuvon:

”Olen sanonut hyvin monta kertaa veljilleni, että Henki on tärkein yksittäinen tekijä tässä työssä. Kun teillä on Henki ja pidätte kutsumuksenne kunniassa, voitte tehdä ihmeitä Herralle lähetyskentällä. Ilman Henkeä ette milloinkaan menesty, olivatpa lahjanne ja kykynne millaiset tahansa.

Seuraavien kolmen päivän aikana saatte erinomaista opetusta. Käsikirjoja jaetaan, tehtävistä ja toimintatavoista keskustellaan, menettelytapoja analysoidaan, ja kaikki tämä on teille mitä hyödyllisintä. Mutta suurin apu, mitä koskaan saatte lähetysjohtajina, ei tule käsi- tai oppikirjoista. Suurin apunne tulee Herralta itseltään, kun anotte ja pyydätte sitä Häneltä nöyrässä rukouksessa. Kun teidät ajetaan yhä uudelleen polvillenne pyytämään Häneltä jumalallista apua tehtävänne hoitamiseen, tunnette Hengen vaikutuksen, saatte vastauksenne ylhäältä ja lähetyskenttänne menestyy hengellisesti, koska olette riippuvaisia Hänestä ja turvaatte Häneen.”4

Presidentti Benson ulotti tämän neuvon kaikille kirkon jäsenille, myös pienille lapsille.5 Hän sanoi: ”Tässä työssä Henki ratkaisee – palvelemmepa missä tahansa. Tiedän, että minun täytyy turvata Henkeen. Hankkikaamme itsellemme tämä Henki ja olkaamme uskollisia kirkon jäseniä – uskollisia lapsia ja vanhempia, tehokkaita kotiopettajia, valistavia opettajia ja innoitettuja seurakuntien ja vaarnojen johtohenkilöitä.”6

Vaikka presidentti Benson opetti tätä totuutta julkisesti ja rohkeasti ympäri maailmaa, hänen ensisijainen pyrkimyksensä noudattaa sitä oli yksityinen ja vähäeleinen. Se alkoi kotoa kumppanuudessa hänen vaimonsa Floran kanssa. Floran sisarpuoli Julia Dalley kävi kerran Bensonien luona ja kirjoitti myöhemmin Floralle kirjeen kommentoiden Bensonien perhettä. ”Mikä maan päällä voisi olla ihanteellisempaa?” hän sanoi. ”Ihailen elämäntapanne yksinkertaisuutta, mutta suurimman vaikutuksen minuun teki se, että kodissanne asui Herran Henki.”7

Kuva
A Fijian woman sitting in a chair. She has her arms folded and head bowed in prayer.

”Kuinka me saamme Hengen? ’Uskon rukouksen kautta’, sanoo Herra.”

Ezra Taft Bensonin opetuksia

1

Meidän tulee tavoitella Pyhän Hengen jatkuvaa kumppanuuttta kaikkina elämämme päivinä.

Yksi varma tapa päätellä, olemmeko suoralla ja kaidalla polulla, on se, tunnemmeko me Herran Hengen elämässämme.

Pyhän Hengen vaikutus tuo tiettyjä hedelmiä.

Apostoli Paavali sanoi, että Hengen hedelmää ovat ”rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä” (Gal. 5:22–23).

Hengen läsnäolo on kaikkein tärkein asia meidän elämässämme. Olen aina ollut sitä mieltä. Meidän on oltava avoimia ja vastaanottavaisia Pyhän Hengen kuiskauksille kaikissa elämämme asioissa. – – Nämä kuiskaukset tulevat useimmiten silloin kun meillä ei ole kiire sovittuihin tapaamisiin ja kun ajatuksemme eivät ole kiinni jokapäiväisen elämän huolissa.8

Me kaikki tarvitsemme eniten hengellisyyttä – sitä, että olemme sopusoinnussa Herran Hengen kanssa. Meidän tulee tavoitella Pyhän Hengen jatkuvaa kumppanuutta kaikkina elämämme päivinä. Kun meillä on Henki, niin me rakastamme palvelemista, me rakastamme Herraa ja me rakastamme niitä, joiden kanssa palvelemme ja joita palvelemme.

Profeetta Joseph Smith ilmestyi presidentti Brigham Youngille useita vuosia marttyyrikuolemansa jälkeen. Kuulkaa hänen sanomaansa:

”Käske ihmisten olla nöyriä ja uskollisia ja kuuliaisia Herran Hengelle, niin se johtaa heidät oikeaan. Varokaa vaimentamasta hiljaista ääntä; se kertoo heille, mitä tehdä ja minne mennä; se saa aikaan valtakunnan hedelmät. Käske veljiä pitämään sydämensä avoinna vakaumukselle, niin että kun Pyhä Henki tulee heille, heidän sydämensä on valmis ottamaan sen vastaan.” – –

Tämä myöhempien aikojen työ on hengellistä. Sen ymmärtäminen, rakastaminen ja huomaaminen vaatii hengellisyyttä. Tavoitelkaa siis Henkeä kaikessa, mitä teette. Pitäkää se kanssanne jatkuvasti. Se on haasteemme.9

Me elämme hyvin jumalattomassa maailmassa. Meitä ympäröi propaganda, että paha on hyvää ja hyvä on pahaa. Meihin vaikuttavia vääriä opetuksia on runsain määrin. Melkein kaikki, mikä on tervehenkistä, hyvää, puhdasta, kohottavaa ja vahvistavaa, asetetaan kyseenalaiseksi useammin kuin koskaan aikaisemmin.

Yksi syy, miksi me olemme täällä maan päällä, on se, että oppisimme erottamaan totuuden erheestä. Sen erottamisessa meitä auttaa Pyhä Henki, eivätkä vain älylliset kykymme.

Kun me etsimme totuutta vilpittömästi ja rehellisesti, täyttyy tämä kaunis lupaus: ”Jumala antaa teille [tietoa] Pyhän Henkensä kautta, nimittäin Pyhän Hengen sanomattoman suuren lahjan kautta” (OL 121:26).10

2

Jos olemme nöyriä ja vastaanottavaisia, Herra antaa meille kehotuksia tunteidemme kautta.

Rukoilkaa taivaallista Isää, että Hän siunaisi teitä aina Hengellään. Me kutsumme Henkeä usein Pyhäksi Hengeksi. – – Pyhä Henki auttaa teitä valitsemaan oikein. Pyhä Henki suojelee teitä pahalta. Hän kuiskaa teille hiljaisella vienolla äänellä kehottaen tekemään oikein. Kun te teette hyvää, teistä tuntuu hyvältä, ja se on Pyhän Hengen puhetta teille. Pyhä Henki on ihmeellinen toveri. Hän on aina valmiina auttamaan teitä.11

Pohtikaa sellaisia asioita, joita ette ymmärrä. Herra antoikin Oliver Cowderylle käskyn: ”Sinun täytyy tutkia sitä tarkoin mielessäsi; sitten sinun on kysyttävä minulta, onko se oikein, ja jos se on oikein, minä saatan sinun sydämesi palamaan sisälläsi; sen tähden sinä tunnet, että se on oikein” (OL 9:8, kursivointi lisätty).

Huomasitteko viimeisen lauseen? ”Sinä tunnet, että se on oikein.”

Useimmiten me kuulemme Herran sanat tunteena. Jos olemme nöyriä ja vastaanottavaisia, Herra antaa meille kehotuksia tunteidemme kautta. Siksi Hengen kehotukset saavat meidät toisinaan tuntemaan suurta iloa, toisinaan liikuttavat kyyneliin. Omat tunteeni ovat monia kertoja heltyneet ja herkistyneet, kun Henki on koskettanut minua.

Pyhä Henki tekee tunteemme herkemmiksi. Tunnemme suurempaa hyväntahtoisuutta ja myötätuntoa toisiamme kohtaan. Olemme rauhallisempia ihmissuhteissamme. Pystymme rakastamaan toisiamme enemmän. Ihmiset haluavat olla lähellämme, koska kasvommekin säteilevät Hengen vaikutusta. Olemme jumalisempia luonteeltamme. Sen seurauksena olemme vastaanottavaisempia Pyhän Hengen kuiskauksille ja pystymme siten käsittämään selkeämmin hengellisiä asioita.12

3

Me saamme Hengen rukoilemalla vilpittömästi ja paastoamalla.

Kuinka me saamme Hengen? ”Uskon rukouksen kautta”, sanoo Herra [OL 42:14]. Siksi meidän täytyy rukoilla vilpittömästi ja vakain aikein. Meidän täytyy rukoilla suurempaa uskoa ja rukoilla, että Henki on mukana opetuksessamme. Meidän tulee pyytää Herralta anteeksiantoa.

Meidän pitää rukoilla samassa Hengessä ja yhtä palavasti kuin Mormonin kirjan Enos rukoili. Useimmille tuo innoittava kertomus on tuttu, joten en kertaa sen taustaa. Haluan vain kiinnittää huomionne näihin sanoihin. Enos todisti: ”Minä kerron teille kamppailusta, joka minulla oli Jumalan edessä, ennen kuin sain syntini anteeksi.” Hän selvensi tuota kamppailua Jumalan kanssa. Pankaa merkille palavuus hänen anomisessaan:

”Minun sielullani oli nälkä.”

”Minä polvistuin maahan Luojani eteen.”

”Minä huusin hänen puoleensa voimallisessa rukouksessa ja anomisessa oman sieluni puolesta.”

”Kaiken päivää minä huusin hänen puoleensa.”

Sitten Enos todisti: ”Minulle tuli ääni sanoen: Enos, sinun syntisi on annettu sinulle anteeksi, ja sinä olet oleva siunattu. – – Sen vuoksi syyllisyyteni oli pyyhitty pois.” Kun hän kysyi Herralta, kuinka se oli tapahtunut, Herra vastasi hänelle: ”Uskosi tähden Kristukseen – –. Uskosi on tehnyt sinut puhtaaksi.” (En. 2, 4–8, kursivointi lisätty.)

Enos oli parantunut hengellisesti. Rukoiltuaan voimallisesti Jumalaa hän koki sen, mitä uskolliset millä tahansa taloudenhoitokaudella voivat kokea, todella kokevatkin ja mitä heidän täytyy kokea, jos he haluavat nähdä Jumalan ja täyttyä Hänen Hengellään.13

Jos haluatte saada virkanne ja kutsumuksenne hengen – –, kokeilkaa paastoamista jonkin aikaa. En tarkoita vain sitä, että jätätte väliin yhden aterian ja sitten syötte kaksin verroin seuraavalla aterialla. Tarkoitan todellista paastoamista ja rukoilemista sen aikana. Se antaa teille enemmän virkanne ja kutsumuksenne todellista henkeä ja sallii Hengen toimia kauttanne paremmin kuin mikään muu, mitä tiedän.14

4

Päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen, johon liittyy pyhien kirjoitusten kohtien mietiskeleminen, luo Hengelle otollisen ilmapiirin.

Tutkikaa pyhiä kirjoituksia uutterasti itseksenne joka päivä. Päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen luo Hengelle otollisen ilmapiirin.15

Käyttäkää aikaa mietiskelyyn. Yhden pyhien kirjoitusten kohdan – Jaak. 1:5 – mietiskeleminen johdatti nuoren pojan lehtoon keskustelemaan taivaallisen Isänsä kanssa. Se aukaisi taivaat tällä taloudenhoitokaudella.

Uuden testamentin Johanneksen evankeliumin erään kohdan mietiskeleminen johti suureen ilmoitukseen kolmesta kirkkauden asteesta [ks. Joh. 5:29; OL 76].

Erään Pietarin kirjeessä olevan kohdan mietiskeleminen aukaisi taivaat presidentti Joseph F. Smithille niin että hän näki henkimaailman. Tämä ilmoitus, joka tunnetaan näkynä kuolleiden lunastuksesta, on nyt osa Oppia ja liittoja [ks. 1. Piet. 3:18–20; 4:6; OL 138].

Pohdiskelkaa, kuinka merkittävän vastuun Herra on antanut meille. Herra on neuvonut: ”Antakaa iankaikkisuuden vakavien totuuksien viipyä mielessänne” (OL 43:34). Ette voi tehdä sitä, jos maailman huolet täyttävät mielenne.

Lukekaa ja tutkikaa pyhiä kirjoituksia. Pyhiä kirjoituksia tulee tutkia kotona isän ja äidin johdolla ja esimerkistä. Pyhiä kirjoituksia on tarkoitus ymmärtää Pyhän Hengen voimalla, sillä Herra on luvannut uskollisilleen ja kuuliaisilleen: ”Voit tuntea salaisuuksia ja rauhaa tuovia asioita” (OL 42:61).

Seuraavat presidentti Spencer W. Kimballin sanat havainnollistavat sitä, kuinka me voimme saada enemmän hengellisyyttä elämäämme:

”Kun alan suhtautua välinpitämättömästi Jumalaan ja kun tuntuu siltä, ettei kuuntelemassa ole yhtään jumalallista korvaa eikä mikään jumalallinen ääni puhu, huomaan, että olen itse hyvin, hyvin kaukana. Jos uppoudun pyhiin kirjoituksiin, etäisyys lyhenee ja hengellisyys palaa. Huomaan rakastavani syvemmin niitä, joita minun täytyy rakastaa koko sydämestäni ja mielestäni ja koko voimallani, ja rakastaessani heitä enemmän huomaan, että minun on helpompi noudattaa heidän neuvoaan.” – –

Tämä on hyvä neuvo, jonka tiedän kokemuksesta olevan totta.

Mitä paremmin te tunnette pyhät kirjoitukset, sitä lähempänä Herran mieltä ja tahtoa te olette ja sitä läheisemmiksi tulette puolisoina ja lapsina. Tulette huomaamaan, että kun luette pyhiä kirjoituksia, iankaikkisuuden totuudet pysyvät mielessänne.16

Kuva
A Brazilian woman reading the scriptures. She is sitting on a bus.

”Päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen luo Hengelle otollisen ilmapiirin.”

Vastustaja ei halua, että kodeissamme tutkitaan pyhiä kirjoituksia, ja niinpä hän järjestää ongelmia, jos vain voi. Mutta meidän täytyy olla päättäväisiä.17

Me emme voi tuntea Jumalaa ja Jeesusta, ellemme tutki Heitä koskevia asioita ja sitten tee Heidän tahtonsa mukaan. Tämä toimintatapa johtaa siihen, että saamme enemmän ilmoitettua tietoa, ja jos noudatamme sitä, se johtaa meidät saamaan lisää totuuksia. Jos noudatamme tätä kaavaa, saamme lisää valoa ja iloa, mikä lopulta johtaa meidät Jumalan kasvojen eteen, missä me Hänen kanssaan saamme täyteyden.18

5

Pyhä Henki on kanssamme, kun me kunnioitamme, arvostamme ja noudatamme Jumalan lakeja.

Meille on opetettu, että Henki ei asu epäpyhissä temppeleissä [ks. Hel. 4:24]. Siksi yksi tärkeimmistä asioista elämässämme on huolehtia siitä, että oma elämämme on järjestyksessä.19

Saanen puhua kuuliaisuudesta. Te opettelette parhaillaan kaikkien Herran käskyjen pitämistä. Kun teette niin, Herran Henki on kanssanne. Teillä on hyvä tunne omasta itsestänne. Ette voi tehdä väärin ja tuntea oikein. Se on mahdotonta!20

Kuuliaisuudesta [viisauden sanalle] luvattu ajallinen siunaus on seuraava: He ”saavat terveyttä napaansa ja ydintä luihinsa, – – [he] juoksevat eivätkä uuvu ja vaeltavat eivätkä väsy” (OL 89:18, 20).

Minusta on kuitenkin aina tuntunut, että suurempi siunaus, jota viisauden sanan ja kaikkien muiden käskyjen noudattamisesta on luvattu, on hengellinen.

Kuulkaa tätä hengellistä lupausta: ”Kaikki pyhät, jotka muistavat pitää nämä sanat ja tehdä niiden mukaan vaeltaen kuuliaisina käskyille, – – löytävät viisautta ja suuria tiedon aarteita, tosiaankin salattuja aarteita” (OL 89:18–19, kursivointi lisätty).

Jotkut ovat luulleet, että tämä lupaus edellyttää vain viisauden sanan ehtojen noudattamista, mutta kuten huomaatte, meidän täytyy vaeltaa kuuliaisina kaikille käskyille. Silloin me saamme tiettyjä hengellisiä lupauksia. Se merkitsee sitä, että meidän täytyy noudattaa kymmenysten lakia, pyhittää lepopäivä, pysyä moraalisesti puhtaina ja hyveellisinä ja noudattaa kaikkia muita käskyjä.

Kun teemme kaiken tämän, meille luvataan: he ”löytävät viisautta ja suuria tiedon aarteita, tosiaankin salattuja aarteita” (OL 89:19).

Kukapa isä tai äiti ei kaipaisi Herran innoitusta kasvattaessaan lapsiaan? Todistan teille, että voitte saada nämä siunaukset. Vanhemmat eivät varmastikaan haluaisi tottelemattomuudellaan estää lapsiaan saamasta Herran siunauksia. Kaikkien Israelin isien ja äitien tulee olla kelvollisia tämän lupauksen saamiseen.

Meidän tulee elää Jumalan käskyjen mukaan, jotta olisimme kelvollisia pääsemään Herran huoneeseen. Siellä jaetaan viisautta ja suuria tiedon aarteita, jotka vaikuttavat onneemme tässä elämässä ja iloomme läpi iankaikkisuuden. – –

En usko, että kirkon jäsenellä voi olla aktiivinen ja elinvoimainen todistus evankeliumista, ellei hän pidä käskyjä. Todistus ei ole jotakin sellaista, minkä saamme vain kerran, vaan se on jatkuvaa innoitettua tietoa siitä, että tämä työ on totta. Pyhä Henki on niiden kanssa, jotka kunnioittavat, arvostavat ja noudattavat Jumalan lakeja. Ja juuri tämä Henki antaa ihmiselle innoitusta. Todistan nöyrästi, että tämä lupaus on tosi.21

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Presidentti Benson sanoi, että Pyhän Hengen kuiskaukset ”tulevat useimmiten silloin kun meillä ei ole kiire sovittuihin tapaamisiin ja kun ajatuksemme eivät ole kiinni jokapäiväisen elämän huolissa” (osa 1). Kuinka me voimme pysyä vastaanottavaisina Hengelle silloinkin kun meillä on tällaisia paineita?

  • Presidentti Benson opetti: ”Jos olemme nöyriä ja vastaanottavaisia, Herra antaa meille kehotuksia tunteidemme kautta” (osa 2). Mitä olet oppinut sellaisten kehotusten tunnistamisesta?

  • Osassa 3 presidentti Benson kannustaa meitä noudattamaan Enosin esimerkkiä, josta kerrotaan Mormonin kirjassa. Mitä opetuksia voimme saada Enosilta Hengen kumppanuuden tavoittelemisesta?

  • Miten se, että luet pyhiä kirjoituksia, eroaa siitä, että mietiskelet jotakin pyhien kirjoitusten kohtaa? (Ks. osa 4.) Mistähän syystä ahkera, päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen auttaa meitä olemaan avoimia Hengen kehotuksille?

  • Presidentti Benson sanoi: ”Pyhä Henki on niiden kanssa, jotka kunnioittavat, arvostavat ja noudattavat Jumalan lakeja” (osa 5). Mistähän syystä pyrkimyksemme pitää käskyt vaikuttavat kykyymme saada innoitusta?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

1. Nefi 10:17–19; 2. Nefi 4:15–16; Moosia 2:36–37; OL 8:2–3; 45:56–57; 76:5–10; 121:45–46

Tutkimisen avuksi

”Kun tutkit, kiinnitä tarkoin huomiota ideoihin, jotka tulevat mieleesi, ja tunteisiin, joita saat sydämeesi” (Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 18). Voisit kirjoittaa muistiin saamasi vaikutelmat, vaikka tuntuisi, etteivät ne liity sanoihin, joita luet. Ne voivat olla juuri niitä asioita, joita Herra haluaa ilmoittaa sinulle.

Viitteet

  1. Thomas S. Monsonin lainaamana artikkelissa ”Kaukonäköinen suunnitelma – kallisarvoinen lupaus”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 65.

  2. Ks. ”Etsikää Herran Henkeä”, Valkeus, syyskuu 1988, s. 6.

  3. ”Henkilökohtainen ilmoitus: profeettojen opetukset ja esimerkki”, Liahona, marraskuu 2007, s. 87–88.

  4. ”My Challenges to Mission Presidents”, uusien lähetysjohtajien seminaari, 25. kesäkuuta 1986.

  5. Ks. ”Kirkon lapsille”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 76.

  6. ”Pyhä tehtävä”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 79.

  7. Julkaisussa Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography, 1988, s. 128.

  8. Ks. ”Etsikää Herran Henkeä”, s. 2–3.

  9. Ks. ”Etsikää Herran Henkeä”, s. 6; Brigham Youngin lainaamat Joseph Smithin sanat ovat julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 102.

  10. Come unto Christ, 1983, s. 22.

  11. Ks. ”Kirkon lapsille”, s. 76.

  12. Ks. ”Etsikää Herran Henkeä”, s. 4–5.

  13. Come unto Christ, s. 92–93.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 331–332.

  15. ”My Challenges to Mission Presidents”, alkuperäinen kursivointi poistettu.

  16. Ks. ”Etsikää Herraa”, s. 3; Spencer W. Kimballin sanat ovat julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 72.

  17. Ks. ”Pyhä tehtävä”, s. 80.

  18. Ks. ”Häntä seuraamassa”, Valkeus, helmikuu 1989, s. 6.

  19. Come unto Christ, s. 92.

  20. Ks. ”Valmistautukaa lähetystyöhön”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 36.

  21. Ks. ”Periaate, johon liittyy lupaus”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 95–96.