Presidenttien opetuksia
Luku 7: Joseph Smith, väline Herran käsissä


Luku 7

Joseph Smith, väline Herran käsissä

”Joseph Smith, myöhempien aikojen profeetta, oli väline Herran käsissä aloittaessaan evankeliumin uuden taloudenhoitokauden, viimeisen ja suurimman kaikista evankeliumin taloudenhoitokausista.”

Ezra Taft Bensonin elämänvaiheita

Palvellessaan kokoaikaisena lähetyssaarnaajana Englannissa 1920-luvun alussa vanhin Ezra Taft Benson koki tovereineen ”suurta vastustusta kirkkoa kohtaan”, kuten hän itse asian ilmaisi. Myöhemmin hän muisteli:

”Kaikkialla Isossa-Britanniassa oli mormonien vastaisia sanoma- ja aikakauslehtiä ja jopa elokuvia.” Koska vastustus oli niin voimakasta, lakkautettiin muutamia tapoja tehdä lähetystyötä, kuten katukokouksien pitäminen ja lehtisten jakaminen. ”Mutta Pohjois-Englannissa, jossa me työskentelimme”, hän sanoi, ”oli South Shieldsin seurakunnassa ryhmä ihmisiä, jotka olivat hyvin uskollisia ja hyvin omistautuneita ja hyvin lojaaleja, ja he olivat kutsuneet toverini ja minut tulemaan ja puhumaan sakramenttikokouksessaan. He sanoivat: ’Monet naapureistamme eivät usko valheita, joita julkaistaan. Jos tulette, me täytämme pienen kappelimme.’

Ja niin me otimme kutsun vastaan ja aloimme valmistautua ja minä aloin tutkia luopumusta. Se oli aihe, josta pidin, ja ajattelin heidän tarvitsevan sitä. Niin tein työtä ja opiskelin ja ajattelin, että voisin puhua aiheesta neljännestunnin.

Menimme pieneen kappeliin, ja se oli täynnä. Kaikki olivat iloisia. Ja alkuohjelman jälkeen puhui toverini. Sitten puhuin minä vapaammin kuin koskaan aiemmin koko elämässäni. Ja kun istuuduin ja katsoin kelloani, olin puhunut 25 minuuttia enkä ollut maininnut luopumusta, en ollut edes ajatellut luopumusta. Olin puhunut Joseph Smithistä ja olin todistanut, että hän oli Jumalan profeetta ja että minä tiesin sen. Olin kertonut Mormonin kirjan esiintulosta uutena todistuksena Kristuksesta ja olin lausunut todistukseni. Kun tajusin, mitä oli tapahtunut, en pystynyt pidättelemään kyyneliä.

Kokouksen lopussa monet pyhistä tulivat ilmaisemaan kiitollisuutensa siitä, että oli sanottu jotakin Joseph Smithistä. He sanoivat: ’Monet naapureistamme ovat sanoneet: ”Voimme hyväksyä kirkosta kaiken muun paitsi Joseph Smithin.”’ Ja sitten jotkut noista samoista naapureista tulivat luoksemme ja sanoivat: ’Me olemme nyt valmiit. Me olemme valmiit tänä iltana. Me olemme saaneet todistuksen, että Joseph Smith on Jumalan profeetta.’”1

Presidentti Benson etsi koko elämänsä ajan jatkuvasti tilaisuuksia todistaa Joseph Smithin kutsumuksesta. Kun hän esimerkiksi palveli Yhdysvaltain maatalousministerinä, eräs radioasema pyysi häntä valitsemaan pyhistä kirjoituksista jonkin lempikohtansa, jonka hän halusi luettavan ohjelmassa, ja hän valitsi Kallisarvoisesta helmestä osan Joseph Smithin historiaa.2

Ennen kaikkea hän lausui säännöllisesti varman ja voimallisen todistuksen muille pyhille. ”Joseph Smith oli elävän Jumalan profeetta”, hän julisti, ”yksi suurimmista profeetoista, mitä maan päällä on koskaan elänyt. Hän oli väline Jumalan kädessä evankeliumin suuren taloudenhoitokauden, kaikista suurimman ja viimeisimmän, aloittamisessa valmistauduttaessa Mestarin toiseen tulemiseen.”3

Kuva
Joseph Smith, Jr. depicted kneeling in the Sacred Grove during the First Vision. A ray of light can be seen coming from the sky down through the trees toward Joseph.

Ensimmäisen näyn sanoma ”on tarkoitettu kaikille maan päällä eläville Isämme lapsille”.

Ezra Taft Bensonin opetuksia

1

Joseph Smithin ensimmäinen näky oli suurin tapahtuma tässä maailmassa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen.

Nuorena miehenä Joseph Smith oli totuudenetsijä. Silloisten kirkkokuntien keskuudessa vallinnut ristiriitaisuus johti hänet kysymään Jumalalta, mikä niistä oli oikea. Hän vakuutti, että vastauksena hänen rukoukseensa ilmestyi kirkas valopatsas. Näin hän kertoo omin sanoin:

”Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 17.)

Joseph kysyi toiselta Persoonalta, joka oli Jeesus Kristus, mikä kristillisistä lahkoista oli oikea. Hänelle sanottiin, ettei hänen pitänyt liittyä mihinkään niistä ja että mikään niistä ei ollut oikea.4

Kun Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus tulevat maan päälle, kuten he tekivät vuonna 1820 ilmestyessään nuorelle poikaprofeetta Joseph Smithille, kyseessä on asia, joka ei koske vain kourallista ihmisiä. Se on sanoma ja ilmoitus, joka on tarkoitettu kaikille maan päällä eläville Isämme lapsille. Se oli suurin tapahtuma, mitä tässä maailmassa on milloinkaan tapahtunut Mestarin ylösnousemuksen jälkeen. Ajattelen toisinaan, että me olemme niin lähellä sitä, ettemme täysin arvosta sen merkitystä, tärkeyttä ja suuruutta.5

Profeetta Joseph Smithin ensimmäinen näky on kirkon perusteologiaa.6

Ilmeisin totuus, mikä tuli esiin profeetan kokemuksesta vuonna 1820, oli Jumalan olemassaolon todellisuus ja se seikka, että Jeesus Kristus oli todella noussut kuolleista. Hän näki Heidät yksittäisinä, erillisinä, kirkastettuina Persoonina, jotka puhuivat hänelle siten kuin ihminen puhuu toiselle.7

Olen nöyrän kiitollinen siitä tiedosta, joka minulla on, että Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ovat tulleet kirkastettuina olentoina jälleen tänne maan päälle meidän aikanamme, tällä taloudenhoitokaudella – että He todellakin ilmestyivät poikaprofeetalle. – – Se oli loistavin Isän Jumalan ja Pojan ilmestyminen, mistä meillä on tietoa.8

2

Uudessa testamentissa olevan profetian mukaisesti Joseph Smith sai uutta ilmoitusta ja enkelit kävivät hänen luonaan.

On yleisesti tunnettua, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenten usko perustuu väittämään, että Joseph Smith on Jumalan profeetta, ja myös siihen, että hän julisti Mormonin kirjan tulleen esiin sen seurauksena, että hänen luonaan kävi enkeli vuosina 1823–1827.

Tästä kuultuaan jotkut sanovat, että on mieletöntä väittää, että enkeleitä kävisi maan päällä nykyaikana.

Raamattu todistaa, että Jumala johti maan päällä olleen kirkkonsa asioita yli neljäntuhannen vuoden ajan ilmoituksen ja tarvittaessa enkelten palveluksen kautta.

Kuvaillessaan Jeesuksen Kristuksen toista tulemista edeltävien viimeisten aikojen olosuhteita Johannes profetoi Uudessa testamentissa, että ennen Vapahtajan paluuta maailmaa varoitettaisiin siitä, että Jumalan tuomiot ovat lähellä. Tuon varoituksen esittäisi taivaan enkeli, joka julistaisi ikuista evankeliumia. Kuulkaa, mitä Johannes sanoo:

”Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille.

Hän kuulutti kovalla äänellä: ’Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia – hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet.’” (Ilm. 14:6–7.)

Jos me hyväksymme Johannes Ilmestyksensaajan todistuksen, niin uuden ilmoituksen ja taivaallisen sanansaattajan käynnin maan päällä pitäisi olla odotettavissa.

Juhlallinen todistuksemme on, että tämä enkeli ja sanansaattaja ilmestyi profeetta Joseph Smithille 1800-luvun alussa. Tämä julistus, että Jumalan luota lähetetty enkeli ilmestyi profeetalle meidän aikanamme, on täysin yhtäpitävä Uuden testamentin profetioiden kanssa, ja sen pitäisi siksi kiinnostaa jokaista vakavaa totuudenetsijää.9

Syyskuun 21. päivän iltana vuonna 1823 profeetta Joseph Smithille ilmestyi enkeli. Enkelin nimi oli Moroni. Hän oli viimeinen pitkässä sarjassa kahden suuren sivilisaation muinaisia profeettoja, jotka elivät – – Amerikan mantereella vuosisatoja sitten.10

Kuva
Joseph Smith kneeling on one knee and holding the gold plates as he looks up at the angel Moroni, who has appeared to him. Foreground and background depict plant and tree foliage.

Moroni ilmestyi Joseph Smithille täyttäen profetian.

3

Mormonin kirja on tärkein todiste Joseph Smithin kutsumuksesta profeettana.

Tärkein todiste tueksi Joseph Smithin väitteelle, että hän oli kaikkivaltiaan Jumalan puhetorvi, oli pyhän aikakirjan, Mormonin kirjan, julkaiseminen.

Mormonin kirja kertoo Amerikan mantereen muinaisista asukkaista sekä Jeesuksen Kristuksen käynnistä ja palvelutyöstä tämän mantereen asukkaiden keskuudessa Hänen noustuaan taivaaseen Jerusalemissa. Aikakirjan suurin tarkoitus on saada myöhempi sukupolvi vakuuttuneeksi siitä, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika. Mormonin kirja on siten Raamatun rinnalla lisätodiste Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta.

Joseph Smith sai tämän muinaisen aikakirjan taivaalliselta sanansaattajalta, aivan kuten Johannes profetoi. Tämä enkeli ilmestyi hänelle ja ilmoitti paikan, jossa metallilevyille kaiverrettu muinainen aikakirja oli kivilokeroon haudattuna. Aikanaan levyt annettiin nuorelle profeetalle yhdessä kääntämisvälineiden kanssa. Kirja julkaistiin sitten maailmalle kanonisoituna pyhänä kirjoituksena.

Samoin sopusoinnussa Johanneksen todistuksen kanssa kirja sisältää ikuisen evankeliumin. Lähetyssaarnaajamme saarnaavat sitä nyt maailmalle.

Kehotamme teitä koettelemaan, onko todistuksemme Mormonin kirjan alkuperästä paikkansapitävä. Voitte tehdä niin lukemalla kirjan ja kysymällä taivaalliselta Isältä, ovatko nämä asiat totta. Lupaan teille, että jos olette vilpittömiä, saatte vahvistuksen totuudesta Pyhältä Hengeltä. Miljoonat ihmiset todistavat vakaasti ja vilpittömästi, että he tietävät sen olevan Jumalasta.11

Jos Mormonin kirja on totta, silloin Jeesus on Kristus, Joseph Smith oli Hänen profeettansa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi ja sitä johtaa ilmoituksia saava profeetta tänä meidän aikanamme.12

4

Jumala perusti valtakuntansa uudelleen maan päälle profeetta Joseph Smithin kautta.

Kristilliset kirkkokunnat ympäri maailman ovat vuosisatoja rukoilleet Jumalan valtakuntaa tulevaksi [ks. Matt. 6:10]. Me julistamme vakavasti ja avoimesti, että se on tullut!13

Neljätoistavuotiaan pojan rukous pyhässä lehdossa aloitti evankeliumin uuden taloudenhoitokauden.14

Jumala on jälleen pystyttänyt valtakuntansa maan päälle profetian täyttymyksenä – –.

[Jumala] kutsui Joseph Smithin perustamaan uudelleen tämän valtakunnan – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon. Todistan, että Joseph Smith suoritti tämän tehtävän ja laski perustuksen ja että hän jätti kirkolle avaimet ja voimat suuren myöhempien aikojen työn jatkamiseksi, minkä työn hän kaikkivaltiaan Jumalan johdolla oli pannut alkuun.15

Joseph Smithille ilmestyi muita olentoja kuten Johannes Kastaja ja Pietari, Jaakob ja Johannes, jotka antoivat hänelle valtuuden toimia Jumalan nimessä (ks. JS–H 68–72; OL 27:5–13). Jumalan kirkko ja valtakunta, tämä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, palautettiin näinä myöhempinä aikoina kaikkine alkukirkon lahjoineen, oikeuksineen, voimineen, oppeineen, virkoineen ja siunauksineen. (Ks. OL 65; 115:3–4.)16

Profeetta Joseph sai käskyn olla välineenä Jumalan käsissä ja perustaa kirkon, julkaista maailmalle lisätodistukseksi Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta Mormonin kirjan, joka otettiin pyhistä aikakirjoista. – –

Tämän evankeliumin palautuksen, valon ja totuuden takaisin tuomisen, tarkoituksena on hyödyttää ja siunata kaikkia Jumalan lapsia. Ja niin lähetyssaarnaajamme lähtevät nöyrinä ja kiitollisina maailmaan julistamaan, että on tapahtunut totuudesta luopuminen, mutta että Jumalan hyvyyden ansiosta taivaat ovat jälleen avautuneet ja evankeliumi on ilmoitettu ihmiselle Joseph Smithin, profeetan, kautta.17

5

Joseph Smith oli luotettava ja uskollinen aina kuolemaan asti.

Kirkon varhaisen kehityksen aikana ilmeni myös vastustuksen ja vainon henkeä. Minne pienen pieni ”sinapinsiemen” sitten kylvettiinkin, sen kasvu yritettiin estää.18

Neljätoistavuotias poika puolusti totuutta maailmaa vastaan. Jumala tunsi poikansa, kun hänet valittiin. Jumala tiesi, että poika olisi luotettava ja uskollinen aina kuolemaan asti.19

Jotkut ihmiset suhtautuivat [Joseph Smithin todistukseen] hyvin halveksivasti ja alkoivat levittää hänestä valheellisia kertomuksia ja nostattaa vainoa häntä kohtaan. Nuori profeetta ei voinut peruuttaa todistustaan sen paremmin kuin apostoli Paavalikaan muinoin, vaan hän puolusti väitettään seuraavin sanoin:

”Minä olin nähnyt näyn; tiesin sen, ja minä tiesin, että Jumala tiesi sen, enkä voinut sitä kieltää enkä uskaltanutkaan sitä tehdä; joka tapauksessa tiesin, että niin tehdessäni rikkoisin Jumalaa vastaan ja joutuisin tuomion alaiseksi” (JS–H 25).20

Profeetta Joseph Smith oli valmis kuolemaan. Hän sinetöi todistuksensa hengellään – omalla verellään. Tuona kohtalokkaana päivänä Illinoisin Nauvoossa, kun hän katseli kaupunkiaan ja rakastamiaan ihmisiä matkallaan Carthagen vankilaan ja marttyyrikuolemaansa, hän julisti: ”Tämä on ihanin paikka ja paras kansa taivaan alla; kuinka vähän se tietääkään sitä odottavista koettelemuksista.” [History of the Church, osa 6, s. 554.]

Myöhemmin profeetta sanoi tunteikkaasti mutta rauhallisesti ja rohkeasti: ”Minä menen kuin karitsa teurastettavaksi, mutta minä olen tyyni kuin kesäaamu. Omallatunnollani ei ole rikkomuksia Jumalaa eikä keitään ihmisiä kohtaan. Jos he ottavat henkeni, kuolen viattomana miehenä, ja vereni huutaa maasta kostoa, ja minusta sanotaan vielä: ’Hänet murhattiin kylmäverisesti.’” [History of the Church, osa 6, s. 555.]21

Näin päättyi profeetta Joseph Smithin elämä maan päällä, ja näin hän täytti kuolevaisuutta koskevan osuuden Jumalalta saamastaan palvelutehtävästä. Hän teki selväksi, ettei tämä kuolevaisuutta koskeva palvelutehtävä päättyisi, ennen kuin se olisi kokonaan täytetty. Joseph oli todellakin ennalta asetettu suureen tehtäväänsä aivan kuten Vapahtaja, maailman luomisesta alkaen teurastettu Karitsa [ks. Ilm. 13:8], oli omaansa.22

6

Joseph Smith johtaa nykyään tätä viimeistä ja suurinta kaikista evankeliumin taloudenhoitokausista.

Tiedän, että Joseph Smith, vaikka hänet surmattiin totuuden marttyyrina, yhä elää ja johtaa tätä taloudenhoitokautta – kaikista evankeliumin taloudenhoitokausista suurinta – ja tulee edelleen johtamaan sitä kautta tulevien iankaikkisuuksien.23

Joseph Smithin sanoma – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon sanoma, mormonismin sanoma – on tärkein sanoma tässä maailmassa. Ja profeetta Joseph Smithillä, joka elää tänä päivänä, on edelleen tärkeä osa kirkon johtamisessa täällä maan päällä.24

Saadaksemme näkemyksen profeetan maanpäällisen palvelutyön suuruudesta meidän on tarkasteltava sitä iankaikkisuuden valossa. Hän oli niiden joukossa, jotka olivat ”jaloja ja suuria” ja joita Abraham kuvasi seuraavasti:

”Nyt Herra oli näyttänyt minulle, Abrahamille, ne älyt, jotka oli järjestetty ennen kuin maailma oli; ja kaikkien näiden joukossa oli monia jaloja ja suuria;

ja Jumala näki nämä sielut, että he olivat hyviä, ja hän seisoi heidän keskellänsä, ja hän sanoi: Nämä minä teen hallitsijoikseni, sillä hän seisoi niiden keskellä, jotka olivat henkiä; ja hän näki, että he olivat hyviä; ja hän sanoi minulle: Abraham, sinä olet yksi heistä; sinut valittiin ennen kuin sinä synnyit.” (Abr. 3:22–23.)

Niin oli myös Joseph Smithin laita. Hänkin oli siellä. Hänkin istui neuvostossa niiden kanssa, jotka olivat jaloja ja suuria. Hän oli huomattavan kunnioitetussa ja arvostetussa asemassa ja auttoi epäilemättä suunnittelemaan ja toteuttamaan Herran suurta työtä ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän” toteuttamiseksi, kaikkien Isämme lasten pelastukseksi [ks. Moos. 1:39]. Hänen palvelutyöllään oli ollut ja oli oleva vaikutus kaikkiin, jotka olivat tulleet maan päälle, kaikkiin, jotka silloin elivät maan päällä, ja miljooniin vielä syntymättömiin.

Profeetta Joseph Smith teki tämän iankaikkisen tosiseikan selväksi näillä sanoilla: ”Jokainen ihminen, joka on kutsuttu palvelemaan maan asukkaita, asetettiin tätä tarkoitusta varten taivaan suuressa neuvonpidossa ennen kuin maailmaa olikaan. Otaksun, että minut asetettiin juuri tähän virkaan siinä suuressa neuvonpidossa. Sen todistuksen haluan siitä, että olen Jumalan palvelija ja tämä kansa on Hänen kansansa.” [Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 534.] – –

Suurin työ tässä maailmassa ja tulevassa maailmassa liittyy suoraan Joseph Smithin – miehen, jolla on päämäärä, Jumalan profeetan – työhön ja tehtävään. Se työ on ihmisen pelastus ja iankaikkinen elämä. Sitä suurta tarkoitusta varten luotiin tämä maailma, kutsutaan Jumalan profeettoja, lähetetään taivaallisia sanansaattajia ja pyhissä ja tärkeissä tilanteissa jopa Jumala, meidän kaikkien Isä, alentuu tulemaan maan päälle esittelemään rakkaan Poikansa.

Profeetta Joseph Smith ei ollut vain niitä, jotka olivat ”jaloja ja suuria”, vaan hän kiinnitti ja kiinnittää edelleen huomiota tärkeisiin asioihin täällä maan päällä jopa tänäkin päivänä ylhäällä olevista valtakunnista. Sillä Herran – joka on tämän maailman Jumala Isän alaisuudessa – silmissä kaikki on yhtä suurta iankaikkista ohjelmaa, jossa profeetta Josephilla on iankaikkisen pappeuden ja Jumalan valtuuden kautta tärkeä rooli kaikessa.25

Todistan teille, että Joseph Smith oli ja on Jumalan profeetta, yksi kaikkien aikojen todella suurista profeetoista, mies, jolla on päämäärä, mies, jolla on luonnetta, mies, jolla on rohkeutta, mies, joka on syvästi hengellinen, Jumalan kaltainen Herran profeetta, kaikkien aikojen todella jalo ja suuri mies.26

Niin, Joseph Smith, myöhempien aikojen profeetta, oli väline Herran käsissä aloittaessaan evankeliumin uuden taloudenhoitokauden, viimeisen ja suurimman kaikista evankeliumin taloudenhoitokausista.27

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Mistähän syystä Joseph Smithin ensimmäinen näky oli ”suurin tapahtuma – – Mestarin ylösnousemuksen jälkeen”? (Ks. osa 1.) Millä tavoin tämä tapahtuma on vaikuttanut omaan elämääsi?

  • Mitä apua sinulle on tiedosta, että Johannes Ilmestyksensaaja profetoi Moronin käynneistä Joseph Smithin luona? (Ks. osa 2.)

  • Presidentti Benson sanoi, että Mormonin kirja on tärkein todiste siitä, että Joseph Smith on profeetta (ks. osa 3). Kuinka Mormonin kirjan tutkimisesi on vaikuttanut todistukseesi Joseph Smithin tehtävästä?

  • Pohdi osassa 4 olevia presidentti Bensonin todistuksen sanoja. Mitä siunauksia sinä ja perheesi olette saaneet evankeliumin palautuksen ansiosta?

  • Mitä opit osan 5 perusteella vainon kohtaamisesta? Mitä sellaista voimme oppia Joseph Smithin esimerkistä, mikä auttaa meitä, kun ihmiset kiistävät todistuksemme?

  • Viitatessaan Joseph Smithin ennalta asettamiseen presidentti Benson sanoi: ”Hänen palvelutyöllään oli ollut ja oli oleva vaikutus kaikkiin, jotka olivat tulleet maan päälle, kaikkiin, jotka silloin elivät maan päällä, ja miljooniin vielä syntymättömiin” (osa 6). Kuinka Joseph Smithin palvelutyö on vaikuttanut kaikkiin, jotka ovat eläneet maan päällä? Kuinka se on vaikuttanut sinuun itseesi?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

Jes. 29:13–14; 2. Nefi 3:3–15; 3. Nefi 21:9–11; OL 5:9–10; 135; JS–H

Opetusvihje

”Pyydä osallistujia kertomaan, mitä he ovat oppineet tutkiessaan lukua itsekseen. Voi olla hyödyllistä ottaa yhteyttä muutamaan osallistujaan viikon aikana ja pyytää heitä saapumaan valmistautuneina kertomaan, mitä he ovat oppineet.” (Sivu VII tässä kirjassa.)

Viitteet

  1. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 206–207.

  2. Ks. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography, 1987, s. 292.

  3. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1961, s. 114.

  4. ”Joseph Smith – profeetta meidän sukupolvellemme”, Valkeus, huhtikuu 1982, s. 107–108.

  5. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties, 1974, s. 57.

  6. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 101.

  7. Come unto Christ, 1983, s. 74.

  8. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1958, s. 60.

  9. Ks. ”Joseph Smith – profeetta meidän sukupolvellemme”, s. 106–107.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 46.

  11. Ks. ”Joseph Smith – profeetta meidän sukupolvellemme”, s. 107.

  12. Ks. ”Mormonin kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 6.

  13. Ks. ”Menestyköön Jumalan valtakunta”, Valkeus, lokakuu 1978, s. 61.

  14. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1956, s. 108.

  15. Ks. ”Sanoma maailmalle”, Valkeus, huhtikuu 1976, s. 26.

  16. Ks. ”Minä todistan”, Valkeus, tammikuu 1989, s. 74.

  17. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1949, s. 27–28.

  18. Come unto Christ, s. 81.

  19. God, Family, Country, s. 38.

  20. ”Joseph Smith – profeetta meidän sukupolvellemme”, s. 108.

  21. God, Family, Country, s. 37–38.

  22. God, Family, Country, s. 29.

  23. ”Sanoma maailmalle”, s. 26.

  24. God, Family, Country, s. 40–41.

  25. God, Family, Country, s. 30–31.

  26. God, Family, Country, s. 37.

  27. God, Family, Country, s. 39.