Presidenttien opetuksia
Luku 13: Herran huoneen verrattomat siunaukset


Luku 13

Herran huoneen verrattomat siunaukset

”Juuri temppeleissä me saamme Jumalan suurimmat siunaukset, jotka liittyvät iankaikkiseen elämään. Temppelit ovat todellakin portteja taivaaseen.”

Ezra Taft Bensonin elämänvaiheita

”Olen Herralle kiitollinen siitä, että minulla on temppeliin liittyviä muistoja hyvin kaukaa lapsuudesta saakka”, presidentti Ezra Taft Benson on sanonut. ”Muistan oikein hyvin, kuinka palasin pikkupoikana pellolta Idahon Whitneyssä ja kotitaloa lähestyessäni kuulin äitini laulavan laulua ’Tänään olenko hyvää mä tehnyt lain’ (MAP-lauluja, 144).

Voin vieläkin nähdä mielessäni, kuinka hän hikipisaroita otsallaan oli kumartuneena silityslaudan ylle, ja lattia oli peitetty puhtailla papereilla hänen silittäessään pitkiä valkoisia vaatekappaleita. Kun kysyin, mitä hän teki, hän vastasi: ’Nämä ovat temppelivaatteita, poikani. Isäsi ja minä menemme temppeliin.’

Sitten hän pani vanhan silitysraudan liedelle, veti tuolin lähelle omaani ja kertoi minulle temppelityöstä – siitä, kuinka tärkeää on voida mennä temppeliin ja osallistua siellä suoritettaviin pyhiin toimituksiin. Hän sanoi myös toivovansa hartaasti, että jonakin päivänä hänen lapsillaan ja lastenlapsillaan ja lastenlastensa lapsilla voisi olla mahdollisuus nauttia näistä verrattomista siunauksista.

Nämä ihanat muistot temppelityön hengestä olivat siunauksena maalaiskodissamme. – – Nämä muistot ovat tulleet mieleeni, kun olen vihkinyt Hengen vaikutuksen alaisena Herran huoneessa avioliittoon jokaisen lapsemme ja lapsenlapsemme, äitini lastenlapset ja lastenlasten lapset.

Nämä ovat minulle hyvin rakkaita muistoja.”1

Ezra Taft Bensonin opetuksia

1

Temppelit ovat vertauskuvia kaikesta, mitä pidämme rakkaana.

Temppeli on taivasta lähin paikka kuolevaisessa maailmassa.2

Temppeli on valona kaikille sillä alueella – vertauskuva kaikesta, mitä pidämme rakkaana.3

Temppeli muistuttaa alati läsnäolollaan siitä, että Jumala on tarkoittanut perheen olevan iankaikkinen.4

Temppeli on jatkuva, näkyvä vertauskuva siitä, ettei Jumala ole jättänyt ihmistä hapuilemaan pimeydessä. Se on ilmoituksen paikka. Vaikka me elämme langenneessa maailmassa – jumalattomassa maailmassa – pyhiä paikkoja on varattu ja pyhitetty, jotta kelvolliset miehet ja naiset voivat oppia taivaan järjestyksen ja noudattaa Jumalan tahtoa.5

Temppeli seisoo todistuksena siitä, että Jumalan voima voi voittaa pahan voimat keskuudessamme. Monet vanhemmat sekä kirkossa että muualla ovat huolissaan siitä, kuinka suojautua jumalattomuuden kasvavaa vyöryä vastaan, joka uhkaa hukuttaa kristilliset periaatteet. Huomaan olevani täysin samaa mieltä kuin presidentti Harold B. Lee toisen maailmansodan aikana. Hän sanoi: ”Me puhumme tänä aikana turvallisuudesta, ja silti meiltä jää ymmärtämättä, että – – meillä on pyhä temppeli, josta me voimme löytää vertauskuvat, joiden kautta voitaisiin saada voimaa, jolla tämä kansakunta pelastuisi tuholta.”6

Yhdysvaltain presidentti oli pyytänyt minua [maatalousministerinään] Beverly Hills Hilton -hotellissa Los Angelesissa Kaliforniassa pidetyissä juhlissa tervehtimään yhtä melko uuden tasavallan presidenttiä. Tämä mies oli 88-miljoonaisen kansan presidentti valtiossa, joka oli levittäytynyt noin 3 000 saarelle noin 1 600 kilometrin pituiselle alueelle ja oli ollut itsenäinen vasta muutaman vuoden. Kun istuimme noilla päivällisillä, joiden järjestäjänä oli suurelta osin ollut elokuvateollisuus ja joihin osallistui monia elokuvatähtiä, katselin ulos kauniista ulokeikkunasta. Näin bulevardin päässä pienellä kukkulalla pehmeät valonheittimet suurenmoisen Los Angelesin temppelin ympärillä, ja minulla oli ilo osoittaa se vieraillemme ja ystäville pöydässämme ja muissa pöydissä. Siinä istuessamme ajattelin: ”Suuri osa siitä, mitä täällä tänä iltana tapahtuu, on pelkästään elämän pintakuohua. Ne asiat, jotka kestävät, jotka ovat todellisia, jotka ovat tärkeitä, ovat niitä, joita Jumalan temppeli edustaa.”7

Kuva
Daytime shot from across the front lawn of the Los Angeles California Temple.

Los Angelesin temppeli Kaliforniassa Yhdysvalloissa

Olkoon temppeli jatkuva muistuttaja siitä, että elämä on iankaikkista ja että kuolevaisuudessa tekemämme liitot voivat olla ikuisia.8

2

Me tarvitsemme temppelitoimituksia ja -liittoja saavuttaaksemme pappeuden täyteyden ja valmistautuaksemme palaamaan Jumalan kasvojen eteen.

Kun meidän taivaallinen Isämme asetti Aadamin ja Eevan tämän maan päälle, Hän teki sen tarkoituksenaan opettaa heille, kuinka he voivat palata Hänen kasvojensa eteen. Isämme lupasi Vapahtajan, joka lunastaisi heidät heidän langenneesta tilastaan. Hän esitti heille pelastussuunnitelman ja kehotti heitä opettamaan lapsilleen uskoa Jeesukseen Kristukseen ja parannusta. Edelleen Jumala antoi Aadamille ja hänen jälkeläisilleen käskyn mennä kasteelle, ottaa vastaan Pyhä Henki ja astua Jumalan Pojan järjestykseen.

Jumalan Pojan järjestykseen astuminen tarkoittaa samaa kuin nykyään astuminen Melkisedekin pappeuden täyteyteen, joka on saatavissa vain Herran huoneessa.

Koska Aadam ja Eeva olivat noudattaneet näitä vaatimuksia, Jumala sanoi heille: ”Sinä olet hänen järjestyksensä mukaan, joka on ilman päivien alkua ja vuosien loppua kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen” (Moos. 6:67).

Kolme vuotta ennen Aadamin kuolemaa tapahtui jotakin hyvin merkittävää. Hän vei poikansa Setin, pojanpoikansa Enosin ja muut ylipapit, jotka olivat hänen jälkeläisiään suoraan alenevassa polvessa, sekä muut vanhurskaat jälkeläisensä Aadam-ondi-Ahmaniksi kutsuttuun laaksoon. Siellä Aadam antoi näille vanhurskaille jälkeläisille viimeisen siunauksensa.

Sen jälkeen heille ilmestyi Herra [ks. OL 107:53–56]. – –

Kuinka Aadam toi jälkeläisensä Herran kasvojen eteen?

Vastaus: Aadam ja hänen jälkeläisensä astuivat Jumalan pappeuden järjestykseen. Nykyään me sanoisimme, että he menivät Herran huoneeseen ja saivat siunauksensa.

Sitä pappeuden järjestystä, josta pyhissä kirjoituksissa puhutaan, sanotaan toisinaan patriarkaaliseksi järjestykseksi, koska se siirtyi isältä pojalle. Mutta muuten tätä järjestystä kuvataan nykyajan ilmoituksissa perheen hallitsemisen järjestykseksi, jossa mies ja nainen tekevät liiton Jumalan kanssa – aivan kuten Aadam ja Eeva – tullakseen sinetöidyiksi iankaikkisuudeksi ja saadakseen jälkeläisiä sekä täyttääkseen Jumalan tahdon ja tehdäkseen Hänen työtään koko kuolevaisen elämänsä ajan.

Jos mies ja vaimo ovat uskollisia liitoilleen, he ovat oikeutettuja selestisen valtakunnan korkeimman asteen siunaukseen. Nykyaikana näitä liittoja voi tehdä ainoastaan menemällä Herran huoneeseen.

Aadam noudatti tätä järjestystä ja toi jälkeläisensä Jumalan kasvojen eteen. – –

Voimme astua tähän pappeuden järjestykseen vain siten, että noudatamme kaikkia Jumalan käskyjä ja etsimme Abrahamin tavoin isien siunauksia [ks. Abr. 1:1–3] menemällä Isämme huoneeseen. Niitä ei voi saada missään muussa paikassa tämän maan päällä!

– – Menkää temppeliin, meidän Isämme huoneeseen, saamaan isienne siunaukset, jotta olisitte oikeutettuja saamaan pappeuden korkeimmat siunaukset. ”Sillä ilman tätä kukaan ihminen ei voi nähdä Jumalan, tosiaankaan Isän, kasvoja ja elää” (OL 84:22).

Meidän Isämme huone on järjestyksen huone. Me menemme Hänen huoneeseensa astuaksemme siihen pappeuden järjestykseen, joka oikeuttaa meidät saamaan kaiken, mitä Isällä on, jos olemme uskollisia.9

3

Temppelitoimitusten ja -liittojen kautta me voimme saada varjelusta ja Jumalan suurimmat siunaukset, jotka liittyvät iankaikkiseen elämään.

Herran huoneen siunaukset ovat iankaikkisia. Ne ovat meille kaikkein tärkeimpiä, koska juuri temppeleissä me saamme Jumalan suurimmat siunaukset, jotka liittyvät iankaikkiseen elämään. Temppelit ovat todellakin portteja taivaaseen.10

Herra haluaa, että jokainen aikuinen mies ja nainen kirkossa saa temppelin toimitukset. Se tarkoittaa sitä, että heidän tulee saada endaumentti ja että kaikki avioparit tulee sinetöidä iankaikkisuudeksi. Nämä toimitukset tuovat heidän avioliitolleen suojan ja siunauksen. Myös heidän lapsensa ovat siunattuja syntyessään liiton alaisina. Liiton alaisena syntyminen oikeuttaa nuo lapset perintöoikeuden tuomaan siunaukseen, joka takaa heille iankaikkiset vanhemmat, tapahtuipa vanhemmille mitä tahansa, kunhan lapset pysyvät kelvollisina noihin siunauksiin.11

Eikö mielestänne olekin tärkeää, että kun pyhiä on nykyään kaikkialla maan päällä, niin heille tarjotaan temppeleitä siellä, missä he ovat? Niiden toimitusten kautta, joita he saavat pyhissä paikoissa, heidät varustetaan vanhurskaudella ja heille annetaan suuressa määrin Jumalan voimaa.12

Taivaan toimituksiin liittyy voimaa – jopa jumaluuden voimaa – joka voi tehdä ja tekeekin tyhjäksi pahuuden voimat, jos me olemme kelvollisia noihin pyhiin siunauksiin. Yhteisöämme suojellaan, perhettämme suojellaan, lapsiamme varjellaan, kun me elämme evankeliumin mukaan, käymme temppelissä ja elämme lähellä Herraa. – – Jumala siunatkoon meitä pyhiä, että eläisimme niiden liittojen ja toimitusten arvoisina, jotka toimitetaan tässä pyhässä paikassa.13

Viisas taivaallinen Isä antoi temppeliseremonian auttaakseen meitä tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi.14

Me emme pysty elämään selestisten olentojen seurassa, ellemme ole puhtaita ja pyhiä. Ne lait ja toimitukset, joiden ansiosta miehet ja naiset voivat tulla pois maailmasta ja tulla pyhitetyiksi, suoritetaan ainoastaan näissä pyhissä paikoissa. Ne on annettu ilmoituksen välityksellä ja niitä ymmärretään ilmoituksen välityksellä. Tästä syystä yksi johtavista veljistä nimitti temppeliä ”Herran yliopistoksi”.15

Yksikään kirkon jäsen ei voi tulla täydelliseksi ilman temppelin toimituksia. Meidän tehtävämme on auttaa niitä, joilla ei ole näitä siunauksia, saamaan ne.16

4

Meillä on etuoikeus avata pelastuksen ovet esivanhemmillemme.

Temppeleitä rakennetaan ja vihitään käyttöön, jotta vanhemmat voidaan pappeuden kautta sinetöidä lapsiinsa ja lapset voidaan sinetöidä vanhempiinsa. Nämä sinetöimistoimitukset koskevat sekä eläviä että kuolleita. Jos meitä ei sinetöidä esivanhempiimme ja jälkeläisiimme, tämän maailman tarkoitus, ihmisen korotus, on tullut täysin hävitetyksi meidän kohdallamme.17

Se, että aviomies ja vaimo – jos he ovat uskollisia – sinetöidään temppelissä, ei riitä takaamaan heidän korotustaan. Heidät täytyy lisäksi liittää iankaikkisesti esivanhempiinsa, ja heidän täytyy huolehtia siitä, että työ tehdään myös noiden esivanhempien puolesta. He eivät voi ”päästä täydellisyyteen ilman meitä”, sanoi apostoli Paavali, emmekä ”mekään voi päästä täydellisyyteen ilman kuolleitamme” (OL 128:15). Jäsentemme täytyy sen vuoksi ymmärtää, että heillä on yksilöllinen vastuu huolehtia siitä, että heidät liitetään esivanhempiinsa – tai kuten pyhien kirjoitusten kohdassa sanotaan, ”isiimme”. Se on Opin ja liittojen luvun 2 jakeen 2 tarkoitus Moronin julistaessa, että Elia ”istuttaa lasten sydämiin isille annetut lupaukset, ja lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen”.18

Kun ajattelen sukututkimusta, näen ihmisiä – rakastamiani ihmisiä, jotka odottavat, että sukumme jäsenet, heidän jälkeläisensä, auttavat heitä saamaan korotuksen selestisessä valtakunnassa.19

Meidän etuoikeutemme on avata pelastuksen ovet noille sieluille, jotka saattavat olla vankeina pimeydessä henkien maailmassa, jotta he saisivat evankeliumin valon ja heidät tuomittaisiin kuten meidätkin. Niin, ”sellaisia tekoja kuin minä teen” – tarjoamalla evankeliumin pelastavat toimitukset muille – olette tekin tekevä [ks. Joh. 14:12]. Kuinka monet tuhannet sukulaisemme odottavat yhä näitä sinetöimistoimituksia?

On aihetta kysyä: ”Olenko minä yksilönä tehnyt kaiken voitavani verhon tällä puolella? Tuleeko minusta pelastaja heille, omille esivanhemmilleni?”

Me emme voi päästä täydellisyyteen ilman heitä! Korotus on perheasia.20

Väliverho on hyvin ohut. Me elämme iankaikkisuudessa. Jumalalle kaikki on kuin yksi päivä. Kuvittelen, ettei Herralle ole mitään väliverhoa. Kaikki on yhtä suurta ohjelmaa. Olen varma, että taivaassa riemuitaan, kun me tapaamme temppelissä. Esivanhempamme riemuitsevat, ja toivon ja rukoilen, että me käytämme hyväksi tilaisuudet, joita meille on nyt tarjolla käydä temppelissä säännöllisesti.21

Niiden teistä, jotka olette tutkineet sukuanne, jotka ymmärrätte työn tärkeyden ja olette tunteneet perheiden yhteen liittämisen ja jalosta perinnöstänne tiedon saamisen tuoman innon, pitää jakaa tuo into muiden kanssa. Auttakaa heitä näkemään se ilo ja täyttymys, jonka te näette tässä työssä. Meidän pitää käännyttää useampia jäsenistämme tähän työhön. Työtä on paljon, kuten kaikki tiedätte, ja on monia, monia jäseniä, jotka voisivat tehdä tätä työtä ja jotka nauttisivat tehdessään tätä työtä, jos jotkut meistä – te kaikki – vain sytyttäisitte heissä sen kipinän innollanne, esimerkillänne ja omistautumisellanne.22

5

Lasten ja nuorten pitää saada tietää siunauksista, jotka odottavat heitä temppelissä.

Temppeli on pyhä paikka, ja temppelitoimitukset ovat luonteeltaan pyhiä. Sen pyhyyden vuoksi me olemme toisinaan haluttomia sanomaan mitään temppelistä lapsillemme ja lastenlapsillemme.

Tämän seurauksena monille ei tule todellista halua mennä temppeliin, tai kun he menevät sinne, he menevät ilman kovinkaan paljon taustatietoa, joka valmistaisi heitä niihin sitoumuksiin ja liittoihin, joita he solmivat.

Uskon, että oikea ymmärrys tai taustatiedot voivat mittaamattoman paljon valmistaa nuoriamme menemään temppeliin. Uskon, että tällainen ymmärrys edistää heissä halua etsiä pappeuden siunauksiaan aivan samoin kuin Abraham etsi omiaan [ks. Abr. 1:1–4].23

Kun lapsenne kysyvät, miksi me solmimme avioliiton temppelissä, teidän tulee opettaa heille, että temppeli on ainoa paikka maan päällä, missä voidaan suorittaa tiettyjä toimituksia. Teidän tulee myös kertoa lapsillenne omista tunteistanne, kun polvistuitte yhdessä pyhän alttarin ääreen ja otitte vastaan liitot, jotka tekivät mahdolliseksi sen, että heidät on sinetöity teihin ikuisesti.24

Kuva
Young men and women walking away from the Oquirrh Mountain Utah Temple.

”Jumala siunatkoon meitä, että opettaisimme lapsillemme ja lastenlapsillemme, mitä suuria siunauksia he voivat saada menemällä temppeliin.”

Kuinka sopivaa äitien ja isien onkaan näyttää temppeliä ja sanoa lapsilleen: ”Tuolla meidät vihittiin iankaikkiseen avioliittoon.” Näin te voitte juurruttaa temppeliavioliiton ihanteen lastenne mieleen ja sydämeen jo pienestä pitäen.25

Meidän tulee kertoa perheellemme rakkaudestamme esivanhempiamme kohtaan ja kiitollisuudestamme siitä, että voimme auttaa heitä saamaan pelastavat toimitukset, kuten vanhempani kertoivat minulle. Kun teemme niin, perheessämme vahvistuvat entisestään arvostuksen ja kiintymyksen siteet.26

Uskon, että nuoret ovat paitsi halukkaita ja kykeneviä tekemään sukututkimustyötä, he ovat myös hyvä keino tuoda eloa koko ohjelmaan.27

Jumala siunatkoon meitä, että opettaisimme lapsillemme ja lastenlapsillemme, mitä suuria siunauksia he voivat saada menemällä temppeliin.28

6

Lisääntynyt temppelissäkäynti johtaa lisääntyneeseen henkilökohtaiseen ilmoitukseen.

Olen ottanut tavakseni, että aina kun vihin nuorenparin avioliittoon, ehdotan heille, että he palaavat temppeliin mahdollisimman pian ja menevät jälleen temppelin läpi aviomiehenä ja vaimona. Heidän ei ole mahdollista ymmärtää täysin pyhän endaumentin tai sinetöimisten tarkoitusta yhdellä käynnillä temppelissä, mutta kun he käyvät temppelissä usein, he huomaavat selvemmin sen kaiken kauneuden, merkityksen ja tärkeyden. Olen saanut myöhemmin muutamilta näistä nuoristapareista kirjeitä, joissa kiitetään siitä, että tuota asiaa eritoten tähdennettiin. Kun he käyvät usein temppelissä, heidän rakkaudellaan toisiaan kohtaan on taipumus lisääntyä ja heidän avioliitollaan on taipumus vahvistua.29

Käydessämme tempppelissä me saamme oivalluksia ihmisen iankaikkisen matkan tarkoituksesta. Näemme tärkeimmistä tapahtumista – menneistä, nykyisistä ja tulevista – kauniita ja vaikuttavia vertauskuvia, jotka esittävät ihmisen tehtävää suhteessa Jumalaan. Meitä muistutetaan velvoitteistamme, kun solmimme vakavia liittoja, jotka liittyvät taivaalliselle Isällemme osoittamaamme kuuliaisuuteen, pyhittäytymiseen, uhraamiseen ja omistautuneeseen palvelemiseen.30

Lupaan teille, että kun käytte entistä enemmän meidän Jumalamme temppeleissä, te saatte entistä enemmän henkilökohtaista ilmoitusta siunaukseksi elämäänne samalla kun olette siunaukseksi kuolleille.31

Näiden rakkaiden temppeleiden rauhassa me löydämme joskus ratkaisuja elämämme vakaviin ongelmiin. Siellä Hengen vaikutuksesta meihin virtaa joskus puhdasta tietoa. Temppelit ovat henkilökohtaisen ilmoituksen paikkoja. Kun jokin ongelma tai vaikeus on painanut minua, olen mennyt Herran huoneeseen rukous sydämessäni saadakseni vastauksen. Nuo vastaukset ovat tulleet selkeästi ja tavalla, josta ei voi erehtyä.32

Käymmekö temppelissä usein saadaksemme niitä henkilökohtaisia siunauksia, joita säännöllinen temppelipalvelu tuo? Herran pyhissä temppeleissä vastataan rukouksiin ja saadaan ilmoituksia ja opetusta Hengeltä.33

Tehkäämme temppelistä meille pyhä koti ollessamme poissa iankaikkisesta kodistamme.34

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Presidentti Benson sanoi, että temppeli on ”vertauskuva kaikesta, mitä pidämme rakkaana”, ja toi esiin joitakin totuuksia, joista temppeli on vertauskuvana (ks. osa 1). Mitä temppelit edustavat sinulle?

  • Kuinka presidentti Bensonin osassa 2 olevat opetukset pappeuden siunauksista soveltuvat kaikkiin perheenjäseniin? Kun käyt läpi tätä osaa, pohdi etuoikeuttasi ja vastuutasi auttaa sukulaisia valmistautumaan paluuseen Jumalan eteen.

  • Lukiessasi osaa 3 pohdi presidentti Bensonin opetuksia siunauksista, joita saamme temppelitoimitusten kautta. Millä tavoin temppelitoimitukset ovat olleet sinulle siunaukseksi? Jos et ole vielä saanut temppelitoimituksia, pohdi, mitä voit tehdä valmistautuaksesi saamaan ne.

  • Presidentti Benson sanoi: ”Kun ajattelen sukututkimusta, näen ihmisiä – rakastamiani ihmisiä” (osa 4). Kuinka tämä huomio voisi vaikuttaa siihen, miten suhtaudut sukututkimustyöhön? Miten me voimme auttaa useampia esivanhemmistamme saamaan evankeliumin siunaukset?

  • Mitä voimme tehdä auttaaksemme lapsia ja nuoria valmistautumaan temppelitoimituksiin ja -liittoihin? Millä tavoin nuoret voisivat tuoda eloa koko sukututkimusohjelmaan? (Ks. osa 5.)

  • Presidentti Benson kannusti, että meidän tulee tehdä ”temppelistä – – pyhä koti ollessamme poissa iankaikkisesta kodistamme” (osa 6). Mitä nämä sanat merkitsevät sinulle? Pohdi siunauksia, joita olet saanut, kun olet käynyt temppelissä.

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

Jes. 2:2–3; OL 97:15–16; 109:8–23; 124:39–41; 138:32–34

Opetusvihje

”Usein oppiaiheeseen sisältyy enemmän aineistoa kuin pystyt käytettävissäsi olevan ajan kuluessa opettamaan. Sinun tulee niissä tapauksissa valita sellaista aineistoa, josta on eniten hyötyä niille, joita opetat.” (Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 98.)

Viitteet

  1. Ks. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, Valkeus, toukokuu 1986, s. 2–4.

  2. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 260.

  3. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 256.

  4. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 2.

  5. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 252.

  6. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 256; Harold B. Leen sanat ovat julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1942, s. 87.

  7. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties, 1974, s. 85.

  8. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 256.

  9. Ks. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 4–6.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 255.

  11. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 259.

  12. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 255–256.

  13. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 256.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 250.

  15. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 252; ks. myös ElRay L. Christiansen, julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1968, s. 134.

  16. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 252.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 248.

  18. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 248–249.

  19. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 164.

  20. Ks. ”Koska minä elän, niin tekin saatte elää”, Valkeus, huhtikuu 1994, s. 7.

  21. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 253.

  22. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 162.

  23. Ks. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 4.

  24. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 258.

  25. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 2.

  26. Come unto Christ through Temple Ordinances and Covenants, lehtinen, 1987, s. 2.

  27. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 163.

  28. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 6.

  29. God, Family, Country, s. 183.

  30. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 251.

  31. Ks. ”Mormonin Kirja ja Opin ja Liittojen Kirja”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 80.

  32. Ks. ”Mitä toivon teidän opettavan lapsillenne temppelistä”, s. 4.

  33. ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 76.

  34. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 256.