Instituutti
Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto: Parannus ja anteeksianto


”Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto: Parannus ja anteeksianto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 10, luokan valmistautumisaineisto

Parannus ja anteeksianto

Kuva
nuori nainen pohtimassa

Parannus on osa Jeesuksen Kristuksen oppia. Se on Hänen lahjansa niille, jotka haluavat muuttua ja tulla puhtaiksi synnistä. Muistatko, miltä sinusta on tuntunut, kun olet vilpittömästi pyytänyt anteeksi ja tehnyt parannuksen jostakin, mitä olet tehnyt? Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista opetti: ”Muistakaa, ettei parannuksenteko ole rangaistus. Se on toivon täyttämä polku loistavampaan tulevaisuuteen.” (”Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta”, Liahona, marraskuu 2013, s. 84.) Kun opiskelet valmistautuessasi oppitunnille, pohdi, kuinka Vapahtajan parannuksen ja anteeksiannon lahjan avulla voit oppia, kasvaa ja tulla enemmän Hänen kaltaisekseen.

Osa 1

Kuinka voin tehdä todellisen parannuksen ja saada Herralta anteeksiannon synneistäni?

Alma nuorempi ei uskonut isänsä, Alma vanhemman, opetuksia. Kuningas Moosian poikien kanssa Alma nuorempi yritti aktiivisesti hävittää Vapahtajan kirkon. Kun he olivat tekemässä tätä jumalatonta työtä, Herran enkeli ilmestyi heille ja käski Almaa lopettamaan sen, mitä hän oli tekemässä, tai hänet ”hylättäisiin” (ks. Moosia 27:16). Tämä kokemus häkellytti Almaa niin, ettei hän pystynyt puhumaan eikä liikkumaan. Moosian pojat kantoivat Alma nuoremman tämän isän luo ja selittivät, mitä oli tapahtunut. (Ks. Moosia 27:8–20.)

Kuva
Hänen isänsä riemuitsi, Walter Rane
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Alma nuoremman kokemuksesta jakeista Moosia 27:35 ja Alma 36:12–13, 17–21, 24. Voisit lukiessasi merkitä parannusta ja anteeksiantoa koskevia periaatteita, joita näissä kohdissa opetetaan, tai laatia niistä luettelon. Valmistaudu kertomaan näistä periaatteista luokalle. Muista, että Alman kokemus on dramaattisempi kuin se, mitä useimmat meistä käyvät läpi, kun teemme parannuksen. Voimme silti oppia näistä kertomuksista voimallisia periaatteita.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on sanonut seuraavaa Vapahtajan keskeisestä roolista parannuksenteossamme:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

Kristus on kaiken parannuksen taustalla vaikuttava voima. – – Almaa olivat koskettaneet hänen isänsä opetukset, mutta on erityisen tärkeää, että profetia, jonka hän muisti, koski ”erään Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, [tulemista] sovittamaan maailman synnit” (Alma 36:17). Se on se nimi ja se on se sanoma, joka jokaisen ihmisen on kuultava. Rukoilimmepa muutoin mitä tahansa, olivatpa muut tarpeemme mitä tahansa, kaikki riippuu jollakin tavoin tuosta pyynnöstä: ”Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika, armahda minua.” Hän on valmis armahtamaan. Hän antoi oman henkensä tehdäkseen sen mahdolliseksi. (However Long and Hard the Road, 1985, s. 85)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Valitse seuraavista kysymyksistä yksi, johon haluaisit oppia vastaamaan paremmin:

  • Mitä parannuksen tekeminen todella tarkoittaa? Olen käynyt läpi parannuksen vaiheet, mutta minusta ei tunnu yhtään erilaiselta.

  • Kuinka voin saada voimaa todella muuttua? Minua masentaa, koska yritän kovasti toimia paremmin, mutta teen jatkuvasti samoja virheitä.

  • Miksi minun pitäisi edes yrittää tehdä parannusta? Syntini ovat niin pahoja, etten voi saada anteeksi.

Pohdi Alman kokemusta ja muita Mormonin kirjan kertomuksia, jotka voisivat auttaa valitsemaasi kysymykseen vastaamisessa. Tule luokkaan valmistautuneena kertomaan periaatteista ja pyhien kirjoitusten kohdista, joiden arvelet parhaiten vastaavan tähän kysymykseen.

Osa 2

Miten särkyneen sydämen ja murtuneen mielen uhraaminen Herralle on osana vilpitöntä parannusta?

Nefiläiset elivät Mooseksen lain mukaan siihen asti, kunnes Jeesus Kristus ilmestyi heille henkilökohtaisesti. Osana Mooseksen lakia Vapahtaja käski kansaansa uhraamaan eläinuhreja vertauskuvana sovitusuhrista, jonka Hän antaisi.

Kuva
Lehi ja perhe uhraavat polttouhrin
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Kun Vapahtaja puhui nefiläisille, jotka selvisivät hengissä Hänen kuolemansa jälkeisestä hävityksestä, Hän ilmoitti, ettei Hän enää hyväksyisi eläinuhreja. Lue 3. Nefi 9:19–20 ja katso, minkä uuden uhrin Vapahtaja vaati kansaltaan.

Vanhin Bruce D. Porter seitsemänkymmenen koorumista selitti lausuman ”särkynyt sydän ja murtunut mieli” (3. Nefi 9:20) merkitystä:

Kuva
vanhin Bruce D. Porter

Kun me teemme syntiä ja kaipaamme anteeksiantoa, särkynyt sydän ja murtunut mieli merkitsevät sitä, että koemme ”Jumalan mielen mukaista murhetta”, joka ”saa aikaan parannuksen” (2. Kor. 7:10). Tämä tapahtuu, kun meidän halumme tulla puhtaaksi synnistä on niin voimakas, että sydäntämme pakahduttaa suru ja haluamme kiihkeästi tuntea olevamme sovussa taivaallisen Isämme kanssa. Ne, joilla on särkynyt sydän ja murtunut mieli, ovat halukkaita tekemään kaiken ja mitä tahansa, mitä Jumala heiltä pyytääkin, ilman vastarintaa tai mielipahaa. Me lakkaamme tekemästä asioita omalla tavallamme ja opimme sen sijaan tekemään ne Jumalan tavalla. Sellaisessa nöyryyden tilassa sovitus voi astua voimaan ja todellista parannusta voi tapahtua. (”Särkynyt sydän ja murtunut mieli”, Liahona, marraskuu 2007, s. 32)

Kuva
nuori nainen tuntee murhetta synnistä
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Mitä voit tehdä osoittaaksesi Herralle vilpittömän halusi uhrata Hänelle särkynyt sydän ja murtunut mieli?

Osa 3

Miksi Vapahtaja on niin halukas antamaan minulle anteeksi syntini?

Kuningas Moosian hallituskaudella monet nousevasta sukupolvesta (ks. Moosia 26:1) houkuttelivat kirkon jäseniä tekemään vakavia syntejä. Epävarmana siitä, kuinka käsitellä tätä tilannetta, Alma vanhempi kääntyi Herran puoleen saadakseen johdatusta.

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue Moosia 26:22, 30 ja katso, mitä Alma vanhempi sai tietää Herran halukkuudesta antaa anteeksi.

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
vanhin Dale G. Renlund

Jeesus Kristus voi antaa anteeksi, koska Hän on maksanut meidän syntiemme hinnan [ks. Jes. 53:5].

Lunastajamme valitsee anteeksiantamisen vertaansa vailla olevan myötätuntonsa, armonsa ja rakkautensa vuoksi.

Vapahtajamme haluaa antaa anteeksi, koska se on yksi Hänen jumalallisista ominaisuuksistaan.

Ja hyvän paimenen tavoin – joka Hän onkin – Hän riemuitsee, kun me päätämme tehdä parannuksen [ks. Luuk. 15:4–7; OL 18:10–13]. (”Parannus – iloinen valinta”, Liahona, marraskuu 2016, s. 123, kursivointi lisätty)

Myös vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on vahvistanut:

Kuva
vanhin Neil L. Andersen

Ihmettelen suuresti sitä, kuinka Vapahtajan armon ja rakkauden käsivarret ympäröivät parannuksentekijän, huolimatta siitä, kuinka itsekäs hylätty synti on ollut. Todistan, että Vapahtaja kykenee ja on innokas antamaan meidän syntimme anteeksi. (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 41)

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka sen uskominen ja hyväksyminen, että Jeesus Kristus on halukas, kykenevä ja innokas antamaan anteeksi syntisi ja ottamaan pois syyllisyytesi, voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudut parannukseen?