Institutt
Kapittel 7: 2. Nephi 1–3


Kapittel 7

2 Nephi 1–3

Innledning

Denne skriftbolken inneholder noen av Lehis siste råd til sine barn før han døde. Prinsippene Lehi forklarte, er av avgjørende betydning for oss i dag. Han fortalte om de velsignelser Gud lover de lydige. Han vitnet om Skapelsen, Adam og Evas fall og Jesu Kristi forsoning på en måte som kan hjelpe oss å forstå sammenhengen mellom dem. Han tok også med en profeti av Josef i Egypt, som bar vitnesbyrd om profeten Joseph Smiths kall og virke. Mens dere drøfter disse læresetningene, kan du hjelpe elevene å forstå hvordan de gjelder dem.

Noen læresetninger og prinsipper

  • De rettferdige i det lovede land blir velsignet (se 2 Nephi 1:5–12).

  • Skapelsen, fallet og forsoningen er nødvendige i vår himmelske Faders forløsningsplan (se 2 Nephi 2).

  • Evangeliets gjengivelse oppfylte oldtidsprofetier (se 2 Nephi 3).

Undervisningsforslag

2 Nephi 1:5–12. De rettferdige i det lovede land blir velsignet

Skriv på tavlen: Det lovede land. Innled klassediskusjonen ved å stille noen av følgende spørsmål:

  • Hva tenker du på når du hører uttrykket “det lovede land”?

Be en elev lese Hebreerne 11:8–9.

  • Hvor var det lovede land for Abraham?

Be en elev lese 2 Nephi 1:5.

  • På hvilket kontinent ligger det lovede land i denne profetien?

Hjelp elevene å forstå at Herren har utpekt forskjellige lovede land for sitt folk ut fra deres omstendigheter og behov.

Forklar at Lehi fortalte sine barn om de velsignelser og forbannelser som var forbundet med deres lovede land. Lag en oversikt med to kolonner på tavlen. Over den ene kolonnen skriver du Velsignelser, og over den andre kolonnen skriver du Forbannelser. Be elevene studere 2 Nephi 1:7–12 og merke seg velsignelser og forbannelser og fylle ut oversikten. Etter noen minutter ber du dem presentere svarene de har funnet. Skriv kort svarene på tavlen. Elevenes svar kan være noe av det samme som i følgende oversikt:

Velsignelser

(2 Nephi 1:7–9)

Forbannelser

(2 Nephi 1:10–12)

frihetsland (vers 7)

Guds straffedommer vil komme over dem (vers 10)

aldri føres ned i fangenskap (vers 7)

bringe andre nasjoner til dem som vil ha makt til å ta fra dem deres eiendommer (vers 11)

andre nasjoner skal ikke kjenne til det på en stund (vers 8)

adspredt og slått (vers 11)

bli velsignet i landet (vers 9)

blodsutgytelse (vers 12)

ingen skulle ta deres arveland (vers 9)

bo trygt for evig (vers 9)

Forklar at det var nødvendig at det skulle grunnlegges en nasjon i de siste dager som ville gjøre det mulig å gjengi evangeliets velsignelser. Når først evangeliet hadde fått rotfeste der, kunne Guds rike utvides over hele verden. Drøft med elevene velsignelser forbundet med det lovede land som også kan gjelde andre land hvor Kirkens medlemmer bor.

Fortell hvordan evangeliet har velsignet deg personlig og ditt land generelt.

2 Nephi 2. Skapelsen, fallet og forsoningen er nødvendige i vår himmelske Faders forløsningsplan

Forklar at vi, gjennom Lehis læresetninger i kapittel 2, kan lære om sammenhengen mellom skapelsen, fallet og forsoningen.

Skriv på tavlen: Skapelsen – Fallet – Forsoningen. Presenter følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum (finnes også på den tilhørende DVD-en A). Legg merke til hvordan Skapelsen, fallet og forsoningen står i forhold til hverandre.

“Planen krevde skapelsen, og den igjen betinget både fallet og forsoningen. Dette er de tre grunnleggende bestanddelene i planen. Skapelsen av en paradisisk planet kom fra Gud. Jordelivet og døden kom inn i verden ved Adams fall. Udødelighet og muligheten til evig liv ble tilveiebragt ved Jesu Kristi forsoning. Skapelsen, fallet og forsoningen ble planlagt lenge før det faktiske skapelsesarbeidet begynte” (i Conference Report, april 2000, 105; eller Liahona, juli 2000, 102).

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen:

Be elevene lese hvert av disse skriftstedene og fortelle hvilken del av frelsesplanen det omhandler. Led så en diskusjon om hver del av planen ved hjelp av noen av de følgende forslagene:

Skapelsen (2 Nephi 2:11–16)

  • Hva er hensiktene med Skapelsen ifølge dette skriftstedet?

  • Hvorfor var Skapelsen et nødvendig trinn før fallet og forsoningen?

  • Nevn noen eksempler på “motsetning i alle ting”? Hvorfor trenger vi motsetninger?

Fallet (2 Nephi 2:17–25)

  • Hvordan var forholdene før fallet? Hvordan var forholdene etter fallet?

Mens du leder denne diskusjonen kan du gjerne føre opp disse forholdene på tavlen i to kolonner. Du finner noen eksempler i følgende oversikt:

Før fallet

Etter fallet

Adam og Eva ville ikke ha fått barn.

De fikk barn.

Adam og Eva ville ikke ha opplevd hverken glede eller sorg.

De kunne oppleve både glede og sorg.

De ville ikke ha gjort hverken godt eller ondt.

De kunne gjøre godt, men de kunne også synde.

De ville ha blitt værende i Edens hage for alltid.

De ble kastet ut fra Herrens nærhet og ut av Edens hage. De ble falne og dødelige – underlagt fysisk død (se også Moses 6:48).

Mange tror at Adam og Evas fall var en forferdelig villfarelse. Presenter for elevene følgende forklaring som ble gitt av eldste Bruce C. Hafen i De sytti (finnes også på den tilhørende DVD-en B):

“Fallet var ingen katastrofe. Det var ikke en feiltagelse eller en ulykke. Det var en veloverveid del av frelsesplanen. Vi er Guds åndelige ‘slekt’, sendt til jorden ‘uskyldige’ i Adams overtredelse. Faderens plan utsetter oss imidlertid for fristelser og lidelser i denne falne verden, som er prisen å betale for å kunne oppleve ekte glede. Uten å smake det bitre, er det faktisk umulig å forstå det søte. Vi trenger jordelivets disiplin og foredling som ‘neste trinn i vår utvikling’ mot å bli som vår Fader. Men med vekst følger voksesmerter. Det betyr også at vi må lære av våre feil i en kontinuerlig prosess som gjøres mulig ved Frelserens nåde, som han gir oss både mens vi gjør og ‘etter at vi har gjort alt vi kan’” (i Conference Report, april 2004, 100; eller Liahona, mai 2004, 97; i sin uttalelse siterer eldste Hafen følgende kilder: Apostlenes gjerninger 17:28; L&p 93:38; Jeffrey R. Holland: Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 207; 2 Nephi 25:23 med uthevelse tilføyd).

Gi elevene tid til å lære seg 2 Nephi 2:25 utenat . Be noen frivillige om å fremsi det for klassen.

Forsoningen (2 Nephi 2:6–10, 26–29)

  • Hvorfor var forsoningen nødvendig ifølge disse versene?

  • Hva sier 2 Nephi 2:7 at vi må gjøre for å få fullt utbytte av det offer Jesus Kristus gjorde for oss? (Du finner en forklaring på uttrykket “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” i informasjonen om 3 Nephi 9:19–20side  i elevhåndboken.)

  • Hva kan vi gjøre for å “gjøre dette kjent for jordens innbyggere”? (2 Nephi 2:8).

Be en elev fremsi eller lese tredje trosartikkel. Minn elevene på at Kristi forsoning overvinner virkningene av Adams fall for alle mennesker. Vi vil alle oppstå – eller bli frelst fra fysisk død. Vi vil også bli frelst fra den åndelige død som fallet forårsaket – vi vil vende tilbake til Guds nærhet for å bli dømt. (Se Helaman 14:15–17.) For å kunne motta alle forsoningens velsignelser – for å kunne motta opphøyelse – må vi tenke på vårt eget “fall” på grunn av våre egne synder. Vi må kvalifisere oss for alle forsoningens velsignelser “ved å adlyde evangeliets lover og ordinanser” (3. trosartikkel).

Hvis dere har salmebøker tilgjengelig, kan du vurdere å be elevene synge eller lese “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111).

Avslutt med å bære vitnesbyrd om den kjærlighet vår himmelske Fader har vist oss ved å gi oss sin plan for vår frelse.

2 Nephi 2:26–27. Vi kan velge frihet og evig liv eller fangenskap og død

Be elevene lese 2 Nephi 2:26–27 hver for seg.

  • Hva tror du det vil si å “handle på egenhånd og ikke bli påvirket”?

  • Hvorfor er handlefrihet så avgjørende i frelsesplanen?

  • Hva sier vers 27 at vi har frihet til å velge?

Be elevene beskrive en person (uten å avsløre vedkommendes identitet) som har kommet i fangenskap på grunn av dårlige valg. Be så elevene beskrive en person som utøver sin frihet ved å ta gode valg.

Bær ditt vitnesbyrd om de velsignelser som følger av å bruke vår handlefrihet riktig.

2 Nephi 3. Evangeliets gjengivelse oppfylte oldtidsprofetier

Evangeliets gjengivelse gjennom profeten Joseph Smith oppfylte en profeti av profeten Josef i Det gamle testamente, Jakobs sønn. La elever lese 2 Nephi 3:6–18 ved at de bytter på å lese ett vers hver. Be dem finne de fire mennene ved navn Josef eller Joseph som er nevnt.

Del klassen i små grupper. Be elevene nevne de forskjellige profetiene som er nevnt i vers 6–18, angående profeten Joseph Smith. Når de er ferdige, kan du be dem sammenligne listene sine med listen på side 53 i elevhåndboken.

Les følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

“Herren forutordinerte … Joseph Smith sen., slik det omtales i De hellige skrifter, til å være en av profetens jordiske foreldre. Josef i Egypt profeterte at den seer i de siste dager som Gud skulle oppreise til å utføre hans verk, skulle ‘kalles Joseph’ (Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:33), og hans navn skulle ‘være etter hans fars navn’ (2 Nephi 3:15). Det himmelske sendebud Moroni formante den unge Joseph å gå til sin far etter en vidunderlig natt med hellig belæring. Joseph sier selv at dette sendebudet ‘ba meg gå til min far og fortelle ham om det syn jeg hadde hatt og de befalinger jeg hadde mottatt. Jeg adlød, gikk tilbake til min far ute på marken og fortalte alt sammen til ham. Han svarte meg og sa at det var fra Gud, og ba meg gå og gjøre som sendebudet hadde befalt’ (Joseph Smith – Historie 1:49–50)” (i Conference Report, okt. 1991, 4; eller Lys over Norge, jan. 1992, 5).

Be en elev lese 2 Nephi 3:12. Spør så hvordan denne profetien har blitt oppfylt. For å besvare dette spørsmålet ytterligere kan du presentere uttalelsen av president Boyd K. Packer på side 54 i elevhåndboken.

Be elevene lese 2 Nephi 3:15, 18, 24. For å hjelpe dem å forstå profeten Joseph Smiths viktige rolle bedre, kan du presentere informasjonen som finnes om ham på side 52–53 i elevhåndboken.

Be elevene bære vitnesbyrd for hverandre om evangeliets gjengivelse gjennom profeten Joseph Smith.