2018
Åpenbaring til profeten Joseph Smith – og til deg
September 2018


Åpenbaring til profeten Joseph Smith – og til deg

Lære og pakter viser hvordan åpenbaring veiledet profeten Joseph Smith, og gir et mønster for hvordan inspirasjon kan veilede deg gjennom livet.

Bilde
locations of revelations

Illustrasjon: Michael Mullan

Tenk på alle de fantastiske tingene Joseph Smith utrettet: Han oversatte Mormons bok, han organiserte Kirken, han mottok prestedømmet, han bygget templer, han forkynte det gjengitte evangelium og sendte ut misjonærer. Og det er enda mer fantastisk at han gjorde dette i så ung alder.

Hvordan visste han hvordan han skulle gjøre disse tingene? Heldigvis behøvde han ikke å gjette – han ble veiledet ved åpenbaring. Gjennom disse åpenbaringene, hvorav mange nå finnes i Lære og pakter, underviste Herren ham om læren, veiledet ham i å organisere Kirken og svarte på viktige spørsmål. Her er noen eksempler.

Spørsmål som ble besvart ved åpenbaring

  • Hvem har myndighet til å døpe? 15. mai 1829 ba Joseph Smith og Oliver Cowdery angående dåp. Døperen Johannes viste seg og ga dem Det aronske prestedømme og befalte dem å døpe hverandre. (Se L&p 13.)

  • Er det greit å bruke tobakk? På Joseph Smiths tid var det vanlig å tygge og røyke tobakk. I 1833 ba han om veiledning om emnet og mottok åpenbaringen som er kjent som Visdomsordet, som sier at “tobakk er ikke for legemet” (se L&p 89).

  • Hvorfor gjør vi tempelarbeid for de døde? Under ledelse av profeten Joseph Smith bygget Kirkens medlemmer Kirtland tempel og deretter Nauvoo tempel, der de kunne utføre dåp og andre tempelordinanser. Lære og pakter 128 forklarer at “vi kan ikke bli fullkomne uten dem [de døde], ei heller kan de bli fullkomne uten oss” (vers 18).

Du kan også la Herren veilede deg og besvare dine spørsmål ved personlig åpenbaring. Noen ganger kan disse svarene komme fra Skriftene eller fra inspirasjon du føler i ditt hjerte og sinn. Og noen ganger går du videre i tro, uten å vite nøyaktig hvordan det vil gå, men du gjør ditt beste for å være lydig.

Det tar som regel tid å finne den inspirasjon og veiledning du trenger. I likhet med profeten Joseph kan du lære Herrens vilje “linje på linje og bud på bud” (L&p 98:12). Begynn med bønn, slik profeten gjorde. Be til vår himmelske Fader om inspirasjon fra Den hellige ånd. Gransk Skriftene og læresetninger fra vår tids profeter. Ta din avgjørelse, og spør så om den er riktig (se L&p 9).

Lær over tid

Ta en titt på dette kartet, og du vil se hvor Joseph Smith var da han mottok disse åpenbaringene fra Herren. Åpenbaringene kom når og hvor Joseph Smith trengte dem, ifølge Herrens vilje.

Joseph mottok 46 åpenbaringer i Kirtland i Ohio, men han trengte ikke å bli der for å fortsette å bli veiledet av Herren. Han mottok også åpenbaringer i Pennsylvania, New York, Missouri og Illinois.

Disse åpenbaringene kom over en periode på mange år. Ville det ikke vært fint om Herren hadde åpenbart alt Joseph Smith trengte å vite om prestedømmet, for eksempel, i én åpenbaring? I stedet ga Herren profeten åpenbaringer om prestedømmet i 1829, 1830, 1832, 1835, 1841 og så videre (se for eksempel L&p 13; 20, 84, 107, 124).

Din kunnskap om evangeliet vil også vokse med tiden. Når du lærer evangeliet ved hjelp av Den hellige ånd – gjennom Skriftene, generalkonferansen, Kirkens møter, Seminar, og så videre – vil din forståelse vokse med tiden, akkurat slik Joseph Smiths gjorde.