2018
Den sanne kirke: “For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning”
September 2018


Den sanne kirke: “For at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning”

Du har nå fått anledning til å lese noen kapitler av bind 1 av Kirkens nye fortellende historie på fire bind: Hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de siste dager. Det er herlig å se hvordan historien om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, fortalt i sin sammenheng av dem som har opplevd den, bygger vår tro og fornyer vårt håp. Vi føler det som et privilegium å kunne frembringe denne historien på en måte som kan bli forstått og verdsatt over hele verden og over hele Kirken.

Inntrykkene man får ved å lese Kirkens historie, avhenger i stor grad av hva man forventer å finne i denne historien. Vi leser i Herrens egen uttalelse at denne Kirken er “den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate” (L&p 1:30). Så det kan virke rimelig å forvente at den sanne kirkes historie skildrer ufeilbarlige ledere, som gjennomfører en rekke åpenbarte instruksjoner på veien mot en fullkommen organisasjon, som nyter allmenn aksept og oppslutning. Men det er hverken det Skriftene beskriver eller det vår historie fremstiller, for det å fullkommengjøre Kirken som organisasjon var ikke Herrens hovedhensikt.

Hva er hensikten med Kirken?

Bilde
members sitting in church

Ingen steder i Skriftene, i vår lære eller læresetningene til siste-dagers apostler og profeter er det forkynt at Herrens hensikt er å fullkommengjøre eller frelse Kirken. Kirkens hensikt er snarere “at de hellige kunne bli gjort i stand til tjenestegjerning… inntil vi alle når fram til enhet i tro… til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde” (Efeserne 4:12-13). Herrens hovedhensikt er å fullkommengjøre sine hellige. Kirken er til for å støtte dette målet.

Dermed vil vi bli begeistret over det vi finner i vår historie hvis vi forventer at den skal vise hvordan gjenopprettelsesprosessen ikke bare etablerte Herrens sanne kirke på jorden, men også sørget for de erfaringene som kunne hjelpe dens ledere og medlemmer å vokse til fullkommenhet ved å lære av sine triumfer og sine feiltrinn. Deres erfaringer kan styrke vår tro på Gud og Kristus, og hjelpe oss å se hvordan vår deltakelse i denne samme guddommelig ledede prosessen kan forandre og velsigne oss. Med andre ord gir Kirkens historie oss håp om at vi også til slutt kan bli “fullkommengjort i [Kristus]” (Moroni 10:32).

Hva vil det si at dette er den sanne kirke?

Hvis tidligere ledere og medlemmer var i stand til å opprette Jesu Kristi kirke, selv om deres innsats noen ganger var ufullkommen, og hvis de noen ganger gjorde feil, hva betyr det da når vi sier at dette er den sanne kirke? Det betyr at vi kan ha full tillit til gyldigheten av den gjengitte prestedømsmyndigheten, de frelsende ordinansene, den åpenbarte læren, Skriftene og de samlede quorumene av De tolv apostler og Det første presidentskap. Det betyr at vi kan vite at Frelseren selv leder Kirken, og at Den hellige ånd vil bære vitnesbyrd for alle oppriktige sannhetssøkere om at disse tingene er sanne. Det betyr at ved å prøve å holde paktene forbundet med ordinansene og stadig omvende seg, kan til og med ufullkomne, men oppriktige mennesker som du og jeg, få leve i celestial herlighet sammen med Gud og Kristus og vår familie for alltid, på grunn av Jesu Kristi forsoning.

Det er et privilegium å få presentere denne fortellende historien om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og vi oppfordrer deg til å fortsette å lese resten av serien etter hvert som bøkene kommer ut. Den er tro mot opptegnelsene og opplysningene som er tilgjengelige. Vi er overbevist om at en ærlig lesning av denne historien vil styrke vår tro på vår himmelske Faders kjærlighet og kraften i Jesu Kristi forsoning, vil styrke vårt vitnesbyrd om den guddommelige veiledningen bak profeten Joseph Smith og gjenopprettelsen, og kan gi oss håp om at også vi vil motta alle velsignelsene De har lovet de trofaste.

Eldste Cornish virket som nestleder ved Kirkehistorisk avdeling da denne artikkelen ble skrevet.