2010
Med blicken riktad mot templet
Februari 2010


Evangelieklassiker

Med blicken riktad mot templet

Bild
Elder John A. Widtsoe

Templet är Herrens hus eller hem. Om Herren skulle komma till jorden, skulle han komma till sitt tempel. Vi tillhör Herrens familj. Vi är hans barn, födda i en tidigare tillvaro [föruttillvaro]. Precis som de jordiska föräldrarna och deras barn samlas i hemmet kan värdiga medlemmar av Herrens familj samlas som vi gör i Herrens hus.

Templet är en plats för undervisning. Här ges en överblick över evangeliets principer, och djupa sanningar om Guds rike uppenbaras. Om vi kommer till templet i den rätta andan och är uppmärksamma, går vi därifrån berikade med kunskap om evangeliet och med vishet.

Templet är en plats där frid råder. Här lägger vi bort den stormiga yttervärldens oro och bekymmer. Här bör våra sinnen inriktas på andliga realiteter, ty här har vi att göra endast med det som hör till Anden.

Templet är en plats där vi ingår förbund som hjälper oss att leva rättfärdigt. Här lovar vi att vi ska lyda Guds lagar och använda evangeliets dyrbara kunskap till välsignelse för oss själva och för människosläktet. De enkla ceremonierna hjälper oss att lämna templet fast beslutna att leva på ett sådant sätt att vi är värdiga evangeliets gåvor.

Templet är en plats för välsignelser. Där ges vi löften som, beroende på vår trofasthet, sträcker sig från tid till evighet. De hjälper oss inse hur nära våra himmelska föräldrar står oss. Vi får prästadömets kraft i nytt och stort mått.

Templet är en plats där ceremonier framställs som hänför sig till gudaktighet. Livets stora gåtor, med människans obesvarade frågor, klargörs här: 1) Varifrån kommer jag? 2) Varför är jag här? 3) Vart går jag när livet är slut? Här anses andliga behov, som allt annat i livet kommer från, vara av största vikt.

Templet är en plats för uppenbarelse. Herren kan här ge uppenbarelser, och varje person kan få uppenbarelser till hjälp i livet. All kunskap, all hjälp kommer från Herren, direkt eller indirekt. Även om han kanske inte är där personligen så är han där genom sin Helige Ande och genom män här på jorden som bär prästadömet. Genom denne Ande leder de Herrens verk här. Varje person som kommer till denna heliga plats i tro och bön får hjälp att lösa livets problem.

Det är gott att vara i templet, Herrens hus, en plats där undervisning ges genom prästadömet, en plats där frid råder, där vi ingår förbund, där vi får välsignelser och där vi får uppenbarelser. Våra hjärtan bör överflöda av tacksamhet för denna förmån och ha en ivrig önskan att äga den ande som finns där.

Templet med dess gåvor och välsignelser är öppet för alla som uppfyller Jesu Kristi evangeliums krav. Alla personer som är värdiga kan vända sig till sin biskop för att få en rekommendation att komma in i templet.

Förrättningarna som utförs där är heliga, inte mystiska. Alla som tar emot och lever efter evangeliet och håller sig rena kan ta del av dem. Ja, alla trofasta medlemmar i kyrkan inbjuds och uppmanas att använda templet och dra nytta av dess förmåner. Det är en helig plats där heliga förrättningar ges till alla som har visat sig värdiga att ta del av dess välsignelser.

Allt som evangeliet har att erbjuda kan göras i templet. Dop [för de döda], prästadömsordinationer [för de döda], vigslar och beseglingar för tid och evighet för levande och döda, begåvningen för levande och döda … undervisning om evangeliet, rådsmöten om kyrkans verksamhet och allt annat som hör evangeliet till utförs här. Ja, hela evangeliet belyses i templet …

Man kan inte förvänta sig att någon till fullo ska förstå tempelceremonierna den första gången han eller hon ”går igenom” templet. Därför har Herren gett oss möjlighet att upprepa ceremonierna. Tempeltjänst måste först utföras av varje person för egen del. Sedan kan den utföras för personens förfäder eller vänner så ofta som omständigheterna tillåter. Den här tjänsten öppnar dörrarna till de dödas frälsning och hjälper också de levande att lättare minnas begåvningens natur, betydelse och plikter. Genom att hålla begåvningen levande i minnet kan vi under inflytande av eviga välsignelser bättre fullgöra våra plikter i livet.

En översikt över templets ceremonier ges i en uppenbarelse i Läran och förbunden kapitel 124, verserna 39–41.

”Därför, sannerligen säger jag er att era smörjelser och era tvagningar och era dop för de döda och era högtidliga församlingar samt era påminnelseceremonier om era offer genom Levis söner och om Guds ord till er på era allra heligaste platser, där ni tar emot meddelanden och era stadgar och domslut som en början till uppenbarelserna och Sions grundläggning och till alla hennes invånares härlighet, ära och begåvning, är förlänade genom förordningen för mitt heliga hus, vilket mitt folk alltid är befallda att bygga åt mitt heliga namn.

Och sannerligen säger jag er: Låt bygga detta hus åt mitt namn, så att jag kan uppenbara mina förordningar för mitt folk däri,

ty jag behagar uppenbara för min kyrka sådant som har varit fördolt sedan före världens grundläggning, sådant som tillhör tidernas fullbordans utdelning.”

I templet är alla klädda i vitt. Vitt är symbolen för renhet. Ingen oren person har rätt att inträda i Guds hus. Dessutom symboliserar den enhetliga klädseln att inför Gud vår himmelske Fader är alla människor likvärdiga. Tiggaren och bankiren, den lärde och den olärde, prinsen och fattighjonet sitter sida vid sida i templet och de är alla likvärdiga om de lever rättfärdigt inför Herren Gud, deras andars Fader. Det är andlig hälsa och insikt som vi får i templet. Alla sådana anses lika inför Herren …

Vistelsen i templet är från början till slut en underbar upplevelse. Den är upplyftande, informativ. Den inger mod. Tempelbesökaren lämnar templet med större kunskap och kraft att utföra hans verk.

Templets lagar och begåvningens förbund är vackra, de är till hjälp för oss, de är enkla och de är lättförståeliga. Det är också enkelt att efterleva dem. Det är emellertid förunderligt att profeten Joseph Smith, som ingen lärdom hade om världens sätt, kunde placera dem i rätt ordningsföljd och lägga grunden till människans andliga utveckling. Detta i sig själv rättfärdigar vår tro på att Joseph Smith vägleddes av krafter utöver den dödliga människans förmåga.

För dem som tjänar i templet i tro och som fullständigt underkastar sig Herrens vilja blir dagen en underbar upplevelse. De får ta emot ljus och kraft …

Vart man än vänder sig i Herren Jesu Kristi uppenbarade evangelium, och särskilt i templet, växer övertygelsen om att Guds verk har återupprättats för att genomföra hans särskilda avsikter i de sista dagarna. Tjänandet i templet hjälper oss att bli dugliga för detta stora verk: ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”. (Mose 1:39)

Fotoillustration Craig Dimond

Fotografi av templet i Guayaquil i Ecuador, Eduardo Ledeno Perez