2010
Tonåringar i Gamla testamentet
Februari 2010


Ungdomar i Gamla testamentet

Informationen i den här rutan kommer från Bible Dictionary i kyrkans utgåva av King James Bible och från The New Westminster Dictionary of the Bible, redigerad av Henry Snyder Gehman (1970).

Vad säger Gamla testamentet om vad ledare i skrifterna åstadkom som tonåringar?

Vi känner till de flesta av de välkända personerna i Gamla testamentet på grund av vad de gjorde som vuxna, men ibland kan vi få några vinkar om hur de här anmärkningsvärda personerna var som tonåringar. Faktum är att om du upptäcker de beslut de fattade och de val de gjorde under sin uppväxt så kan det hjälpa dig i ditt liv i dag. Här är sju exempel:

Mose

Efter att ha upptäckts som spädbarn i vassen och förts till palatset för att uppfostras som prins fick Mose en förstklassig utbildning. (Se Apg 7:22.) Under sina tonår kan han ha blivit undervisad i att läsa och skriva egyptiska.

Samuel

Samuel föddes som en gåva från Herren till hans mor Hanna. Hon lovade att ge honom till Herren för att uppfostras av prästen Eli. Samuel växte upp och tjänade, och när han var omkring tolv år väcktes han en natt av att Herrens röst ropade på honom. (Se 1 Sam 3:4–10.) Samuel lärde sig redan som pojke att lyssna på Herrens röst. Det här påbörjade hans förberedelser för att bli profet.

Daniel

När Daniels familj och folk tillfångatogs och fördes till Babel togs Daniel och tre av hans vänner till kungens palats för att tjäna där. Som tonårspojkar vägrade de att äta köttet och dricka vinet som serverades i palatset. De höll buden och välsignades med kunskap och färdigheter. I Daniel 1:20 står det att kungen upptäckte att de fyra unga männen var ”tio gånger klokare än någon annan av de spåmän och besvärjare som fanns i hela hans rike”.

Josef

Josef var omkring sjutton år när hans äldre bröder sålde honom till köpmän som förde honom som slav till Egypten. Till och med under sådana omständigheter välsignades Josef. Josef arbetade bra i Potifars tjänst, mannen som hade köpt honom, och allt Josef gjorde lyckades. (Se 1 Mos 39:3–4.) Trots falska beskyllningar och anklagelser blev Josef så småningom en ledare i Egypten, näst i rang efter farao. Hans framgång gjorde att han i den ställning han innehade kunde hjälpa sin familj under en hungersnöd.

Rut

Rut var förmodligen en ung kvinna när hennes första make, Noomis son, dog. I stället för att återvända till sin familj valde Rut att följa med sin svärmor och ta till sig det som hon hade fått lära sig om Israels Gud. Hon sade till Noomi: ”Dit du går vill också jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud.” (Rut 1:16) Rut gifte sig på nytt och blev anmoder till kung David, den linje som Jesus Kristus så småningom föddes i.

David

David var den yngste av åtta söner som bodde i Betlehem. När han var pojke visade han prov på sitt mod genom att rädda sin fars får från lejon och björn. Medan David fortfarande var i tonåren valde profeten Samuel honom till kung. (Se 1 Sam 16:12–13.) Först trodde Samuel att det var Davids äldre bror som Gud skulle välja eftersom han var lång och välbyggd, men Herren sade till profeten att det var pojken David som skulle bli kung. Samuel fick veta: ”[Herren] går inte efter vad en människa ser. En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat.” (1 Sam 16:7)

När började Gamla testamentets män och kvinnor förbereda sig för att tjäna Herren livet ut? Vi läser i skrifterna att det var när de var unga. När man är i tonåren är man tillräckligt gammal för att lära sig om Herren och göra hans vilja. Som profeten Alma sade till sin son Helaman: ”Kom ihåg detta, min son, och lär visdom i din ungdom. Ja, lär i din ungdom att hålla Guds bud.” (Alma 37:35)

Vänta inte tills du är vuxen, nu är den bästa tiden att börja leva ett rättfärdigt liv.