2010
Jesus Kristus är det centrala i vår himmelske Faders plan
Februari 2010


Vad vi tror på

Jesus Kristus är det centrala i vår himmelske Faders plan

Vår himmelske Fader förberedde en plan som hjälper oss att bli som han är och att ta emot glädjens fullhet. Han sade: ”Ty se, detta är mitt verk och min härlighet — att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.” (Mose 1:39)

Som andebarn till vår himmelske Fader bodde vi i hans närhet i vår förjordiska tillvaro. Det kallas vårt första tillstånd. Vi samlades i ett stort råd i himlen där vår himmelske Fader lade fram sin plan för oss: Vi skulle få komma till jorden, vårt andra tillstånd, och få en fysisk kropp. Vi skulle också visa att vi skulle göra allt vad Herren Gud befallde oss. (Se Abraham 3:25.) En Frälsare skulle sona alla människors synder och göra det möjligt för oss att omvända oss och bli rena igen. (Se Alma 42:23–26.)

Vi valde att anta vår himmelske Faders plan och Jesus Kristus som vår Frälsare. Tack vare Frälsarens försoning och uppståndelse kan vi återvända till vår himmelske Faders närhet och leva det slags liv han lever.

  1. Vi samlades till ett stort råd i himlen med vår himmelske Fader för att höra hans plan.

  2. Guds plan krävde att en Frälsare sonade våra jordiska synder. Gud frågade: ”Vem skall jag sända?” (Abraham 3:27)

  3. Jesus Kristus, den Förstfödde bland vår himmelske Faders barn, visste att vi måste vara fria att välja om vi ska lyda Gud. Jesus sade: ”Här är jag, sänd mig.” (Abraham 3:27) ”Fader, ske din vilja, och äran vare din för evigt.” (Mose 4:2)

  4. Lucifer, ett annat av Guds barn, tyckte inte att vi skulle vara fria att välja om vi ska lyda Gud. Han sade: ”Här är jag, sänd mig … jag skall återlösa hela människosläktet så att inte en enda själ skall gå förlorad … ge mig därför din ära.” (Mose 4:1)

  5. Vår himmelske Fader sade: ”Jag skall sända den förste” — Jesus Kristus. (Abraham 3:27)

  6. Vi ”ropade av glädje”. (Job 38:7)

  7. Eftersom Jesus Kristus skulle bli Frälsaren blev Lucifer vred och gjorde uppror. En tredjedel av himlens härskaror följde honom. (Se L&F 29:36–37.)

  8. Vi valde att anta Guds plan och följa Jesus Kristus. Vi höll vårt första tillstånd och fortsatte till vårt andra tillstånd där vi fick en dödlig kropp.

  9. Vi drar nytta av Jesu Kristi försoning genom att tro på honom, omvända oss från våra synder, bli döpta med hans prästadömes myndighet, ta emot den Helige Andens gåva och hålla Guds bud livet ut. (Se 2 Nephi 31:16–20; Trosartiklarna 1:3–4.)

Till vänster: Detalj från Kristus i Emmaus, av Carl Heinrich Bloch; illustrationer Robert T Barrett; fotoillustration av dop, Matthew Reier

Jesus Kristus är det centrala i Guds lycksalighetsplan för oss. ”Se, jag är den som från världens grundläggning bereddes att återlösa mitt folk. Se, jag är Jesus Kristus … I mig skall hela människosläktet få liv, ja, evigt liv, nämligen de som tror på mitt namn, och de skall bli mina söner och mina döttrar.” (Ether 3:14)