2009
Esimerkki uskovista
Jan. 2009


Vuoden 2009 toimintailtojen teema

Esimerkki uskovista

”Näytä sinä [uskovista] hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa” (1. Tim. 4:12).

Voiko yhden vanhurskaan nuoren miehen tai nuoren naisen vaikutuksella olla merkitystä maailmassa? Vastaus on kyllä!

Vapahtaja Jeesus Kristus on uskonut sinulle nimensä, jonka otit vastaan kasteessa. Hän luottaa siihen, että edustat kirkkoa ja perhettäsi elämällä kiitollisin mielin hyvää elämää. Hän pyytää, että olet esimerkki uskovasta, sellainen, joka vetää muita Hänen luokseen, saa aikaan ihmeitä ja auttaa Häntä rakentamaan Jumalan valtakuntaa maan päällä.

Vuoden 2009 toimintailtojen teema on kohdassa 1. Tim. 4:12, missä apostoli Paavali antaa neuvon nuorelle ystävälleen Timoteukselle. Se, mitä Paavali opetti Timoteukselle, soveltuu myös sinuun tänä aikana, koska sinäkin olet uskova Timoteuksen tavoin! Sinä olet erityisen hyvä henki ja olet tullut esiin tänä aikana, kun Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu. Kuulut sukupolveen, jonka kohtalona on jatkaa ”työtä Jumalan valtakunnan rakentamiseksi”1. Voit vaikuttaa koko maailmaan uskosi ja vanhurskaan esimerkkisi voimalla. Paavali tiesi sen Timoteuksesta, ja me tiedämme sen sinusta!

Presidentti Thomas S. Monson on antanut erinomaisia neuvoja siitä, kuinka me voimme olla esimerkkejä uskovista. Hän on sanonut: ”Antakaa jokaisen pohtimanne päätöksen läpäistä tämä testi: Mitä se tekee minulle? Mitä vaikutusta sillä on minuun? Ja antakaa käyttäytymissääntöjenne korostaa kysymyksen ’Mitä muut ajattelevat?’ sijaan kysymystä ’Mitä minä ajattelen itsestäni?’ Antakaa tuon hiljaisen, vienon äänen vaikuttaa teihin. Muistakaa, että henkilö, jolla oli valtuus, asetti konfirmoinnissa kätensä teidän päänne päälle ja sanoi: ’Ota vastaan Pyhä Henki.’ Avatkaa sydämenne, koko sielunne, tuolle erityiselle äänelle, joka todistaa totuudesta.”2

Uskovilla on kasvava henkilökohtainen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, he ymmärtävät henkilökohtaisen todistuksen suuren siunauksen ja he haluavat kertoa tiedostaan muille. Sinä voit välittää todistuksesi sanoillasi ja esimerkilläsi.

Presidentti Monson on opettanut myös: ”Kun todistuksenne – – on istutettu lujasti, se vaikuttaa kaikkeen, mitä teette koko elämänne ajan. Se auttaa teitä päättämään, kuinka käytätte aikanne ja kenen kanssa haluatte olla tekemisissä. Se vaikuttaa siihen, kuinka kohtelette perhettänne, kuinka suhtaudutte toisiin. Se tuo rakkautta, rauhaa ja iloa elämäänne.”3

Elät maailmassa, joka kilpailee ajastasi ja huomiostasi. Sinuun kohdistuu monia paineita, ja monet äänet pommittavat sinua. Saatat toisinaan hämmentyä siitä, mitä tehdä ja mikä on oikein. Joka viikko sinulla on mahdollisuus nauttia sakramentti ja uudistaa liittosi muistaa Vapahtaja aina ja pitää Hänen käskynsä (ks. OL 20:77). Kun teet niin, osoitat taivaalliselle Isälle halukkuutesi ottaa päällesi Hänen Poikansa pyhä nimi. Sanasi ja tekosi osoittavat muille, että sinä todella pidät liittosi. Kun uudistat liittosi ja pidät ne, Pyhä Henki opastaa sinua ja kertoo ”[sinulle] kaiken, mitä [sinun] tulee tehdä” (2. Nefi 32:3).

Myös lehtisessä Nuorten voimaksi olevat tasovaatimukset vahvistavat sinua ja auttavat sinua pysymään lujana ollessasi esimerkkinä. Kun elät näiden tasovaatimusten mukaan, saat Pyhän Hengen opastuksen ja jatkuvan kumppanuuden. Ajatuksesi ja tekosi ovat erilaisia kuin maailman, ja esimerkkisi vaikuttaa muihin. Olet tyytyväinen itseesi ja sinulla on myönteinen vaikutus muihin ihmisiin heidän elämässään.4 Olet onnellinen, ja sinusta säteilevä valo ja onnellisuus vetävät puoleensa ystäviäsi ja perhettäsi.

Niinpä kysymme sinulta: ”Voiko yksi nuori mies tai nuori nainen, joka pyrkii elämään evankeliumin mukaan ja olemaan kelvollinen esimerkki uskovista, vaikuttaa maailmassa?” Me tiedämme koko sydämestämme, että vastaus on raikuva kyllä! Me uskomme, että kun olet puhdas ajatuksissasi, puheissasi ja teoissasi, sinä vaikutat. Me uskomme sinuun!

Viitteet

  1. Nuorten voimaksi, 2002, s. 2–3.

  2. Thomas S. Monson, ”Olkaa esimerkkinä”, Liahona, toukokuu 2005, s. 113.

  3. ”Olkaa esimerkkinä”, s. 114.

  4. Ks. Nuorten voimaksi, s. 2–3.

Valokuvakuvitus Craig Dimond, John Luke ja Christina Smith