2007
Dere må bli født på ny
Mai 2007


Dere må bli født på ny

Ved tro på Kristus kan vi bli åndelig forberedt og renset fra synd, nedsenket i og gjennomsyret av hans evangelium og renset og beseglet ved Forjettelsens Hellige Ånd.

Bilde

Mitt barndomshjem i California lå nokså nært store åkrer med aprikoser, kirsebær, ferskener, pærer og andre deilige frukter. Det var også åkrer med agurker, tomater og en rekke grønnsaker i nærheten.

Som gutt så jeg alltid frem til hermetiseringstiden. Jeg likte ikke å skrubbe sylteglassene eller å arbeide på det varme kjøkkenet. Men jeg likte å arbeide sammen med mor og far. Og jeg elsket å spise det jeg laget! Jeg er sikker på at jeg spiste mer frukt enn jeg noen gang la ned i sylteglassene våre.

Mine minner om tiden jeg tilbragte i kjøkkenet sammen med mor og far, vekkes til live hver gang jeg ser et glass med hjemme-hermetiserte kirsebær eller ferskener. De grunnleggende kunnskaper jeg fikk om timelig selvhjulpenhet og fremtidsrettet livsførsel mens vi plukket og hermetiserte, har velsignet meg hele livet. Det er interessant at enkle, vanlige erfaringer ofte gir de viktigste anledninger til lærdom vi kan få.

I voksen alder har jeg reflektert over det jeg observerte i kjøkkenet vårt i hermetiseringssesongen. I dag vil jeg snakke om noen av de åndelige lærdommer vi kan tilegne oss under prosessen med å gjøre agurker om til sylteagurker. Jeg innbyr Den hellige ånd til å være med oss når vi ser på betydningen av disse lærdommene for meg og for dere idet vi kommer til Kristus og blir åndelig født på ny.

Agurker og sylteagurker

En sylteagurk er en agurk som har blitt forvandlet etter en bestemt oppskrift og en rekke trinn. De første trinnene i prosessen med å forvandle en agurk til sylteagurk er forberedelse og rengjøring. Jeg husker mange timer jeg tilbragte på verandaen hjemme med å fjerne stilker og skrubbe jord av agurkene vi hadde plukket. Mor var svært nøye med forberedelsen og rengjøringen av agurkene. Hun hadde høye normer for renslighet og inspiserte alltid arbeidet mitt for å være sikker på at den viktige oppgaven ble skikkelig gjort.

De neste trinnene i denne forvandlingsprosessen er å nedsenke og trekke agurkene i saltlake en viss tid. Til tilberedning av saltlaken brukte mor alltid en oppskrift hun hadde fått fra sin mor – en oppskrift med spesielle ingredienser og nøyaktig fremgangsmåte. Agurker kan bare bli sylteagurker hvis de får ligge fullstendig under lake i den foreskrevne tiden. Konserveringsprosessen forvandler gradvis agurkens beskaffenhet og gir den det gjennomskinnelige utseendet og den distinkte smaken som sylteagurker har. En tilfeldig overøsing eller dypping i laken kan ikke frembringe den nødvendige forvandlingen. Det kreves derfor en jevn, vedvarende og fullstendig neddykking for at den ønskede forvandling skal skje.

Det siste trinnet i prosessen krever forsegling av ferdige sylteagurker i glass som har blitt sterilisert og renset. Sylteagurkene legges på glass, dekkes med kokende lake og blir deretter hermetisert i vannbad. Alle urenheter må fjernes fra både sylteagurker og glass for at det ferdige produktet skal være beskyttet og bli bevart. Hvis denne fremgangsmåten følges nøye, kan sylteagurker oppbevares og nytes i lang tid.

For å oppsummere: Agurker blir til sylteagurker når de forberedes og renses, legges ned i og trekker i saltlake og forsegles i et sterilt glass. Denne fremgangsmåten tar tid og kan ikke skje ved hastverksarbeid, og ingen viktige trinn kan utelates eller unngås.

En mektig forandring

Herrens bemyndigede tjenere gjentar gang på gang at en av hovedhensiktene med vår jordiske eksistens er å bli åndelig forandret og forvandlet gjennom Jesu Kristi forsoning. Alma sa:

«Bli ikke forundret over at hele menneskeheten, ja, menn og kvinner, alle nasjoner, slekter, tungemål og folk, må bli født på ny, ja, født av Gud, og bli forandret fra sin kjødelige og falne tilstand til en rettferdig tilstand og bli forløst av Gud og bli hans sønner og døtre.

Og på denne måten blir de nye skapninger, og hvis de ikke gjør dette, kan de på ingen måte arve Guds rike» (Mosiah 27:25-26).

Vi blir bedt om å «kom[me] til Kristus og bli fullkommengjort i ham, og nekt[e oss] all ugudelighet» (Moroni 10:32), å bli «en ny skapning» i Kristus (se 2. Kor. 5:17), å avlegge «det naturlige menneske» (Mosiah 3:19 og å erfare «en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt» (Mosiah 5:2). Legg merke til at den forandring som beskrives i disse versene, er mektig, ikke liten – en åndelig gjenfødelse og fundamental forandring av det vi føler og ønsker, det vi tenker og gjør, og det vi er. Ja, kjernen i Jesu Kristi evangelium etablerer en fundamental og permanent forandring i selve vår natur, muliggjort ved at vi setter vår lit til «Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde» (2. Nephi 2:8). Når vi velger å følge Mesteren, velger vi å bli forandret – å bli åndelig født på ny.

Forberedelse og rengjøring

Akkurat som agurker må forberedes og rengjøres før de kan forvandles til sylteagurker, må du og jeg forberedes med «troens og den gode læres ord» (1. Tim. 4:6) og først renses ved de ordinanser og pakter som forrettes i kraft av Det aronske prestedømmes myndighet.

«Og det mindre prestedømme fortsatte, et prestedømme som har nøkkelen til englers betjening og det forberedende evangelium,

og dette evangelium er omvendelsens og dåpens evangelium til syndenes forlatelse» (L&p 84:26-27).

Og Herren har fastsatt en høy renhetsnorm.

«Derfor, lær dine barn at alle mennesker, hvor de enn måtte være, må omvende seg, ellers kan de på ingen måte arve Guds rike, for intet urent kan bo der eller i hans nærhet» (Moses 6:57).

Riktig forberedelse og rensing er de første trinnene i prosessen med å bli født på ny.

Neddykking og gjennomtrekking

På samme måte som agurker forvandles til sylteagurker når de legges ned i og får trekke i saltlake, blir dere og jeg født på ny når vi blir oppslukt av og i Jesu Kristi evangelium. Når vi hedrer og «akte[r] vel på paktene» (L&p 42:13) som vi har inngått, når vi «nyt[er] Kristi ord» (2. Nephi 32:3), når vi «be[r] til Faderen med all hjertets iver» (Moroni 7:48), og når vi «tjener [Gud] av hele [vårt] hjerte, og av all makt, sinn og styrke» (L&p 4:2), da:

«På grunn av den pakt dere har inngått, skal dere kalles Kristi barn, hans sønner og hans døtre, for se, i dag har han født dere åndelig, for dere sier at deres hjerter er forandret gjennom tro på hans navn. Derfor er dere født av ham og er blitt hans sønner og hans døtre» (Mosiah 5:7).

Den åndelige gjenfødelse som beskrives i dette verset, skjer vanligvis ikke plutselig eller i samme øyeblikk. Det er en vedvarende prosess – ikke en enkelt hendelse. Linje på linje og bud på bud, gradvis og nesten umerkelig blir våre motiver, våre tanker, våre ord og våre gjerninger forenelige med Guds vilje. Denne fasen i forvandlingsprosessen krever tid, utholdenhet og tålmodighet.

Agurker blir sylteagurker bare ved stadig, vedvarende og fullstendig nedsenking i saltlake. Det er betydningsfullt at salt er hovedingrediensen i oppskriften. Salt brukes ofte i Skriftene som et symbol for både en pakt og et paktsfolk. Og på samme måte som salt er nødvendig for å forvandle en agurk til sylteagurk, står pakter sentralt i vår åndelige gjenfødelse.

Vi begynner gjenfødelsesprosessen ved å utøve tro på Kristus, omvende oss fra våre synder og bli døpt ved nedsenkning til syndenes forlatelse av en som har prestedømsmyndighet.

«Vi ble altså begravet med ham ved dåpen til døden, for at likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv» (Rom. 6:4).

Og etter at vi har kommet opp av dåpens vann, trenger vår sjel å bli uavlatelig nedsenket i og gjennomsyret av lys og sannhet fra Frelserens evangelium. Sporadisk og overfladisk dypping i Kristi lære og delvis deltakelse i hans gjenopprettede kirke kan ikke frembringe den åndelige forvandling som gjør oss i stand til å vandre i et nytt liv. Isteden kreves det at vi er tro mot paktene, stadig forplikter oss og gir hele vår sjel til Gud, hvis vi skal motta evighetens velsignelser.

«Jeg vil dere skal komme til Kristus, som er Israels Hellige, og ta del i hans frelse og hans forløsnings kraft. Ja, kom til ham, ofre hele deres sjel som et offer til ham og vedbli i faste og bønn og hold ut til enden, og så sant Herren lever, vil dere bli frelst» (Omni 1:26).

Fullstendig nedsenkning i og modning i Frelserens evangelium er nødvendige skritt i gjenfødelsesprosessen.

Rensing og forsegling

Lakebehandlede agurker legges på steriliserte glass og varmebehandles for å fjerne urenheter og forsegle glasset mot ytre smittestoffer. Vannbadprosessen innebærer at sylteagurkene både blir beskyttet og bevart i lang tid. På lignende måte blir vi gradvis renset og helliggjort ved at dere og jeg blir tvettet i Lammets blod, blir født på ny og mottar ordinansene og hedrer paktene som forrettes ved Det melkisedekske prestedømmes myndighet.

«Likevel fastet og ba de ofte og ble sterkere og sterkere i sin ydmykhet og fastere og fastere i troen på Kristus, inntil deres sjel var fylt med glede og trøst, ja, så deres hjerter var renset og helliggjort, en helliggjørelse som finner sted fordi de gir seg hen til Gud» (Helaman 3:35).

Ordet forsegling i mitt budskap i dag viser ikke utelukkende til ordinansen evig ekteskap som utføres i Herrens hus. Isteden bruker jeg dette spesielle ordet som forklart i det 76. kapittel i Lære og pakter:

«Dette er Kristi evangeliums vitnesbyrd om dem som skal komme frem i de rettferdiges oppstandelse:

Det er de som mottok Jesu vitnesbyrd og trodde på hans navn og ble døpt i likhet med hans begravelse, idet de ble begravet i vannet i hans navn, og dette ifølge det bud som han har gitt,

så de ved å holde budene kunne bli tvettet og renset fra alle sine synder og motta Den Hellige Ånd ved håndspåleggelse av den som er ordinert og beseglet til denne kraft,

og kunne seire ved tro og bli beseglet ved forjettelsens Hellige Ånd som Faderen utgyter over alle dem som er rettferdige og sanne» (v. 50-53).

Forjettelsens Hellige Ånd er Den hellige ånds stadfestende kraft. Når den er beseglet ved Forjettelsens Hellige Ånd, er en ordinans, ed eller pakt bindende på jorden og i himmelen. (Se L&p 132:7.) Å motta dette «godkjenningssegl» fra Den hellige ånd er resultatet av trofasthet, integritet og standhaftighet i å holde evangeliets pakter i ære «i tidens løp» (se Moses 7:21). Men denne beseglingen kan forspilles ved urettferdighet og overtredelse.

Renselse og besegling ved Forjettelsens Hellige Ånd utgjør de siste trinn i gjenfødelsesprosessen.

«I min sjels kraft»

Mine kjære brødre og søstre, jeg ber om at denne lignelsen med sylteagurker kan hjelpe oss å evaluere vårt liv og få en bedre forståelse av den evige betydning åndelig gjenfødelse har. Med Almas ord «taler jeg i min sjels kraft» (Alma 5:43).

«Og nå sier jeg dere at dette er den orden jeg er kalt etter, ja, til å forkynne for mine elskede brødre, ja, og for alle som bor i landet, ja, til å forkynne for alle, både gammel og ung, både trell og fri, ja, jeg sier, til dere tilårskomne og også til dere middelaldrende og til den oppvoksende generasjon, ja, til å rope ut til dem at de må omvende seg og bli født på ny» (Alma 5:49).

Jeg vitner om en guddommelig Frelser som virkelig lever og som innbyr oss til å komme til ham og bli forvandlet. Jeg vitner om at hans kirke og prestedømsmyndighet er blitt gjengitt gjennom profeten Joseph Smith. Ved tro på Kristus kan vi bli åndelig forberedt og renset fra synd, nedsenket i og gjennomsyret av hans evangelium og renset og beseglet ved Forjettelsens Hellige Ånd – ja, født på ny. I Jesu Kristi hellige navn, amen.