2007
Miraklet Den hellige bibel
Mai 2007


Miraklet Den hellige bibel

Vi tror fullt og fast på Herren Jesus Kristus og på hans åpenbarte ord i Den hellige bibel.

Bilde

Mine brødre og søstre, Den hellige bibel er et mirakel! Det er et mirakel at Bibelens 4 000-års hellige og verdslige historie ble nedtegnet og bevart av profetene, apostlene og inspirerte menn i kirken.

Det er et mirakel at vi har Bibelens mektige læresetninger, prinsipper, poesi og beretninger. Men fremfor alt er det er stort mirakel at vi har beretningen om Jesu liv, virksomhet og ord som ble beskyttet gjennom den mørke tidsalder og gjennom utallige generasjoners konflikter, slik at vi kan ha den i dag.

Det er et mirakel at Bibelen i bokstavelig forstand på sine sider inneholder Kristi omvendende, helbredende ånd, som har forandret menneskers hjerter i århundrer, ledet dem til å be, til å velge riktig vei og lete for å finne sin Frelser.

Den hellige bibel har et godt navn. Den er hellig fordi den lærer oss sannhet, hellig fordi den varmer oss med sin ånd, hellig fordi den lærer oss å kjenne Gud og forstå hans handlemåte med menneskene, og hellig fordi den på sine sider vitner om vår Herre Jesus Kristus.

Abraham Lincoln sa om Bibelen: «Denne gode boken … er den beste gave Gud har gitt menneskene. Alt det gode Frelseren ga verden, ble nedtegnet i denne boken. Uten den ville vi ikke vite hva som var riktig og galt.» (Speeches and Writings, 1859-1865 [1985], 628.)

Det er ikke rent tilfeldig at vi har Bibelen i dag. Rettferdige personer ble tilskyndet av Ånden til å skrive ned både det hellige de så og de inspirerte ord de hørte og talte. Andre hengivne personer ble tilskyndet til å beskytte og bevare disse opptegnelsene. Menn som John Wycliffe, de modige William Tyndale og Johannes Gutenberg ble tilskyndet tross stor motstand til å oversette Bibelen til et språk som folk kunne forstå og til å utgi den i bøker folk kunne lese. Jeg tror også at kong Jakobs lærde fikk åndelige tilskyndelser i sitt arbeid med oversettelsen.

Den mørke tidsalder var mørk fordi evangeliets lys var skjult for menneskene. De hadde ikke apostlene og profetene, heller ikke hadde de tilgang til Bibelen. Prestene holdt Skriften hemmelig og utilgjengelig for folket. Vi skylder meget til de mange tapre martyrer og reformatorer som Martin Luther, John Calvin og Johan Huss, som krevde religionsfrihet og allmenn tilgang til de hellige bøker.

William Tyndale ga sitt liv fordi han trodde så fullt og fast på Bibelens kraft. Han sa: «Guds ords natur er slik at enhver som leser det eller hører noen forklare og drøfte det, straks vil begynne å forbedre seg hver dag, inntil han eller hun har utviklet seg til et fullkomment menneske.» (I S. Michael Wilcox, Fire in the Bones: William Tyndale – Martyr, Father of the English Bible [2004], xv.)

Ærlig, flittig studium av Bibelen gjør oss virkelig bedre og bedre, og vi må alltid minnes de utallige martyrer som forsto dens kraft og som ga sitt liv for at vi ved hjelp av dens ord skulle kunne finne veien til evig lykke og fred i vår himmelske Faders rike.

Selv om disse tidlige kristne reformatorer var enige i mange ting, ble de til syvende og sist uenige om mye i læren. Dette førte til at tallrike kristne trossamfunn ble organisert. Roger Williams, en tidlig forkjemper for religionsfrihet, kom til at det ikke fantes noen «regelrett grunnlagt kirke på jorden, heller ikke noen person som var bemyndiget til å forrette i noen kirkeordinans, og heller ikke kunne det bli noen før Kirkens store overhode, hvis komme han søkte, sendte nye apostler». (Se William Cullen Bryant, red., Picturesque America, or, the Land We Live In, 2 bind [1872-74], 1:502.)

Mange millioner mennesker har fattet tro på Gud og Jesus Kristus ved å søke sannhet i Den hellige bibel. Mange av dem hadde ikke annet enn Bibelen til å undervise og veilede dem i troen.

Takket være reformatorenes innsats «ble Bibelen allemannseie. Guds ord ble lest rundt om i familiene i de fattiges så vel som de rikes hjem.» (John A. Widtsoe, i Conference Report, apr. 1939, 20.)

Millioner av familier har kommet sammen for å prøve å finne Jesu Kristi kirke gjennom sitt studium av Bibelen. Én av disse familiene, tidlig på 1800-tallet i delstaten New York, var Joseph Smith seniors familie. En av sønnene var Joseph Smith jr., som søkte i Bibelen for å finne ut hvilket av de mange trossamfunnene som var det samme som den kirken Jesus Kristus organiserte. Han ble tilskyndet av Bibelens ord til å be om mer åndelig lys og kunnskap fra Gud. Joseph var fast bestemt på å søke den visdom som ble lovet i Den hellige skrift, og knelte i ydmyk bønn tidlig på våren i 1820. Hvilket strålende lys og hvilken sannhet som ble utøst over ham den dagen da han så det herlige synet av Gud Faderen og Herren Jesus Kristus! Gud kalte igjen en profet slik han hadde gjort på Noahs, Abrahams og Moses’ tid.

Så takknemlige vi skulle være for Den hellige bibel. I den lærer vi ikke bare om Kristi liv og lære og læresetninger, vi lærer også om hans kirke og om hans prestedømme og om den organisasjon han opprettet og kalte Jesu Kristi Kirke i disse tidligere tider. Vi tror på den kirken, og vi tror at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den samme kirke, gjenopprettet på jorden, fullstendig og med den samme organisasjon og det samme prestedømme.

Uten Bibelen ville vi ikke ha visst om hans kirke da, heller ikke ville vi hatt fylden av hans evangelium nå.

Jeg elsker Bibelen, dens læresetninger, dens lærdom og ånd. Jeg elsker Det gamle testamentes overbevisende, kraftfulle historier og dets store profeter som vitner om Kristi komme. Jeg elsker Det nye testamentes beretninger om apostlenes reiser og mirakler og Paulus’ brev. Fremfor alt elsker jeg dets øyenvitneskildringer av vår Frelser Jesu Kristi ord og eksempel og forsoning. Jeg elsker det perspektiv og den fred man får ved å lese Bibelen.

Brødre og søstre, jeg er sikker på at mange av dere har hørt folk si: «Siste-dagers-hellige er ikke kristne, for de har sin egen bibel, Mormons bok.» Til alle som nærer denne misoppfatningen, sier vi at vi tror på Herren Jesus Kristus som vår Frelser og opphavet til vår frelse, og at vi tror på, akter og elsker Den hellige bibel. Ja, vi har ytterligere hellig skrift innbefattet Mormons bok, men den støtter Bibelen og erstatter den aldri.

Jesus sa at vi skulle granske «Skriftene, fordi … disse er det som vitner om meg» (Johannes 5:39). Disse ordene gir innsikt og inspirasjon til alle som oppriktig søker å kjenne og forstå sannheten om Jesus Kristus. Skriftene er rike på historie, læresetninger, beretninger, taler og vitnesbyrd, som alt til syvende og sist fokuserer på den evige Kristus og hans fysiske og åndelige misjon til vår himmelske Faders barn.

Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige tror at «hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig» (2. Timoteus 3:16). Vi er glad i Bibelen og andre skrifter. Det kan være overraskende for noen som ikke er klar over at vi tror at Bibelen er Guds åpenbarte ord. Den er en av pilarene i vår tro, et mektig vitne om Frelseren og om Kristi kontinuerlige innflytelse på dem som tilber og følger ham. Jo mer vi leser og studerer Bibelen og dens læresetninger, dess klarere ser vi det doktrinære grunnlag for Jesu Kristi gjengitte evangelium. Vi har lett for å bli glad i de skriftene som vi bruker tid på. Vi trenger kanskje å finne balanse i vårt studium for å bli glad i og forstå all hellig skrift.

Spesielt dere unge, sett ikke Den hellige bibel ut av betraktning eller nedvurder den. Den er den hellige opptegnelse om Herrens liv. Bibelen inneholder mange hundre sider mer enn alle våre andre skrifter til sammen. Den er kristendommens fundament. Vi kritiserer ikke eller forkleiner andres tro. Vårt store ansvar som kristne er å dele alt som Gud har åpenbart, med alle hans sønner og døtre.

De som slutter seg til denne kirke, gir ikke avkall på sin tro på Bibelen – de styrker den. Mormons bok svekker eller reduserer ikke Bibelen eller legger mindre vekt på den. Tvert imot, den utfolder, underbygger og hever den. Mormons bok vitner om Bibelen, og begge vitner om Kristus.

Det første testamente om Kristus er Det gamle testamente i Bibelen, som forutsa og profeterte om Frelserens komme, hans strålende liv og hans frigjørende forsoning.

Bibelens annet testamente om Kristus er Det nye testamente, som beretter om hans fødsel, liv, gjerning, evangelium, kirke, hans forsoning og hans oppstandelse så vel som hans apostlers vitnesbyrd.

Det tredje testamente om Kristus er Mormons bok, som også forutsier Kristi komme, bekrefter Bibelens beretning om hans sonoffer og deretter forteller om den oppstandne Herres besøk på jordens andre halvkule. Mormons boks undertittel, det forklarende formålet som er trykt på omslaget til alle eksemplarene, er «Et annet testamente om Jesus Kristus».

Hvert av disse tre testamentene er en del av det store, uadskillelige hele som utgjør Herrens åpenbarte ord til sine barn. De inneholder Kristi ord, som vi har blitt formant å nyte for å gjøre oss verdige til evig liv (se 2. Nephi 31:20). De som mener at én del er viktigere eller mer sann enn de andre delene, går glipp av noe av de kanoniserte gamle skrifters skjønnhet og helhet.

Og de som mener at medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ikke tror på Jesus Kristus eller på Bibelen, skulle ta seg tid til å forstå Kirken, betydningen av dens navn og kraften i dens budskap.

Jeg forstår ikke at noen kan tvile på Kirkens tro på Bibelen og på at vi er kristne. Kirkens navn er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige av Siste Dagers Hellige. På vår forrige generalkonferanse, her i denne bygningen, siterte Kirkens ledere fra Bibelen bortimot 200 ganger. Denne kirke er organisert og fungerer som den kirke Kristus og hans apostler opprettet i Det nye testamente. Her på forhøyningen sitter i dag vår Herre Jesu Kristi profet og apostler.

Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at vi tror fullt og fast på Herren Jesus Kristus og på hans åpenbarte ord i Den hellige bibel. Vi ikke bare tror på Bibelen – vi streber etter å følge dens forskrifter og undervise i dens budskap. Våre misjonærers budskap dreier seg om Kristus og hans evangelium og forsoning, og Skriftene er teksten for dette budskapet. Vi sier til alle mennesker: «Vi vil vise dere vår kjærlighet og innbyr dere til å komme. La oss dele med dere alt Gud har åpenbart.»

Mine brødre og søstre, vi må hjelpe alle mennesker, også våre egne medlemmer, til å forstå Den hellige bibels kraft og betydning. Bibelen er hellig skrift som får oss og hele menneskeheten til å godta Jesus Kristus som vår Frelser. Må Gud gi oss ønske og evne til å godta og etterleve hans læresetninger, er min ydmyke bønn i vår Herre Jesu Kristi navn, amen.