2007
Skal et menneske rane fra Gud?
Mai 2007


Skal et menneske rane fra Gud?

Når dere og jeg betaler en ærlig og sann tiende til Herren, vil han åpne himmelens sluser.

Bilde

Jeg ønsker å tale om tiendeloven. I Malakis bok spør Herren: «Skal et menneske rane fra Gud? siden dere raner fra meg? Men dere sier: Hva har vi røvet fra deg? Tienden og de hellige gaver.

Forbannelsen har rammet dere, og fra meg røver dere, hele folket.

Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus, og prøv meg på denne måten, sier Hærskarenes Herre, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål.»1

Tiende er et så viktig bud at da Herren viste seg for sine barn på det amerikanske kontinent etter sin oppstandelse, gjentok han nøyaktig de samme ordene.2 Herren sa i vår egen tid: «De som på denne måten har betalt tiende, [skal] hvert år innbetale én tiendedel av hele sin årlige innkomst.»3

I 3. Mosebok fastslår Herren ved tre forskjellige anledninger at tiende er «helliget Herren».4

Herren sa: «Prøv meg på denne måten [eller sett meg nå på prøve] … om jeg ikke vil åpne himmelens sluser for dere».5 Mange av oss setter Herren på prøve på riktig måte, men noen gjør det ikke.

Tenk dere for eksempel ti epler. Alle disse ti eplene tilhører egentlig Herren, men han ber oss bare om å gi ham tilbake en tiendedel – ett eple.

Tilbyr du ham bare en liten bit av det eplet og beholder 90 prosent selv? Er du villig til å gi Herren en så liten del?

Skammer du deg, eller prøver du å sette sammen og skjule den avspiste biten av eplet, og så gi det til Herren?

Vi ønsker at vårt offer skal være helhjertet og oppriktig. Vi har blitt lært: «Se, Herren krever hjertet og et villig sinn, og den som er villig og lydig, skal ete det gode i Sions land i disse siste dager.»6

For noen år siden fikk jeg i oppdrag å reorganisere Carey Idaho stav. Flyet landet ved Twin Falls, og president Roy Hubert, som hadde tjent så vel, møtte meg der og kjørte meg til sitt hjem. Underveis spurte jeg ham: «Er det noe jeg kan gjøre for deg og dine medlemmer?»

Han sa: «Vel, vi har hatt alvorlig tørke de siste årene. I år er den spesielt ille, og mange gårdbrukere har forlatt byen for å finne arbeid andre steder.»

Jeg ble svært urolig for våre trofaste medlemmer som elsker Herren og Kirken, og likevel mistet gårdene sine.

En ung biskop, R. Spence Ellsworth, ble kalt som ny stavspresident. Under søndagens fellesmøte lå tørkens konsekvenser meg tung på sinnet. Mens jeg talte, kom en sterk tilskyndelse. Jeg ba dem gjøre følgende:

  1. Trofast betale en ærlig tiende, både unge og eldre.

  2. Ydmykt holde regelmessig personlig bønn og familiebønn.

  3. Trofast studere Skriftene hver dag, personlig og som familie.

  4. Med takknemlighet holde sabbatsdagen hellig.

  5. Med takknemlighet gå ofte til templet og der oppsende takksigelse.

  6. Villig støtte og følge de nye lederne.

  7. Avholde en faste over hele staven, inkludert alle i de berørte kommunene som ønsket å delta.

De neste par dagene etter stavskonferansen plantet medlemmene sine avlinger i stor tro, til tross for at det ikke var utsikter til regn.

Onsdag, under ledelse av president Ellsworth, fastet hele staven. Samme uken reiste mange medlemmer, lederne og deres ektefeller til Boise Idaho tempel, og takkebønner ble oppsendt. Mens disse trofaste hellige var i templet, begynte det å regne over hele området, til tross for at værmeldingen tilsa at det ikke ville komme nedbør de neste ukene. Følgende lørdag falt det igjen en god del regn, og det fortsatte i flere dager. Dette skjedde sent i april. I fjellene falt det nok sne til å gi tilstrekkelig vannføring. I Dietrich og Richfield hadde reservoaret vært under 30 prosent fullt, men etter fasten var det nesten fullt. Vanntilførselen i Carey økte fra ca. 44 prosent til over 100 prosent av det normale. Gjennom resten av vekstsesongen, etter hvert som medlemmene i Carey stav styrket sin tro ved å faste flere ganger, betalte en ærlig tiende og dro oftere til templet, hørte og besvarte Herren deres bønner. Frosten kom sent det året, så bøndene kunne høste korn, sukkerroer, alfalfa, poteter og andre avlinger. Fra den dagen, og hvert år siden, har de oppsendt sine takkebønner, og «på grunn av Herrens … milde barmhjertighet»7, fortsetter han å velsigne dem.

I 2. Krønikebok sier Herren: «[Hvis] mitt folk, som er kalt med mitt navn, ydmyker seg og ber og søker mitt åsyn og omvender seg fra sine onde veier, da vil jeg høre i himmelen og tilgi deres synd og lege deres land.»8

Å betale en full og ærlig tiende leder oss til templet. Jeg tror tiende er en av president Hinckleys profetiske prioriteringer.

I forrige uke, under Unge kvinners møte, sa president Hinckley: «Selv om tiende betales med penger, er det viktige at den betales med tro.»9

Ved en annen anledning sa han: «Det er ikke så mye spørsmål om penger som det er spørsmål om tro… Jeg oppfordrer dere … hver eneste en av dere, til å ta Herren på ordet i denne viktige sak.»10

Det er spørsmål om plikttroskap. Jorden hører Herren til, og det innbefatter vårt eget liv. Ha lar oss benytte alt på denne jorden. Han ber oss bare om å gi ham tilbake en tiendedel. Tiende er et tegn på takknemlighet, lydighet og takksigelse – et tegn på vår villighet og hengivenhet. Å villig betale tiende bidrar til at vi utvikler et ærlig og rent hjerte. Å betale tiende gir oss større kjærlighet til Herren.

Herren sa: «Det er en offerdag og en dag for mitt folk til å betale tiende.»11

Brødre og søstre, la oss vise vår tro. La oss vise vår villighet til å adlyde. Jeg lover dere, i vår Herre Jesu Kristi navn, at når dere og jeg betaler en ærlig og sann tiende til Herren, vil han åpne himmelens sluser.

Jeg vet at vår himmelske Fader lever. Derfor vil han velsigne dere. Jesus Kristus er vår Frelser. Joseph så vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Dette er hans kirke. President Gordon B. Hinckley er et levende orakel for Gud. Han ber dere komme ofte til templet. Dette er min ydmyke bønn i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Malaki 3:8-10.

  2. Se 3. Nephi 24:8-10.

  3. L&p 119:4.

  4. 3. Mosebok 27:30; se også v. 32-33.

  5. 3. Nephi 24:10.

  6. L&p 64:34.

  7. Ether 6:12.

  8. 2. Krønikebok 7:14.

  9. «La alltid dine tanker være prydet med dyd», Liahona, mai 2007, 116.

  10. «La oss føre dette verk fremover», Lys over Norge, nr. 2 1986, 65.

  11. L&p 64:23.