2007
La alltid dine tanker være prydet med dyd
Mai 2007


La alltid dine tanker være prydet med dyd

Det finnes ingen grenser for deres muligheter. Hvis dere vil ta kontroll over deres liv, er fremtiden full av muligheter og glede.

Bilde

Mine kjære unge kvinner, for et vakkert syn dere er i denne praktfulle salen. Dere er sammen med deres mødre, bestemødre og lærere. Utenfor dette Konferansesenteret er hundre tusener andre forsamlet over hele verden. De vil høre oss på over tyve språk. Våre taler vil bli tolket til deres morsmål. Anledningen til å tale til dere innebærer et overveldende ansvar. Men det er også en fantastisk anledning. Jeg ber om Åndens veiledning i det jeg sier.

Andre har på veltalende måte behandlet temaet for dette møtet. Jeg vil bare nevne det. Det er Herrens åpenbarte ord som vi finner i det 121. kapittel i Lære og pakter: Det lyder som følger:

«La også ditt indre være fylt av kjærlighet til alle mennesker og til troens hus, og la alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn, og prestedømmets lærdommer skal falle på din sjel som himmelens dugg.

Den Hellige Ånd skal stadig være din ledsager og ditt septer, et rettferdighetens og sannhetens uforanderlige septer; og ditt herredømme skal være et evigvarende herredømme, og uten at der skal utøves noen tvang, skal det strømme til deg evindelig og alltid» (v. 45-46).

Kan det finnes noe større løfte til noen enn disse bemerkelsesverdige åpenbaringens ord fra Herren? Dette er Guds ord, gitt ved åpenbaring til profeten Joseph. De inneholder et strålende løfte til alle som alltid vil pryde sine tanker med dyd.

Dere unge kvinner står på terskelen til livet. Dere er gamle nok til å ha blitt døpt. Dere er unge nok til at den fremtidige verden dere drømmer om, ennå ligger foran dere. Hver enkelt av dere er et Guds barn. Hver av dere er et guddommelig skaperverk. Dere er bokstavelig en datter av Den allmektige. Det finnes ikke grenser for deres muligheter. Hvis dere vil ta kontroll over deres liv, er fremtiden full av muligheter og glede. Dere har ikke råd til å sløse bort deres talenter eller deres tid. Dere har store muligheter i vente.

Nå vil jeg gi dere en meget enkel oppskrift som, hvis den følges, vil sikre dere lykke. Det er et enkelt firetrinns program. Det er som følger: (1) Be, (2) studer, (3) betal din tiende og (4) vær tilstede på møtene.

Med henvisning til det første punktet – personlig bønn: Du er en datter av vår himmelske Fader. Han er din himmelske far. Snakk med ham. Hver kveld og morgen kneler du ned og gir uttrykk for den takknemlighet du føler. Snakk om de velsignelsene du ønsker og trenger. Glem aldri at denne kirken begynte med en enkel bønn fra gutten Joseph Smith i lunden på hans fars gård. Fra denne bemerkelsesverdige hendelsen, som vi kaller Det første syn, har dette verk vokst og er nå etablert i 160 land og har over 12 millioner medlemmer. Det er oppfyllelsen av Daniels syn av en sten som ble revet løs fra fjellet, men ikke med hender, som skal rulle frem inntil den har fylt hele jorden (se Daniel 2:44-45).

Ikke bare kan dere holde deres personlige bønner, dere kan også oppmuntre deres foreldre til å holde familiebønn hvis de ikke allerede gjør det. Bønn er broen mellom oss og vår himmelske Fader. Det koster ingenting. Det krever bare tro og anstrengelse. Det er ingenting som er mer berikende enn å knele ned i ydmyk bønn. Det viser kjærlighet til Guddommen, som er giver av alt godt. Det viser respekt for en selv. Ingenting kan erstatte det. Det er personlig kommunikasjon med Gud.

Punkt nummer to på listen min er studium. Hva innebærer dette enkle ordet på syv bokstaver? Først og frem studium av Skriftene. Dere leser kanskje bare deler av Det gamle testamente, men det inneholder stor lærdom. Det nye testamente er en gullgruve. Det inneholder de fire evangeliene – Matteus, Markus, Lukas og Johannes – så vel som Apostlenes gjerninger og andre skrifter. Prøv å lese bare ett av evangeliene – kanskje Johannes. Når dere er ferdige med det, ta så opp Mormons bok.

For to år siden ga jeg hele Kirken en utfordring om å lese Mormons bok innen utgangen av året. Forbausende mange tok utfordringen. Alle som gjorde det, ble velsignet for sitt offer. Etter hvert som de ble oppslukt av dette annet vitne om vår Forløser, ble deres hjerte oppildnet og deres ånd berørt. Noen av dere var for unge til å ha lest den da, men dere er ikke for unge til å begynne å lese den nå.

Foruten studium av hellig skrift er utdannelse en utfordring. Bestem deg nå, mens du er ung, for å ta all den utdannelse du kan. Vi lever i en høyst konkurransepreget tidsalder, og det vil stadig bli verre. Utdannelse er nøkkelen til mulighetenes dør.

Du kan planlegge å gifte deg, og håpe på det, men du har ingen garanti for at det vil skje. Og selv om du gifter deg, vil utdannelse være en stor fordel. Driv ikke formålsløst med strømmen og la dagene komme og gå uten å forbedre livet ditt. Herren vil velsigne deg når du anstrenger deg. Deres liv vil bli beriket, og dere vil få et større perspektiv når deres sinn åpnes for nye erfaringer og kunnskaper.

Neste punkt er å betale tiende. Herren gir et strålende løfte angående dem som betaler sin tiende. Han sier i nyere åpenbaring at de «skal ikke oppbrennes» (se L&p 64:23).

Hans store løfte finner vi i Malakis ord. Han sa: «Skal et menneske rane fra Gud? siden dere raner fra meg? Men dere sier: Hva har vi røvet fra deg? Tienden og de hellige gaver.

Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål» (Malaki 3:8, 10).

Og så sier Han noe meget interessant. Hør på dette:

«Jeg vil true eter-gresshoppen for deres skyld, så den ikke ødelegger markens grøde for dere. Og vintreet på marken skal ikke slå feil for dere, sier Herren, hærskarenes Gud.

Da skal alle folkeslag prise dere lykkelige, for da skal deres land være et herlig land» (Malaki 3:11-12).

Selv om tiende betales med penger, er det viktigste at den betales med tro. Jeg har aldri truffet noen som betaler en ærlig tiende som beklager seg over det. De setter i stedet sin lit til Herren, og Herren svikter dem aldri.

Da jeg var en liten gutt, pleide far alltid i desember å ta oss alle med over gaten til biskop Duncans hjem til tiendeoppgjør. Biskopen hadde ikke noe kontor i menighetens bygning, derfor måtte han ordne alt fra sitt hjem. Vi pleide alle sammen å sitte i stuen hans, og en for en ba han oss komme inn i spisestuen. Vår tiende var kanskje 25 cent, eller kanskje 50 cent, men det var full tiende. Han skrev ut kvittering og noterte summen i menighetens opptegnelse. Beløpet kan ha vært så lite at det kostet mer å føre det inn enn hva det var verd. Men det ble etablert en vane som har vedvart alle disse årene. Med tiendebetalingen har det kommet utallige velsignelser, slik Herren har lovet.

Jeg giftet meg under depresjonstiden da det var knapt med penger, men vi betalte vår tiende, og på et eller annet vis gikk vi aldri sultne eller manglet noe vi trengte.

Det fjerde punktet – vær tilstede på møtene, nadverdsmøtene. Det finnes ingen erstatning for å ta del i Herrens nadverd. Det er en høytidelig, hellig og vidunderlig handling å kunne ta del i brødet og vannet til minne om menneskehetens Frelsers legeme og blod.

Ingen annen begivenhet i menneskenes historie kan sidestilles i betydning med vår guddommelige Forløsers sonoffer. Intet annet kan sammenlignes med den. Uten den ville livet ikke hatt noen mening. Det ville vært en formålsløs ferd.

Med forsoningen er vi sikret evig liv. Døden er ikke enden, den er snarere en overgang til en herligere eksistens.

Alt dette symboliseres ved å ta del i nadverden. Alt annet på våre møter har mindre betydning sammenlignet med symbolene på vår Herres offer.

Hvis dere vil gjøre disse fire tingene, lover jeg at deres liv vil bære frukt, at dere vil oppnå stor lykke, at deres resultater vil være uendelig store og på alle måter tilfredsstillende.

Må Herren velsigne dere, mine kjære unge søstre. Må hans velsignelser være med dere til enhver tid og under alle forhold. Vi er glad i dere. Vi ber for dere. Må himmelen se med behag på dere, er min ydmyke bønn i Jesu Kristi navn, amen.

Skriv ut