2007
En leksjon fra Mormons bok
Mai 2007


En leksjon fra Mormons bok

Som førstegenerasjons medlemmer er det dere som starter syklusen med å undervise og styrke neste generasjon.

Bilde

Jeg elsker Mormons bok. Den inneholder fantastiske historier for barn i alle aldre, men det viktigste er at den lærer oss tidløse leksjoner som ofte blir gjenfortalt i Primær-sanger.

Eksempelvis kan vi finne mye lærdom i sangen om Helamans hær. Vi synger: «Ja, vi er som Helamans unge hær. Vi har fått lære Guds ord.»1 Det er også mange av oss som føler at «vi er blitt født av gode foreldre slik som Nephi i fordums tid».2

Mitt budskap i dag er til dere førstegenerasjons medlemmer som kan ha blitt født av gode foreldre, men som likevel ikke ble undervist i evangeliet hjemme. Istedenfor å være som Helamans hær hvis «mødre hadde lært dem at … [Gud ville] befri dem» (Alma 56:47), kan dere være som deres foreldre, Ammons folk, som vokste opp som ikke-troende.

Det kan være nyttig å repetere historien om Ammons folk. De var lamanitter som Ammon, Aaron og andre hadde undervist i evangeliet (se Alma 23:1-4). Da de aksepterte evangeliet, ble disse lamanittene kalt Anti-Nephi-Lehis folk og senere Ammons folk (se Alma 23:16-17, Alma 27:23-26). Sønnene til dette Ammons folk utgjorde Helamans hær som hjalp til med å kjempe mot de lamanitter som ikke var omvendt (se Alma 56:3-6).

Så Helamans hærs styrke begynte egentlig med deres foreldre som var Ammons folk. Det var de som først lærte evangeliet fra Skriftene. Det var de som lærte om kraften i bønn. Og det var de som først inngikk og holdt pakter med Herren. Og slik det begynte med dem, begynner det med dere. Som førstegenerasjons medlemmer er det dere som starter syklusen med å undervise og styrke neste generasjon.

Skriftene

Aaron, som var en stor misjonær, brukte Skriftene til å undervise lamanittkongen og Ammons folk om tro og omvendelse og om Jesus Kristus og lykkens plan (se Alma 22:12-14, 23:4-5). I dag vedblir lesing og studium av Skriftene å bygge opp vår tro, hjelper oss å stå imot fristelse og lar oss komme nærmere vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus.

Men å lese Skriftene kan være en utfordring for enhver. President Boyd K. Packer forteller om sine første forsøk som tenåring på å lese Mormons bok. Han sier: «Jeg åpnet den og leste: “Jeg, Nephi, ble født av gode foreldre” (1. Nephi 1:1)… Det var interessant, og jeg klarte å følge med til jeg kom til Jesaja-kapitlene… Noen måneder senere bestemte jeg meg for å prøve å lese Mormons bok igjen. Jeg leste: “Jeg, Nephi, ble født av gode foreldre”, men hver gang møtte jeg veggen ved Jesaja-kapitlene… Til slutt bestemte jeg meg for at jeg til og med skulle lese dem.»3

Og naturligvis leste president Packer dem. Utholdenhet er nøkkelen. Hver gang vi leser Skriftene, vil ukjente ord få mening. Vi kan lese om helter og store heltegjerninger. Vi kan lære om Herrens milde barmhjertighet. Fremfor alt kan vi føle Guds kjærlighet og få vite at Jesus Kristus er vår Frelser.

Bønn

Bønn er et annet middel til å bygge opp tro. Da lamanittkongen ønsket å få vite hva han skulle gjøre for å motta evangeliets glede, ba han til Herren (se Alma 22:16-17). Vi er også blitt lovet at hvis vi ber, skal vi få den.

Stanley var en 19 år gammel undersøker i Hong Kong. Han var begeistret for evangeliet og ønsket å bli døpt, helt til vennene hans kritiserte Kirken. Han snakket med misjonærene. De bar vitnesbyrd om at Gud brydde seg nok om ham til å besvare hans bønn. De ba ham knele ned og spørre vår himmelske Fader om læresetningene var sanne. Først holdt den ene ledsageren og deretter den andre en kort bønn. Så ba Stanley. Da han avsluttet sin ydmyke bønn, spurte de: «Stanley, hva føler du?» Langsomt løftet han hodet og svarte nesten hviskende: «Dåp, dåp.»4

Pakter

Til slutt – å inngå og holde pakter styrker også troen. Ammons folk inngikk en pakt «om at de heller ville ofre sitt eget liv enn å utgyte sine brødres blod» (Alma 24:18).

Vi inngår en pakt når vi blir døpt og påtar oss Kristi navn. Vi blir minnet om disse paktene når vi tar del i nadverden. Og når vi holder disse paktene, kan vi alltid ha Den hellige ånd som vår ledsager. Det er Den hellige ånd, Talsmannen, som skal lære oss «alle ting» (Johannes 14:26).

En søster i Mexico City var 16 år gammel da misjonærene kom til hennes dør. Hun sier at da de underviste ved Ånden, «syntes det som de hadde tatt bindet bort fra mine øyne og at Herren opplyste min forstand… Guds ord og mine bønner styrket [meg] til å utholde min neste prøvelse, å fortelle det til min far. Da jeg møtte motstand fra familien på grunn av min dåp, styrket Herrens ånd meg ved å hviske: “Fortsett. Stå på. Noen av dine slektninger vil bli medlemmer av Kirken.”»5

Skriftene, bønn og det å inngå og holde pakter har ikke bare hjulpet Ammons folk, men også førstegenerasjons medlemmer overalt – også meg. For selv om jeg ble født av gode foreldre, ble jeg ikke undervist i evangeliet hjemme. Men mine foreldre lærte meg gode verdinormer og moralsk livsførsel. Jeg husker at min far, som ikke var medlem, hjalp meg å skrive den første talen jeg holdt i kirken. Emnet var om ærlighet, og istedenfor å sitere 13. trosartikkel brukte vi et eksempel med en mann som ble kalt Ærlige Abe.

Det ble overlatt til Primær-lærere, Unge kvinners ledere og prestedømsledere å gi meg opplæring i evangeliet. Da jeg var syv år gammel, lærte læreren i junior-Søndagsskolen oss om bønn, og jeg ønsket å be. Hun lærte oss om tiende, og jeg ønsket å betale tiende. Hun lærte oss om faste, og … nåja, jeg var bare syv år gammel, så jeg ønsket ikke å faste. Men da hun lærte oss om dåp, ønsket jeg å bli døpt. Jeg er takknemlig for mine gode foreldre som støttet meg i min avgjørelse, og som senere også ble medlemmer av Kirken.

Det begynner med oss

Ammons folk etterlevde evangeliet, og «de sto fast i troen på Kristus inntil enden» (Alma 27:27). Det begynte med dem. Og det begynner med oss. Som førstegenerasjons medlemmer som har fått vitnesbyrd, er det nå vårt ansvar å undervise dagens barn. Vi må undervise dem i vårt hjem og i våre klasser. Vi må lære dem Guds ord fra Skriftene. Vi må undervise dem om bønnens kraft og om velsignelsene som følger når vi inngår og holder pakter. Og hvis vi underviser dem, vil de bli i stand til å si:

Ja, vi er som Helamans unge hær.

Vi har fått lære Guds ord.

Og vi vil være hans misjonærer

og bringe sannhet til jord.6

I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. «Vi vil bringe sannhet til jord», Barnas sangbok, 92-93.

  2. Barnas sangbok, 92-93.

  3. «Prinsipper for undervisning og læring», Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, febr. 2007; i Liahona, juni 2007, 53.

  4. Privat korrespondanse.

  5. Privat korrespondanse.

  6. Barnas sangbok, 92-93.