2007
Benytt den himmelske gaven bønn
Mai 2007


Benytt den himmelske gaven bønn

Bønn er en himmelsk gave fra vår Fader i himmelen til ethvert menneske.

Bilde

Konferansen ble innledet med en sterkt gripende fremførelse av den klassiske salmen «O bønnestund, o bønnestund» ved det praktfulle Tabernakelkoret. Den velkjente teksten minner oss om at bønn er en kilde til trøst, lindring og beskyttelse, villig skjenket av vår kjærlige, medfølende himmelske Fader.

Bønnens gave

Bønn er en himmelsk gave fra vår Fader i himmelen til ethvert menneske. Tenk på det: Det absolutt høyeste vesen, den mest allvitende, altseende, allmektige person oppmuntrer deg og meg, så ubetydelige som vi er, til å samtale med ham som vår Fader. Og faktisk, fordi han vet hvor desperat vi trenger hans veiledning, befaler han: «Du skal be høyt såvel som i ditt hjerte, ja, for verden såvel som i lønndom, offentlig såvel som i enerom.»1

Det spiller ingen rolle under hvilken omstendighet – om vi er ydmyk eller arrogant, fattig eller rik, fri eller trell, lærd eller uvitende, elsket eller vraket – vi kan be til ham. Vi trenger ingen avtale. Vår bønn kan være kort, eller den kan ta all den tid som trengs. Den kan være uttrykk for kjærlighet og takknemlighet eller en presserende bønn om hjelp. Han har skapt utallige universer og befolket dem med verdener. Likevel kan du og jeg snakke med ham personlig, og han vil alltid svare.

Hvordan skulle vi be?

Vi ber til vår himmelske Fader i hans elskede Sønns Jesu Kristi hellige navn. Bønnen er mest effektiv når vi bestreber oss på å være rene og lydige, ha verdige motiver og er villige til å gjøre det han ber oss om. Ydmyke, tillitsfulle bønner gir rettledning og fred.

Vær ikke redd for å virke klønete når du uttrykker følelser. Bare snakk til din medfølende, forståelsesfulle Fader. Du er hans dyrebare barn som han har fullkommen kjærlighet til og ønsker å hjelpe. Når du ber, så vær klar over at din himmelske Fader er nær, og at han lytter.

En nøkkel til bedre bønner er å lære å stille de riktige spørsmålene. Vurder å gå over fra å be om det du ønsker, til oppriktig å søke det han ønsker for deg. Når du så får vite hans vilje, ber du om at du må bli ledet til å få styrke til å oppfylle den.

Skulle du noen gang føle deg langt fra vår Fader, kan det skyldes mange ting. Uansett årsak, når du fortsetter å be om hjelp, vil han lede deg til å gjøre det som vil gjenopprette din tillit til at han er nær. Be også når du ikke har noe ønske om å be. Noen ganger kan du, i likhet med et barn, oppføre deg dårlig og føle at du ikke kan legge frem et problem for din Fader. Det er da du har størst behov for å be. Føl aldri at du er for uverdig til å be.

Jeg undres om vi noen gang kan fatte bønnens enorme kraft før vi får et overveldende, påtrengende problem og innser at vi er maktesløse i forhold til å løse det. Da vil vi vende oss til vår Fader i ydmyk erkjennelse av at vi er fullstendig avhengige av ham. Det hjelper å finne et avsondret sted hvor vi kan utøse våre følelser høyt og så lenge og intenst som nødvendig.

Jeg har gjort det. Jeg erfarte en gang noe som gjorde meg svært engstelig. Det hadde ingenting å gjøre med ulydighet eller overtredelse, men det gjaldt et livsviktig medmenneskelig forhold. I noen tid utøste jeg mitt hjerte i inntrengende bønn. Uansett hvor mye jeg forsøkte, fant jeg ingen løsning, ingen ro for de sterke følelsene. Jeg bønnfalt om hjelp fra den evige Fader som jeg har lært å kjenne og stole fullstendig på. Jeg kunne ikke se noen utvei til å få den ro jeg vanligvis er velsignet med. Søvnen overmannet meg. Da jeg våknet, hadde jeg fullstendig fred. Igjen knelte jeg ned i høytidelig bønn og spurte: «Herre, hvordan er det gått til?» I mitt hjerte visste jeg at svaret var hans kjærlighet og hans omsorg for meg. Slik er kraften i oppriktig bønn til en medfølende Fader.

Jeg har lært mye om bønn ved å lytte til president Hinckley når han oppsender bønn på våre møter. Du kan også lære av ham ved å nøye studere den enestående offentlige bønnen han holdt ved avslutningen av oktoberkonferansen i 2001 for Faderens barn over hele verden. Han ba fra dypet av sitt hjerte, ikke fra et forberedt manuskript. (For enkelhets skyld gjengis denne bønnen til slutt i dette budskapet.)2

Studer den bønnen, og du vil se at det ikke finnes tomme gjentagelser, ingen oppvisning for å gjøre inntrykk, som noen ganger forekommer. Han kombinerer enkle ord med veltalenhet. Han ber som en ydmyk, tillitsfull sønn som er godt kjent med sin elskede Fader i himmelen. Han har tillit til at han med sikkerhet vil få svar når det mest trengs. Hver bønn er tilpasset formålet, med en klar uttalelse av hva som trenger løsning, så vel som rikelig uttrykk for takknemlighet for konkrete, erkjente velsignelser. Hans spontane bønner er som omhyggelig slepne juveler, et taust vitne om den grunnleggende plass bønn har hatt i hans liv gjennom mange, mange år.

Hvordan besvares bønner?

Det kan kanskje være til hjelp å se på noen sannheter om hvordan bønner blir besvart.

Ofte når vi ber om hjelp med en betydelig sak, vil vår himmelske Fader gi milde tilskyndelser som krever at vi tenker, utøver tro, arbeider, til tider strever, og deretter handler. Det er en trinnvis prosess som gjør oss i stand til å skjelne inspirerte svar.

Jeg har oppdaget at det som noen ganger ser ut til å være en ugjennomtrengelig barriere når det gjelder kommunikasjon, er et enormt skritt som må tas i tro. Du vil sjelden få et fullstendig svar på en gang. Det vil komme litt av gangen, i pakker, så du vil vokse i kapasitet. Når hver bit følges i tro, vil du bli ledet til andre porsjoner inntil du har hele svaret. Dette mønsteret krever at du utøver tro på vår Faders evne til å svare. Selv om det noen ganger er veldig hardt, resulterer det i betydelig personlig vekst.

Han vil alltid høre dine bønner og vil uten unntak besvare dem. Men hans svar vil sjelden komme mens du står på kne i bønn, selv om du kanskje ber om svar umiddelbart. Isteden vil han tilskynde deg i stille stunder når Ånden mest effektivt kan røre ved ditt sinn og hjerte. Derfor skulle du finne tid for stille stunder til å gjenkjenne når du blir instruert og styrket. Hans mønster gir deg vekst.

President David O. McKay vitnet: «Det er sant at svarene på våre bønner ikke alltid kommer så direkte og på det tidspunktet eller på den måten vi venter. Men de kommer, og på et tidspunkt og på en måte som er best for den som oppsender bønnen.»3 Vær takknemlig for at Gud noen ganger lar deg streve lenge før svaret kommer. Du vil vokse i karakterstyrke, du vil få større tro. Det er et forhold mellom disse to: Jo større din tro er, jo sterkere blir din karakter, og sterkere karakter øker din evne til å utøve enda større tro.

I noen tilfeller vil Herren gi deg svar før du ber om det. Det kan forekomme når du er uvitende om en fare eller kanskje gjør noe galt i den tro at det er riktig.

Det er så vondt når oppriktig bønn om noe du inderlig ønsker, ikke blir besvart slik du ønsker. Det er vanskelig å forstå hvorfor din utøvelse av dyp og oppriktig tro som har sin rot i lydig livsførsel, ikke gir de ønskede resultater. Frelseren sa: «Hva som helst dere ber Faderen om i mitt navn, skal bli gitt dere hvis det er tjenlig for dere.»4 Det hender at det er vanskelig å innse hva som er best eller tjenlig for deg på sikt. Livet vil bli lettere når du aksepterer at det Gud gjør i ditt liv, er til ditt eget evige beste.

Du blir bedt om å se etter svar på dine bønner.5 Adlyd Mesterens råd om å «tenke det ut i ditt sinn».6 Ofte vil du tenke ut en løsning, og når du søker bekreftelse på at løsningen din er riktig, vil hjelpen komme. Den kan komme gjennom dine bønner, eller som en tilskyndelse fra Den hellige ånd og til tider ved andres inngripen.7

Denne veiledningen om bønn som ble gitt Oliver Cowdery, kan også hjelpe deg: «Se, du har … antatt at jeg ville gi det til deg selv om du ikke tenkte mer på det enn å adspørre meg.

… Du må tenke det ut i ditt sinn, så … adspørre meg om det er riktig, og hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig.»8

Da kommer svaret som en følelse med en ledsagende overbevisning. Frelseren definerer to forskjellige måter: «Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd.»9

Svar til sinn og hjerte er budskap fra Den hellige ånd til vår ånd. For meg er svar til mitt sinn meget konkret som tydelig talte ord, mens svar til hjertet vanligvis gir meg lyst til å fortsette å be.10

Herren forklarer så: «Men hvis det [du foreslår] ikke er riktig … [skal] dine tanker … sløves.»11 For meg er det en urovekkende, ubehagelig følelse.

Oliver Cowdery fikk vite om en annen måte som positive svar kommer på: «Talte jeg ikke fred til ditt sinn om saken?»12 Følelsen av fred er det vanligste bekreftende vitnesbyrd jeg personlig erfarer. Når jeg har vært svært opptatt av en viktig sak og forgjeves strevet med den, har jeg fortsatt disse anstrengelsene i tro. Senere har en fullstendig gjennomtrengende fred kommet og roet mine bekymringer, slik Han har lovet.

Noen misforståelser om bønn kan oppklares ved å innse at Skriftene definerer prinsipper for effektiv bønn, men de gir ingen forsikring om når et svar vil bli gitt. I virkeligheten vil Han svare på en av tre måter. For det første kan du føle fred, trøst og forsikring som bekrefter at din avgjørelse er riktig. Eller, for det annet, du kan få den urolige følelsen, at dine tanker sløves, som forteller at ditt valg er feil. Eller, for det tredje, og dette er det vanskeligste – du føler ikke noe svar.

Hva gjør du når du har forberedt deg omhyggelig, bedt inderlig, ventet en rimelig tid på svar og likevel ikke føler noe svar? Du kan gjerne gi uttrykk for takk når det skjer, for det er tegn på Hans tillit. Når du lever verdig og ditt valg er i harmoni med Frelserens læresetninger og du trenger å handle, så gjør det med tillit. Hvis du er følsom for Åndens tilskyndelser, vil en av to ting med sikkerhet skje på det rette tidspunkt: Enten vil dine tanker sløves og dermed indikere at valget er feil, eller du vil føle fred eller en brennende følelse i ditt bryst som viser at du valgte riktig. Når du lever rettferdig og handler i tillit, vil ikke Gud la deg fortsette for lenge uten å gi deg en advarende tilskyndelse hvis du har tatt en gal avgjørelse.

Takknemlighet for bønnens gave

En viktig side ved bønn er takknemlighet. Jesus erklærte: «Og ved intet krenker mennesket Gud mer … enn … dem som ikke anerkjenner hans hånd i alle ting og ikke holder hans bud.»13 Når vi tenker på den uforlignelige bønnens gave og de ubegrensede velsignelser som følger den, fylles vårt sinn og hjerte til randen av oppriktig takk. Skulle vi da ikke stadig og inderlig uttrykke vår grenseløse takk til vår elskede Fader, så godt vi er i stand til, for bønnens himmelske gave og for Hans svar som dekker våre behov samtidig som de motiverer oss til vekst?

Jeg vitner om at vår Fader alltid vil besvare deres bønner på den måten og på det tidspunkt som vil være til deres evige beste. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. L&p 19:28.

  2. «O Gud, vår evige Fader, du store Dommer over nasjonene, du som styrer universet, du som er vår Fader og vår Gud, hvis barn vi er. Vi henvender oss til deg i denne mørke og alvorlige tid. Vær så snill, kjære Fader, velsign oss med tro. Velsign oss med kjærlighet. Velsign oss med nestekjærlighet i våre hjerter. Velsign oss med standhaftighetens ånd til å utrydde de fryktelige onder som finnes i denne verden. Beskytt og veiled dem som er aktivt engasjert i krigshandlingene. Velsign dem, bevar deres liv, vern dem mot skade og alt ondt. Hør deres kjæres bønner om at de må være trygge. Vi ber for de store demokratier på jorden som du har overvåket under opprettelsen av deres styresett, og hvor fred og frihet og demokratiske prosesser vinner frem.

    O Fader, se i nåde til denne, vår egen nasjon, og dens venner i denne nødens stund. Spar oss og hjelp oss til alltid å vandre i tro på deg og din elskede Sønn, ham hvis barmhjertighet vi setter vår lit til og som vi ser hen til som vår Frelser og vår Herre. Velsign du fredens sak og bring oss raskt fred igjen, det er vår ydmyke bønn, og vi ber deg tilgi våre feil, forbigå våre synder, vise oss mildhet og nåde og vende våre hjerter og vår kjærlighet til deg. Vi ber så i hans navn som elsker oss alle, ja, den Herre Jesus Kristus, vår Forløser og vår Frelser, amen.» («Til vi ses igjen», Liahona, jan. 2002, 105.)

  3. I Conference Report, apr. 1969, 153.

  4. L&p 88:64, uthevelse tilføyd, se også v. 63, 65.

  5. Se L&p 6:23, 36; L&p 8:2-3, 10; L&p 9:9.

  6. L&p 9:8.

  7. Se Spencer W. Kimball, The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball (1982), 252.

  8. L&p 9:7-8, uthevelse tilføyd.

  9. L&p 8:2; uthevelse tilføyd.

  10. Se Enos 1:3-5, 9-10.

  11. L&p 9:9.

  12. L&p 6:23; uthevelse tilføyd.

  13. L&p 59:21.