2007
Punktet for trygg retur
Mai 2007


Punktet for trygg retur

Den gave Jesu Kristi forsoning er, tilfører oss til enhver tid og hvor som helst omvendelsens og tilgivelsens velsignelser.

Bilde

Under min opplæring som flykaptein måtte jeg lære å navigere fly over lange avstander. Flygninger over store hav og langstrakte ørkener og flygninger mellom to kontinenter trenger omhyggelig planlegging for å sikre trygg ankomst til fastsatt destinasjon. Noen slike flygninger uten mellomlanding kan vare opptil 14 timer og dekke ca. 15000 kilometer.

Det er et viktig beslutningspunkt under slike lange flygninger som er allment kjent som punktet for trygg retur. Frem til dette punktet har flyet nok drivstoff til å snu og returnere trygt til avgangsflyplassen. Har man passert dette punktet hvor man trygt kan returnere, har kapteinen mistet sin mulighet og må fortsette. Derfor omtales dette punktet ofte som point of no return (ingen vei tilbake-punktet).

Finnes det slike punkter i vårt liv?

Satan, «far til alle løgner» (2. Nephi 2:18), «stridighetens far» (3. Nephi 11:29), «opphavsmann til all synd» (Helaman 6:30) og «en fiende av Gud» (Moroni 7:12) bruker det ondes krefter til å overbevise oss om at dette begrepet gjelder uansett når vi har syndet. Skriften kaller ham «anklageren» fordi han vil at vi skal føle at vi er hinsides tilgivelse (se Åp. 12:10). Satan vil vi skal tro at når vi har begått synd, har vi passert et «ingen vei tilbake-punkt» – at det er for sent å forandre kursen. I vår vakre, men også urolige verden er det en trist realitet at denne holdningen er kilde til stor sorg, bedrøvelse og ulykkelige forhold for familier, ekteskap og enkeltpersoners liv.

Satan prøver å forfalske Guds verk, og derved kan han bedra mange. For å få oss til å miste håpet, føle oss ulykkelige som han selv er, og tro at vi er hinsides tilgivelse, kan Satan også misbruke ord fra Skriftene som vektlegger Guds rettferdighet, for å antyde at det ikke finnes barmhjertighet.

Hva er Herrens plan for vår trygge retur?

Beskyttelse mot den ondes påvirkning får vi gjennom Jesu Kristi evangelium. Det som er godt nytt, er at Jesus Kristus har gjort en fullkommen forsoning for menneskeheten. Det er kjærlighetens, håpets og barmhjertighetens budskap at det er et forlik mellom mennesket og Gud.

Synd er bevisst overtredelse av guddommelig lov. Jesu Kristi forsoning er Guds gave til hans barn til å korrigere og overvinne konsekvensene av synd. Gud elsker alle sine barn, og han vil aldri slutte å elske oss og ha håp for oss. Vår himmelske Faders plan er klar, og hans løfter er store. «For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst» (Joh. 3:17).

Kristus kom for å frelse oss. Hvis vi har valgt en feil kurs, kan Jesu Kristi forsoning gi oss forsikring om at synd ikke er et punkt hvor det ikke er noen vei tilbake. Trygg retur er mulig hvis vi vil følge Guds plan for vår frelse.

Vi har fått denne planen fra universets høyeste myndighet, fra Gud vår himmelske Fader. Denne planen ble forberedt før jorden ble dannet. Det er en storartet plan for lykke, en plan for barmhjertighet, en plan for forløsning, en plan for frelse. Planen gjør det mulig for oss å erfare en fysisk eksistens, innbefattet dødeligheten, en prøvetid, og å vende tilbake til Guds nærhet og leve i evig lykke og herlighet. Den er forklart i Jesu Kristi gjengitte evangeliums læresetninger.

Etterlevelse av denne planen har storslåtte evige virkninger for oss individuelt, for våre familier, for kommende generasjoner og også for tidligere generasjoner. Planen innbefatter guddommelig forsoning og tilgivelse.

Hvordan er Guds tilgivelse mulig?

Vi erkjenner at «alle har syndet og står uten ære for Gud» (Rom. 3:23), men vi erklærer også med bestemthet at omvendelse og tilgivelse kan være like reelt som synd.

Jesu Kristi forsoning medfører at ethvert menneske skal stå til regnskap for sine egne synder. Vi vil overvinne følgene av egen synd ved å gjøre krav på velsignelsene og fordelene ved forsoningen.

President David O. McKay sa: «Ethvert prinsipp og enhver ordinans i Jesu Kristi evangelium er betydningsfull og viktig … men ingenting har større betydning for den menneskelige families frelse enn det guddommelige og evig operative prinsippet omvendelse.» (Gospel Ideals [1953], 13.)

«For frelse kommer ikke til noen … uten ved omvendelse og tro på Herren, Jesus Kristus» (Mosiah 3:12).

Det er ikke omvendelse i seg selv som frelser mennesket. Det er Jesu Kristi blod som frelser oss. Det er ikke ved oppriktig og ærlig forandret adferd alene vi blir frelst, men det er «ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan» (2. Nephi 25:23). Sann omvendelse er imidlertid den betingelse som kreves for at vi kan få Guds tilgivelse. Sann omvendelse forvandler «den mørkeste natt til en strålende dag» (Spencer W. Kimball, Tilgivelsens mirakel, 332).

Hva består sann omvendelse i?

Vi må ha sterk tro på Kristus for å være i stand til å omvende oss. Vår tro må omfatte en «riktig forståelse av [Guds] karakter, fullkommenhet og egenskaper» (Lectures on Faith [1985], 38). Hvis vi tror at Gud vet alt, er kjærlig og barmhjertig, vil vi være i stand til å sette vår lit til ham for vår frelse, uten å vakle. Tro på Kristus vil forandre våre tanker, vår tro og oppførsel som ikke er i harmoni med Guds vilje.

Sann omvendelse bringer oss tilbake til å gjøre det som er rett. For virkelig å omvende oss må vi erkjenne våre synder og føle anger, eller bedrøvelse etter Guds sinn, og bekjenne syndene for Gud. Hvis vi har begått alvorlige synder, må vi også bekjenne dem for vår bemyndigede prestedømsleder. Vi må be Gud om tilgivelse og gjøre alt vi kan for å rette opp den skade som våre handlinger måtte ha forårsaket. Omvendelse vil si forandring i sinn og hjerte – vi slutter å gjøre det som er galt, og vi begynner å gjøre det riktige. Det gir oss en ny holdning til Gud, oss selv og livet generelt.

Hva er omvendelsens frukter?

Sann omvendelse velsigner vårt liv med virkningene av forsoningen: Vi føler Guds tilgivelse og hans fred, og vår skyld og sorg blir løftet bort, vi gleder oss over å ha Åndens påvirkning i større grad, og vi er bedre forberedt til å leve sammen med vår himmelske Fader.

President Spencer W. Kimball har sagt: «Kjernen i tilgivelsens mirakel er at den bringer fred til den sjel som før har vært engstelig, rastløs, frustrert, ja kanskje også plaget… Gud vil tørke vekk … kvalenes, angerens … og skyldens … og fryktens tårer.» (Tilgivelsens mirakel, 337).

Jesus lovet: «Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere … La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!» (Joh. 14:27).

Profeten Alma, som ble gjenvunnet fra synd til lykke ved Guds tilgivelse, erklærte: «Ugudelighet har aldri vært lykke» (Alma 41:10). Han hadde opplevd de bitre smertene ved synd, men han talte også opprømt om den lykke som følger sann omvendelse og tilgivelse: «Ja, jeg sier til deg, … det kan ikke være noe så intenst og sødmefylt som min glede var» (se Alma 36:21). Alma avsluttet med et kraftig og klokt råd til alle som søker tilgivelse: «Og nå, … jeg vil ikke at du skal være urolig mer på grunn av disse ting, men bare føle uro over dine synder, en uro som skal bringe deg ned til omvendelse» (Alma 42:29).

Hvordan kan vi vite at Gud har tilgitt oss?

President Harold B. Lee sa: «Når du har gjort alt som står i din makt for å overvinne dine feiltrinn og har besluttet i ditt hjerte at du aldri vil gjenta dem, da kan du få fred i samvittigheten, og du vil vite at dine synder er tilgitt.» (I «Law of Chastity Vital, Girls Told», Church News, 2. sep. 1972, 7.)

Når vi virkelig har omvendt oss, vil Kristus ta bort skyldbyrden vi bærer for våre synder. Vi kan vite med oss selv at vi har blitt tilgitt og er gjort rene. Den hellige ånd vil bekrefte det for oss. Han er Helliggjøreren. Intet annet vitnesbyrd om tilgivelse kan være større.

Herren sa: «Den som omvender seg og følger Herrens bud, [skal] bli tilgitt» (L&p 1:32, uthevelse tilføyd). Og han sa: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!» (Matteus 11:28). «Vær trofast og flittig … og jeg vil omfavne deg i min kjærlighets armer» (L&p 6:20).

Og han sa: «Se, den som har omvendt seg fra sine synder er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer i hu» (L&p 58:42).

Satan vil prøve å få oss til å tro at våre synder ikke er tilgitt fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han prøver å tåkelegge vårt syn og lede oss bort fra omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud lovet ikke at vi ikke skulle huske våre synder. Å huske vil hjelpe oss å unngå å gjøre de samme feilene igjen. Men hvis vi holder oss sanne og trofaste, vil erindringen om våre synder blekne over tid. Det vil være en del av den nødvendige helbredelses- og helliggjørelsesprosessen. Alma bar vitnesbyrd om at etter at han hadde ropt til Jesus om barmhjertighet, kunne han fortsatt huske sine synder, men erindringen om hans synder naget og plaget ham ikke lenger, fordi han visste at han hadde fått tilgivelse (se Alma 36:17-19).

Det er vårt ansvar å unngå alt som vil bringe gamle, syndige minner tilbake. Når vi fortsetter å ha et «sønderknust hjerte og en angrende ånd» (3. Nephi 12:19), kan vi stole på at Gud ikke «ikke lenger vil komme [våre synder] ihu».

Hvordan kan det å tilgi hjelpe oss å få Guds tilgivelse?

Jesus lærte oss en evig sannhet da han lærte oss å be: «Forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere… For dersom dere tilgir menneskene deres overtredelser, da skal også deres himmelske Fader tilgi dere. Men om dere ikke tilgir … da skal heller ikke deres Fader tilgi det dere har forbrutt» (3. Nephi 13:11, 14-15).

Følgelig er det å tilgi en forhåndsbetingelse for å få tilgivelse.

For vår egen skyld trenger vi moralsk mot til å tilgi og be om tilgivelse. Aldri er sjelen edlere og modigere enn når vi tilgir. Det innbefatter å tilgi oss selv.

Enhver av oss står under en guddommelig uttalt forpliktelse til å be om unnskyldning, vise barmhjertighet og tilgi hverandre. Det er stort behov for denne Kristus-lignende egenskapen i våre familier, i vårt ekteskap og i våre menigheter og staver, i samfunnet og i nasjonene.

Vi vil føle gleden ved å få tilgivelse selv når vi er villige til å gi andre den samme glede. Ord alene er ikke nok. Vi trenger å lutre våre hjerter og sinn for bitre følelser og tanker og la Kristi lys og kjærlighet slippe inn. Det vil føre til at Herrens ånd vil fylle vår sjel med den glede som ledsager den guddommelige fred i samvittigheten (se Mosiah 4:2-3).

Mine kjære brødre og søstre, mine kjære unge venner, når kapteinen på et langdistansefly passerer punktet for trygg retur, og motvinden er for sterk eller marsjhøyden for lav, kan han bli tvunget til å fly til en annen flyplass enn den planlagte destinasjon. Slik er det ikke på vår reise gjennom livet tilbake til vårt himmelske hjem. Uansett hvor dere befinner dere på reisen gjennom livet, uansett hvilke prøvelser dere vil møte, er det alltid et trygt vendepunkt, det er alltid håp. Dere er kaptein i eget liv, og Gud har utarbeidet en plan for å bringe dere trygt tilbake til ham, til deres guddommelige destinasjon.

Den gave Jesu Kristi forsoning er, tilfører oss til enhver tid og hvor som helst omvendelsens og tilgivelsens velsignelser. På grunn av denne gave er muligheten til å foreta en trygg retur fra en katastrofal syndens kurs tilgjengelig for oss alle.

For dette takker jeg vår himmelske Fader, og jeg vitner om det av hele mitt hjerte og min sjel, i Jesu Kristi navn, amen.