2007
Salmers styrkende kraft
Mai 2007


Salmers styrkende kraft

Salmer spiller en vesentlig rolle mht. åndelighet, åpenbaring og omvendelse.

Bilde

Dette praktfulle koret gir oss inspirerende ord. Faktisk er det slik at «noen av de største prekener fremføres ved salmesang.»1 Mitt vitnesbyrd og min omvendelse til det gjengitte evangelium ble sterkt påvirket av at jeg sang Sions salmer som ung gutt. Jeg vokste opp i den lille byen Mapleton i Utah, og gikk på nadverdsmøter i det som i dag er kjent som den «gamle hvite kirken». Min 95 år gamle mor bor fortsatt i Mapleton. Når jeg besøker henne, kjører jeg forbi den «gamle hvite kirken», og en strøm av minner fyller mitt sinn. Blant dem er den kraft til omvendelse som de salmer har som vi sang på prestedømsmøtene, i Søndagsskolen og på nadverdsmøtene. Mine erfaringer lignet på mange måter de som president Hinckley hadde da han som diakon var på prestedømsmøtet sammen med sin far. De sang: «Priser profeten som skuet Jehova».2 Senere kunne han fortelle: «Jeg fikk en tilskyndelse som aldri har forlatt meg, om at Joseph Smith virkelig var en Guds profet.»3 Jeg tror mange av våre medlemmer opplever dette gang på gang. Salmer spiller en vesentlig rolle mht. åndelighet, åpenbaring og omvendelse.

Salmer innbyr Ånden

Salmer er «en viktig del av møtene i vår kirke. De er en invitasjon til Herrens ånd».4 Og de gjør dette ofte raskere enn noe annet vi måtte gjøre. President J. Reuben Clark jr. sa: «Vi kommer nærmere Herren gjennom musikk enn kanskje ved noe annet, med unntak av bønn.»5

To misjonærer som underviste et eldre ektepar i deres hjem i Peru, ble avbrutt av at deres sønn, hans hustru og tre barn kom. Eldstene forklarte hvem de var og hva de gjorde. Sønnen ble mistenksom overfor misjonærene, noe som gjorde situasjonen litt vanskelig. Juniorledsageren ba taust: «Himmelske Fader, hva gjør vi nå?» Han ble inspirert til å synge. De sang: «Jeg er Guds kjære barn».6 Ånden rørte ved hjertene til denne familien på fem. Istedenfor to konvertitter, ble alle syv medlem, etter først å ha blitt påvirket av en salme.

Musikk på Kirkens møter og i dens klasser skulle legge til rette for tilbedelse, åpenbaring og vitnesbyrd. Til nadverdsmøtene har biskopsrådet eller grenspresidentskapet ansvar for å velge eller godkjenne musikk og salmer. De forsikrer seg om at musikk, tekst og instrumenter er hellig, verdig og vil fremme tilbedelse og åpenbaring. Musikk blir en fremførelse når den henleder oppmerksomheten mot seg selv. For mange år siden hadde jeg ansvar for musikken på et møte hvor et spesielt musikknummer var en fremførelse. Det var en skuffelse. Tilbedelsens ånd ble svekket.

Salmer innbyr til åpenbaring

Salmer «skaper en følelse av ærbødighet».7 Ordene ærbødighet og åpenbaring er som tvillinger som liker hverandres selskap. Når De sytti og Det presiderende biskopsråd inviteres til møter med Det første presidentskap og De tolv, blir vi påminnet om å komme tidlig og lytte ærbødig til preludiet. Dette innbyr til åpenbaring og forbereder oss til møtet.

President Packer fortalte at et medlem som spiller dempet «et preludium fra salmeboken, roer våre følelser og leder våre tanker hen på teksten som lærer oss om rikets fredelige ting. Hvis vi lytter, vil teksten lære oss evangeliet, for gjenopprettelsens salmer er faktisk et kurs i læren!»8

Salmer innbyr til omvendelse

Gjenopprettelsens salmer har en omvendelsens ånd. De ble til som et resultat av offer. Salmer som «Priser profeten»9, «Kom, hellige»10, «O, Israels eldster»11, «Ha takk for profeten du sendte»12, «Snart Israels Forløser»13 og mange andre underbygger gjenopprettelsens sannheter – som Faderens og Sønnens guddommelighet, forløsningsplanen, åpenbaring, nyere hellig skrift, Israels innsamling, det hellige prestedømme og ordinanser og pakter. Disse styrkende salmene skaper en atmosfære som innbyr Ånden, som leder oss til omvendelse.

Hvor ufullstendige og tomme nadverdsmøtene ville vært uten tilbedelsens salmer.14 De helligste salmer er de som fanger inn Jesu Kristi offer og blodsutgytelse og hans uendelige forsoning.

Mine tidligste minner om Frelserens helbredende kraft er knyttet til nadverdsalmer. Denne setningen har reell betydning for meg: «Jeg står helt forundret på grunn av den kjærlighet som Jesus meg tilbyr tross all min uverdighet».15

Min forståelse av læresetningene om forsoningen er knyttet til salmene. Dette verset er illustrerende:

Hvor stor, hvor herlig, hvor fullendt,

forløsningens store plan.

Der rettferd, kjærlighet og nåde finnes

i guddommelig harmoni!16

Undervisning i barnesanger begynner i hjemmet

Å synge salmer og lytte til passende musikk begynner i hjemmet. Det første presidentskap har påminnet oss:

«Siste-dagers-hellige skulle la sitt hjem gjenlyde av verdig musikk.

… Vi håper at salmeboken får en fremtredende plass blant Skriftene og annen religiøs litteratur i våre hjem. Salmene kan formidle en skjønnhetens og fredens ånd til familien og inspirere til kjærlighet og enhet blant familiemedlemmene.

Lær dine barn å bli glad i salmene. Syng dem på sabbaten, på familiens hjemmeaften, når dere studerer Skriftene, og når dere skal be. Syng mens dere arbeider, mens dere leker, og mens dere er på reise sammen. Syng salmer som vuggesanger for å bygge opp troen og vitnesbyrdet hos våre små.»17

Tilbedelsen blir mer meningsfylt ved hjelp av salmer

Viktige lærdommer jeg har fått gjennom salmer, og som jeg søker å anvende, er:

  1. Anstrenge meg for å komme presis til møter, sitte stille og lytte til preludiet og erfare ærbødighet og åpenbaring.

  2. Gå mer ærbødig ut fra møter og la postludiet forlenge møtets ånd.

  3. Synge salmene. Jeg ser noen som har sangbok, men som ikke synger.

  4. Velge salmer som er passende for møtet og budskapene.

  5. Bruke salmer til å introdusere eller underbygge skriftsteder og evangeliets sannheter i leksjoner og klasser.

  6. Lytte oftere til salmene i vårt hjem, innby Ånden til å råde.

Jeg ber om at vi må fjerne all upassende musikk fra vår tilværelse og følge Det første presidentskaps råd: «Brødre og søstre, la oss bruke salmene til å innby Herrens ånd til våre forsamlinger, våre hjem og vårt personlige liv. La oss lære dem utenat og grunne på dem, fremsi dem og synge dem og ta del i deres åndelige næring. Vit at de rettferdiges sang er en bønn til vår Fader i himmelen, “og den skal bli besvart med velsignelser på deres hoder.”»18 Jeg bærer vitnesbyrd om disse sannheter i Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Salmer, ix.

  2. Salmer, nr. 12.

  3. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), 399.

  4. Salmer, ix.

  5. I Conference Report, okt. 1936, 111.

  6. Salmer, nr. 187.

  7. Salmer, ix.

  8. «Ærbødighet innbyr til åpenbaring», Lys over Norge, jan. 1992, 26.

  9. Salmer, nr. 12.

  10. Salmer, nr. 26.

  11. Salmer, nr. 199.

  12. Salmer, nr. 17.

  13. Salmer, nr. 5.

  14. Akkurat som salmer er viktige for sabbaten og familiens tilbedelse, er salmer og julesanger viktige for julen (se Salmer, 118-129).

  15. «Jeg står helt forundret», Salmer, nr. 111.

  16. «How Great the Wisdom and the Love», Hymns, nr. 195.

  17. Salmer, x.

  18. Salmer, x.