2007
Plikttroskap mot Herren
Mai 2007


Plikttroskap mot Herren

Nå er tiden inne til å forplikte seg overfor Herren med hensyn til hva dere vil bli i løpet av prøvetiden på jorden.

Bilde

God morgen, brødre og søstre. Jeg vil gjerne tale til Kirkens ungdom i formiddag slik søster Dickson og jeg pleier å snakke med vår egen familie.

Vi vet at dere er en ualminnelig oppvakt generasjon unge som snart vil overta vår plass som ledere hjemme, på arbeidsplassen, i samfunnet og Kirken.

Deres himmelske Fader elsker dere alle og har sendt dere til jorden i en bestemt hensikt. Han har åpenbart en plan for lykke som, hvis den følges, til sist vil bringe dere hjem til hans nærhet, når dere har overvunnet denne verdens prøvelser og utfordringer. Hvis dere nå går inn for å etterleve det mønster som Herren har gitt, vil dere få stor styrke når det gjelder riktig bruk av deres moralske handlefrihet. De oppriktige løfter dere gir dere selv og Herren, vil være livsviktige. Vi leser i Salmenes bok: «Sett din vei i Herrens hånd… Han skal gjøre det» (Salme 37:5).

Dere har kommet til denne verden i en tid som man har sett frem til fra begynnelsen av – en tid før Herrens annet komme da Jesu Kristi evangelium har blitt gjengitt i sin fylde, og da det på den annen side er stor uro, forvirring og ugudelighet. Denne verden, der dere vil bli prøvet og som dere er født inn i, er strålende og byr på store anledninger, men samtidig er her en overflod av farer, ja, farer for selve sjelen. Nå er tiden inne til å forplikte seg overfor Herren med hensyn til hva dere vil bli i løpet av prøvetiden på jorden. Sammen med deres foreldre, levende profeter og Skriftene vil Den hellige ånd hjelpe dere å skjelne mellom rett og galt, slik at dere kan ta riktige avgjørelser.

Forhåpentlig vil dere ydmykt studere brosjyren Til styrke for ungdom, og repetere den og ha med dere, i lommeboken eller vesken, den forkortede utgaven av den. Dere vil finne stor lykke i dette liv og i evigheten hvis dere bestemmer dere nå for å etterleve de normene som beskrives på dens sider.

La meg hjelpe dere å forstå hvordan dette mønsteret med å forplikte seg i ung alder kan hjelpe dere, ved å fortelle hva en leder i Kirken erfarte. Som ung bestemte han seg for at han alltid ville holde Visdomsordet og aldri bruke alkohol eller tobakk. Han husker ikke hva som fikk ham til å ta denne viktige avgjørelsen på den tiden, men han hadde vunnet en avgjørende seier i sitt hjerte, og på sine knær forpliktet han seg overfor Herren til alltid å holde dette budet. I årenes løp ble han gjentatte ganger tilbudt disse stoffene, men han lærte at «nei takk» var et godt svar. Han måtte ikke gjennom en personlig kamp på grunn av Visdomsordet, for han hadde mange år tidligere bestemt seg, og han hadde oppriktig forpliktet seg overfor Herren til å adlyde denne loven.

Når dere søker å motta vår himmelske Faders velsignelser i forbindelse med Visdomsordet, så forplikt dere til aldri å røre de ulovlige stoffene som florerer i dagens samfunn. Motstanderen vil ha svært liten makt til å friste dere med noe dere aldri har rørt.

Som medlemmer av Kirken har vi blitt døpt og har inngått en pakt om å påta oss Jesu Kristi navn og holde Guds bud. Hvis vi begår feil, gjør evangeliet det mulig å oppriktig omvende oss og bli tilgitt. Forpliktelsen kan gjelde fra deres ståsted nå, enten dere er unge eller gamle, og innbefatter at dere omvender dere og forsaker synd når feiltrinn allerede er begått.

Herren lover sine rettskafne, angrende barn store, evige velsignelser, men fordi han vet at det finnes store farer her i livet, har han befalt oss og sagt: «Ta dere i vare og gi flittig akt på det evige livs ord» (L&p 84:43). Fordi han elsker oss og ønsker at vi skal komme tilbake, tilskynder denne befalingen om å «ta [oss] i vare» oss til å være forsiktige med alt som omgir oss – hvilke sosiale omgivelser vi søker, hva vi ser og leser, hva vi benytter av media og underholdning, hva slags musikk vi lytter til, osv.

Det er svært viktig å fastsette et forpliktelsesmønster tidlig. Eksempelvis, for å motta velsignelsene som er lovet dem som betaler tiende og offergaver, skulle dere forplikte dere nå til å betale tiende av alt dere tjener. Å betale tiende hjelper oss å bli mindre egoistiske og mer lik vår himmelske Fader, som ønsker å dele alt han har med sine rettferdige barn. Det vil være ytterst viktig å ta denne avgjørelsen. Det er interessant å legge merke til at hvert bud, i likhet med tiende, er ment å gi dere evig lykke og hjelpe dere å bli mer lik deres Fader i himmelen. Bestem dere nå for å bli som oldtidens Nephi, som var fast bestemt på å «gå og gjøre det som Herren [hadde] befalt» (1. Nephi 3:7).

La oss nå overveie andre forpliktelser som vil være til velsignelse for dere. Ville det ikke være fantastisk om dere, til tross for hva andre på skolen måtte gjøre, fra nå av ville bli kjent for deres absolutte integritet og rene språk? Bestem dere nå for at dere aldri vil jukse, at deres språk skal være rent, at dere så lenge dere lever, aldri vil la vulgære ord eller vitser komme over deres lepper. Disse forpliktelsene kan dere gjøre i stillhet i deres eget rom og på deres knær. Dere vil lykkes når dere oppriktig, inderlig og ydmykt henvender dere til Herren. I Skriften leser vi: «Vær du ydmyk; og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner» (L&p 112:10).

Dere vil også ønske å gå inn for å være sømmelige i påkledning og i adferd under stevnemøter. Å holde Herrens normer er alltid lettere når dere allerede har bestemt dere for hvordan dere vil handle når dere må ta avgjørelser i nærvær av en kjæreste, venner eller jevnaldrende. Noen forstår kanskje ikke deres normer når dere følger rettferdige prinsipper og holder deres forpliktelser, men de vil virkelig respektere og beundre dere og ønske at de var mer som dere.

Andre normer å overveie og forplikte seg til er: absolutt moralsk og seksuell renhet, helligholdelse av sabbaten, forberedelse til misjon og templet, og en beslutning om alltid å ta verdig del i nadverden.

President Hinckley elsker de unge og har stadig oppmuntret dere til å følge normene Herren har gitt. Å følge en levende profets oppfordring og veiledning vil lede dere på en vei til evig eller evigvarende lykke.

Når dere forplikter dere nå til å gjøre Herrens vilje, vil han hjelpe og styrke dere. Deres tro, tillit og ønske om å følge ham vil være deres beste nøkkel til suksess. Jeg vet at vår himmelske Fader elsker dere alle, og at han virkelig sendte sin enbårne Sønn for å hjelpe dere, og at dere kan lykkes stort når dere oppriktig går inn for å følge ham. I Jesu Kristi navn, amen.