Generalkonferanse
Tempelet og din åndelige grunnvoll
Generalkonferansen oktober 2021


Tempelet og din åndelige grunnvoll

Når noen form for omveltninger oppstår i ditt liv, er det tryggeste stedet å være åndelig, å leve inne i dine tempelpakter!

Mine kjære brødre og søstre, jeg er takknemlig for å være sammen med dere i dag for å dele de følelser jeg har i mitt hjerte.

Som dere vet, utfører vi en omfattende renovering på det historiske Salt Lake tempel. Dette komplekse prosjektet innbefatter en betydelig forsterkning av den opprinnelige grunnvollen, som har fungert godt i mer enn et århundre. Men dette tempelet må stå mye lenger. I slutten av mai inspiserte jeg fremgangen til dette massive prosjektet. Jeg tror dere vil sette pris på å se det min hustru Wendy og jeg så. Jeg tror dere vil forstå hvorfor salmen “Så sikker en grunnvoll”1 har fått en ny betydning for oss.

Video fra renoveringen av Salt Lake tempel: “Vi ser på den opprinnelige grunnvollen til Salt Lake tempel. Jeg står på et område under det som var hagerommet. Når jeg gransker håndverket i hele denne bygningen, undrer jeg meg over hva pionerene utrettet. Jeg føler stor ærefrykt når jeg tenker på at de bygget dette storslåtte tempelet med bare de verktøy og teknikker som var tilgjengelig for dem for mer enn hundre år siden.

Hvis vi gransker grunnvollen nøye, kan vi imidlertid nå, mange tiår senere, se virkningene av erosjon, sprekker i det opprinnelige steinverket og varierende stadier av stabilitet i murverket.

Når jeg nå ser hva moderne ingeniører, arkitekter og bygningseksperter kan gjøre for å forsterke denne opprinnelige grunnvollen, blir jeg helt forundret. Deres arbeid er forbløffende!

Grunnvollen til enhver bygning, spesielt en så stor som denne, må være sterk og robust nok til å motstå jordskjelv, korrosjon, sterk vind og den uunngåelige setningen som påvirker alle bygninger. Den komplekse oppgaven som nå pågår med å forsterke dette hellige tempelet, vil gi det en grunnvoll som kan og vil tåle tidens tann.”

Vi gjør alt som er mulig for å gi dette ærverdige tempelet, som var blitt stadig mer sårbart, en grunnvoll som vil motstå naturens krefter inn i Tusenårsriket. På samme måte er det nå på tide at vi alle iverksetter ekstraordinære tiltak – tiltak vi kanskje aldri har iverksatt før – for å styrke vår personlige åndelige grunnvoll. Uvanlige tider krever uvanlige tiltak.

Mine kjære brødre og søstre, dette er de siste dager. Hvis dere og jeg skal motstå de kommende farer og press, er det nødvendig at vi alle har en sikker åndelig grunnvoll bygget på vår Forløsers klippe som er Jesus Kristus.2

Så jeg spør hver enkelt av dere: Hvor sikker er din grunnvoll? Og hvilke forsterkninger av ditt vitnesbyrd og din forståelse av evangeliet er nødvendig?

Tempelet står sentralt når vi skal styrke vår tro og åndelige styrke fordi Frelseren og hans lære er selve hjertet i tempelet. Alt som undervises i tempelet, gjennom undervisning og ved Ånden, øker vår forståelse av Jesus Kristus. Hans avgjørende ordinanser binder oss til ham gjennom hellige prestedømspakter. Så, når vi holder våre pakter, begaver han oss med sin helbredende og styrkende kraft.3 Og åh, som vi vil trenge hans kraft i tiden fremover.

Vi har blitt lovet at “hvis [vi] er beredt, skal [vi] ikke frykte”.4 Denne forsikringen har en dyptgripende betydning i dag. Herren har erklært at til tross for vår tids uvanlige utfordringer, trenger ikke de som bygger sin grunnvoll på Jesus Kristus, og som har lært å benytte seg av hans kraft, å gi etter for denne tidsalders unike bekymringer.

Tempelordinanser og pakter er eldgamle. Herren befalte Adam og Eva å be, inngå pakter og ofre.5 “Alltid når Herren har hatt et folk på jorden som er villig til å adlyde hans ord, har de blitt befalt å bygge templer.”6 Standardverkene er fylt med henvisninger til tempelets læresetninger, klær, språk og mer.7 Alt vi tror på og ethvert løfte Gud har gitt sitt paktsfolk, kommer sammen i tempelet. I enhver tidsalder har tempelet understreket den dyrebare sannhet at de som inngår pakter med Gud og holder dem, er paktens barn.

I Herrens hus kan vi derfor inngå de samme pakter med Gud som Abraham, Isak og Jakob inngikk. Og vi kan motta de samme velsignelsene!

Bilde
Kirtland tempel og Nauvoo tempel

Templer har vært en del av denne evangelieutdelingen fra dens tidligste tid.8 Elijah overdro nøklene til beseglingsmyndigheten til Joseph Smith i Kirtland tempel. Prestedømmets fylde ble gjengitt i Nauvoo tempel.9

Frem til sin martyrdød fortsatte Joseph Smith å motta åpenbaringer som fremmet gjenopprettelsen av begavelsen og beseglingsordinansene.10 Han skjønte imidlertid at det var behov for ytterligere foredling. Etter å ha forrettet begavelsen til Brigham Young i mai 1842, sa Joseph til Brigham: “Dette er ikke arrangert riktig, men vi har gjort så godt vi kunne under de omstendigheter vi er plassert i, og jeg ønsker at du skal ta hånd om denne saken og organisere og systematisere alle disse seremoniene.”11

Etter profetens død førte president Young tilsyn med ferdigstillelsen av Nauvoo tempel12 og bygget senere templer i Utah-territoriet. Ved innvielsen av de lavere etasjene i St. George tempel erklærte Brigham Young energisk hvor viktig stedfortredende tempelarbeid er da han sa: “Når jeg tenker på dette emne, ønsker jeg at syv tordeners tunge skal vekke opp folket.”13

Fra da av ble tempelordinansene gradvis foredlet. President Harold B. Lee forklarte hvorfor fremgangsmåter, retningslinjer og til og med forrettelsen av tempelordinanser fortsetter å forandre seg i Frelserens gjenopprettede kirke. President Lee sa: “Prinsippene i Jesu Kristi evangelium er guddommelige. Ingen forandrer Kirkens prinsipper og lære unntatt Herren ved åpenbaring. Men metodene forandrer seg etter hvert som den inspirerte rettledningen kommer til dem som presiderer på et gitt tidspunkt.”14

Tenk over hvordan forrettelsen av nadverden har endret seg i årenes løp. I tidligere tider ble vannet gitt til forsamlingen i ett stort beger. Alle drakk av det. Nå bruker vi engangsbegre til hver enkelt. Fremgangsmåten endret seg, men paktene forblir de samme.

Grunn på disse tre sannhetene:

  1. Gjenopprettelsen er en prosess, ikke en hendelse, og vil fortsette til Herren kommer igjen.

  2. Det endelige mål med Israels innsamling15 er å bringe tempelets velsignelser til Guds trofaste barn.

  3. Når vi søker å oppnå dette målet mer effektivt, åpenbarer Herren mer innsikt. Den vedvarende gjenopprettelsen trenger vedvarende åpenbaring.

Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har ofte spurt Herren om det finnes bedre måter å bringe tempelets velsignelser til hans trofaste barn på. Vi søker regelmessig veiledning om hvordan vi kan sikre at undervisningen, paktene og ordinansene som finner sted i tempelet, er nøyaktige og like over hele verden, til tross for forskjeller i språk og kultur.

Under Herrens rettledning og som svar på våre bønner, har nylige prosedyremessige justeringer blitt gjort. Han er den som ønsker at du med stor klarhet skal forstå nøyaktig hva du inngår pakter om å gjøre. Han er den som ønsker at du skal erfare hans hellige ordinanser fullt ut. Han vil at du skal forstå dine privilegier, løfter og ansvarsoppgaver. Han vil at du skal få åndelige innsikter og oppvåkninger du aldri har hatt før. Dette ønsker han for alle tempelbesøkende, uansett hvor de bor.

Nylige justeringer i tempelprosedyrer og andre som vil følge, er vedvarende tegn på at Herren aktivt rettleder sin kirke. Han gir hver enkelt av oss anledninger til å styrke vår åndelige grunnvoll mer effektivt ved å sentrere vårt liv om ham og på ordinansene og paktene i hans tempel. Når du tar med deg tempelanbefalingen, et angrende hjerte og et søkende sinn til Herrens hus, som er et lærdommens hus, vil han undervise deg.

Hvis avstand, helseproblemer eller andre begrensninger hindrer din tilstedeværelse i tempelet en stund, oppfordrer jeg deg til å sette av tid til å repetere i ditt sinn de pakter du har inngått.

Hvis du ennå ikke er glad i å være i tempelet, dra dit oftere – ikke sjeldnere. La Herren, gjennom sin Ånd, undervise og inspirere deg der. Jeg lover deg at tempelet med tiden vil bli et sted for trygghet, trøst og åpenbaring.

Hvis det var mulig for meg å snakke én-til-én med alle unge voksne, ville jeg be deg inntrengende om å søke en ledsager som du kan bli beseglet til i tempelet. Du lurer kanskje på hvilken forskjell dette vil utgjøre for deg. Jeg lover at det vil utgjøre hele forskjellen! Når du gifter deg i tempelet og kommer tilbake gjentatte ganger, vil du bli styrket og veiledet i dine avgjørelser.

Hvis jeg kunne snakke med hver mann og hustru som fortsatt ikke har blitt beseglet i tempelet, vil jeg be dere inntrengende om å ta de nødvendige steg for å motta denne største, livsendrende ordinansen.16 Vil det ha noen betydning? Bare hvis dere ønsker å ha evig fremgang og være sammen for evig. Å ønske å være sammen for evig vil ikke gjøre det slik. Ingen annen seremoni eller kontrakt vil gjøre det slik.17

Hvis jeg kunne snakke med hver mann eller kvinne som lengter etter ekteskap, men som ennå ikke har funnet sin evige ledsager, vil jeg oppfordre deg innstendig til ikke å vente til ekteskapet for å bli begavet i Herrens hus. Begynn nå å lære og oppleve hva det vil si å være væpnet med prestedømskraft.

Og til hver og en av dere som har inngått tempelpakter, jeg ber deg inntrengende om å søke – bønnfullt og konsekvent – å forstå tempelets pakter og ordinanser.18 Åndelige dører vil åpne seg. Du vil lære å lage en åpning i forhenget mellom himmel og jord, hvordan du kan be om at Guds engler skal være med deg, og hvordan du bedre kan motta veiledning fra himmelen. Når du gjør dette, vil din flittige innsats forsterke og styrke din åndelige grunnvoll.

Mine kjære brødre og søstre, når renoveringen av Salt Lake tempel er fullført, vil det ikke være noe tryggere sted under et jordskjelv i Saltsjødalen enn inne i dette tempelet.

På samme måte, når noen form for omveltninger oppstår i ditt liv, er det tryggeste stedet å være åndelig, å leve inne i dine tempelpakter!

Vær så snill å tro meg når jeg sier at når din åndelige grunnvoll er solid bygget på Jesus Kristus, har du ingen grunn til å frykte. Hvis du er tro mot dine pakter som du har inngått i tempelet, vil du bli styrket ved hans kraft. Så, når åndelige jordskjelv oppstår, vil du være i stand til å stå sterkt fordi din åndelige grunnvoll er solid og urokkelig.

Jeg er glad i dere, kjære brødre og søstre. Disse sannhetene vet jeg: Gud, vår himmelske Fader, ønsker at du skal velge å komme hjem til ham. Hans plan for evig fremgang er ikke komplisert, og den respekterer din handlefrihet. Du er fri til å velge hvem du vil være – og med hvem du vil være – i den kommende verden!

Gud lever! Jesus er Kristus! Dette er hans Kirke, gjenopprettet for å hjelpe deg å oppfylle din guddommelige fremtid. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se “Så sikker en grunnvoll”, Salmer, nr. 42.

  2. Slik at “djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, … skal det ikke ha noen makt over [oss] … fordi klippen [vi] er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12; uthevelse tilføyd).

  3. Se Lære og pakter 109:15, 22.

  4. Lære og pakter 38:30; se også Lære og pakter 10:55.

  5. Se Moses 5:5–6.

  6. Se veiledning til Skriftene, “Tempel”.

  7. Se for eksempel 2 Mosebok 28; 29; 3 Mosebok 8. Moses’ tabernakel var kjent som “vitnesbyrdets telt” (4 Mosebok9:15; se også 2 Mosebok38:21). Salomos tempel ble ødelagt i år 587 f.Kr., noen år etter at Lehis familie forlot Jerusalem. Gjenoppbyggingen av dette tempelet av Serubabel, fant sted ca 70 år senere. Det ble så skadet i brann i år 37 f.Kr. Herodes utvidet tempelet i omtrent år 16 f.Kr. Da ble dette tempelet, kjent av Jesus, ødelagt i år 70 e.Kr. Nephi hadde tempellignende opplevelser ved at han gikk “ofte opp i fjellet” for å be (1 Nephi 18:3) og senere, på det amerikanske kontinentet, bygget et tempel “på samme måte som Salomos tempel”, selv om det var mindre utsmykket (se 2 Nephi 5:16).

  8. Se Lære og pakter 88:119; 124:31.

  9. Se Lære og pakter 110:13–16; 124:28. Hjørnestenen for Nauvoo tempel ble lagt 6. april 1841, bare noen måneder etter at Joseph Smith mottok åpenbaringen om å bygge det. Nauvoo tempel hadde ytterligere funksjoner. Herren forklarte for eksempel at det var behov for en døpefont for at de hellige skulle bli døpt for dem som var døde (se Lære og pakter 124:29–30).

  10. Se Lære og pakter 131; 132. Lære og pakter 128 inneholder et brev Joseph Smith skrev til de hellige om dåp for de døde. Der erklærte han at de dødes frelse “er nødvendig og avgjørende for vår frelse … de [kan ikke] bli fullkomne uten oss, ei heller kan vi bli fullkomne uten våre avdøde” (vers 15).

  11. Joseph Smith i Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, bind 1, The Standard of Truth 1815–1846, [Hellige: Den historiske skildringen om Jesu Kristi Kirke i de siste dager, Sannhetens banner] 1815–1846 (2018), 454.

  12. “Kirkens historiker George A. Smith konkluderte med at 5634 brødre og søstre mottok sin begavelse i det delvis fullførte Nauvoo tempel i desember 1845 og januar 1846. Beseglinger av ektepar fortsatte 7. feb, [1846,] og da hadde 2000 ektepar blitt forenet ved prestedømmet for tid og evighet” (Bruce A. Van Orden, “Temple Finished before Exodus,” Deseret News, 9. des. 1995, deseret.com; se også Richard O. Cowan, “Endowments Bless the Living and Dead,” Church News, 27. aug. 1988, thechurchnews.com).

  13. “Hva tror du fedrene ville sagt hvis de kunne talt fra de døde? Ville de ikke sagt: ‘Vi har ligget her i tusener av år, her i dette fengsel, og ventet på at denne utdelingen skulle komme?’… Hvis de hadde hatt kraft til det, ville de ha lydt som himmelens torden i våre ører, hvis vi kunne ha innsett hvor viktig dette arbeidet er som vi er opptatt med. Alle engler i himmelen ser på denne lille håndfull mennesker og stimulerer dem til frelse for menneskeslekten … Når jeg tenker på dette emne, ønsker jeg at syv tordeners tunge skal vekke opp folket” (Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe [1954], 403–4).

  14. Harold B. Lee, “God’s Kingdom – a Kingdom of Order”, Ensign, jan. 1971, 10. Se også en erklæring av president Wilford Woodruff i 1896; han erklærte: “Som president for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige vil jeg si at vi nå skal fortsette og gå fremover. Vi er ikke ferdig med å motta åpenbaring … President Brigham Young, som etterfulgte president Joseph Smith, ledet oss hit. Han organiserte disse templene og utførte hensiktene med sitt kall og embede … Han mottok ikke alle åpenbaringer som tilhører dette verk. Heller ikke president Taylor eller Wilford Woodruff. Det vil ikke være noen ende på dette verk før det blir fullkommengjort” (The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham [1946], 153–54).

  15. Se 3 Nephi 29:8–9.

  16. Se Lære og pakter 131:2, 4.

  17. Se Lære og pakter 132:7.

  18. Eldste John A. Widtsoe skrev: “Til den mann eller kvinne som går gjennom tempelet med åpne øyne, gir akt på symbolene og paktene og gjør en jevn, kontinuerlig innsats for å forstå hele betydningen, taler Gud sitt ord, og åpenbaringer kommer. Begavelsen er så rik på symbolikk at bare en dåre ville forsøke å beskrive den. Den er så full av åpenbaringer til dem som utøver sin styrke til å søke og se, at ingen menneskelige ord kan forklare eller tydeliggjøre mulighetene som finnes i tempeltjeneste. Den begavelse som ble gitt ved åpenbaring, kan best forstås ved åpenbaring” (i Archibald F. Bennett, Saviors on Mount Zion [Håndbok for Søndagsskolen, 1950], 168).