Generalkonferanse
“Elsker du meg mer enn disse?”
Generalkonferansen oktober 2021


“Elsker du meg mer enn disse?”

Hva kan du gjøre i ditt eget liv for å vise at du elsker Herren først?

I november 2019 besøkte min venn og jeg Det hellige land. Mens vi var der, gjennomgikk og studerte vi skriftsteder om Jesu Kristi liv. En morgen sto vi på den nordvestlige bredden av Genesaretsjøen på et sted som kan ha vært der Jesus møtte sine disipler etter sin oppstandelse.

Etter Jesu oppstandelse, som vi leser i Johannes kapittel 21, fisket Peter og de andre disiplene hele natten uten å få noe.1 Om morgenen så de en mann som sto på bredden og ba dem kaste garnet sitt på den andre siden av båten. Til deres forbauselse ble garnet på mirakuløst vis fylt.2

De forsto straks at mannen var Herren, og de skyndte seg for å hilse på ham.

Da de dro garnet til land, fullt av fisk, sa Jesus: “Kom og få dere morgenmat.”3 Johannes forteller at “da de hadde holdt måltid, sier Jesus til Simon Peter: Simon, Johannes’ sønn, elsker du meg mer enn disse?”4

Mens jeg sto på den samme bredden, innså jeg at Frelserens spørsmål var et av de viktigste spørsmålene han en dag kanskje ville stille meg. Jeg kunne nesten høre hans røst spørre: “Russell, elsker du meg mer enn disse?”

Lurer du på hva Jesus siktet til da han spurte Peter: “Elsker du meg mer enn disse?”

Ved å relatere dette spørsmålet til oss selv i vår tid, spør kanskje Herren oss hvor travelt vi har det og om de mange positive og negative innflytelsene som konkurrerer om vår oppmerksomhet og vår tid. Han spør kanskje hver enkelt av oss om vi elsker ham mer enn det som er av denne verden. Dette kan være et spørsmål om hva vi virkelig verdsetter i livet, hvem vi følger og hvordan vi ser på vårt forhold til familiemedlemmer og naboer. Eller kanskje han spør hva som virkelig gir oss glede og lykke.

Gir det som er av denne verden, oss den glede, lykke og fred som Frelseren tilbød sine disipler, og som han tilbyr oss? Bare han kan gi oss sann glede, lykke og fred ved at vi elsker ham og følger hans læresetninger.

Hvordan ville vi svare på spørsmålet: “Elsker du meg mer enn disse?”

Når vi oppdager en mer fullstendig betydning av dette spørsmålet, kan vi bli bedre familiemedlemmer, naboer, borgere, medlemmer av Kirken og Guds sønner og døtre.

I min alder har jeg vært i mange begravelser. Jeg er sikker på at mange av dere har lagt merke til det jeg har lagt merke til. Når man feirer et avdødt familiemedlems eller en avdød venns liv, er det sjelden at taleren snakker om størrelsen på vedkommendes hjem, antall biler eller saldoer på bankkontoer. De snakker vanligvis ikke om innlegg på sosiale medier. I de fleste begravelsene jeg har vært i, fokuserer de på sin kjæres forhold til andre, tjeneste for andre, lærdommer og erfaringer i livet og deres kjærlighet til Jesus Kristus.

Misforstå meg ikke. Jeg sier ikke at det er galt å ha et fint hjem eller en fin bil, eller at det er ille å bruke sosiale medier. Det jeg sier, er at disse tingene, når alt kommer til alt, betyr svært lite sammenlignet med å elske Frelseren.

Når vi elsker og følger ham, har vi tro på ham. Vi omvender oss. Vi følger hans eksempel og blir døpt og mottar Den hellige ånd. Vi holder ut til enden og holder oss på paktens sti. Vi tilgir familiemedlemmer og naboer ved å gi slipp på det nag vi måtte bære. Vi arbeider oppriktig og med flid for å holde Guds bud. Vi gjør vårt beste for å være lydige. Vi inngår og holder pakter. Vi hedrer våre fedre og mødre. Vi setter til side negative verdslige innflytelser. Vi forbereder oss til hans annet komme.

I “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” leser vi: “[Jesus vil] en dag … komme tilbake til jorden … Han vil regjere som kongers Konge og herrers Herre, og ethvert kne skal bøye seg, og hver tunge skal prise ham. Enhver av oss skal stå for å bli dømt av ham etter våre gjerninger og vårt hjertes ønsker.”5

Som en av apostlene som undertegnet dokumentet “Den levende Kristus”, kan jeg si at å vite at Jesus “er verdens lys, liv og håp”6 gir meg et større ønske om å elske ham mer hver dag.

Jeg vitner om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus lever. Jeg vitner om at de elsker oss. Skriftene lærer oss at “så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.”7 Skriftene lærer oss også at Jesus “elsket verden [så høyt] at han ga sitt eget liv for at alle dem som ville tro, kunne bli Guds sønner [og døtre]”.8

Vår himmelske Fader elsket oss så høyt at han utarbeidet sin frelsesplan med en Frelser som hovedperson. Og Jesus elsket oss så høyt at i det store råd i himmelen, da vår himmelske Fader spurte: “Hvem skal jeg sende?” svarte Jesus, som var den førstefødte av alle Faderens åndebarn: “Her er jeg, send meg.”9 Han sa til Faderen: “Fader, din vilje skje, og herligheten være din evindelig.”10 Jesus meldte seg frivillig til å være vår Frelser og Forløser slik at vi kunne bli som dem og vende tilbake til deres nærhet.

Disse to skriftstedene lærer oss også at for å vende tilbake til deres nærhet, må vi tro. Vi må tro på Jesus og på Guds plan for lykke. Å tro er å elske og følge vår Frelser og holde budene, selv midt i prøvelser og stridigheter.

Dagens verden er ustabil. Det er skuffelser, uoverensstemmelser, nød og distraksjoner.

President Dallin H. Oaks bemerket følgende i en tale i 2017: “Dette er utfordrende tider, fylt med store bekymringer: kriger og rykter om kriger, mulige epidemier av smittsomme sykdommer, tørke, oversvømmelser og global oppvarming.”11

Vi må ikke miste vår kjærlighet til og vårt håp i Jesus, selv om vi står overfor tilsynelatende overveldende utfordringer. Vår himmelske Fader og Jesus vil aldri glemme oss. De elsker oss.

I oktober i fjor lærte president Russell M. Nelson oss hvor viktig det er å sette vår himmelske Fader og Jesus Kristus først i vårt liv. President Nelson lærte oss at én betydning av ordet Israel er “la Gud råde”.12

Han stilte oss alle disse spørsmålene: “Er du villig til å la Gud råde i ditt liv? Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv? Vil du la hans ord, hans bud og hans pakter påvirke det du gjør hver dag? Vil du la hans røst få høyere prioritet enn noen annen? Er du villig til å la det han trenger at du skal gjøre, komme foran alle andre ambisjoner? Er du villig til å få din vilje oppslukt av hans?”13

Vi må alltid huske at vår sanne lykke avhenger av vårt forhold til Gud, til Jesus Kristus og til hverandre.

Én måte å vise vår kjærlighet på er ved å gå sammen med familie, venner og naboer om å gjøre noen små ting for å tjene hverandre bedre. Gjør ting som gjør denne verden til et bedre sted.

Hva kan du gjøre i ditt eget liv for å vise at du elsker Herren først?

Når vi fokuserer på å elske vår neste slik han elsker dem, begynner vi virkelig å elske menneskene rundt oss.14

Jeg spør igjen: Hvordan vil du svare på Frelserens spørsmål “Elsker du meg mer enn disse?”

Når du overveier dette spørsmålet, slik jeg har gjort, ber jeg om at du må svare slik Peter gjorde for lenge siden: “Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær”15, og så vise det ved å elske og tjene Gud og alle andre rundt deg.

Jeg vitner om at vi er velsignet med å ha Jesu Kristi evangelium til å veilede oss i måten vi lever og behandler hverandre på. I ham oppdager vi at enhver Guds datter og sønn er svært dyrebar for ham.

Jeg vitner om at Jesus Kristus er vår kjære Frelser. Han er Guds enbårne Sønn. Og jeg bærer dette vitnesbyrd ydmykt i Jesu Kristi navn. Amen.