Generalkonferanse
En trofast søken blir belønnet
Generalkonferansen oktober 2021


En trofast søken blir belønnet

Jeg oppfordrer oss alle til stadig å øke vår tro på Kristus, som fortsetter å forandre livet til alle som søker ham.

Fra begynnelsen av 1846 dro tusenvis av pionerer; menn, kvinner og barn vestover til Sion. Deres store tro vekket deres grenseløse mot. For noen ble denne turen aldri avsluttet fordi de døde underveis. Andre, som møtte stor motgang, kjempet fremover i tro.

På grunn av dem, generasjoner senere, nøt min familie velsignelsene ved Jesu Kristi sanne evangelium.

Omtrent som en annen ung mann, som jeg vil nevne senere, var jeg 14 år da jeg begynte å stille spørsmål ved religion og min tro. Jeg gikk i kirken i et annet trossamfunn i nærheten av huset mitt, men jeg følte et ønske om å besøke mange forskjellige kirker.

En ettermiddag la jeg merke til to unge menn i mørke dresser og hvite skjorter som gikk inn i naboens hjem. Disse unge mennene virket så – spesielle.

Dagen etter møtte jeg naboen min, Leonor Lopez, og spurte henne om disse to mennene. Leonor forklarte at de var misjonærer for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Med glede fortalte hun meg at familien hennes ble døpt i Kirken for et år siden. Da hun så min interesse, inviterte Leonor meg til å møte misjonærene og lære om Kirken.

To dager senere sluttet jeg meg til familien Lopez for å møte misjonærene. De presenterte seg som eldste John Messerly fra Ogden i Utah og eldste Christopher Osorio fra Walnut Creek i California. Jeg kommer aldri til å glemme dem.

Bilde
Misjonærer underviser under middagen

Siden jeg bare var 14 år, insisterte eldste Messerly på at vi skulle gå hjem til meg i nabohuset, slik at min mor kunne få vite hva de underviste meg. Der forklarte han vennlig at de kom for å dele et budskap om Jesus Kristus og ba om hennes tillatelse til å undervise meg. Mor gikk med på det og var til og med tilstede mens de underviste meg.

Misjonærene ba først Leonor om å holde bønn. Dette gjorde sterkt inntrykk på meg fordi hennes bønn ikke var en gjentagelse av utenatlærte ord, men en uttalelse fra hennes hjerte. Jeg følte at hun virkelig snakket med sin himmelske Fader.

Misjonærene underviste oss så om Jesus Kristus. De viste et bilde av ham som gjorde inntrykk på meg fordi det var et bilde av den oppstandne, levende Kristus.

Bilde
Herren Jesus Kristus

De fortsatte og lærte oss hvordan Jesus opprettet sin kirke i fordums tid, med ham i spissen sammen med tolv apostler. De underviste oss om frafallet – hvordan sannhet og Kristi myndighet hadde blitt tatt bort fra jorden etter at hans apostler døde.

De fortalte oss om en ung 14 år gammel gutt som het Joseph Smith, som tidlig på 1800-tallet besøkte forskjellige kirker for å finne sannheten. Etter hvert som tiden gikk ble Joseph enda mer forvirret. Etter å ha lest i Bibelen om at vi kan “be til Gud”1 om visdom, trakk Joseph seg tilbake til et skogholt for å be og spørre hvilken kirke han skulle slutte seg til.

En av misjonærene leste Josephs beretning om hva som skjedde da han ba:

“[Jeg så] en lysstøtte rett over mitt hode, klarere enn solen, stige ned inntil den hvilte på meg.

Da lyset hvilte på meg, så jeg to personer hvis glans og herlighet overgår enhver beskrivelse, stående over meg i luften. En av dem talte til meg, kalte meg ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!2

I løpet av denne leksjonen bekreftet Ånden for meg flere sannheter.

For det første lytter Gud til alle sine barns oppriktige bønner, og himmelen er åpen for alle – ikke bare noen få.

For det annet er Gud Faderen, Jesus Kristus og Den hellige ånd tre adskilte personer, forenet i deres hensikt med “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.”3

For det tredje er vi skapt i Guds bilde. Vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus har legemer av kjøtt og ben som oss, men de er herliggjort og fullkommengjort, og Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse.4

For det fjerde, gjennom Joseph Smith gjenga Jesus Kristus sitt evangelium og sin sanne Kirke til jorden. Den prestedømsmyndighet som ble overdratt til Kristi apostler for 2000 år siden, er det samme prestedømme som ble overdratt til Joseph Smith og Oliver Cowdery av Peter, Jakob og Johannes.5

Til slutt lærte vi om enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus: Mormons bok. Den er skrevet av oldtidsprofeter og forteller om menneskene som bodde på det amerikanske kontinent før, under og etter Jesu fødsel. Av den lærer vi om hvordan de kjente, elsket og tilba Kristus, som viste seg for dem som den oppstandne Frelser.

Ånden beveget meg dypt da jeg fikk høre om Frelserens erklæring til dem: “Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden.”6

Misjonærene ga oss vårt eget eksemplar av Mormons bok. Vi leste og godtok oppfordringen som finnes på slutten av Mormons bok, som lyder:

“Og når dere mottar dette, vil jeg be dere innstendig om å spørre Gud den evige Fader, i Jesu Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den hellige ånds kraft.

Og ved Den hellige ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting.”7

Det er nesten 45 år siden mor og jeg lærte gleden og kraften ved å ha tro på Kristus. Det var på grunn av deres tro på Kristus at familien Lopez delte sin nye tro med meg. Det var på grunn av deres tro på Kristus at disse to misjonærene forlot sitt hjem i USA for å finne min mor og meg. Det var alle disse kjære vennenes tro som plantet et sennepsfrø av tro i oss, som siden har vokst til et mektig tre med evige velsignelser.

I løpet av disse velsignede årene har vi kjent, som president Russell M. Nelson erklærte: “Alt som er godt i livet – enhver potensiell velsignelse av evig betydning – begynner med tro. Å la Gud råde i vårt liv begynner med tro på at han er villig til å veilede oss. Sann omvendelse begynner med tro på at Jesus Kristus har kraft til å rense, helbrede og styrke oss.”8

Jeg oppfordrer oss alle til stadig å øke vår tro på Kristus, som har forandret min kjære mors og mitt liv og fortsetter å forandre livet til alle som søker ham. Jeg vet at Joseph Smith er gjenopprettelsens profet, at president Nelson er vår profet i dag, at Jesus er den levende Kristus og vår Forløser, og at vår himmelske Fader lever og besvarer alle sine barns bønner. Jeg vitner om disse sannheter Jesu Kristi hellige navn. Amen.