Generalkonferanse
Kom til Kristus, og kom ikke alene
Generalkonferansen oktober 2021


Kom til Kristus, og kom ikke alene

Den beste måten dere kan forbedre verden på, er å forberede verden for Kristus ved å innby alle til å følge ham nå.

Jeg fikk nylig brev fra en søkende ung kvinne. Hun skrev: “Jeg står fast … Jeg er ikke sikker på hvem jeg er, men jeg føler at jeg er her for noe storslagent.”

Har du noen gang hatt denne søkende følelsen, og lurt på om vår himmelske Fader vet hvem du er og om han trenger deg? Mine kjære ungdommer, og til alle, vitner jeg om at svaret er ja! Herren har en plan for dere. Han har forberedt dere til denne tiden, akkurat nå, til å være en styrke og kraft til det gode i Hans mektige verk. Vi trenger dere! Det vil rett og slett ikke bli like storslagent uten dere!

Under hellige omstendigheter, tok vår kjære profet, president Russell M. Nelson, og minnet meg på to enkle sannheter som er grunnleggende for deres storslagne og strålende arbeid.

Da jeg satt på sofaen sammen med mannen min, trakk profeten vår stolen sin nærmere, nesten kne til kne med oss, og så på meg med sine gjennomtrengende blå øyne. Jeg var ikke sikker på om hjertet mitt løp løpsk eller hadde stoppet helt da han kalte meg som Unge kvinners generalpresident. Han stilte et spørsmål som fremdeles gjenlyder i mitt hjerte: “Bonnie, hva er det viktigste ungdommene trenger å vite?”

Jeg grunnet et øyeblikk og sa: “De trenger å vite hvem de er.”

“JA!” utbrøt han, “og de trenger å kjenne sin hensikt.”

Vår guddommelige identitet

Du er vår himmelske Faders kjære, elskede barn. Han elsker deg så høyt at han sendte sin Sønn Jesus Kristus for å sone for deg og for meg.1 Frelserens kjærlighet til oss svikter ikke – selv når vi svikter! Ingenting kan skille oss fra Guds kjærlighet.2 Å huske denne kjærligheten kan hjelpe deg å skyve til side verdens forvirring som prøver å svekke din tro på din guddommelige identitet og gjøre deg blind for ditt potensial.

På en FSY-konferanse møtte jeg to unge kvinner som hadde strevd. Begge de unge kvinnene nevnte at de hadde vendt seg til sin patriarkalske velsignelse for å gjenoppdage Herrens kjærlighet og veiledning til dem personlig. Finn din patriarkalske velsignelse, blås støvet av den hvis du må, men studer den ofte. Hvis du ikke har en, få en – snart. Ikke utsett å finne ut hva Herren ønsker å fortelle deg nå om hvem du er.

Vår evige hensikt

President Nelsons andre sannhet som ble uttalt til oss den dagen, er å vite vår hensikt. Dette er vårt storartede og edle oppdrag.

For mange år siden, da min sønn Tanner var omtrent fem år gammel, spilte han sin første fotballkamp. Han var så spent!

Da vi kom til kampen, så vi at laget hans brukte et fotballmål i vanlig størrelse – ikke et lite pop-up-mål, men et veldig stort nett som virket altfor stort for femåringer.

Kampen fikk mytiske proporsjoner da jeg så Tanner innta keeperposisjonen. Jeg ble så forbauset. Forsto han virkelig sin hensikt som målvakt?

Fløyten blåste, og vi ble så oppslukt av kampen at vi helt glemte Tanner. Plutselig fikk en av motstanderens spillere ballen og driblet den raskt mot ham. Jeg så i Tanners retning for å forsikre meg om at han var klar til å og forsvare målet. Jeg så noe jeg ikke hadde forventet.

Bilde
Gutt som står i mål

På et eller annet tidspunkt i kampen hadde Tanner blitt distrahert og begynt å veve sin venstre arm gjennom de forskjellige hullene i nettet. Så gjorde han det samme med sin høyre arm. Deretter sin venstre fot. Til slutt sin høyre fot. Tanner var helt viklet inn i nettet. Han hadde glemt sin hensikt og hva han hadde blitt betrodd å gjøre.

Bilde
Gutt viklet inn i nett.

Selv om Tanners fotballkarriere ikke varte lenge, vil lærdommen hans til meg den dagen aldri blekne. Av og til blir vi alle distrahert fra hvorfor vi er her og avleder vår energi til andre steder. Et av Satans mektigste våpen er å distrahere oss med bra og bedre saker som, i vanskelige stunder, kan blinde og binde oss bort fra den beste sak – det verk som kalte oss inn i denne verden.3

Vår evige hensikt er å komme til Kristus og aktivt delta sammen med ham i hans store verk. Det er så enkelt som å gjøre det president Nelson underviste: “Hver gang vi gjør noe som hjelper noen … å inngå og holde sine pakter med Gud, hjelper vi til med Israels innsamling.”4 Og når vi utfører hans verk sammen med ham, blir vi enda mer kjent med, og glad i ham.

Vi søker kontinuerlig å komme nærmere Frelseren ved tro, verdsatt omvendelse og å holde budene. Når vi binder oss til ham gjennom pakter og ordinanser, fylles vårt liv med frimodighet,5 beskyttelse,6 og dyp og varig glede.7

Når vi kommer til ham, ser vi andre gjennom hans øyne.8 Kom til Kristus. Kom nå, men kom ikke alene!9

Jesu Kristi evangelium er ikke bare hyggelig, det er avgjørende for alle. “Det finnes [ikke] noen annen vei eller noe annet middel hvorved [vi] kan bli frelst, enn i og gjennom Kristus.”10 Vi trenger Jesus Kristus! Verden trenger Jesus Kristus.11

Husk at den beste måten dere kan forbedre verden på, er å forberede verden for Kristus ved å innby alle til å følge ham nå.

Det er en beretning i Mormons bok som med stor kraft forteller om den oppstandne Frelser som tilbringer tid sammen med nephittene. Kan dere forestille dere hvordan det ville vært?

Da Kristus bekjentgjorde at han måtte vende tilbake til Faderen, “så han seg omkring … igjen.”12 Da han så tårer i folkets øyne, visste han at de lengtet etter at han skulle være hos dem litt lenger.

Bilde
Frelseren innbyr nephittene til å bli helbredet

Han spurte: “Har dere noen som er syke blant dere? Bring dem hit. Har dere noen som er lamme eller blinde, … døve eller som er plaget på en eller annen måte? Bring dem hit, og jeg vil helbrede dem.”13

Med stor medfølelse, satte han ingen grenser og kalte på alle “som er plaget på en eller annen måte”. Jeg elsker at ingenting er for stort eller for lite til at Jesus Kristus kan helbrede det.

Han kjenner også våre lidelser og kaller: Bring frem de engstelige og deprimerte, de trette, de stolte og misforståtte, de ensomme eller dem som “er plaget på en eller annen måte”.

Bilde
Frelseren helbreder

Og alle “kom … frem … og han helbredet dem alle …

Både de som hadde blitt helbredet og de som var friske, falt ned for hans føtter og tilba ham.”14

Hver gang jeg leser dette, spør jeg meg selv: Hvem vil jeg bringe til Kristus? Hvem vil du bringe?

Kan vi se oss omkring igjen slik Jesus gjorde, for å forsikre oss om at ingen er savnet og at alle er innbudt til å bli kjent med ham?

La meg dele et eksempel på hvor enkelt det kan være. Min 15 år gamle venn Peyton, hadde et mål om å lese fem vers i Skriftene til frokost hver dag, men hun gjorde det ikke alene. Idet hun så seg omkring igjen, innbød Peyton sine foreldre og søsken, til og med sin fem år gamle bror. Denne tilsynelatende lille handlingen var det Kristus underviste om da han innbød: “Bring dem hit.”

Denne innbydelsen fra Herren gjelder fortsatt i dag. Unge kvinner og unge menn, begynn nå, i deres eget hjem. Vil du be og spørre vår himmelske Fader hvordan du kan støtte dine foreldre når de fortsetter å komme til Kristus? De trenger deg like mye som du trenger dem.

Deretter kan du se deg omkring igjen på dine søsken, venner og naboer. Hvem vil du bringe til Kristus?

Vår Frelser erklærte: “Se, jeg er lyset, jeg har vist dere et eksempel.”15 Vi vil føle Frelserens kjærlighet og fred når vi går sammen med ham for å frelse Guds familie, for han har lovet: “Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.”16

For en strålende tid å være engasjert i Kristi sak!

Ja, du er her for noe storslagent. Jeg slutter meg til president Nelson, som sa: “Herren trenger at du forandrer verden. Når du godtar og følger hans vilje med deg, vil du se at du kan klare det umulige!”17

Jeg vitner frimodig om at Herren vet hvem du er, og han elsker deg! Sammen vil vi fremme hans hensikt inntil den store dag når Kristus selv vender tilbake til denne jorden og kaller hver enkelt av oss til å komme “hit”. Vi vil med glede samles, for vi er de som kommer til Kristus, og vi kommer ikke alene. I Jesu Kristi navn. Amen.