Generalkonferanse
Forberedelse til Jesu Kristi annet komme
Generalkonferansen oktober 2021


Forberedelse til Jesu Kristi annet komme

Mer enn noensinne før, må vi innse at vi virkelig nærmer oss Jesu Kristi annet komme.

Slik det er nedtegnet i Mormons bok, seks år før Jesu Kristi fødsel profeterte den rettferdige lamanitten Samuel for nephittene, hvor mesteparten hadde blitt et frafallent folk,1 om tegnene som skulle ledsage vår Frelsers fødsel. Tragisk nok forkastet de fleste nephittene disse tegnene fordi det “ikke [var] rimelig at et slikt vesen som Kristus [skulle] komme.”2

Ifølge opptegnelsene, kunne dessverre mange av jødene, på samme måte, ikke akseptere at en mann med navnet Jesus, fra den lite ansette provinsen Galilea, var den etterlengtede Messias.3 Jesus, som virkelig hadde kommet for å oppfylle de mange profetiene uttalt av hebraiske profeter, ble forkastet og til og med korsfestet fordi, slik profeten Jakob i Mormons bok underviste, jødene “så forbi målet”. Følgelig profeterte Jakob at “Gud har tatt det som var klart og tydelig bort fra dem, og har gitt dem mange ting som de ikke kan forstå, fordi de ønsket det. Og fordi de ønsket det, har Gud gjort det slik at de kan snuble.”4

Så underlig som det enn kan virke, ingen læresetning, mirakel eller tilkjennegivelse av selv en himmelsk engel, slik Laman og Lemuel var vitne til,5 synes å ha tilstrekkelig overbevisende kraft til å få noen til å endre sin kurs, oppfatning eller tro på at noe er sant. Dette er spesielt tilfelle når læresetninger eller mirakler ikke er i overensstemmelse med en persons forutinntatte innfall, ønsker eller ideer.

Sammenlign et øyeblikk følgende to skriftsteder, den første fra apostelen Paulus som taler om de siste dager, som beskriver menneskenes veier, og den andre fra Profeten Alma som viser hvordan Gud utfører sitt verk blant menneskeheten. Først fra Paulus:

“Men dette skal du vite, at i de siste dager skal det komme farlige tider.

For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære, skrytende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige, uten aktelse for det hellige,

uten naturlig kjærlighet, uforsonlige, baktalende, umåtelige, voldsomme, uten kjærlighet til det gode,

svikefulle, oppfarende, oppblåste, slike som elsker sine lyster høyere enn Gud …

som alltid vil lære, men aldri kan komme til sannhets erkjennelse.”6

Og nå fra Alma, som nevner et grunnleggende prinsipp i Jesu Kristi evangelium: “Nå synes du kanskje at dette er tåpelig av meg, men se, jeg sier deg at ved små og enkle ting vil store ting skje, og ved små midler blir de vise i mange tilfeller gjort til skamme.”7

Vi lever i en moderne tid fylt med stor kunnskap og dyktighet. Altfor ofte har disse ting likevel en tendens til å kamuflere den usikre grunnvoll de er bygget på. Uheldigvis fører de ikke til ekte sannhet og videre mot Gud og kraften til å motta åpenbaring, tilegne seg åndelige kunnskap og utvikling av tro på Jesus Kristus som fører til frelse.8

Vi får en kraftfull påminnelse om Herrens ord til Tomas og de andre apostlene på kvelden for hans sonoffer: “Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.”9

For dem som har øyne til å se, ører til å høre og hjerte til å føle, kreves det mer enn noen gang før at vi innser at det virkelig er slik at vi stadig kommer nærmere Jesu Kristi annet komme. Sant nok, store vanskeligheter venter fortsatt dem som er på jorden ved Hans komme, men i denne forbindelse behøver de trofaste ikke å frykte.

Nå siterer jeg et øyeblikk fra Kirkens emner i evangeliet, under overskriften “Jesu Kristi annet komme”:

“Når Frelseren kommer igjen, vil han komme i kraft og herlighet for å gjøre krav på jorden som sitt rike. Hans annet komme vil markere innledningen til tusenårsriket.

Det annet komme vil være en fryktens og sorgens tid for de ugudelige, men det vil være en fredens tid for de rettferdige. Herren erklærte:

‘De som er kloke og har mottatt sannheten og har antatt Den hellige ånd som sin veileder og ikke er blitt ført vill, sannelig sier jeg dere, de skal ikke bli hugget ned og kastet i ilden, men skal utholde dagen.

Og jorden skal bli gitt dem til en arv, og de skal formere seg og bli sterke, og deres barn skal vokse opp uten synd til frelse.

For Herren skal være midt iblant dem, og hans herlighet skal være over dem, og han vil være deres konge og deres lovgiver’ (Lære og pakter 45:57–59).”10

I vår forberedelse til Jesu Kristi annet komme, har jeg et viktig, beroligende budskap til de trofaste, hentet fra profeten Amos i Det gamle testamente: “For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbart sine skjulte råd for sine tjenere profetene.”11

I den samme ånd, har Herrens profet til verden i vår tid, president Russell M. Nelson, nylig gitt oss følgende inspirerende råd: “Jesu Kristi evangelium er omvendelsens evangelium. På grunn av Frelserens forsoning gir hans evangelium en innbydelse til å fortsette å forandre seg, vokse og bli renere. Det er et evangelium som består av håp, helbredelse og fremgang. Derfor er evangeliet et budskap om glede! Vår ånd fryder seg over hvert lille steg fremover vi tar.”12

Uten forbehold vitner jeg om Guds virkelighet og om miraklene i hverdagslivet til utallige personer, både høy og lav. Sant nok, mange hellige opplevelser snakkes det sjelden om, delvis på grunn av deres guddommelige opprinnelse og muligheten for latterliggjørelse av dem som ikke vet bedre.

I denne forbindelse gir Moroni, den siste profeten i Mormons bok, oss følgende påminnelse:

“Og videre taler jeg til dere som fornekter Guds åpenbaringer og sier at de er avskaffet, at det ikke er noen åpenbaringer eller profetier, ingen gaver eller helbredelse eller noen som taler med tunger eller tyder tungemål.

Se, jeg sier dere at den som fornekter disse ting, kjenner ikke Kristi evangelium. Ja, han har ikke lest Skriftene, og om han har, forstår han dem ikke.

For leser vi ikke at Gud er den samme i går, i dag og for evig, og at hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygge?”13

Jeg avslutter min tale med en virkelig inspirerende profetisk erklæring fra profeten Joseph Smith, gitt nær slutten av hans tjenestegjerning da han så frem til Jesu Kristi annet komme: “Skal vi ikke gå fremad i en så stor sak? Gå fremover og ikke tilbake! Friskt mot, brødre [og får jeg legge til, søstre], og fremad til seier! La deres hjerter fryde seg, og vær overmåte glade.”14 Og til dette legger jeg til mitt vitne, i Jesu Kristi navn. Amen.