Generalkonferanse
Bli mer i Kristus: Lignelsen om stigningstallet
Generalkonferansen oktober 2021


Bli mer i Kristus: Lignelsen om stigningstallet

I henhold til Herrens tidsplan er det ikke hvor vi begynner, men hvor vi er på vei som betyr mest.

Som ung gutt hadde jeg store ambisjoner. En dag etter skolen spurte jeg: “Mamma, hva skal jeg bli når jeg blir stor – en profesjonell basketballspiller eller en rockestjerne?” Dessverre viste den mindre talentfulle Clark ingen tegn til fremtidige atletiske eller musikalske ferdigheter. Og til tross for flere anstrengelser, ble jeg gjentatte ganger nektet adgang til skolens høyere akademiske program. Lærerne mine foreslo til slutt at jeg bare skulle holde meg til det vanlige klasserommet. Med tiden utviklet jeg kompenserende studievaner. Men det var ikke før min misjon til Japan at jeg følte at mine intellektuelle og åndelige muligheter begynne å komme til syne. Jeg fortsatte å arbeide hardt. Men for første gang i mitt liv engasjerte jeg systematisk Herren i min utvikling, og det utgjorde hele forskjellen.

Bilde
Eldste Gilbert som ung gutt
Bilde
Eldste Gilbert som misjonær

Brødre og søstre, i denne Kirken tror vi på alle Guds barns guddommelige potensial og vår evne til å bli noe mer i Kristus. I henhold til Herrens tidsplan er det ikke hvor vi begynner, men hvor vi er på vei som betyr mest.1

For å vise dette prinsippet, skal jeg bruke litt grunnleggende matematikk. Ikke få panikk når du hører ordet matematikk på generalkonferansen. Matematikkfakultetet ved BYU–Idaho forsikrer meg om at selv nybegynneren vil forstå dette sentrale konseptet. Det begynner med formelen for en linje. For vårt formål, er skjæringspunktet på begynnelsen av linjen. Skjæringspunktet kan ha enten et høyt eller et lavt utgangspunkt. Linjens stigningstall kan være positivt eller negativt.

Bilde
Slopes and intercepts

Vi har alle forskjellige skjæringspunkter i livet – vi begynner på forskjellige steder og under forskjellige omstendigheter. Noen blir født med et skjæringspunkt som ligger høyt, med mange muligheter. Andre opplever omstendigheter i begynnelsen av livet som er krevende og virker urettferdige.2 Deretter går vi videre langs et stigningstall av personlig fremgang. Vår fremtid vil bli avgjort langt mindre av utgangspunktet og mye mer av vårt stigningstall. Jesus Kristus ser guddommelig potensial uansett hvor vi begynner. Han så det i tiggeren, synderen og den skrøpelige. Han så det hos fiskeren, skatteoppkreveren og til og med den nidkjære. Uansett hvor vi begynner, tar Kristus med i beregningen hva vi gjør med det vi får.3 Mens verden fokuserer på vårt skjæringspunkt, fokuserer Gud på vårt stigningstall. Med Herrens matematiske metoder vil han gjøre alt han kan for å hjelpe oss å vende vårt stigningstall mot himmelen.

Dette prinsippet skulle gi trøst til dem som strever og en tenkepause til dem som synes å ha alle fordeler. La meg begynne med å snakke om personer som har et vanskelig utgangspunkt, herunder fattigdom, begrenset tilgang til utdannelse og utfordrende familiesituasjoner. Andre har fysiske utfordringer, psykiske helsebegrensninger eller sterke genetiske tilbøyeligheter.4 For enhver som strever med et vanskelig utgangspunkt, er det viktig å forstå at Frelseren kjenner til våre vanskeligheter. Han “[påtok] seg [våre] skrøpeligheter, så hans indre [kunne] fylles med barmhjertighet … for at han [kunne] vite … hvordan han [skulle] hjelpe [oss] i forhold til [våre] skrøpeligheter.”5

La meg komme med to oppmuntringer til dem som står overfor et vanskelig utgangspunkt. For det første: Fokuser på hvor du er på vei, og ikke der du begynte. Det ville være galt å ignorere dine omstendigheter – de er virkelige og må håndteres. Men å fokusere for mye på et vanskelig utgangspunkt kan forårsake at det definerer deg og til og med begrenser din evne til å velge.6

Bilde
Unge menn i Boston

For mange år siden tjente jeg sammen med en gruppe ungdommer i Boston i Massachusetts, som i stor grad var nye i evangeliet og til Kirkens forventninger. Det var fristende å forveksle min empati og omtanke for deres situasjon med et ønske om å senke Guds normer.7 Til slutt innså jeg at den mest effektive måten å vise min kjærlighet på var å aldri senke mine forventninger. Med alt jeg kunne gjøre, fokuserte vi sammen på deres potensial, og hver av dem begynte å øke stigningstallet sitt. Deres vekst i evangeliet var gradvis, men stabil. I dag har de vært på misjon, blitt uteksaminert fra universitetet, har giftet seg i tempelet og lever et imponerende personlig og yrkesmessig liv.

Bilde
Voksne unge menn fra Boston

For det annet: Involver Herren i prosessen med å øke stigningstallet ditt. Mens jeg var rektor for BYU–Pathway Worldwide, husker jeg at jeg satt på en stor andakt i Lima i Peru, hvor eldste Carlos A. Godoy var taleren. Da han så ut over forsamlingen, virket han overveldet over å se så mange trofaste, førstegenerasjons universitetsstudenter. Eldste Godoy reflekterte kanskje over sin egen vei gjennom slike vanskelige omstendigheter, og sa følelsesladet: Herren vil “hjelpe deg mer enn du kan hjelpe deg selv. [Så] involver Herren i denne prosessen.”8 Profeten Nephi underviste: “Det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan.”9 Vi må gjøre vårt beste,10 noe som innbefatter omvendelse, men det er bare ved Herrens nåde at vi kan realisere vårt guddommelige potensial.11

Bilde
BYU–Pathway andakt i Lima i Peru
Bilde
Eldste Godoy taler i Lima i Peru.

Til slutt, la meg dele to råd til dem som har et høyt utgangspunkt. For det første: Kan vi vise litt ydmykhet for omstendigheter vi kanskje ikke har skapt selv? Som tidligere BYU-rektor Rex E. Lee siterte til sine studenter: “Vi har alle drukket av brønner vi ikke gravde og varmet oss ved bål vi ikke bygget.”12 Han ba så sine studenter om gi tilbake og fylle de utdannelsesbrønnene som tidligere pionerer hadde bygget. Å unnlate å plante på nytt på åkrene som ble plantet av andre, kan tilsvare å gi tilbake et talent uten forøkelse.

For det annet: Å fokusere på et høyt utgangspunkt kan ofte fange oss i følelsen av at vi blomstrer, når vårt indre stigningstall i virkeligheten kan være ganske stillestående. Harvard-professor Clayton M. Christensen underviste at de menneskene som er mest fremgangsrike, er de som er mest ydmyke fordi de er trygge nok til å bli korrigert av og lære av alle.13 Eldste D. Todd Christofferson rådet oss til å “villig akseptere og til og med søke irettesettelse.”14 Selv når ting ser ut til å gå bra, må vi søke etter muligheter til å forbedre oss, gjennom bønn.

Uavhengig av om vi begynner i rike eller vanskelige omstendigheter, vil vi innse vårt endelige potensial bare når vi gjør Gud til vår partner. Jeg hadde nylig en samtale med en nasjonalt fremtredende pedagog som spurte om BYU-Pathway var vellykket. Han var intelligent og hans spørsmål var oppriktig, men han ønsket helt klart et verdslig svar. Jeg fortalte ham om våre programmer og vår undervisning. Men jeg avsluttet med å si: “Alt dette er gode vaner, men den virkelige grunnen til at våre studenter har fremgang, er fordi vi lærer dem deres guddommelige potensial. Tenk deg hvis du hele livet blir fortalt at du aldri kan lykkes. Tenk så på å bli undervist om at du faktisk er Guds sønn eller datter med guddommelige muligheter.” Han ventet litt før han ganske enkelt svarte: “Det er mektig.”

Brødre og søstre, ett av miraklene ved denne Herrens kirke, er at hver enkelt av oss kan bli noe mer i Kristus. Jeg kjenner ikke til noen annen organisasjon som gir dens medlemmer flere muligheter til å tjene, gi tilbake, omvende seg og bli bedre mennesker. Enten vi begynner i rike eller vanskelige omstendigheter, la oss holde vårt blikk og vårt stigningstall rettet mot himmelen. Når vi gjør det, vil Kristus løfte oss til et høyere sted. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Clark G. Gilbert, “The Mismeasure of Man” (andakt ved BYU–Pathway Worldwide, 12. jan. 2021), byupathway.org/speeches. I dette budskapet så jeg nærmere på hvordan verden ofte feilberegner menneskelig potensial. Til og med velmenende personer som bruker det viktige arbeidet til ledende psykologer som forfekter prinsipper for besluttsomhet, utholdenhet (Angela Kristi), dedikasjon og hardt arbeid (Carol S. Dweck), undervurderer menneskelige evner når de bare stoler på lærte mønstre og ignorerer vårt guddommelige potensial i Kristus.

  2. Se Dale G. Renlund, “Urettferdighet som gjør oss rasende”, Liahona, mai 2021, 41–45.

  3. Se Matteus 25:14–30. I lignelsen om talentene mottok hver tjener forskjellige talenter fra sin herre. Men dommen kom ikke an på hva de mottok, men på hvordan det ble håndtert. Det var økningen som fikk Herren til å si: “Vel gjort, du gode og tro tjener! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget.”(Matteus 25:21).

  4. Se Mosiah 3:19. Én betydning kan være at vår eksponering for kreftene i det naturlige menneske kan være forskjellig gitt forskjellige genetiske predisposisjoner. Akkurat som vi alle er gitt forskjellige gaver, har vi også forskjellige fysiske, psykiske og følelsesmessige utfordringer som vi må lære å håndtere og overvinne.

  5. Alma 7:11–12. Kristus hjelper oss ikke bare å overvinne våre synder gjennom omvendelse, men han vet hvordan han kan trøste oss i vårt livs vanskeligheter fordi han gjennom forsoningen har følt og overvunnet all menneskelig lidelse.

  6. Eldste David A. Bednar minner oss på at vi har frihet til å velge og at vi må handle for oss selv. Når vi definerer oss selv ved verdens merkelapper, begrenser vi vårt guddommelige potensial og begrenser dermed vår evne til å velge. (Se David A. Bednar, “Og det er ikke noe anstøt for dem”, Liahona, nov. 2006, 89–92.)

  7. Se Russell M. Nelson, “Guds kjærlighet og lover” (andakt ved Brigham Young University, 17. sept. 2019), speeches.byu.edu. Under denne BYU-andakten underviser president Nelson at fordi Gud og hans Sønn elsker oss, har de gitt oss lover og forventninger som vil hjelpe oss. “Guds lover gjenspeiler hans fullkomne kjærlighet til hver enkelt av oss. Hans lover holder oss åndelig trygge og hjelper oss å utvikle oss for evig.” (side 2).

  8. Carlos A. Godoy, BYU–Pathway Connections Conference, Lima, Peru, 3. mai, 2018.

  9. 2 Nephi 25:23.

  10. Mine foreldre opprettet et motto for familien Gilbert: “GJØR DITT BESTE”. En annen måte å formulere lignelsen om stigningstallet på, er å understreke at hvis vi gjør vårt beste, kan vi stole på at Gud trer inn og utgjør forskjellen.

  11. Se Clark G. Gilbert, “From Grit to Grace” (andakt ved BYU–Pathway Worldwide 25. sep. 2018), byupathway.org/speeches. I dette budskapet ser jeg nærmere på tanken at selv om vi må lære å arbeide hardt og utvikle effektive læringsmønstre, må vi lære å benytte oss av Jesu Kristi nåde for å oppnå vårt sanne potensial i ham.

  12. Rex E. Lee, “Some Thoughts about Butterflies, Replenishment, Environmentalism, and Ownership” (andakt ved Brigham Young University 15. sept. 1992), 2, speeches.byu.edu; se også 5 Mosebok 6:11.

  13. Se Clayton M. Christensen, “How Will You Measure Your Life”, Harvard Business Review, juli–aug. 2010, hbr.org. Dette budskapet ble opprinnelig gitt som en tale knyttet til avslutningshøytideligheten ved Harvard Business School. I sitt budskap advarte professor Christensen sine studenter mot å skille frimodighet fra ydmykhet, og minnet dem på at for å fortsette å utvikle seg gjennom hele livet, måtte de være ydmyke nok til å søke irettesettelse og å lære av andre.

  14. D. Todd Christofferson, “Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg”, Liahona, mai 2011, 97.