Generalkonferanse
Mirakler i Jesu Kristi evangelium
Generalkonferansen oktober 2021


Mirakler i Jesu Kristi evangelium

Jeg vet at Hans evangelium kan gi oss håp, fred og glede, ikke bare nå, men det vil også velsigne utallige andre i fremtidige generasjoner.

Mabuhay! Jeg bringer dere kjærlige og vennlige smil fra de fantastiske hellige på Filippinene. I år er det 60 år siden de første misjonærene kom til de filippinske øyene. I dag er det 23 misjoner og mer enn 800 000 medlemmer av Kirken i 123 staver. Det er nå syv templer enten i drift, under oppføring eller bekjentgjort. Dette er virkelig et mirakel. Vi er vitne til oppfyllelsen av profetien i 2 Nephi 10:21:: “Store er Herrens løfter til dem som er på øyene i havet.”

Bilde
President Hinckley på Filippinene

Dette mirakelet er også en oppfyllelse av profetien som ble gitt i en bønn av daværende eldste Gordon B. Hinckley, i Manila i 1961. I denne bønnen sa eldste Hinckley: “Vi nedkaller dine velsignelser over folket i dette landet, så de skal være vennlige, gjestfrie, snille og gode mot dem som skal komme hit, og at mange, ja, Herre, vi ber om at det vil være mange tusen som skal motta dette budskap og bli velsignet ved det. Vil du velsigne dem med mottagelige sinn og hjerter som forstår og med tro til å ta imot og med mot til å etterleve evangeliets prinsipper” (innvielsesbønn ved American War Memorial Cemetery, Filippinene, 28. april 1961).

Bilde
Familien Revillo

Utover de mange, mange tusen trofaste siste dagers hellige, har evangeliet ført til positive endringer for landet og dets folk. Jeg er et levende vitne om dette. Jeg var seks år gammel da mine foreldre sluttet seg til Kirken på den sydlige øya Mindanao. På den tiden var det bare én misjon i hele landet og ingen staver. Jeg er evig takknemlig for mine foreldres mot og forpliktelse til å følge Frelseren. Jeg hedrer dem og alle Kirkens pionerer på Filippinene. De banet vei for at etterfølgende generasjoner kunne bli velsignet.

Kong Benjamin i Mormons bok sa: “Og videre skulle jeg ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig” (Mosiah 2:41).

Når vi etterlever og adlyder evangeliets prinsipper og ordinanser, blir vi velsignet, forandret og omvendt til å bli mer lik Jesus Kristus. Det var slik evangeliet forandret og velsignet de filippinske hellige, også familien min. Evangeliet er virkelig veien til et lykkelig og rikt liv.

Evangeliets første prinsipp er tro på Herren Jesus Kristus. Mange filippinere har en naturlig tro på Gud. Det er lett for oss å stole på Jesus Kristus og vite at vi kan motta svar på våre bønner.

Bilde
Familien Obedoza

Familien Obedoza er et godt eksempel på dette. Bror Obedoza var grenspresidenten min da jeg var en ung mann. Bror og søster Obedozas største ønske var å bli beseglet til sin familie i Manila tempel. De bodde i General Santos City, 1,600 km fra Manila. For familien på ni virket det umulig å få til reisen til tempelet. Men i likhet med kjøpmannen som gikk og solgte alt han hadde for å kjøpe en kostelig perle (se Matteus 13:45-46), bestemte dette paret seg for å selge huset for å betale for turen. Søster Obedoza var bekymret fordi de ikke ville ha noe hjem å vende tilbake til. Men bror Obedoza forsikret henne om at Herren ville sørge for dem.

De ble beseglet i tempelet som familie for tid og all evighet i 1985. I tempelet fant de uforlignelig glede – sin kostelige perle. Og slik bror Obedoza hadde sagt, sørget Herren for dem. Da de kom hjem fra Manila, ga snille bekjente dem steder å bo, og til slutt kjøpte de sitt eget hjem. Herren tar vare på og velsigner dem som viser sin tro på ham.

Evangeliets annet prinsipp er omvendelse. Omvendelse innebærer å vende seg bort fra synd og å vende seg til Gud for å få tilgivelse. Det er en forandring i sinn og hjerte. Som president Russell M. Nelson underviser, er dette å “gjøre litt bedre og bli litt bedre for hver dag” (“Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67).

Omvendelse er omtrent som såpe. Som ung kjemiingeniør arbeidet jeg på en såpefabrikk på Filippinene. Jeg lærte å lage såpe og prosessen med hvordan den fungerer. Når du blander oljer med en alkalisk base og tilfører antibakterielle stoffer, skaper det et kraftig stoff som kan eliminere bakterier og virus. I likhet med såpe er omvendelse et rengjøringsmiddel. Det gir oss mulighet til å kvitte oss med urenheter og gammelt rusk, så vi er verdige til å være hos Gud, ettersom “intet urent kan arve [Guds] rike (Alma 11:37).

Ved omvendelse søker vi å bruke Jesu Kristi rensende, helliggjørende kraft. Det er en vesentlig del av omvendelsesprosessen. Det var dette som skjedde med anti-nephi-lehittene i Mormons bok. De var lamanitter som var så fullstendig omvendt at de “falt aldri fra” (se Alma 23:6–8). De gravde ned sine krigsvåpen og tok dem aldri opp igjen. De ville heller dø enn å bryte denne pakten. Og de beviste det! Vi vet at deres offer førte til mirakler. Tusener som kjempet mot dem, kastet ned sine våpen og ble omvendt. Mange år senere ble deres sønner, som vi kjenner som de mektige unge krigerne, beskyttet i kamp mot utrolige odds!

Bilde
Eldste Revillos far

Min familie og mange filippinske hellige gjennomgikk en lignende omvendelsesprosess. Da vi tok imot Jesu Kristi evangelium og sluttet oss til Kirken, endret vi våre vaner og vår kultur for å innrette oss etter evangeliet. Vi måtte gi slipp på feilaktige tradisjoner. Jeg så dette i min far, da han fikk høre om evangeliet og omvendte seg. Han var storrøyker, men han kastet sigarettene sine og rørte aldri en igjen. På grunn av hans beslutning om å forandre seg, har fire generasjoner etter ham blitt velsignet.

Bilde
Generasjoner av familien Revillo

Omvendelse leder oss til å inngå og holde pakter gjennom hellige ordinanser. Den første ordinans for frelse og opphøyelse, er dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse. Dåpen gjør det mulig for oss å motta Den hellige ånds gave og inngå en pakt med Herren. Vi kan fornye denne dåpspakten hver uke, når vi tar del i nadverden. Dette er også et mirakel!

Brødre og søstre, jeg innbyr dere til å bringe dette mirakelet inn i deres liv. Kom til Jesus Kristus og velg å utøve din tro på ham, omvend deg og inngå og hold paktene som finnes i frelsens og opphøyelsens ordinanser. Dette vil gjøre det mulig for deg å bli koblet til Kristus og motta guddommelighetens kraft og velsignelser (se Lære og pakter 84:20).

Jeg vitner om at Jesus Kristus virkelig lever og elsker hver enkelt av oss. Jeg vet at hans evangelium kan gi oss håp, fred og glede, ikke bare nå, men det vil også velsigne utallige andre i fremtidige generasjoner. Dette er grunnen til de filippinske helliges vakre og vennlige smil. Dette er evangeliets mirakel og Kristi lære. Jeg vitner om dette i Jesu Kristi hellige navn. Amen.