Generalkonferanse
Personlig fred i utfordrende tider
Generalkonferansen oktober 2021


Personlig fred i utfordrende tider

Det har aldri vært viktigere å søke personlig fred.

Jeg fikk nylig i oppdrag å innvie en del av historiske Nauvoo. Som en del av oppdraget fikk jeg besøke Liberty fengsel i Missouri. Da jeg så på fengselet, tenkte jeg på hendelsene som gjør det til en så viktig del av Kirkens historie. De helliges liv ble truet som følge av en utryddelsesordre utstedt av guvernøren i Missouri. I tillegg hadde profeten Joseph og noen få utvalgte medarbeidere vært urettmessig fengslet i Liberty fengsel. En av grunnene til den voldelige motstanden mot våre medlemmer var at de fleste av dem var imot slaveri.1 Denne intense forfølgelsen av Joseph Smith og hans tilhengere utgjør et ekstremt eksempel på den urettferdige utøvelsen av handlefrihet som kan påvirke rettferdige mennesker. Josephs tid i Liberty fengsel viser at motgang ikke er et tegn på Herrens unåde, heller ikke på tilbaketrekking av hans velsignelser.

Jeg ble dypt beveget da jeg leste det profeten Joseph Smith erklærte da han var innesperret i Liberty fengsel: “O Gud, hvor er du? Og hvor er den tronhimmel som dekker ditt skjulested?”2 Joseph spurte om hvor lenge Herrens folk ville “lide denne urett og lovløse undertrykkelse”.3

Bilde
Eldste Cook besøker Liberty fengsel

Da jeg sto i Liberty fengsel, ble jeg dypt rørt da jeg leste Herrens svar: “Min sønn, fred være med din sjel, din motgang og dine lidelser skal kun vare et øyeblikk, og så, hvis du trofast holder det ut, skal Gud opphøye deg i det høye.”4 Det er klart at motstand kan lutre og rense oss til en evig, celestial fremtid.5

Frelserens dyrebare ord “Min sønn, fred være med din sjel”6 gir gjenklang hos meg personlig og har stor betydning for vår tid. De minner meg på hans læresetninger til sine disipler under hans jordiske virke.

Før Kristi lidelse i Getsemane hage og på korset, befalte han sine apostler å “elske hverandre [som] jeg har elsket dere”7 og deretter trøstet dem med disse ord: “Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!”8

En av de mest verdsatte titlene på vår Herre og Frelser Jesus Kristus er “Fredsfyrsten”.9 Til syvende og sist vil hans rike bli opprettet, herunder fred og kjærlighet.10 Vi ser frem til Messias’ tusenårige regjeringstid.

Til tross for dette synet om den tusenårige regjeringstid, vet vi at verdens fred og harmoni ikke er utbredt i vår tid.11 I mitt liv har jeg aldri sett en større mangel på høflighet. Vi bombarderes med sinne, stridigheter og provoserende, knusende handlinger som ødelegger fred og ro.

Fred i verden er ikke lovet eller sikret før Jesu Kristi annet komme. Frelseren instruerte sine apostler om at hans jordiske misjon ikke ville oppnå universell fred. Han underviste: “Dere må ikke tenke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden.”12 Universell fred var ikke en del av Frelserens første jordiske virke. Universell fred finnes ikke i dag.

Personlig fred kan imidlertid oppnås til tross for sinne, stridighet og splid som ødelegger vår verden i dag. Det har aldri vært viktigere å søke personlig fred. En vakker og avholdt ny salme skrevet for dagens ungdom av bror Nik Day, med tittelen “Kristus gir oss fred” erklærer: “Når verden ufred sår, Kristus gir oss fred.”13 Vi ble velsignet med denne salmen like før den verdensomspennende covid-19-pandemien.

Denne salmen reflekterer på vakkert vis ambisjonen om fred og understreker rettmessig at fred er forankret i Jesu Kristi liv og misjon. President Joseph F. Smith erklærte: “Denne fredens og kjærlighetens ånd … kan ikke komme til verden før menneskeheten vil ta imot Guds sannhet og Guds budskap … og erkjenne hans makt og myndighet, som er guddommelig.”14

Idet vi aldri vil trekke oss tilbake fra innsatsen for å oppnå universell fred, har vi blitt forsikret om at vi kan ha personlig fred, slik Kristus underviser. Dette prinsippet er fremsatt i Lære og pakter: “Men lær at den som gjør rettferdige gjerninger, skal få sin lønn, ja, fred i denne verden og evig liv i den kommende verden.”15

Hva er noen av de “rettferdige gjerninger” som vil hjelpe oss å takle ordstrid og redusere stridigheter og finne fred i denne verden? Alle Kristi læresetninger peker i denne retningen. Jeg vil nevne noen som jeg tror er spesielt viktige.

For det første: Elsk Gud, etterlev hans bud og tilgi alle

President George Albert Smith ble Kirkens president i 1945. Han hadde i løpet av sine år som apostel vært kjent som en fredselskende leder. I de 15 foregående årene før han ble president, hadde utfordringene og prøvelsene ved en enorm verdensomspennende depresjon, etterfulgt av død og ødeleggelse i 2. verdenskrig, vært alt annet enn fredelig.

På slutten av 2. verdenskrig, under sin første generalkonferanse som president i oktober 1945, minnet president Smith de hellige på Frelserens innbydelse til å elske sin neste og tilgi sine fiender, og underviste deretter: “Dette er ånden alle siste dagers hellige skulle søke å eie hvis de en dag håper å stå i hans nærhet og motta et strålende velkommen hjem.”16

For det annet: Søk Åndens frukter

Apostelen Paulus forklarer i sitt brev til galaterne forskjellen mellom rettferdige gjerninger som kvalifiserer oss til å arve Guds rike, og gjerninger som, uten omvendelse, kan diskvalifisere oss. Blant dem som kvalifiserer oss, er Åndens frukter “kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, [tro], [saktmodighet] [og] avholdenhet”.17 Paulus inkluderer også å bære hverandres byrder og gjøre det gode og ikke bli trette.18 Blant de gjerninger som ikke er rettferdige, inkluderer han fiendskap, sinne og ærgjerrighet.19

En av de store lærdommene i Det gamle testamente gjelder fader Abraham. Abraham og Lot, nevøen hans, var velstående, men fant ut at de ikke kunne bo sammen. For å eliminere striden, lot Abraham Lot velge det landet han ønsket. Lot valgte Jordan-sletten, som var både vannrik og vakker. Abraham tok den mindre fruktbare sletten i Mamre. I Skriftene står det at Abraham deretter slo opp teltet sitt og bygget “et alter for Herren”.20 Lot derimot, “flyttet teltene sine så langt som til Sodoma.”21 For å ha fredelige relasjoner er leksjonen klar: Vi skulle være villige til å inngå kompromisser og eliminere strid med hensyn til saker som ikke innebærer rettferdighet. Kong Benjamin underviste: “Dere vil ikke ha lyst til å skade hverandre, men til å leve i fred.”22 Men når det gjelder adferd knyttet til rettferdighet og doktrinære krav, må vi være fast og standhaftig.

Hvis vi ønsker den fred som er belønningen for rettferdige gjerninger, vil vi ikke flytte våre telt så langt som til verden. Vi vil flytte våre telt så langt som til tempelet.

For det tredje: Bruk din handlefrihet til å velge rettferdighet

Fred og handlefrihet er sammenvevd som vesentlige elementer i frelsesplanen. Som beskrevet i artikkelen “Handlefrihet og ansvarlighet” i Emner i evangeliet: “Handlefrihet er evnen og privilegiet Gud gir oss til å velge og handle for oss selv.”23 Handlefrihet står derfor sentralt i den personlige vekst og erfaring som velsigner oss når vi følger Frelseren.24

Handlefrihet var et hovedspørsmål i det førjordiske råd i himmelen og konflikten mellom dem som valgte å følge Kristus og Satans tilhengere.25 Å gi slipp på stolthet og kontroll og velge Frelseren ville gjøre det mulig for oss å ha hans lys og hans fred. Men personlig fred ville bli utfordret når folk utøvet sin handlefrihet på skadelige og sårende måter.

Jeg er sikker på at den fredfylte forsikringen vi følte i vårt hjerte, ble styrket av kunnskapen vi hadde om hva verdens Frelser ville oppnå på våre vegne. Dette er vakkert fremsatt i Forkynn mitt evangelium: “Når vi stoler på Jesu Kristi forsoning, kan han hjelpe oss å holde ut prøvelser, sykdommer og smerte. Vi kan fylles av glede, fred og trøst. Alt som er urettferdig i livet, kan rettes opp gjennom Jesu Kristi forsoning.”26

For det fjerde: Bygg opp Sion i vårt hjerte og hjem

Vi er Guds barn og en del av hans familie. Vi er også en del av familien vi er født inn i. Familien er grunnlaget for både lykke og fred. President Russell M. Nelson har lært oss – og under denne pandemien har vi lært – at den hjemme-sentrerte, Kirke-støttede religionsutøvelsen kan “utløse [familiens] kraft … til å omforme [vårt] hjem til et troens tilfluktssted.”27 Hvis vi har denne religionsutøvelsen i vårt hjem, vil vi også ha Frelserens fred.28 Vi er klar over at mange av dere ikke har velsignelsene ved et godt hjem og strever regelmessig med dem som velger urettferdighet. Frelseren kan gi beskyttelse og fred for til slutt å lede deg til sikkerhet og ly mot livets stormer.

Jeg forsikrer deg om at den glede, kjærlighet og tilfredshet som oppleves i kjærlige, rettferdige familier, bringer både fred og lykke. Kjærlighet og vennlighet står sentralt i å ha Sion i vårt hjerte og hjem.29

For det femte: Følg vår profets nåværende formaninger

Vår fred styrkes i stor grad når vi følger Herrens profet, president Russell M. Nelson. Vi vil snart få anledning til å høre fra ham. Han ble beredt fra verdens grunnvoll ble lagt til dette kallet. Hans personlige forberedelse har vært svært bemerkelsesverdig.30

Han har lært oss at vi kan “føle varig fred og glede, selv i vanskelige tider” når vi gjør vårt ytterste for å bli mer lik vår Frelser Jesus Kristus.31 Han har rådet oss til å “omvende oss daglig” for å motta Herrens rensende, helbredende og styrkende kraft.32 Jeg er et personlig vitne om at vår kjære profet har mottatt åpenbaring og fortsetter å motta åpenbaring fra himmelen.

Selv om vi hedrer og oppholder ham som vår profet, tilber vi vår himmelske Fader og vår Frelser Jesus Kristus. Vi blir betjent av Den hellige ånd.

Jeg vitner og gir mitt personlige apostoliske vitnesbyrd om at Jesus Kristus, verdens Frelser og Forløser, leder og veileder sin gjenopprettede Kirke. Hans liv og forsoningsmisjon er den sanne kilden til fred. Han er Fredsfyrsten. Jeg bærer mitt sikre og høytidelige vitnesbyrd om at han lever. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. “Folket i Independence likte ikke at de hellige forkynte for indianerne og var imot slaveri” (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, [Hellige, den historiske skildringen om Jesu Kristi Kirke i de siste dager] bind 1, The Standard of Truth, 1815–1846 [Sannhetens banner] [2018], 172).

  2. Lære og pakter 121:1.

  3. Lære og pakter 121:3.

  4. Lære og pakter 121:7–8.

  5. Se 2 Nephi 2:11–15.

  6. Lære og pakter 121:7.

  7. Johannes 13:34.

  8. Johannes 14:27.

  9. Jesaja 9:6; 2 Nephi 19:6. Frelseren underviste også i sine saligprisninger: “Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn” (Matteus 5:9).

  10. “Ved rett og rettferdighet … til evig tid” (se Jesaja 9:6–7; 2 Nephi 19:6–7; se også Galaterne 5:22).

  11. Se Lære og pakter 1:35. President Wilford Woodruff erklærte dette i 1894 og igjen i 1896 (se The Discourses of Wilford Woodruff, red. G. Homer Durham [1946], 251–52; se også Marion G. Romney, i Conference Report, par. 1967, 79–82; Ezra Taft Benson, “The Power of the Word”, Ensign, mai 1986, 79–80; Dallin H. Oaks, “Forberedelse til Det annet komme”, Liahona, mai 2004, 9).

  12. Matteus 10:34.

  13. Nik Day, “Kristus gir oss fred”, GUFs temasang 2018” Liahona, jan. 2018, 54–55; New Era, jan. 2018, 24–25. Salmen “Fred i Kristus” underviser:

    Om vi lever slik som ham,

    Kristus gir oss fred.

    Han gir oss håp,

    når alt er tapt.

    Han gir oss kraft,

    når vi snart gir opp.

    I livets stormer,

    vil han verne oss.

    Når verden ufred sår,

    Kristus gir oss fred.

  14. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith (1998), 225.

  15. Lære og pakter 59:23.

  16. Se George Albert Smith, i Conference Report, okt. 1945, 169–70.

  17. Galaterne 5:22–23.

  18. Se Galaterne 6:2, 9.

  19. Se Galaterne 5:20.

  20. 1 Mosebok 13:18.

  21. 1 Mosebok 13:12.

  22. Mosiah 4:13.

  23. Emner i evangeliet, “Handlefrihet og ansvarlighet”, topics.ChurchofJesusChrist.org. [Se også “Handlefrihet”, Tro mot pakten, 63]

  24. Vi er “fri til å velge frihet og evig liv gjennom alle menneskers store Mellommann” (2 Nephi 2:27). Handlefriheten lar også andres ødeleggende onde valg forårsake smerte og lidelse og noen ganger til og med død. Skriftene gjør det klart at Gud Herren ga anledning til å handle på egenhånd slik at mennesket kunne velge godt eller ondt (se 2 Nephi 2:16).

  25. Emner i evangeliet, “Handlefrihet og ansvarlighet”, topics.ChurchofJesusChrist.org. [Se også “Handlefrihet”, Tro mot pakten, 63]

  26. Forkynn mitt evangelium – En veiledning i misjonærarbeidet (2007), 51, ChurchofJesusChrist.org; uthevelse tilføyd.

  27. Russell M. Nelson, “Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Liahona, nov. 2018, 113.

  28. Se Lære og pakter 19:23.

  29. Jeg var så heldig å vokse opp i et hjem hvor fred rådet. Dette skyldtes først og fremst vår mors innflytelse, som var et trofast medlem av Kirken. Far var enestående på alle måter, men var mindre aktiv. Mor hedret vår far og unngikk stridigheter. Hun lærte oss som barn å be og gå i Kirken. Hun lærte oss også å elske og tjene hverandre (se Mosiah 4:14–15). Å vokse opp i et slikt hjem ga fred og har vært til stor velsignelse i mitt liv.

  30. Russell M. Nelson ble uteksaminert fra University of Utah Medical School som den fremste i sin klasse da han var 22 år gammel. Han hadde lenge ønsket å bli kirurg og fikk den beste opplæringen som var tilgjengelig ved store medisinske institusjoner. Han oppfylte trofast militære forpliktelser i Korea og Japan. I mange år var han pioner innen åpen hjertekirurgi og ble anerkjent over hele verden. Så bemerkelsesverdig som denne forberedelsen var for å velsigne mennesker over hele verden med sine medisinske ferdigheter, var president Nelsons åndelige forberedelse enda viktigere. Han er far i en stor familie med barn, barnebarn og oldebarn. Han har trofast tjent sin familie og Kirken gjennom hele sitt liv.

  31. Russell M. Nelson, “Innledende budskap”, Liahona, mai 2020, 6; se også Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 81–84.

  32. Russell M. Nelson, “Innledende budskap”, 6.