Generalkonferanse
Tro til å handle og bli
Generalkonferansen oktober 2021


Tro til å handle og bli

Gjennom bønn, skriftstudium og handling kan vi åpne for himmelens velsignelser og bli bedre etterfølgere av Frelseren Jesus Kristus.

Kort tid etter at jeg ble kalt som generalautoritet-sytti, fikk jeg anledning til å samtale med president Russell M. Nelson i noen minutter. Det var et spontant møte i kafeteriaen, og han var så vennlig å invitere eldste S. Mark Palmer og meg til å sitte og spise lunsj sammen med seg.

“Hva snakker vi om i lunsjen med profeten?” var tanken som kom til mitt sinn. Så jeg bestemte meg for å spørre president Nelson om han hadde noen råd eller veiledning til meg, da jeg var helt ny i kallet. Hans svar var svært enkelt og direkte. Han så på meg og sa: “Eldste Schmeil, du er kalt for det du kan bli.” Som resultat av denne opplevelsen grunnet jeg på hva Herren ønsker at jeg skal bli. Etterhvert som jeg tenkte på dette, innså jeg at Han ønsker at jeg skal bli en bedre ektemann, far og sønn og en bedre tjener. Så innså jeg at alt dette kunne oppnås mens jeg arbeidet for å bli en bedre disippel av Frelseren Jesus Kristus.

På forrige generalkonferanse sa president Nelson: “Å gjøre noe vel krever innsats. Å bli en sann Jesu Kristi disippel er intet unntak.”1 President Nelson oppfordrer oss til å arbeide hardt for å bli bedre Jesu Kristi disipler. Han fortalte oss at for å bli mer lik Frelseren, må vi styrke vår tro ved blant annet å be, handle og studere.

1. Be

Han sa: “Spør din himmelske Fader, i Jesu Kristi navn, om hjelp.”2 Å be om noe gjennom bønn er en av nøklene til å vite hvordan man kan bli en bedre Jesu Kristi disippel.

Mot slutten av sin tjenestegjerning blant nephittene på det amerikanske kontinent, fór Jesus Kristus opp til himmelen. Senere samlet disiplene seg, “forenet i mektig bønn og faste. Og Jesus viste seg for dem igjen, for de ba til Faderen i hans navn.”3 Hvorfor viste Jesus seg igjen for sine disipler? Fordi de ba. De spurte.

Så fortsatte han:

“Nå går jeg til Faderen, og sannelig sier jeg dere at hva som helst dere skal be Faderen om i mitt navn, skal bli gitt dere.

Derfor, be, og dere skal få, bank på, og det skal lukkes opp for dere. For den som ber, han får, og den som banker på, for ham skal det lukkes opp.”4

Vi må be i tro for å få vite Herrens vilje, og godta at Herren vet hva som er best for oss.

2. Handle

Å handle er en annen viktig nøkkel til å bli en bedre Jesu Kristi disippel. Når vi handler, vil han veilede og rettlede oss underveis. Jeg er sikker på at Nephi søkte Herrens veiledning for å få vite hvordan han kunne få messingplatene fra Laban, men likevel prøvde han og brødrene hans to ganger uten å lykkes. Men de handlet, og Herren ga dem rettledning underveis. Til slutt lyktes Nephi på tredje forsøk. Han fortalte: “Jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre.”5

Det er slik Herren arbeider når vi gjør en innsats og handler, selv om vi ikke har en klar forståelse av hva som må gjøres. Herren fortalte Nephi hva han skulle gjøre: Gå og få tak i platene. Men han fortalte ikke Nephi hvordan han skulle gjøre det. Han overlot til Nephi å finne det ut og søke Herrens hjelp – og det er ofte slik Herren arbeider i vårt liv. Når vi handler i tro, veileder og rettleder Herren oss.

3. Studere

I 3 Nephi nevnte disiplene for Frelseren at det var ordstrid blant folket om Kirkens navn. Som svar underviste Frelseren et viktig prinsipp da han spurte: “Har de ikke lest Skriftene?”6 Studium er således en annen viktig nøkkel til å bli en bedre Jesu Kristi disippel. Bønn og skriftstudium går hånd i hånd. De virker sammen til vårt beste. Dette er prosessen som Herren har fastsatt. “Nyt Kristi ord, for se, Kristi ord vil fortelle dere alt dere skal gjøre.”7

Frelseren forkynte også at vi ikke bare skulle studere Skriftene, men også undervise fra dem, slik han viste nephittene: “Og nå skjedde det at da Jesus hadde gitt en samlet forklaring av alle Skriftene som de hadde skrevet, befalte han dem å undervise om de ting som han hadde forklart for dem.”8

Dette er en av grunnene til at det var så viktig for Nephi å gå tilbake og få tak i messingplatene: Familien trengte Skriftene ikke bare for å hjelpe dem å reise til det lovede land, men også for å hjelpe dem å undervise sine barn. Vi må også søke veiledning fra Skriftene for vår reise, og vi må undervise fra dem i vårt hjem og i våre kall i Kirken.

4. Handle for å bli

I mange tilfeller vil ikke svar på bønn komme umiddelbart. Men vi må ha tro til å fortsette, handle i rettferdighet og være standhaftige som Nephi da han forsøkte å få tak i messingplatene. Herren vil vise oss litt om gangen. Når vi studerer Skriftene, vil Herren gi oss svarene eller den nødvendige styrke vi trenger for å komme oss gjennom én dag til, én uke til og prøve én gang til. Eldste Richard G. Scott sa: “Vær takknemlig for at Gud noen ganger lar deg streve lenge før svaret kommer. Dette hjelper deg å utvikle tro og karakter.”9

Gjennom bønn og skriftstudium har Herren alltid gitt meg styrke til å handle og holde ut én dag til, én uke til og forsøke én gang til. I mange tilfeller kom ikke svarene med en gang. Jeg har spørsmål som enda ikke har blitt besvart, men jeg fortsetter å spørre og studere, og jeg er glad for at Herren fortsetter å gi meg styrke til å handle mens jeg venter på svar.

Eldste Scott sa også: “Når du beveger deg til grensen for din forståelse og inn i usikkerhetens uklarhet, vil du ved å utøve tro bli ledet til å finne løsninger som du ellers ikke ville nå frem til.”10

Å bli en bedre etterfølger av Frelseren Jesus Kristus er en livslang reise, og vi er alle på forskjellige stadier og beveger oss i forskjellig tempo. Vi må huske på at dette ikke er en konkurranse, og vi er her for å vise kjærlighet og hjelpe hverandre. Vi må handle for at Frelseren skal kunne arbeide med oss i vårt liv.

Herren sa følgende til Sidney Rigdon: “Jeg har betraktet deg og dine gjerninger. Jeg har hørt dine bønner og har beredt deg til et større verk.”11 Jeg vitner om at Herren hører og besvarer våre bønner, han kjenner oss, han har et stort verk for hver og en av oss. Gjennom bønn, skriftstudium og handling kan vi åpne for himmelens velsignelser og bli bedre etterfølgere av Frelseren Jesus Kristus.

President Dallin H. Oaks har sagt: “Den endelige dom [er ikke bare] en evaluering av alle gode og onde handlinger – hva vi har gjort. Den er en erkjennelse av den endelige følge av våre handlinger og tanker – hva vi har blitt.”12

Jeg er takknemlig for profeter, seere og åpenbarere. De er vekterne i tårnet. De ser ting som vi ikke ser. Jeg vitner om at ved deres ord kan vi bli bedre etterfølgere av Frelseren Jesus Kristus og oppnå vårt potensial. Jeg vitner om at Jesus Kristus lever og kjenner hver og en av oss individuelt. Dette er hans kirke. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.