Institutet
Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Fostra barn i rättfärdighet


”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen: Fostra barn i rättfärdighet”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en familj studerar evangeliet tillsammans

Lektion 22 – Förberedelsematerial till lektionen

Fostra barn i rättfärdighet

Det kan kännas överväldigande att fostra barn till att vara andligt starka i dagens värld. Men ett löfte som Frälsaren gav till nephiterna gäller även oss i vår tid: ”Alla dina barn ska undervisas av Herren, och stor blir dina barns frid” (3 Nephi 22:13). När du studerar den här lektionen, fundera då över hur du kan uppfylla ditt heliga ansvar att uppfostra dina barn i rättfärdighet (se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org).

Del 1

Vad förväntar sig Herren av mig som förälder?

Tidigt i den här tidsutdelningen undervisade Jesus Kristus föräldrar om deras ansvar att uppfostra sina barn i rättfärdighet. Han förkunnade: ”Jag har befallt er att fostra era barn i ljus och sanning” (Läran och förbunden 93:40). Frälsaren förmanade sedan profeten Joseph Smith och andra ledare i kyrkan att ställa sina hem i ordning och att vara ”flitigare och mer engagerade i hemmet” (v. 50; se v. 41–50).

Nutida profeter uttrycker också behovet av att föräldrar gör medvetna ansträngningar att undervisa om evangeliet i sina hem. De har också betonat att vårt evangelielärande ska vara ”hemcentrerat med stöd av kyrkan” (David A. Bednar, ”Förberedda att ta emot allt som är nödvändigt”, Liahona, maj 2019, s. 101, se även s. 102–104).

När president Tad R. Callister verkade i Söndagsskolans generalpresidentskap sa han:

Bild
President Tad R. Callister

Som föräldrar ska vi vara våra barns främsta lärare och exempel i evangeliet – inte biskopen, Söndagsskolan, Unga kvinnor eller Unga män, utan föräldrarna. Som deras främsta lärare i evangeliet kan vi lära dem om försoningens kraft och verklighet – om deras identitet och gudomliga bestämmelse – och på så sätt ge dem en fast grund att bygga på. När allt kommer omkring är det ju hemmet som är den idealiska platsen för undervisning om Jesu Kristi evangelium. (Se ”Föräldrar: Barnens viktigaste lärare i evangeliet”, Liahona, nov. 2014, s. 32)

Bild
föräldrar undervisar sina barn
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 68:25, 28 och markera gärna sanningar som föräldrar har ansvaret att hjälpa sina barn förstå.

Efter att ha nämnt dessa verser sa syster Cheryl A. Esplin, tidigare rådgivare i Primärs generalpresidentskap:

Bild
Syster Cheryl A. Esplin

Att lära våra barn förstå innebär mer än att bara förmedla information. Det är att hjälpa våra barn att få in läran i hjärtat på ett sätt som gör att den blir en del av dem och återspeglar sig i deras inställning och uppträdande under hela livet. (Se ”Så lär vi våra barn att förstå”, Liahona, maj 2012, s. 10)

När president Joy D. Jones verkade i Primärföreningens generalpresidentskap sa hon:

Bild
President Joy D. Jones

Vi kan inte vänta på att omvändelsen ska äga rum av sig själv i våra barn. Slumpartad omvändelse är inte en princip i Jesu Kristi evangelium. Vi blir inte som vår Frälsare av en tillfällighet. Genom att vara avsiktlig när man älskar, undervisar och vittnar kan man hjälpa barnen att redan i ung ålder börja känna den Helige Andens inflytande. Den Helige Anden är livsviktig för våra barns vittnesbörd om och omvändelse till Jesus Kristus. Vi vill att de ”alltid minns honom, så att de kan ha hans Ande hos sig” [Läran och förbunden 20:79]. (”Livsviktiga samtal”, Liahona, maj 2021, s. 12–13)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan föräldrar hjälpa sina barn att ”få in läran i hjärtat på ett sätt som gör att den blir en del av dem”? Hur kan föräldrar hjälpa sina barn känna och lära sig av den Helige Anden?

Del 2

Vilka vanor kan hjälpa mig att leda mina barn till Frälsaren?

Nephi och hans folk försökte aktivt hjälpa sina barn att lära sig om Frälsaren.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Nephi 25:26 och tänk på hur föräldrar i vår tid kan följa dessa nephiters exempel.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum gav råd för att vägleda föräldrar i att hjälpa sina barn lära sig om och av Frälsaren:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Finns det bilder på Frälsaren i våra hem? Talar vi ofta med våra barn om Jesu liknelser? ”Berättelser om Jesus [är som] en vind som blåser på glöden i våra barns hjärtan” [Neil L. Andersen, ”Låt mig få höra om Jesus”, Liahona, maj 2010, s. 108–109]. När era barn ställer frågor kan ni medvetet tänka på vad Frälsaren lärde. Om ert barn till exempel frågar: ”Pappa, varför ber vi?” kan ni svara: ”Det är en mycket bra fråga. Minns du när Jesus bad? Vi kan prata om varför han bad och hur han bad.” (”Vi talar om Kristus”, Liahona, nov. 2020, s. 89)

Rådet som profeten Mose gav till israelitiska föräldrar kan tillämpas på oss: ”Du ska inskärpa [buden] hos dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du stiger upp” (5 Moseboken 6:7).

President Jones återspeglade andan i Moses råd i sin undervisning:

Bild
President Joy D. Jones

[En] nyckel till att hjälpa våra barn bli motståndskraftiga mot synden är att redan vid tidig ålder kärleksfullt börja inpränta i dem evangeliets grundläggande läror och principer – från skrifterna, Trosartiklarna, häftet Vägledning för de unga, primärsånger, psalmer och våra egna vittnesbörd – vilka leder barnen till Frälsaren.

Att skapa fasta vanor av bön, skriftstudier, familjens hemafton och gudsdyrkan på sabbaten leder till helhet, inre stadga och starka moraliska värderingar. Med andra ord till andlig integritet. …

Bröder och systrar, håll era små nära – så nära att de ser era dagliga handlingar av tro och ser er hålla era löften och förbund. ”Barn är goda imitatörer, så ge dem något gott att imitera.” (”En generation med motståndskraft mot synden”, Liahona, maj 2017, s. 88–89)

Bild
föräldrar studerar skrifterna med sina barn
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Ta några minuter till att skriva ner rättfärdiga beteenden eller vanor som du kan börja med eller fortsätta utveckla nu som stärker din förmåga att fostra dina barn i rättfärdighet. Vilka andliga vanor vill du skapa med din familj i framtiden?

Del 3

Vad kan jag göra om en familjemedlem avviker från evangeliets stig?

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Något av det sorgligaste en tapper förälder i Sion kan uppleva är ett barn som irrar sig bort från evangeliets stig. Frågor som ”Varför?” eller ”Vad gjorde jag för fel?” och ”Vilken hjälp kan det här barnet få nu?” begrundas oupphörligen i sådana föräldrars sinne och hjärta. (”Trofasta föräldrar och upproriska barn: Behålla hoppet och övervinna missförstånd”, Liahona, mars 2014, s. 16)

Bild
Lehi och Sariah

Lehi och Sariah förstod den sorg som kommer av att barn irrar sig bort från evangeliets stig.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Nephi 8:37–38 och se hur Lehi försökte hjälpa Laman och Lemuel efter att ha sett i en syn hur de förkastade Herren.

Lägg märke till hur ömt Lehi predikade för, eller undervisade, sina barn. Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om vad vi kan göra om en familjemedlem avviker från evangeliets stig:

Bild
Äldste Ulisses Soares

Det är svårt att förstå alla skäl till att några går en annan väg. Det bästa vi kan göra i dessa situationer är att bara älska och omfamna dem, be för deras välbefinnande och söka efter Herrens hjälp för att veta vad vi ska göra och säga. Gläds uppriktigt med dem i deras framgångar, var deras vänner och sök efter det goda hos dem. Vi bör aldrig ge upp hoppet om dem utan bevara våra relationer. Avvisa eller missbedöm dem aldrig. Bara älska dem! Liknelsen om den förlorade sonen lär oss att när barn förstår sina verkliga omständigheter så vill de ofta komma hem. Om det händer era nära och kära, fyll då era hjärtan med förbarmande, skynda till dem, omfamna dem och kyss dem, liksom fadern till den förlorade sonen gjorde [se Lukas 15:20].

Slutligen, lev ett värdigt liv, var ett gott exempel för dem på vad ni tror på och närma er vår Frälsare Jesus Kristus. Han vet om och förstår vår djupa sorg och smärta och han kommer att välsigna våra ansträngningar och vår hängivenhet till era nära och kära, om inte i det här livet så i nästa. (”Hur kan jag förstå?”, Liahona, maj 2019, s. 8)

Bild
en far och en son kramas
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka andra exempel finns det i skrifterna på rättfärdiga föräldrar vars barn avvikit från evangeliets stig? (Tänk till exempel på Lehi och hans söner Laman och Lemuel eller Alma och hans son Alma den yngre.) Vad kan du lära dig av de här föräldrarnas sätt att agera som kan vägleda dig när du bemöter familjemedlemmar som kanske går vilse?