Institutet
Lektion 6: Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud


”Lektion 6 – Lärarmaterial: Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 6 – Lärarmaterial”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Lektion 6 – Lärarmaterial

Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud

Profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan förkunnar högtidligt att ”äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Under den här lektionen ombes eleverna att förklara varför äktenskapet är en nödvändig del av Guds plan. Eleverna får också avgöra vad de kan göra för att utöva tro på sin himmelske Fader och Jesus Kristus vad gäller deras inställning till äktenskapet.

Lektionsförslag

Äktenskapet mellan man och kvinna är ett nödvändigt steg mot att bli som Gud.

Som inledning till lektionen kan du fråga eleverna vilka uppfattningar människor i samhället har om äktenskap. Eller så kan du använda följande scenario:

En god vän säger till dig: ”Jag förstår inte varför vissa är så intresserade av äktenskap. Det är bara en social sedvänja med en papperslapp. Varför kan inte två personer som älskar varandra bara göra en egen överenskommelse?”

  • Vad kan man säga som svar på sådana kommentarer?

Sammanfatta kort bakgrunden till Läran och förbunden 49. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 49:15–16. Låt klassen följa med i texten och titta efter hur Herren ser på äktenskapet.

Skriv följande lärosats från tillkännagivandet om familjen på tavlan: ”Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud … [och] är en nödvändig del av hans eviga plan” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”).

  • Hur skulle du förklara varför äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och en nödvändig del av hans plan? (Vid behov kan du gå till förklaringarna av den här läran i del 1 i förberedelsematerialet.)

Nämn att vissa som vill gifta sig kanske inte får möjlighet att göra det i det här livet. Andra kanske får uppleva ett äktenskap som inte varar.

  • Vad skulle du säga till dem som känner att deras möjligheter till lycka och evigt liv har gått förlorade på grund av att de inte är gifta? (Om det behövs kan du be eleverna att titta igenom del 2 i förberedelsematerialet.)

Ge eleverna tid till att skriva ner sina tankar kring följande fråga:

  • Vilka tankar och känslor får du när du funderar över sanningen att äktenskapet är en nödvändig del av Guds eviga plan för dig personligen?

Utifrån din egen erfarenhet kan du vittna om vilken inverkan Herrens lära om äktenskapet har haft på dig.

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa oss att övervinna rädsla och uppleva glädje i våra äktenskap.

Visa följande mening: Jag tror på att mitt äktenskap blir kärleksfullt och långvarigt. Be eleverna att tyst rangordna sig själva på en skala från 1 till 4 (1=instämmer inte; 4=instämmer) för att visa i vilken grad de personligen tror på de här orden. Be eleverna reflektera över varför de känner som de gör.

  • Vilken oro eller rädsla har ni eller andra ni känner när det gäller äktenskap, och varför?

  • Vilka är de vanligaste orsakerna till att unga vuxna skjuter på äktenskapet?

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Lyssna på elevernas tankar och bekymmer. Läraren kan skapa en miljö som präglas av respekt och öppenhet genom att lyssna på elevernas bekymmer i stället för att omedelbart ifrågasätta eller avfärda dem. Försök förstå varför eleverna känner som de gör genom att ställa följdfrågor och lyssna uppmärksamt. Tacka dem för att de är villiga att berätta om sina känslor. När eleverna känner att du har lyssnat på och förstått deras bekymmer är de i allmänhet mer benägna att ta emot det råd som Herren har gett för att hjälpa dem med deras bekymmer.

Förklara att följande aktiviteter är avsedda att hjälpa dem att prata om dessa farhågor, bekymmer och frågor. Dela in eleverna i små grupper. Utse en ledare för varje grupp och ge honom eller henne följande utdelningsblad (eller skapa ett eget som passar dina elever bättre). Ge eleverna tillräckligt med tid så att de kan ha en meningsfull diskussion.

Övervinna rädsla och få större tillit till Gud

Den eviga familjen – Lärarmaterial – Lektion 6

Till gruppledaren: Använd de här instruktionerna för att underlätta diskussionen i din grupp. Uppmuntra alla gruppmedlemmar att delta. Men ingen ska behöva känna sig pressad att bidra med sina tankar.

Be gruppmedlemmarna att välja ett av skriftställena eller citaten i del 3 i förberedelsematerialet som är särskilt betydelsefullt för dem. Be några av dem att läsa upp sitt citat eller skriftställe. Efter varje citat eller skriftställe kan du fråga:

  • Hur kan vi tillämpa den här lärosatsen för att övervinna rädslan för att gifta sig eller rädslor man kan ha i äktenskapet?

Ta sedan upp följande frågor i gruppen:

  • Hur har ni tidigare övervunnit rädslor och stärkt er tillit till Gud?

  • Vad tror eller vet ni om vår himmelske Fader och Jesus Kristus som gör att ni kan övervinna rädsla och lita på den vägledning de ger?

Den eviga familjen – Lärarmaterial – Lektion 6

Bild
lärarens utdelningsblad

Efter tillräckligt med tid kan du be några gruppledare att dela en sanning eller insikt som de fått genom gruppdiskussionen. Du kan skriva upp sanningarna de nämner på tavlan, sanningar som denna: När vi ser till vår himmelske Fader och Jesus Kristus i tro kan vi övervinna rädsla, och de vägleder oss.

Som ett ytterligare vittnesbörd om den här sanningen kan du återge äldste och syster Hollands upplevelse av valet att gifta sig i avsnittet ”Mer?” i förberedelsematerialet. Eller så kan du återge följande upplevelse som äldste Carl B. Cook i de sjuttio har berättat om:

Bild
Äldste Carl B. Cook

En trofast ung man anförtrodde oss att han misströstade om möjligheterna till ett lyckligt äktenskap. Inte bara hans föräldrar, utan också alla hans farbröder, morbröder, fastrar och mostrar hade skilt sig. Han sa att han aldrig hade sett ett lyckligt äktenskap på nära håll. Men med Herrens hjälp höjde han sig över sin rädsla och gifte sig i templet. Han och hans fru finner glädje i sitt äktenskap och har fina fem barn. (Se Carl B. Cook, ”Ständig utveckling mot evigt äktenskap” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 5 maj 2019], JesuKristiKyrka.org)

Ge eleverna några minuter till att anteckna vad de har känt att de behöver göra för att utöva mer tro på sin himmelske Fader och Jesus Kristus när det gäller äktenskap.

Förklara för eleverna att de under den här kursen får lära sig mer om hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa dem att skapa ett starkt, evigt äktenskap. Försäkra eleverna om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar dem och är angelägna om att hjälpa dem.

Till nästa gång

Be eleverna att de, när de läser förberedelsematerialet för lektion 7, i bön begrundar varför följande är viktigt: ”Att det finns olika kön är nödvändigt för [vår] förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”). Be dem också fundera på hur de med kristuslik kärlek kan svara dem som har frågor om könstillhörighet.