Institutet
Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Att välja sin eviga livskamrat


”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen: Att välja sin eviga livskamrat”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en man och en kvinna pratar medan de går

Lektion 11 – Förberedelsematerial till lektionen

Att välja sin eviga livskamrat

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum gav följande råd: ”’Verka med iver’ [L&F 58:27] i andliga och sociala aktiviteter som är förenliga med era mål att vigas i templet” (”Välj förståndigt”, Liahona, nov. 2014, s. 47). När du studerar materialet för den här lektionen kan du fundera på hur din tro på Herren kan hjälpa dig när du söker efter, väljer och älskar din eviga livskamrat.

Obs: Att dejta innebär olika saker i olika kulturer. I den här lektionen avser dejting att umgås med någon av det motsatta könet medan man följer evangeliets normer och i avsikt att utveckla ett förhållande som så småningom kan leda till äktenskap.

Del 1

Hur kan min tro på Herren hjälpa mig att utveckla ett förhållande som kan leda till äktenskap?

Att dejta kan vara både underbart och utmanande. Det ger oss möjlighet att lära känna andra, få nya erfarenheter och lära oss viktiga saker om oss själva och förhållanden. Med tanke på äktenskapets betydelse bör det inte förvåna oss att vi kan uppleva motstånd när vi dejtar och förbereder oss för äktenskap. Har du eller någon du känner upplevt något av följande som kan försena eller stoppa utvecklingen mot ett evigt äktenskap?

  • rädsla för avvisanden

  • ångest i sociala sammanhang

  • brist på möjligheter eller kandidater

  • känslomässig utmattning på grund av misslyckade förhållanden

  • ekonomisk osäkerhet

  • uteslutande fokus på utbildning eller karriär

  • rädsla för att binda sig

  • förlust av förtroendet för äktenskapet.

När president Julie B. Beck verkade i Hjälpföreningens generalpresidentskap lade hon märke till att många ungdomar lägger ”allt mindre vikt vid att bilda en evig familj. Många ser inte bildandet av en familj som ett trosbaserat arbete” (”Undervisa om läran om familjen”, Liahona, mars 2011, s. 34; betoning tillagd).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Ordspråksboken 3:5–6 och 2 Nephi 22:2 och fundera över hur din tro på Herren kan hjälpa dig när du söker efter och väljer en evig livskamrat.

Herren bryr sig verkligen om dina upplevelser av att hitta och välja en evig livskamrat. Han hjälper dig när du visar din tro på honom. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum betonade hur vår tro på Frälsaren kan påverka dejting och äktenskap:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Inse att din tro står i direkt samband med din romantiska upplevelse, för det gör den. Du skiljer dejting från lärjungeskap på egen risk. Jesus Kristus, världens ljus, är den enda ljuskälla varigenom du kan se kärlekens och lyckans väg. (”How Do I Love Thee?”, New Era, okt. 2003, s. 8)

Bild
en kvinna och en man pratar på en bänk

Att utöva tro på Jesus Kristus innebär att man handlar rättfärdigt. Som Herren lärde en grupp tidiga sista dagars heliga som ville veta hans vilja för dem, förväntar han sig att vi ska använda vår handlingsfrihet till att agera i tro.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera Läran och förbunden 58:26–28 och fundera över hur du kan tillämpa Herrens anvisningar på dina ansträngningar att hitta en evig livskamrat.

President Dieter F. Uchtdorf, då i första presidentskapet, talade om hur vi kan gå framåt i tro och tålamod:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Hur är det med dem som tvivlar på att de någonsin ska finna en evig livskamrat? För det första, ge inte upp. Delta i aktiviteter, träffa folk och gör allt ni kan. Jag vet att dejting kan vara svårt. Att bli avfärdad kan vara en av livets mest smärtsamma upplevelser. …

Kom på enkla sätt att umgås. … Målet är att lära känna en person och lära sig utveckla ett meningsfullt förhållande till det motsatta könet. (”Spegelbilden i vattnet” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 1 nov. 2009], ChurchofJesusChrist.org)

Guds löften kanske inte alltid infrias lika snabbt eller på samma sätt som vi hoppas – de infrias i enlighet med hans tidsplan och hans sätt. … [Men] Herrens löften, även om de kanske inte alltid är snabba, är alltid säkra. (Se ”Fortsätt i tålamod”, Liahona, maj 2010, s. 58)

När äldste Marlin K. Jensen verkade som medlem i de sjuttios presidentskap undervisade han om en viktig del av den relation som män och kvinnor bör utveckla när de dejtar:

Bild
Äldste Marlin K. Jensen

Vänskap är … en viktig och underbar del av uppvaktning och äktenskap. Ett förhållande mellan en man och en kvinna som börjar med vänskap och sedan mognar till romantik och slutligen äktenskap, blir oftast en varaktig, evig vänskap. (”Vänskap: En princip i evangeliet”, Liahona, juli 1999, s. 75)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad kan du göra eller fortsätta att göra för att visa större tro på Herren i din strävan att dejta och gifta dig? Om du är gift, hur visade du din tro på Herren i din strävan att hitta din eviga livskamrat?

Del 2

Vilka egenskaper bör jag söka efter och utveckla som en förberedelse för äktenskapet?

Har du någonsin gjort en lista över egenskaper som du hoppas på hos din make eller maka? När de dejtar är det viktigt att mannen och kvinnan tillbringar mycket tid tillsammans för att lära känna varandras egenskaper, personlighet och värderingar. Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum gav oss rådet:

Bild
Äldste Robert D. Hales

När ni dejtar, lär er allt ni kan om varandra. Lär känna varandras familjer när det är möjligt. Är era mål förenliga? Delar ni samma känslor för buden, Frälsaren, prästadömet, templet, föräldraskap, ämbeten i kyrkan och att tjäna andra? Har ni sett varandra under stress, reagera på framgång och misslyckande, stå emot ilska och handskas med bakslag? Drar personen du dejtar ner andra eller bygger upp dem? Är hans eller hennes inställning och språk och uppförande något som du vill leva med varje dag? (”Att möta utmaningarna i dagens värld”, Liahona, nov. 2015, s. 45–46)

Ännu viktigare än de egenskaper som du hoppas på hos din make eller maka är de egenskaper som du utvecklar hos dig själv. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum tog upp detta när han sa:

Bild
Äldste David A. Bednar

En del ungdomar verkar ha en shoppinglista över egenskaper de vill att en partner ska ha och mäter deras potential: ”Har du allt det som jag kräver?” Om ni hoppas få en evig kamrat som har vissa andliga egenskaper måste ni först sträva efter att själva utveckla de här andliga egenskaperna. Sedan kommer någon som har de egenskaperna att dras till er. (I ”Understanding Heavenly Father’s Plan”, ChurchofJesusChrist.org; se även L&F 88:40)

När syster Carole M. Stephens verkade i Hjälpföreningens generalpresidentskap undervisade hon om samma sak:

Bild
Syster Carole M. Stephens

Studera Frälsarens liv och försök att bli mer som han. Om du kan utveckla dessa kristuslika egenskaper i ditt liv och sträva efter att bli mer som Frälsaren blir du bättre rustad för att bli make eller maka. (Face to Face with Elder Holland, Sister Stephens, and Elder Hallstrom [världsomfattande andakt för unga ensamstående vuxna, 8 mars 2016], facetoface.ChurchofJesusChrist.org)

Bild
ett par som poserar framför ett vattenfall

Det är viktigt att vi utvecklar kristuslika egenskaper och letar efter dem hos en framtida make eller maka, men vi måste vara noga med att inte utveckla orealistiska förväntningar på oss själva eller andra. Som äldste Hales lärde: ”Ingen av oss gifter sig med fullkomlighet, vi gifter oss med potential” (”Att möta utmaningarna i dagens värld”, s. 46).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka tycker du är de viktigaste kristuslika egenskaperna hos en make eller maka? Vad kan du göra nu för att själv utveckla dessa egenskaper?

Del 3

Hur kan jag bestämma mig för vem jag ska gifta mig med?

Att välja vem man ska gifta sig med bör vara ett noggrant och inspirerat beslut. President Thomas S. Monson återgav ett råd som var inramat i hans faster och farbrors hem: ”Välj din älskade, älska ditt val” (”Prästadömets kraft”, Liahona, maj 2011, s. 68).

Glöm inte att vi inte söker efter en enda förutbestämd kärlek. President Spencer W. Kimball lärde: ”Uttrycket ’själsfränder’ är ett påhitt och en illusion” (”Enighet i äktenskapet”, Liahona, okt. 2002, s. 38). Äldste Hales förklarade att när vi fattar viktiga beslut i livet, bland annat om äktenskap, ”förväntar sig vår himmelske Fader att vi använder vår handlingsfrihet, utforskar situationen i vårt eget sinne enligt evangeliets principer och kommer till honom i bön med vårt beslut” (”Den Helige Anden”, Liahona, maj 2016, s. 105).

Herren vill att vi ska investera våra bästa ansträngningar och tankeförmågor i beslutet om vem vi ska gifta oss med och söka bekräftande uppenbarelse om beslutet. Dessa och andra principer för att ta emot uppenbarelse lärdes ut till Oliver Cowdery tidigt under återställelsen.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 6:22–23 och 9:7–9. När du läser, uppmärksamma då principer om att ta emot uppenbarelse som kan hjälpa någon att besluta sig för om han eller hon ska gifta sig med en viss person. (Se även L&F 8:2–3; 11:12–14.)

Bild
en kvinna knäböjer i bön
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Skriv ett stycke som sammanfattar vad du lärt dig av dessa skriftställen om hur man kan ta emot uppenbarelse från Herren.