Institutet
Lektion 6 – Förberedelsematerial: Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud


”Lektion 6 – Förberedelsematerial: Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 6 – Förberedelsematerial”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
ett brudpar går utanför ett tempel

Lektion 6 – Förberedelsematerial till lektionen

Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud

Tillkännagivandet om familjen börjar med den högtidliga förklaringen att ”äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Har du någonsin funderat över varför profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan ständigt undervisar om den här sanningen? När du studerar den här lektionen kan du fundera över hur din tro på din himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa dig i din inställning till äktenskapet.

Del 1

Hur kan jag lättare förstå min himmelske Faders plan för mig om jag känner till hans perspektiv på äktenskapet?

Under de senaste åren har synen på äktenskap förändrats i många samhällen. Vilka åsikter har du hört om nyligen?

Inte långt efter att kyrkan hade organiserats ville Leman Copley att missionärer skulle predika evangeliet för medlemmarna i hans tidigare religiösa grupp, shakers. Shakers förkastade äktenskapet och trodde i stället på ett liv i total avhållsamhet. Profeten Joseph Smith frågade Herren om den här och andra trosuppfattningar och fick en uppenbarelse.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 49:15–16 och titta efter vad Herren förkunnar om äktenskapet.

Som ordet används i vers 15 betyder ordinera att ordna, inrätta eller utse i kraft av högre myndighet (se Merriam-Webster.com Dictionary, ”ordain”. Du kan skriva ner den här definitionen i dina skrifter). Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum betonade vikten av äktenskap mellan en man och en kvinna när han sa:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

En familj byggd på äktenskapet mellan en man och en kvinna ger den bästa omgivningen för att Guds plan ska kunna lyckas – en omgivning där barn kan födas, barn som kommer rena och oskyldiga från Gud och en omgivning där de kan lära och förberedas för det som behövs för ett framgångsrikt jordeliv och evigt liv i den kommande världen. …

Det [var Gud] som i begynnelsen skapade Adam och Eva i sin avbild, man och kvinna, och förenade dem som man och hustru … Var och en bär den gudomliga avbilden, men det är inom den äktenskapliga föreningen av man och kvinna till ett kött som vi får den kanske mest fullständiga innebörden av att vi skapats i Guds avbild – som man och kvinna. Varken vi eller någon annan dödlig kan förändra äktenskapets gudomliga ordning. Den är inte ett mänskligt påhitt. Ett sådant äktenskap kommer verkligen ”från ovan, från Gud” [se Dietrich Bonhoeffer, Letters and Papers from Prison, red. Eberhard Bethge (1953), s. 42–43] och är lika mycket en del av lycksalighetsplanen som syndafallet och försoningen. (Se ”Varför gifta sig? Varför bilda familj?Liahona, maj 2015, s. 52)

Äktenskapet är enligt Guds lag den heligaste relation som kan finnas mellan en man och en kvinna. President Howard W. Hunter förklarade:

Bild
President Howard W. Hunter

Mannen är inte hel utan kvinnan. Ingen av dem kan uppfylla ändamålet med sin skapelse utan den andra [se 1 Kor. 11:11; Mose 3:18]. Äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud [se L&F 49:15–17]. Det är enbart genom det nya och eviga äktenskapsförbundet som de kan förverkliga fullheten av de eviga välsignelserna [se L&F 131:1–4; L&F 132:15–19]. (Se ”Var en rättfärdig make och far”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 48)

De som ingår och håller det nya och eviga äktenskapsförbundet kan uppnå den högsta graden av härlighet i det celestiala riket (se L&F 131:1–4). Det är här vi ”förverkligar fullheten av de eviga välsignelserna”, som även kallas upphöjelse eller evigt liv. (Du får lära dig mer om det nya och eviga äktenskapsförbundet i lektion 10.)

Bild
en brud och en brudgum håller varandra i handen

Tänk på vad du har lärt dig under tidigare lektioner om det eviga livets natur. Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum sa:

Bild
Äldste Robert D. Hales

Faderns plan gör det möjligt för oss att ärva evigt liv, det liv våra himmelska föräldrar lever. I den planen ”är kvinnan inte oberoende av mannen eller mannen oberoende av kvinnan [i Herren]” [1 Kor. 11:11]. Det eviga livets innersta natur innefattar det eviga äktenskapet mellan man och kvinna, vilket är en nödvändig del av att bli som våra himmelska föräldrar. (”Frälsningsplanen: En helig skatt av vägledande kunskap”, Liahona, okt. 2015, s. 37)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur skulle du förklara varför äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och en nödvändig del av hans plan?

Del 2

Vad händer om jag inte gifter mig i det här livet eller om mitt äktenskap tar slut?

På grund av olika omständigheter gifter sig vissa människor aldrig i det här livet trots att de har en rättfärdig önskan. För en del av dem som gifter sig slutar äktenskapet med skilsmässa. President Dallin H. Oaks i första presidentskapet tog upp dessa omständigheter när han sa:

Bild
Dallin H. Oaks

En del som lyssnar till detta budskap säger förmodligen: ”Men jag då?” Vi vet att många värdiga, underbara sista dagars heliga för närvarande saknar de idealiska tillfällena och nödvändiga omständigheterna för sitt framåtskridande. Livet som ensamstående, barnlöshet, död och skilsmässa gäckar idealen och fördröjer uppfyllandet av de utlovade välsignelserna. … Men dessa missräkningar är endast tillfälliga. Herren har lovat att ingen välsignelse i evigheten ska förnekas hans söner och döttrar som håller buden, är trogna sina förbund och vill göra det rätta. (”Den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 72)

Även om vissa eviga välsignelser kanske inte kan upplevas fullt ut i det här livet är glädje och självförverkligande inget som undanhålls dem som inte är gifta. (Det här ämnet tas även upp i en senare lektion.) Alla kan uppleva varaktig glädje och meningsfull tillväxt och bidra på sätt som behövs nu som fullt aktiva deltagare i Guds plan och rike.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad skulle du säga till dem som känner att deras möjligheter till lycka och evigt liv har gått förlorade på grund av att de inte är gifta?

Del 3

Hur kan jag övervinna rädsla och uppleva glädje i äktenskapet genom att utöva tro på min himmelske Fader och Jesus Kristus?

Fundera på vilka frågor eller funderingar du eller andra omkring dig har om att gifta sig. Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum tog upp en anledning till att vissa skjuter på sina försök att gifta sig:

Bild
Quentin L. Cook

Vissa skjuter upp giftermålet tills de är färdigutbildade och har fått jobb. Fastän det är allmänt accepterat i världen uppvisar ett sådant tänkesätt inte någon tro, det följer inte nutida profeters råd och överensstämmer inte med den sunda läran. (”Välj förståndigt”, Liahona, nov. 2014, s. 47)

Bild
en ung vuxen tittar eftertänksamt på solnedgången

Motståndaren förstärker ofta rädslor, världsliga resonemang eller distraktioner som kan hindra människor från att söka äktenskap. En del är rädda före eller under äktenskapet eftersom de har sett vilka utmaningar en skilsmässa kan innebära. (I kommande lektioner får du lära dig om principer som kan hjälpa dig att stärka ditt äktenskap och förhindra skilsmässa.)

Vad kan hjälpa dig att se på äktenskapet med tillförsikt?

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Ordspråksboken 3:5–6, 2 Timoteusbrevet 1:7 och Läran och förbunden 6:36. Fundera över hur de här lärosatserna kan tillämpas på din inställning till äktenskapet.

Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt:

Bild
President Jean B. Bingham

Vi [är] ibland rädda att visa tillit eftersom vi inte förstår Guds fulländade kärlek och önskan att hjälpa oss. Men när vi studerar vår himmelske Faders plan och Jesu Kristi mission förstår vi att deras enda mål är vår eviga lycka och utveckling [se 1 Mose 1:39]. (”För att er glädje skall bli fullkomlig”, Liahona, nov. 2017, s. 86)

När ett par gifter sig och båda fortsätter att utöva sin tro så fortsätter vår himmelske Fader och Jesus Kristus att vägleda och välsigna dem. Äldste Hugh W. Pinnock sa följande som medlem i de sjuttio: ”Gud var djupt engagerad i [Adams och Evas] äktenskap, och han är lika intresserad och torde vara lika engagerad i varje äktenskap i dag” (”Hur man får äktenskapet att fungera”, Nordstjärnan, feb. 1982, s. 21). Vår himmelske Fader och Jesus Kristus vill hjälpa dig att lyckas med att skapa ett evigt äktenskap.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Bonnie H. Cordon, Unga kvinnors generalpresident, påpekade: ”Vi måste alla fråga oss: Hur håller jag mig på mittpunkten och undviker att förlita mig på mitt eget förstånd? Hur känner jag igen och följer Frälsarens röst när världens röster är så övertygande? Hur utvecklar jag tillit till Frälsaren?” (”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten”, Liahona, maj 2017, s. 6). Skriv ner dina tankar om president Cordons frågor i relation till äktenskapet. Fundera också på om det finns något som hindrar dig från att sträva efter (eller mer aktivt sträva efter) ett evigt äktenskap.