Institutet
Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår strävan att förstå samkönad attraktion och att älska våra HBT-syskon


”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Vår strävan att förstå samkönad attraktion och att älska våra HBT-syskon”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en grupp unga vuxna promenerar på stranden

Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen

Vår strävan att förstå samkönad attraktion och att älska våra HBT-syskon

Vi är alla älskade barn till himmelska föräldrar. Vi är också personer med unika talanger, förmågor och upplevelser. En del av Guds barn upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som lesbiska, homosexuella, bisexuella eller transpersoner, vilket ofta förkortas till HBT. (Ämnet transpersoner togs upp i lektion 7.) Hur har du reagerat på personer som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som HBT? Om du upplever dragning till personer av samma kön, hur har din upplevelse varit med familj, vänner och medlemmar i kyrkan? När du studerar det här materialet, fundera då över vad du kan göra för att bli mer som Frälsaren och behandla alla vår himmelske Faders barn kärleksfullt, inkluderande och respektfullt.

Del 1

Hur kan Frälsaren hjälpa mig att visa kärlek och respekt för dem som upplever dragning till personer av samma kön?

President Thomas S. Monson lärde att ”kärleken är själva kärnan i evangeliet, och Jesus Kristus är vårt föredöme” (”Kärlek – kärnan i evangeliet”, Liahona, maj 2014, s. 91). Mot slutet av sin jordiska verksamhet betonade Frälsaren vikten av att verkligen älska alla genom att ge sina lärjungar ”ett nytt bud”.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Johannes 13:34–35 och begrunda hur det här budet kan vägleda dig som Jesu Kristi lärjunge.

Liksom andra medlemmar i kyrkan har de som upplever samkönad attraktion vänner och familjer, hopp och drömmar, styrkor och svagheter, och de strävar efter att hantera livets utmaningar så gott de kan. Tyvärr finns det de som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som HBT som känner att det inte finns rum för dem i Herrens kyrka. I stället för att känna sig älskade och stöttade känner sig många avvisade, isolerade, förvirrade och rädda.

Bild
en ledsen ung vuxen ser ut genom ett fönster

Syster Carol F. McConkie sa följande när hon verkade som rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap:

Bild
Syster Carol F. McConkie

Vi kan inte vara eller ens kalla oss en Kristi lärjunge om vi inte hjälper andra längs … [förbunds]stigen. Jesu Kristi evangelium marginaliserar inte människor. Människor marginaliserar människor. …

Och om vi ska bygga Guds rike på jorden har vi behov av att alla kommer – kommer och gör sin del. (”Att lyfta andra” [Lifting Others] [2:49], ChurchofJesusChrist.org)

Bild
Jesus tröstar Maria och Marta

Tänk en stund på Frälsarens liv. När visade han kärlek till dem som hade svårt att känna sig accepterade? Fundera över hur du genom att tillämpa följande förslag kan bli bättre på att följa Frälsarens exempel på kärlek när du pratar med och umgås med personer som upplever dragning till personer av samma kön:

  1. Tala och handla med uppriktig omsorg, omtanke och medkänsla. Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Som kyrka borde ingen vara mer kärleksfull och medkännande. … Låt oss stå i främsta ledet vad gäller att uttrycka kärlek, hysa medkänsla och räcka ut en hand.” (”Låt oss stå i främsta ledet” [Let Us Be at the Forefront] [0:59], ChurchofJesusChrist.org; titta på videon för att lära dig mer.)

  2. Bygg förståelse genom att lyssna utan att döma. President Jean B. Bingham i Hjälpföreningens generalpresidentskap har sagt: ”Ett av de bästa sätten att bygga en god relation är att inte göra antaganden eller ha förutfattade meningar, utan att ha ett öppet sinne, ett öppet hjärta.” (För att lära dig mer, se på ”Fokusera på individen” [Focus on the One] [2:32], ChurchofJesusChrist.org.)

  3. Inse att känslor av dragning till personer av samma kön är verkliga. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”En sak som alltid är viktig är att bekräfta en persons känslor, att de är verkliga. Att de är äkta. Att vi inte förnekar att någon känner på ett visst sätt.” (För att lära dig mer, se ”Känslor är verkliga och äkta” [Feelings Are Real and Authentic] [0:47], ChurchofJesusChrist.org.)

  4. Fokusering på evig identitet. President Russell M. Nelson har sagt: ”Inte alla etiketter har samma värde. Men om någon etikett ersätter dina allra viktigaste kännetecken kan det skada din ande. … Inga kännetecken bör rubba, ersätta eller få högre prioritet än dessa tre bestående beteckningar: ’barn till Gud’, ’förbundets barn’ och ’Jesu Kristi lärjunge’” (”Val för evigheten” [världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022], JesuKristiKyrka.org).

  5. Hedra Guds bud och förbund. Att älska andra så som Frälsaren älskar oss innebär inte att vi håller med, stödjer eller främjar beteenden som strider mot Guds bud. Jesus Kristus lärde: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Johannes 14:15). Äldste D. Todd Christofferson har förklarat att det första budet, att älska Gud, är det första av en anledning: ”När vi sätter det första budet främst förminskas eller begränsas inte vår förmåga att hålla det andra budet [att älska vår nästa]. Tvärtom förhöjs och stärks den. … Vår kärlek till Gud stärker vår förmåga att älska andra mer fullständigt och fullkomligt eftersom vi i själva verket samarbetar med Gud i omsorgen om hans barn” (”The First Commandment First” [andakt vid Brigham Young University, 22 mars 2022], s. 2, speeches.byu.edu).

Vi visar kärlek till Gud och andra när vi tydligt förmedlar hans lära och bud på inkännande sätt. Som det står i de resurser om samkönad attraktion som kyrkan publicerat:

Kyrkans position angående vad som är moraliskt rätt har inte förändrats. Men det som håller på att förändras – och som behöver förändras – handlar om att hjälpa medlemmar i kyrkan att vara lyhörda och omtänksamma när de kommer i kontakt med dragning till personer av samma kön i sin egen familj, bland andra medlemmar i kyrkan, eller någon annanstans. (I Dragning till samma kön: Kyrkans ledare, ”Förmedla läran med kärlek”, JesuKristiKyrka.org, se även Dallin H. Oaks, ”Det som behöver ändras” [What Needs to Change] [video], ChurchofJesusChrist.org)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Ta några minuter till att begrunda din inställning och dina handlingar mot dem som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som HBT. Skulle du säga att dina tankar, ord och gärningar har stämt överens med Herrens befallning: ”Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra” (Johannes 13:34)? Om du upplever dragning till personer av samma kön, fundera då över hur du kan visa kärlek till dem som saknar förståelse för och medkänsla för din upplevelse.

Del 2

Vad bör jag veta om dragning till personer av samma kön?

Sådana begrepp som gay (syftar ibland allmänt på någon som attraheras av andra personer av sitt eget kön, och som i övrigt specifikt syftar på en man som attraheras av män), lesbisk (kvinna som dras till kvinnor) eller bisexuell (man eller kvinna som dras till båda könen) kan användas för en känsla, en identitet eller en livsstil. Kom ihåg att oavsett vilken term eller vilka termer en person använder för att identifiera sina sexuella känslor eller sin läggning, är vår viktigaste identitet den som en ”älskad son eller dotter till himmelska föräldrar” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org).

Bild
en leende kvinna

Utvecklingen av vår sexualitet är komplex och påverkas av många faktorer. Känslor av dragning till samma kön kan variera i intensitet, variera med tiden och är inte desamma för alla. Kyrkan har ingen officiell ståndpunkt vad gäller orsaker till samkönad attraktion. (Se ”Dragning till samma kön: Individen”, JesuKristiKyrka.org.)

Av djup kärlek till sina barn har vår himmelske Fader gett oss kyskhetslagen och befallt att sexuella relationer ”endast [är för] man och kvinna, lagligt vigda som man och hustru” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”). Den här lagen skyddar sexualitetens heliga syften i Guds plan och gäller alla Guds barn. Vår himmelske Fader har bestämt att sexuella relationer ska äga rum mellan män och kvinnor inom äktenskapsförbundet ”för att skapa barn och för att uttrycka kärlek” (Gospel Topics, ”Chastity”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Som svar på sociala påtryckningar om att ändra lärdomarna om kyskhetslagen har äldste D. Todd Christofferson sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Kyskhetslagen har tillämpats ända från begynnelsen. … Vår lära – inte bara tro, utan läran – att sexuella relationer endast är lämpliga och lagliga i Herrens ögon mellan man och kvinna som är lagligen gifta är oförändrade och kommer aldrig att förändras. (I Sarah Jane Weaver, ”Church’s Doctrine on Chastity Will Never Change, Says Elder Christofferson”, Church News, 5 feb. 2015, ChurchofJesusChrist.org)

Det är viktigt att skilja mellan känslor och beteenden. Att uppleva dragning till personer av samma kön eller att vara gay, lesbisk eller bisexuell gör inte en person syndig, dålig eller trasig. Men att agera på dessa känslor genom att bryta mot kyskhetslagen är ett brott mot vår himmelske Faders bud.

Bild
unga vuxna pratar och äter lunch tillsammans

På tal om kyrkans ståndpunkt vad gäller samkönad attraktion har president M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum sagt:

Bild
President M. Russell Ballard

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att ”upplevelsen av dragning till personer av samma kön är en komplex verklighet för många. Attraktionen i sig är ingen synd, men handlingen är det. Även om människor inte väljer att ha sådan dragning, väljer de hur de ska hantera den” [se Dragning till samma kön: Individen, avsnittet ”Är dragning till personer av samma kön en synd?JesuKristiKyrka.org]. (”Herren behöver dig nu!”, Liahona, sep. 2015, s. 15)

Herrens nåd är tillgänglig för alla som har brutit mot kyskhetslagen. Om de väljer att komma till honom och omvända sig, förlåter han dem.

Om medlemmar i kyrkan som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som HBT håller sina förbund kan de helt och fullt delta i kyrkan, inneha ämbeten och tjäna i templet (se D. Todd Christofferson, ”HBT-personer som lever efter Guds lagar kan helt och fullt delta i kyrkan” [LGBT People Who Live God’s Laws Can Fully Participate in the Church] [0:48], ChurchofJesusChrist.org; se även Läran och förbunden 97:8).

Om du upplever samkönad attraktion kan du fundera över hur resursen som nämns i delen ”Mer?” kan vara till nytta och hjälp för dig. Om du känner dig bekväm med det kan du också berätta om din upplevelse för en pålitlig familjemedlem, vän eller ledare i kyrkan. Var försiktig med att offentligt framställa dig själv på sätt som kan avleda från dina eviga mål.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan det vara bra för dig att bättre förstå vad kyrkans ledare lär om dragning till personer av samma kön?

Del 3

Hur reder jag ut alla motsägande åsikter om samkönad attraktion?

I dag finns det många olika perspektiv på äktenskap, familj, dragning till personer av samma kön och HBT-ämnen. När vi lär oss om de här ämnena är det viktigt att sträva efter att bättre förstå vår himmelske Faders eviga perspektiv.

President Bingham har sagt följande:

Bild
President Jean B. Bingham

Det perspektiv som tydliggör allt är ett evigt perspektiv: vår himmelske Faders fullkomliga, allomfattande perspektiv. …

Utifrån sin position ser Gud oss och allt omkring oss ”som de verkligen är, och … som de verkligen kommer att vara” [Jakob 4:13]. Hans perspektiv är långsiktigt snarare än begränsat till här och nu, vilket gör att han kan se vår gudomliga potential snarare än bara vårt nuvarande eller tidigare tillstånd. Och han ser på alla sina skapelser genom kärlekens lins. (”How to Be Happy Now—and Forever” [andakt vid Brigham Young University, 10 dec. 2019], s. 2, speeches.byu.edu)

När du läser följande sanningar och citat av profeter och apostlar som stödjer dem, fundera då över hur de kan hjälpa dig utveckla ett evigt perspektiv på samkönad attraktion.

  1. Vår himmelske Fader älskar alla sina barn (se 1 Nephi 11:17; 1 Johannesbrevet 4:9–10, 16).

    President Monson sa:

    Bild
    President Thomas S. Monson

    Er himmelske Fader älskar er — var och en. Den kärleken förändras aldrig. … Den finns för er när ni är ledsna eller glada, nedslagna eller hoppfulla. Guds kärlek är er vare sig ni tror att ni förtjänar den eller inte. (”Vi vandrar aldrig ensamma”, Liahona, nov. 2013, s. 124)

  2. Frälsaren förstår våra upplevelser fullständigt och vet hur han kan hjälpa och stärka var och en av oss (se Alma 7:11–12).

    President Oaks har sagt:

    Bild
    President Dallin H. Oaks

    Vår Frälsare upplevde och led till fullo alla jordiska utmaningar. … Därför förstår han våra prövningar, vår sorg, våra frestelser och våra lidanden, eftersom han villigt upplevde dem alla som en viktig del av sin försoning. Och på grund av detta ger hans försoning honom förmågan att bistå oss – att ge oss styrka att klara av allt. (”Styrkta genom Jesu Kristi försoning”, Liahona, nov. 2015, s. 61)

  3. Vi har alla en plats i Frälsarens kyrka och i vår himmelske Faders eviga plan för vår lycka (se Psaltaren 84:12–13; 1 Korintierbrevet 12:12–26; Mosiah 2:41).

    President Ballard har sagt:

    Bild
    President M. Russell Ballard

    Jag vill att alla som är medlemmar i kyrkan som är gay eller lesbiska ska veta att jag menar att ni hör hemma i riket och jag inser att det ibland kan vara svårt för er att förstå hur ni passar in i Herrens kyrka, men det gör ni. (”Questions and Answers” [andakt vid Brigham Young University, 14 nov. 2017], s. 3, speeches.byu.edu)

    En del som upplever dragning till personer av samma kön har också undrat hur de passar in i vår himmelske Faders plan för vår lycka efter det här livet. Profeter har försäkrat oss om att vår kärleksfulle himmelske Fader välsignar alla som vänder sig till och förblir trofasta mot honom. Äldste Ulisses Soares har sagt:

    Bild
    Äldste Ulisses Soares

    Samma principer gäller för dem av er som upplever dragning till personer av samma kön och som känner er missmodiga och hjälplösa. Och av den här anledningen kanske några av er känner att Jesu Kristi evangelium inte passar er längre. Om så är fallet vill jag försäkra er om att det alltid finns hopp i Gud Fadern och i hans lycksalighetsplan, i Jesus Kristus och hans försoningsoffer och i att leva efter deras kärleksfulla bud. I sin fullkomliga visdom, makt, rättvisa och barmhärtighet kan Herren besegla oss som sina så att vi kan föras till hans närhet och få evig frälsning, om vi är ståndaktiga och orubbliga i att hålla buden [se Alma 1:25] och alltid är rika på goda gärningar [se Mosiah 5:15]. (”Ta vårt kors”, Liahona, nov. 2019, s. 114)

  4. När vi fokuserar på vår himmelske Fader och Jesus Kristus och håller våra förbund med dem, kan vi bäras upp av hopp (se 2 Nephi 31:20).

    President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande medlem i första presidentskapet, vittnade:

    Bild
    President Dieter F. Uchtdorf

    Vi hoppas på Jesus Kristus, på Guds godhet, på den Helige Andens uppenbarelser därför att vi vet att vi blir bönhörda. … Detta att sätta vårt hopp till Gud … ger oss nytt mod i svårigheter och ger kraft till dem som känner sig hotade av fruktans, tvivlets och förtvivlans kringgärdande murar. (”Hoppets oändliga kraft”, Liahona, nov. 2008, s. 23)

Bild
Kristus, av Heinrich Hofmann
Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Prata med en familjemedlem eller en vän du har förtroende för om vad du lärde dig och kände när du läste det här materialet. Kom till lektionen redo att dela med dig av insikter du fick av samtalet.