Institutet
Lektion 2 – Lärarmaterial: Profeternas roll i att förkunna läran om den eviga familjen


”Lektion 2 – Lärarmaterial: ”Profeternas roll i att förkunna läran om den eviga familjen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 2 – Lärarmaterial”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Lektion 2 – Lärarmaterial

Profeternas roll i att förkunna läran om den eviga familjen

Familjen: Ett tillkännagivande för världen” börjar så här: ”Vi, första presidentskapet och de tolv apostlarnas råd i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, förkunnar högtidligen …” (JesuKristiKyrka.org). Den här lektionen hjälper eleverna att förstå profeternas heliga ansvar som väktare att förkunna Herrens vilja och varna för hot mot vår andliga välfärd. Eleverna får möjlighet att avgöra hur de kan utöva större tålamod och tro på Herren i sin strävan att lyssna till hans levande profeters undervisning om äktenskapet och familjen.

Lektionsförslag

Herren kallar profeter att agera som väktare på tornet.

Visa följande fråga före lektionen:

  • Varför väljer profeter att tala om svåra ämnen och bestrida socialt accepterade normer när de vet att deras ord kommer att uppröra vissa människor?

Inled lektionen med att be eleverna delge sina tankar om den här frågan. Som en del av diskussionen kan du tillsammans med eleverna läsa citatet av president Russell M. Nelson i del 1 i förberedelsematerialet.

  • Hur skulle ni sammanfatta president Nelsons undervisning? (Hjälp eleverna att identifiera sanningar som de här: Gud visar sin kärlek genom att kalla profeter att varna och skydda oss. Profeter visar att de bryr sig om alla människor genom att undervisa om sanning.)

  • Hur har du känt Guds kärlek genom levande profeters varningar, tillrättavisningar och undervisning? (Bär gärna själv ditt vittnesbörd om det här.)

Visa en av bilderna på en väktare som finns i förberedelsematerialet och ge eleverna tid att gå igenom Hesekiel 3:17–19.

  • Hur är profeterna som väktare på ett torn?

Du kan hålla upp ett exemplar av tillkännagivandet om familjen och fråga:

Herren befaller oss att följa profeterna i tålamod och tro.

Du kan be eleverna nämna några anledningar till att människor i gamla tider kunde ha valt att inte agera utifrån en väktares varning.

Använd gärna följande scenario (eller skapa ett som är mer relevant för dina elever) och be eleverna svara på efterföljande frågor:

Jorge har blivit undervisad om läran i tillkännagivandet om familjen sedan han var liten. Hans kusiner och några av hans vänner anser dock att läran är trångsynt och intolerant mot vissa livsstilsval. En del av det de säger verkar vettigt tycker Jorge. Han undrar om tillkännagivandet är föråldrat.

  • Vad har ni för tankar om Jorges situation?

  • Vilka influenser kan göra det svårt för många att acceptera vissa av lärosatserna i tillkännagivandet om familjen?

Be eleverna läsa Läran och förbunden 21:4–6. Påminn dem om att de här verserna syftar på profeten Joseph Smith och att de i förlängningen kan tillämpas på den nuvarande presidenten för Herrens kyrka.

  • Vad tror ni det innebär att ta emot profetens ord ”med största tålamod och tro” (v. 5)?

  • Hur skulle ni sammanfatta Herrens löften till dem som tar emot och hörsammar hans profets ord med tålamod och tro? (Du kan hjälpa eleverna att identifiera en princip liknande den här: Om vi lyssnar på profetens ord välsignar Herren oss och skingrar mörkrets makter.)

Förbättra vår undervisning och vårt lärande

Hjälp eleverna att lära på en djupare nivå. Fokusera din undervisning på vad eleverna måste uppleva och göra för att få personlig uppenbarelse och fördjupa sin omvändelse. Hur kan jag hjälpa dem att bygga vidare på det de redan vet? Hur kan jag hjälpa dem att lära på ett aktivt sätt och bidra till andras lärande? Hur kan du ge dem möjligheter att känna igen maningar från den Helige Anden?

För att hjälpa eleverna fundera över några exempel på den här principen kan du ge dem några minuter till att läsa skriftberättelsen de valde från del 3 i förberedelsematerialet. Du kan dela in klassen i små grupper och låta eleverna prata om sina svar på frågorna i aktiviteten ”Skriv ner dina tankar” i del 3. Annars kan du låta eleverna diskutera sina svar som klass.

Du kan också låta grupperna prata om alla eller några av följande frågor (eller så kan ni prata om dem som klass):

  • Vad har hjälpt dig i ditt eget liv att lyssna till Herrens profeters ord med tålamod och tro? Vad vet du om Herren som kan hjälpa dig att agera på hans profeters ord på det här sättet?

  • När har du känt dig välsignad eller fått mörkret skingrat på grund av ditt tålamod och din tro på profeternas ord?

  • Vilka uppmaningar har Herren nyligen gett genom sina profeter som kanske kräver tålamod och tro för att tas emot och följas?

Visa följande frågor och ge eleverna gott om tid att fundera över de frågor som är mest relevanta för dem. Uppmuntra dem att skriva ner och följa intryck de kanske får.

  • Om det är svårt för mig att acceptera något som en profet har sagt om äktenskapet eller familjen, vad ska jag då göra? Vad kan Herren vilja att jag ska göra i den här situationen?

  • Hur avsiktlig och konsekvent är jag i mina ansträngningar att lyssna på Herrens profeters undervisning om äktenskap och familj? Hur vill Herren att jag ska förbättra mig?

Vittna om sanningarna ni pratat om under lektionen. Försäkra eleverna om att Herren är villig att hjälpa dem i deras strävan att hörsamma profeternas ord med tålamod och tro.

Till nästa gång

Du kan be eleverna fundera över om de har undrat vem de ska bli en dag eller vad de ska göra i det här livet. Be eleverna att under bön studera förberedelsematerialet till nästa lektion med de här funderingarna i åtanke.