Institutet
Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Könstillhörighetens eviga natur och syfte


”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Könstillhörighetens eviga natur och syfte”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
en grupp unga vuxna på stranden

Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen

Könstillhörighetens eviga natur och syfte

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat om att vårt kön, som i den här och följande lektioner avser vårt biologiska kön vid födseln (om inget annat anges), ”i stor utsträckning [definierar] vilka vi är, varför vi är här på jorden och vad vi ska göra och bli” (”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, juni 2006, s. 51). När du studerar materialet till den här lektionen kan du fundera över hur vår himmelske Faders frälsningsplan kan hjälpa dig att bättre förstå vikten av din eviga identitet och ditt eviga syfte som en son eller dotter till himmelska föräldrar.

Obs: Könstillhörighet är en känslig fråga för många människor. Det här materialet är avsett att hjälpa dig förstå vår himmelske Faders lära om könstillhörighet och undersöka hur den tillämpas på olika omständigheter i vår värld i dag. Sök Andens hjälp för att förstå de budskap som Gud vill ge dig när du studerar.

Del 1

Hur kan min förståelse av könstillhörighet stärkas när jag bättre förstår min himmelske Faders plan?

I tillkännagivandet om familjen står det att ”alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar. Att det finns olika kön är nödvändigt för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org).

Begreppet kön kan ha olika betydelser för olika personer. Som det förklaras i kyrkans handbok: ”Som begreppet kön används i tillkännagivandet om familjen avser det biologiskt kön vid födseln” (Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 38.6.23).

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum sa om vår skapelse:

Bild
Äldste Richard G. Scott

Detta [skapelsen av man och kvinna] skedde andligt i din föruttillvaro, när du bodde i din himmelske Faders närhet. Du var man eller kvinna innan du kom till jorden. (”Glädjen av att leva efter den stora lycksalighetsplanen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 70)

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har vidare lärt att ”den tvåfaldiga skapelsen [av män och kvinnor] är nödvändig för frälsningsplanen” (i ”General Conference Leadership Meetings Begin”, 2 okt. 2019, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Bild
en man och en kvinna promenerar

Genom att förstå vår himmelska härkomst kan vi bättre förstå Guds plan för oss och bättre förstå betydelsen av vårt kön i den planen.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 1 Moseboken 1:26–27 och tänk på vad det innebär att vara skapad till våra himmelska föräldrars avbild.

Fundera över varför kön är nödvändigt i vår himmelske Faders plan. Här är några sanningar du kan begrunda:

Det eviga äktenskapet mellan en man och en kvinna är nödvändigt för att vi ska kunna bli som våra himmelska föräldrar. Det eviga livets, eller upphöjelsens, natur är en fortsättning på familjer i evigheten. Den här potentialen kan endast uppnås ”genom de inneboende skaparkrafterna i föreningen av man och kvinna i evigt äktenskap (se Läran och förbunden 132:19)” (Dallin H. Oaks, i ”General Conference Leadership Meetings Begin”).

”Enligt den gudomliga planen behövs både mannen och kvinnan för att skaffa barn till jorden och skapa den bästa miljön för barnens fostran och vård” (David A. Bednar, ”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, juni 2006, s. 52; se även 1 Moseboken 1:28).

Vår himmelske Fader ger män och kvinnor olika förmågor för att hjälpa dem uppfylla dessa och andra gudomliga ansvar i sin plan. Män och kvinnor behöver varandra för att utvecklas och nå sin högsta, eviga, potential. Äldste Bednar har sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Manliga och kvinnliga andar kompletterar och fullkomnar varandra, och män och kvinnor är därför avsedda att tillsammans utvecklas mot upphöjelse. …

Enligt gudomlig avsikt är manliga och kvinnliga andar olika, åtskilda och kompletterande. …

Den unika kombinationen av andlig, fysisk, psykisk och känslomässig förmåga hos man och kvinna behövdes för att genomföra lycksalighetsplanen. Ensamma kan varken man eller kvinna uppfylla ändamålet med sin skapelse. …

Mäns och kvinnors unika egenskaper bidrar till äktenskapets fullkomning, och samma egenskaper är viktiga för barnens fostran, vård och undervisning. (”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, s. 51–52)

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum och syster Ruth L. Renlund har också sagt:

Bild
Äldste Dale G. Renlund och syster Ruth L. Renlund

Mäns och kvinnors andar skapades för att komplettera varandra. Det är därför vårt kön inte är föränderligt i evigheterna – det utgör grunden för den yttersta gåva som vår himmelske Fader kan ge – hans slags liv. (”Den sexuella intimitetens gudomliga syften”, Liahona, aug. 2020, s. 14)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på betydelsen av vårt kön ur ett evigt perspektiv. Hur kan frälsningsplanen hjälpa dig förstå att ”olika kön är [nödvändiga] för den enskildes förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”)?

Del 2

Hur kan jag bättre förstå frågor om kön?

Bild
två unga vuxna kvinnor som samtalar

Du kanske har märkt att det i vår tid finns många olika uppfattningar om kön och identitet. Det finns de som skiljer begreppet kön från biologiskt kön. De pratar kanske om sin könsidentitet, vilket kan syfta på en persons inre uppfattning av sitt kön även om det inte är det biologiska könet. (Lägg märke till att det här skiljer sig från sexuell läggning, som handlar om fysisk, känslomässig och sexuell dragning till andra. Sexuell läggning tas upp i nästa lektion.)

En persons uppfattning av att vara man eller kvinna kan påverkas av kultur, sociala normer och fostran. Av dessa och andra skäl kan fasta könsstereotyper ibland orsaka förvirring för vissa människor och kan till och med vara skadliga. Exempelvis kan det finnas de som oroar sig för att deras intressen och förmågor inte stämmer överens med vissa kulturella och sociala förväntningar på deras biologiska kön. Det betyder inte nödvändigtvis att det finns en dissonans mellan deras biologiska kön och deras könsidentitet. Det är viktigt att komma ihåg att ett antal beståndsdelar utgör vår fullständiga personliga identitet, bland annat vår gudomliga identitet, vårt biologiska kön, gåvor, anlag, önskningar och val.

Även när vi förstår eviga sanningar om kön kan vår komplexa verklighet i livet resultera i svåra frågor eller omständigheter. Fundera över följande poänger:

  • Av skäl som vi inte helt förstår upplever en del personer någon gång i livet ”en känsla av bristande överensstämmelse mellan sitt biologiska kön och sin könsidentitet. Därför kan de identifiera sig som transpersoner. Kyrkan tar inte ställning till orsakerna till att människor identifierar sig som transpersoner” (Allmän handbok38.6.23).

  • En del personer kan känna sig illa till mods eller frustrerade över de kulturella och sociala förväntningar som hör ihop med deras biologiska kön.

  • Som det står i Allmän handbok: ”I ytterst ovanliga fall föds ett barn med könsorgan som inte är tydligt manliga eller kvinnliga” (38.7.7). Det här kallas ofta intersexualism. Den här omständigheten, och hur den hanteras av föräldrar eller medicinska rådgivande, kanske, eller kanske inte, påverkar personens könsidentitet.

Som det står i en av kyrkans publikationer om ämnet transsexualitet ställs personer som identifierar sig som transpersoner inför ”komplexa utmaningar”. De ”är lika förtjänta av kristuslik kärlek som vilka som helst av Guds barn och ska bemötas med lyhördhet, vänlighet och medkänsla” (”Transpersoner: Hör jag hemma i kyrkan som medlem?”, JesuKristiKyrka.org). I stället för att låta bristande förståelse eller orättfärdigt dömande diktera hur vi interagerar med andra, kan vi ”försöka se andra genom kristuslika ögon” (”Transpersoner: Vad kan jag göra för att visa kristuslik kärlek?JesuKristiKyrka.org).

Bild
unga vuxna pratar tillsammans
Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan jag vara mer eftertänksam och lyhörd när jag pratar om kön med andra och betänker den komplexa verklighet som de jag känner eller kommer i kontakt med har?

Del 3

Vad gör jag om jag har frågor om min könsidentitet?

Om du har frågor om ditt kön eller upplever känslor av könsdysfori ska du veta att du är älskad av din himmelske Fader och din Frälsare. De finns alltid där för dig. Fundera över hur Jesus Kristus och hans evangelium kan hjälpa och stärka dig. De resurser för transpersoner som publicerats av kyrkan tar upp dessa viktiga sanningar och påminnelser:

Frälsaren förstår helt och fullt våra unika omständigheter. Som dödliga är vår förståelse begränsad. Vi kan liksom Nephi förkunna att vi ”vet att [Gud] älskar sina barn, men [vi] vet inte vad allting betyder” (1 Nephi 11:17). (Se ”Transpersoner: Förstår Frälsaren verkligen vad jag går igenom?”, JesuKristiKyrka.org)

Alla omkring dig kommer inte att vara fullkomliga i att visa kärlek, medkännande eller lyhördhet. I världen i dag är det lätt att ta anstöt och att ge anstöt. Stora utmaningar kan göra oss sårbara för oavsiktliga förolämpningar som orsakas av malplacerade ord eller omdömeslösa kommentarer. Som medlemmar i kyrkan lär och växer vi ständigt. (”Transpersoner: Hör jag hemma i kyrkan som medlem?”, JesuKristiKyrka.org)

Syster Michelle D. Craig, första rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, har också sagt:

Bild
Syster Michelle D. Craig

Sista dagars heliga ser ut på många olika sätt, men ”alla är lika inför Gud” [2 Nephi 26:33]. … Oavsett vem du är eller vad du brottas med, är du inbjuden till Herrens bord. (”Andlig kapacitet”, Liahona, nov. 2019, s. 21)

Var förvissad om att alla evangeliets välsignelser är tillgängliga för den som väljer att lyda Guds bud. Du kan ”ingå och hålla löften till Gud” och ”vandra i hans ljus och delta i hans kyrka” vare sig du upplever könsdysfori eller inte (”Transpersoner: Hur kan jag bidra till Herrens rike?”, JesuKristiKyrka.org).

I kyrkans handbok står det att ”transpersoner som avstår från medicinsk, kirurgisk eller social övergång till det motsatta könet och är värdiga får inneha ämbeten i kyrkan och ta emot tempelrekommendationer och tempelförrättningar” (Allmän handbok, 38.6.23). (Obs: ”Social övergång innebär att en person ändrar klädsel eller utseende, eller byter namn eller pronomen, i avsikt att presentera sig som något annat än sitt biologiska kön vid födseln” [Allmän handbok, 38.6.23].) Om du vill förstå mer kan du prata med din biskop eller grenspresident.

Även om det inte är emot kyrkans riktlinjer eller lära kan du begränsa din förmåga att nå dina eviga mål om du offentligt framställer dig själv som transperson. President Oaks har sagt:

Bild
President Dallin H. Oaks

Var försiktig med hur du beskriver dig själv. … Den enda egenskap som ska karaktärisera oss är att vi är en son eller dotter till Gud. Det faktumet överskuggar alla andra egenskaper. (”How to Define Yourself”, New Era, juni 2013, s. 48)

Var och en av oss är ett Guds barn som kan uppnå evigt liv. Varje annan stämpel … är temporär eller trivial ur ett evigt perspektiv. Välj inte att stämpla er själva eller se på er själva utifrån förhållanden som begränsar ett mål som ni kan sträva emot. (”Vad leder det här till?Liahona, maj 2019, s. 61–62)

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har gett oss följande betygelse:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Alla [har] gåvor. Alla har talanger, alla kan bidra till att utveckla den gudomliga planen i varje generation. … Så många av er gör ert allra bästa. Och när ni som bär de tyngsta bördorna här på jorden står upp och försvarar Guds plan att upphöja sina barn, är vi alla redo att stödja er. Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsetts och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom. Ingen är förutbestämd att få mindre än allt vad Fadern har för sina barn. (Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015, s. 52)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan lärdomarna i den här lektionen och tro på Jesus Kristus hjälpa dig eller någon du känner att ta upp frågor om kön?