Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 6: Kommunikasjonen mellom Gud og mennesket


Kapittel 6

Kommunikasjonen mellom Gud og mennesket

President Brigham Young forkynte at vår «fremste plikt [er] å søke Herren helt til vi åpner for kommunikasjon fra Gud til vår egen sjel». Like etter profeten Joseph Smiths død fortalte Brigham Young om en drøm derJoseph besøkte og underviste ham: Joseph gikk mot oss. Han så meget alvorlig, men elskverdig ut og sa: Befolket være ydmyke og trofaste og sørge for å bevare Herrens ånd, og den vil lede dem på rett vei. Vær forsiktig med å avvise den stille, lave stemme. Den vil lære dem hva de skal gjøre og hvor de skal gå. Den vil gi rikets frukter… Si til brødrene at hvis de vil følge Herrens ånd, vil de komme riktig’» (JH). Alle Guds barn har det privilegium å bli opplyst ved Kristi ånd og motta personlig åpenbaring ved Den hellige ånd når de oppriktig søker Herren.

Brigham Youngs læresetninger

Kristi ånd gis til alle Guds barn for å opplyse dem og hjelpe dem å kjenne godt fra ondt

Herrens ånd opplyser hvert menneske som kommer inn i verden. Det er ingen som lever på jorden som ikke, mer eller mindre, opplyses av den Herre Jesu ånd. Det blir sagt om ham at han er verdens lys. Han opplyser alle som kommer inn i verden, og alle og enhver har, fra tid til annen, lyset fra sannhetens ånd på seg [se Johannes 1:9, 8:12; Moroni 7:16; L&p 84:46] (DBY, 32).

Jeg tror ikke et øyeblikk at det har vært en mann eller kvinne på jorden, fra Adams tid til i dag, som ikke har blitt opplyst, opplært og undervist ved Jesu Kristi åpenbaringer. «Hva, den uvitende hedningen?» Ja, ethvert menneskelig vesen som har hatt et friskt sinn. Jeg tror absolutt ikke at menneskenes barn har blitt fratatt privilegiet å motta Herrens ånd til å lære dem å skjelne rett fra galt (DBY, 32).

Jeg … tror virkelig at ikke noe er kjent uten ved den Herre Jesu Kristi åpenbaring, enten det gjelder teologi, vitenskap eller kunst (DBY, 38).

Det finnes mennesker med talent, med stort intellekt, med evne til å tenke og med kunnskap om mekaniske innretninger. De er eksperter på det, selv om de ennå ikke vet hvor de får sin intelligens fra. Herrens ånd har ikke ennå helt [sluttet] å streve med menneskene og tilby dem kunnskap og intelligens, derfor åpenbarer den for dem, gir dem opplæring, underviser dem og leder dem (DBY, 33).

Gud er her. Hans innflytelse fyller opp det uendelige rom. Han har sine sendebud gjennom alle sine henders gjerninger. Han våker over alle sine skapninger, han kjenner vel alle deres handlinger, deres følelser og tanker, for hans intelligens og kraft fyller det uendelige rom [se L&p 88:6-13]. Ikke at han i egen person gjør det, men hans ånd, og han er her og underviser, leder og veileder jordens nasjoner (DBY, 32).

Gud taler til sine barn ved åpenbaring

Dette folk tror på åpenbaring. Dette folk trodde og tror at Herren har talt fra himmelen. De trodde og tror at Gud har sendt engler for å forkynne det evige evangelium, ifølge Johannes’ vitnesbyrd [se Åp. 14:6-7] (DBY, 38).

Vi hører det ofte bli sagt at de levende orakler må være i Kirken for at Guds rike kan opprettes og ha fremgang på jorden. Jeg vil gi en annen versjon av dette synspunkt. Jeg sier at Guds levende orakler, eller åpenbaringens ånd, må være i hvert enkelt individ, så de kan kjenne frelsesplanen og holde seg på den vei som fører dem til Guds nærhet (DBY, 38).

Herren er ikke personlig overalt, men han har sine representanter som taler og handler for ham. Hans engler, hans sendebud, hans apostler og tjenere er utnevnt og bemyndiget til å handle i hans navn. Og hans tjenere er bemyndiget til å gi råd og befale i de største og det som måtte regnes som de mest ubetydelige saker, for å undervise, lede og veilede hans hellige (DBY, 41).

Ingen kan få innflytelse i dette rike, og bevares i det og foredle sitt kall uten at Guds kraft er med ham. Alle må leve slik at de kan ha Den hellige ånds lys, ellers vil de ikke ha noen tillit til seg selv, til sin religion eller til sin Gud, og før eller senere vil de vende seg bort fra troen (DBY, 33).

En herre spurte meg hvordan jeg ledet folket ved åpenbaring. Jeg lærer dem å leve slik at Åpenbaringens ånd kan gjøre det klart for dem hvilke plikter de har fra dag til dag, så de kan lede seg selv. For å kunne få slik åpenbaring er det nødvendig at folket lever slik at deres ånd er så ren som et ubeskrevet papirark som ligger på skrivebordet foran [skribenten], klart til å ta imot ethvert tegn som skribenten måtte sette på det (DBY, 41).

Intet jordisk argument, ingen jordisk tenkning kan åpne intelligente veseners sinn og vise dem himmelske ting. Det kan kun åpenbaringens ånd gjøre [se 1. Korinterbrev 2:9-14] (DBY, 37).

Den Herre Jesu Kristi åpenbaringer, sannhetens ånd, vil oppdage alt og gjøre det mulig for alle som har den å skille sannhet fra villfarelse, lys fra mørke, det som hører Gud til fra det som ikke hører Gud til. Det er det eneste som vil gjøre det mulig for oss å forstå Guds Sønns evangelium, Guds vilje og hvordan vi kan bli frelst. Følg det, og det vil føre til Gud, lysets kilde, der porten vil være åpen og vårt sinn vil bli opplyst så vi kan se, vite og forstå tingene som de er (DBY, 34).

Ingen kan kjenne Jesus Kristus uten at det åpenbares til ham fra himmelen [se 1. Korinterbrev 12:3] (DBY, 37).

Uten åpenbaring direkte fra himmelen er det umulig for noen person fullt ut å forstå frelsesplanen (DBY, 38).

Uten Guds åpenbaringer vet vi ikke hvem vi er, ikke hvor vi kom fra og ikke hvem som dannet jorden hvor vi lever og rører oss og er til (DBY, 37).

Når åpenbaringens ånd fra Gud inspirerer et menneske, blir dets sinn åpnet så det kan se den skjønnhet, orden og herlighet som kjennetegner jorden og dens innbyggere, formålet med dens skapelse, og Skaperens hensikt med å befolke den med sine barn. Da kan vedkommende klart forstå at vår eksistens her er kun i den hensikt å bli opphøyet og gjenopprettet til vår Fader og Guds nærhet (DBY, 37).

I enhver del av Guds åpenbaringer slik de er gitt til menneskenes barn, eller til noe annet individ i himmelen eller på jorden, må et menneske for å forstå dem ha Ånden hvorved de ble gitt - Ånden som åpenbarer slike ting for forståelsen og gjør dem kjent for sinnet (DBY, 39).

Vi skulle alle leve slik at åpenbaringens ånd kan diktere til og skrive på hjertet og fortelle oss hva vi skulle gjøre i stedet for våre foreldres og læreres tradisjoner. Men for å gjøre dette må vi bli som små barn, og Jesus sier at hvis vi ikke blir det, kan vi ikke komme inn i himmelens rike. Hvor enkelt det er! Lev fri for misunnelse, ondskapsfullhet, vrede, strid, bitre følelser og ond tale i våre familier og om våre naboer og venner og alle jordens innbyggere, uansett hvor vi møter dem. Lev slik at vår samvittighet er fri, ren og klar (DBY, 36).

ShoulSkulle du få et syn eller en åpenbaring fra Den allmektige, en som Herren ga deg angående deg selv eller dette folk, men som du ikke skal fortelle noen om fordi du ikke er riktig person eller fordi folket ikke bør bli kjent med den nå, skulle du stenge den inne og forsegle og låse den like tett som himmelen er stengt for deg og være taus som graven. Herren har ikke tillit til dem som avslører hemmeligheter, for det er ikke trygt for ham å åpenbare seg for slike mennesker (DBY, 40-41).

Hvordan vet vi at profeter skrev Herrens ord? Ved åpenbaring. Hvordan vet vi at Joseph Smith ble kalt av Gud til å opprette hans rike på jorden? Ved åpenbaring. Hvordan vet vi at dette folks ledere forkynner sannheten? Ved åpenbaring (DBY, 38).

Hvordan kan du vite at dette siste-dagers verk er sant? Du kan vite det kun ved åpenbaringens ånd direkte fra himmelen. Hva viste deg at dette verk er sant…? Var det ikke åpenbaringens ånd som hvilte på deg?… Du skulle tilføye litt dag for dag, du skulle tilføye litt etter hvert som Herren gir det - litt her og litt der, og bevare sannheten i din tro og forståelse, helt til du blir fullkommen for Herren og er beredt til å motta mer om Guds rike (DBY, 36).

Når dere har arbeidet trofast i mange år, vil dere lære dette enkle faktum - at hvis deres hjerter er innstilt på det som er rett og dere ennå fortsetter å være lydige, fortsetter å tjene Gud, fortsetter å be, vil åpenbaringens ånd være i dere som en kilde med levende vann som veller frem til evig liv [se L&p 19:38, 63:23]. La ingen slutte å be fordi han ikke har bønnens ånd, og la heller ikke noen jordiske omstendigheter skynde på dere mens dere utfører denne viktige plikt. Ved å bøye dere ned for Herren og be ham velsigne dere vil dere ganske enkelt finne dette resultat - Gud vil forøke velsignelsene på dere timelig og åndelig (DBY, 46).

En av våre viktigste plikter er å søke Guds vilje i daglig bønn

Hvis jeg skulle skille mellom alle de plikter som kreves av menneskenes barn, fra den første til den siste, ville jeg plassere først den plikt å søke hen til Herren vår Gud til vi åpner kommunikasjonen fra himmelen til jorden - fra Gud til vår egen sjel. Hold alle veier i deres hjerter rene for ham (DBY, 41).

Hvis vi holder oss nær til ham, vil han holde seg nær til oss. Hvis vi søker ham tidlig, skal vi finne ham. Hvis vi bruker vårt hode trofast og med flid fra dag til dag for å kjenne og forstå Guds sinn og vilje, er det like lett som, ja, jeg vil si lettere enn det er å kjenne hverandres sinn (DBY, 42).

La oss være ydmyke, ivrige, underdanige og føye oss etter Herrens vilje, og det er ingen fare, for da vil vi ha hans Ånd som veileder. Hvis vi åpner vår munn og påkaller vår himmelske Fader, i Jesu navn, vil vi få bønnens ånd (DBY, 44).

Herren sier: Jeg vil at mitt folk skal søke meg for å få de velsignelser de trenger. Og i stedet for å regne bønn blant de plikter som er pålagt oss som siste-dagers-hellige, skulle vi leve slik at vi ser på den som et av de største privilegier vi har fått, for hvis det ikke var for bønnens kraft, hva ville det da ha blitt av oss, både som et folk og som enkeltpersoner? (DBY, 43.)

Det er de siste-dagers-helliges plikt å be uopphørlig og gi takksigelse for alt, å anerkjenne Herrens hånd i alt og å underkaste oss hans krav (DBY, 42).

La enhver mann og enhver kvinne påkalle Herrens navn, og det av et rent hjerte, mens de er på arbeid såvel som i sitt lønnkammer, mens de er sammen med andre såvel som når de er alene, og be Faderen i Jesu navn om å velsigne dem og bevare og lede dem på - og lære dem - livets og frelsens vei og gjøre dem i stand til å leve slik at de vil få denne evige frelse som vi er ute etter (DBY, 43).

Det spiller ingen rolle om dere eller jeg har lyst til å be, når tiden er inne til å be, så be. Hvis vi ikke har lyst til det, skulle vi be til vi får lyst (DBY, 44).

Noen av brødrene kommer til meg og sier: «Bror Brigham, er det min plikt å be når jeg ikke har det minste av bønnens ånd i meg?» Ja, det stemmer at menneskene fra tid til annen er rådville og fylt av bekymringer og problemer, deres ploger og andre redskaper er i ustand, deres dyr har kommet bort og tusen ting gjør dem rådville. Likevel lærer vårt skjønn oss at det er vår plikt å be, enten vi har spesiell lyst til å be eller ikke. Min lære er at det er deres plikt å be, og når tiden kommer til å be, skulle John si: «Dette er stedet og dette er tiden til å be. Bøy knærne ned på gulvet, og gjør det med en gang.» Men John sa: «Jeg ønsker ikke å be, jeg har ikke lyst til det.» Ned på knærne, sier jeg, og knærne bøyes og han begynner å tenke og reflektere. Kan du si noe? Kan du ikke si: Gud, vær barmhjertig mot meg, en synder?» Ja, han kan gjøre dette, hvis han kan reise seg og forbanne sin nabo for noen ugjerninger. Nå, John, åpne din munn og si: Herre, vær barmhjertig mot meg. «Men jeg føler ikke bønnens ånd.» Det er ingen unnskyldning, for du vet hva som er din plikt (DBY, 45).

Hvis djevelen sier at du ikke kan be mens du er sint, så gi ham beskjed om at det har ikke han noe med, og be til dette vanviddets vesen er drevet bort og du igjen har fått ro i ditt sinn (DBY, 45).

Når du står opp om morgenen, før du tillater deg en munnfull mat, kaller du din hustru og dine barn sammen, bøyer deg ned for Herren, ber ham tilgi deres synder og beskytte dere gjennom dagen, bevare dere fra fristelse og alt ondt, lede deres skritt i riktig retning så dere kan gjøre noe den dagen som kan bli til nytte i Guds rike på jorden. Har du tid til å gjøre dette? Eldster, søstre, har dere tid til å be? (DBY, 44.)

Be alltid deres bønner før dere går på arbeid. Glem det aldri. En far - familiens overhode - skulle aldri la være å kalle sin familie sammen og vie seg og dem til hærskarenes Herre og be om at hans Hellige ånd må lede dem gjennom dagen - nettopp denne dagen. Led oss i dag, gi oss veiledning i dag, bevar oss i dag, frels oss fra synd mot deg eller noe annet vesen i himmelen eller på jorden i dag! Hvis vi gjør dette hver dag, vil vi den siste dag vi lever være beredt til å oppnå en høyere herlighet (DBY, 44).

Dere vet at det er noe spesielt i vår tro og vår religion aldri å be Herren gjøre noe uten å være villig til å hjelpe ham så godt som vi kan, og da vil Herren gjøre resten (DBY, 43).

Jeg vil ikke be Herren gjøre noe som ikke jeg er villig til å gjøre (DBY, A3).

Hvis jeg ber ham gi meg visdom med hensyn til noe som kreves av meg i livet, eller med hensyn til min egen kurs eller den mine venner, min familie, mine barn eller de jeg presiderer over følger, og ikke får noe svar fra ham, og deretter gjør mitt aller beste ut fra min dømmekraft, er han forpliktet til å godta og hedre den handlingen, og han vil gjøre det på alle måter (DBY, 43).

La enhver hellig, når han ber, be Gud om det han trenger for å bli i stand til å fremme rettferdighet på jorden. Vet dere ikke hva dere skal be om, så la meg fortelle dere hvordan dere skal be. Når dere ber i lønndom sammen med familien, hvis dere da ikke vet noe å be om, så underkast dere deres Fader i himmelen og be ham inntrengende om å lede dere ved Den hellige ånds inspirasjon, og om å lede dette folk og bestemme hans rikes saker på jorden, og la det bli med det. Be ham sette dere nettopp der han vil ha dere og fortelle dere hva han vil dere skal gjøre, og la dere føle at dere er der og kan gjøre det (DBY, 45-46).

La alle være inderlige i bønn inntil de kjenner det som er av Gud for seg selv og blir sikre på at de vandrer på den vei som fører til evig liv. Da vil misunnelse, uvitenhetens avkom, forsvinne og intet menneske vil være tilbøyelig til å sette seg selv over en annen, for en slik følelse er ikke akseptabel i himmelens orden. Jesus Kristus ønsket aldri å bli annerledes enn sin Fader. De var og er ett. Hvis et folk ledes ved Jesu Kristi åpenbaringer og de er kjent med dette ved sin trofasthet, trenger de ikke å frykte for at de ikke vil bli ett i Jesus Kristus og se øye til øye (DBY, 42).

Studieforslag

Kristi ånd gis til alle Guds barn for å opplyse dem og hjelpe dem å kjenne godt fra ondt

  • Tenk på hvordan Kristi lys eller Herrens ånd virker. (Se også L&p 88:6-13, Moroni 7:12-19.) Hva vil det si å «opplyses av den Herre Jesu ånd»?

  • Hvordan kan vi kjenne evige normer for «rett fra galt»?

  • På hvilke måter sier president Young at Herrens ånd fremdeles «strever med menneskene»?

  • Ved hvilken kraft som «fyller det uendelige rom» øver Herren påvirkning på sine barn? I hvilken betydning er ikke Gud langt fra noen av oss? (Se også Ap.gj. 17:27.) Hvilke tegn ser du på at Gud påvirker det som skjer over hele verden?

Gud taler til sine barn ved åpenbaring

  • Hvem er bemyndiget av Herren til å motta åpenbaring for hele Kirken? (Se også L&p 21:4-5, 28:2, 43:3-4, 90:3-5.) Hvem er de «levende orakler»? Hvilket ansvar har vi i forhold til de levende orakler?

  • President Young sa at frelsens læresetninger kan bli kjent kun ved åpenbaring. Hvilke åpenbaringer vil Herren gi oss som enkeltpersoner? (Se også 2. Nephi 32:5, 4. Mosebok 11:29.)

  • Hvordan sier president Young at vi kan vite at vi blir ledet i overensstemmelse med Guds vilje? På hvilke betingelser kan vi få veiledende åpenbaring «dag for dag» gjennom livet?

  • Hvilket løfte gis dem som arbeider «trofast i mange år» i bønn, lydighet og tjeneste? Hvilke erfaringer har du hatt med bønn som har hjulpet deg å få Ånden inn i ditt liv?

En av våre viktigste plikter er å søke Guds vilje i daglig bønn

  • Hva sier president Young er vår «fremste» plikt som medlemmer av Kirken?

  • På hvilke betingelser er det sannsynlig at vi får «hans Ånd som veileder»? (Se også 3. Nephi 19:9, 24.)

  • Hvilket konkret råd ga president Young angående bønn?

  • Hva er president Youngs sterke formaning til dem som ikke har lyst til å be?