Seminar
Enhet 7: Dag 1, 2 Nephi 11-16


Enhet 7: Dag 1

2 Nephi 11-16

Innledning

Profeten Jesaja levde ca 100 år før Nephis tid. (Jesaja begynte å profetere en gang før 740 f.Kr., og fortsatte å profetere i over 40 år, frem til 701 f.Kr.; se Veiledning til Skriftene, “Jesaja”.) På mange måter kan Nephi ha hatt den samme beundring og kjærlighet for Jesaja som vi i dag har for profeten Joseph Smith. Vi vet fra Nephis skrifter at han “frydet” seg over Jesajas ord (se 2 Nephi 11:2). Slik det står i 2 Nephi 12-16, siterte Nephi fra Jesajas skrifter, som fantes på messingplatene. Disse skriftene beskrev det gamle Israels stolthet og ugudelighet og de straffedommer som ventet dem. Jesaja fortalte også om sitt syn fra Herren, der han ble renset for sine synder.

2 Nephi 11:1-8

Nephi fryder seg over Jesajas vitnesbyrd om Jesus Kristus

Tenk på en gang da en annens vitnesbyrd om Frelseren gjorde inntrykk på deg. Les 2 Nephi 11:2-3, og finn ut hvilken erfaring Nephi, Jakob og Jesaja hadde med Jesus Kristus.

Herren kaller profeter til å vitne om ham. Ved å studere vitnesbyrdene til vitner om Jesus Kristus, kan vi styrke vår tro på Jesus Kristus og glede oss i ham.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din noen tanker om hvorfor du tror det er viktig å ha et vitnesbyrd om Jesus Kristus fra flere profeter.

Finn de fire gangene Nephi sa “min sjel fryder seg” i 2 Nephi 11:4-6. Du kan gjerne markere disse i Skriftene.

Å “fryde” seg over noe betyr at man finner stor tilfredsstillelse og glede i det.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din tre eller flere “Min sjel fryder seg”-utsagn som representerer elementer av evangeliet du gleder deg over. Forklar hvorfor hvert av disse gir deg glede.

Les 2 Nephi 11:8, og skriv hva Nephi håpet ville komme av ditt studium av Jesajas skrifter.

2 Nephi 12:1-5

Jesaja profeterer at et tempel vil bli bygget i de siste dager

Forestill deg et stort fjell. Kan du tenke deg noen sammenligninger som kan gjøres mellom et fjell og et tempel?

Les 2 Nephi 12:2-3, 5, på jakt etter hva Gud lovet å grunnfeste i de siste dager. “Fjellet der Herrens hus står” betyr et Herrens tempel. Hva sier disse versene om hvilke velsignelser som vil komme fra Herrens hus i de siste dager?

Bilde
Spirene på Salt Lake tempel

Det kan være lurt å skrive i Skriftene noe sånt som dette: Gud har bygget templer for å lære oss sine veier og hjelpe oss å vandre på hans stier (se 2 Nephi 12:23).

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hvordan hjelper templer oss å vandre på Herrens stier?

    2. Hvordan kan du forberede deg til å tre inn i templet?

2 Nephi 12-15

Denne leksjonen vil ikke gi detaljert hjelp for å forstå 2 Nephi 12-15. Men når du leser og grunner på disse kapitlene i din personlige lesning av Mormons bok, bør du se etter konsekvensene av stolthet og synd. Følgende kommentarer eller forklaring vil også hjelpe deg i lesingen:

2 Nephi 12:6-18. Legg spesielt merke til alle henvisninger om å tilbe avguder, samt ord og bildespråk som viser stolthet – for eksempel: oppløftet, hovmod, stolt, oppblåst og høy. Dette vil hjelpe deg å forstå hvorfor slike alvorlige straffedommer ventet disse menneskene.

2 Nephi 12:9-11. “Den ringe mann” (vers 9) betyr en vanlig mann. Både “den ringe mann” og “stormannen” vil bli ydmyket ved Jesu Kristi annet komme hvis de er stolte (se vers 11).

2 Nephi 12:12-13. “Herrens dag” er en tid med straffedommer. Kristi annet komme vil være en “Herrens dag” hvor de ugudelige vil bli tilintetgjort.

2 Nephi 13-14. I 2 Nephi 13 finner vi fortsettelsen av Jesajas drøfting om hva som vil skje hvis israelittene vedvarer i sin ugudelighet. Jesaja kalte Israels kvinner “Sions døtre” (vers 16), noe som tyder på at de er paktens barn. Jesaja sammenlignet dem med en stolt kvinne som er forbannet av Herren, og alle hennes smykker og andre fysiske prydgjenstander blir tatt fra henne (se 2 Nephi 13:16-26). Til sammenligning inneholder 2 Nephi 14 Jesajas beskrivelse av hva som vil skje hvis Sions døtre ydmyker seg, omvender seg og vender seg til Herren. Hvis du har tilgang til en Kirkens utgave av Bibelen, kan du bruke fotnotene for Jesaja 3 for hjelpe deg å forstå 2 Nephi 13:16-26.

Bilde
Jesaja

2 Nephi 15:8-22.Ordet ve brukes om en tilstand av dyp sorg. Jesaja brukte det seks ganger i disse versene da han utpekte israelittenes synder. Jesaja visste at hvis israelittene ikke omvendte seg, ville konsekvensene av deres synder bringe dyp sorg – spesielt ved selve dommen. Hvis Jesaja var profet på jorden i dag, ville han finne de samme slags synder som han så blant israelittene?

  1. Les 2 Nephi 15:20. Skriv i skriftstudiedagboken din hvordan noen i dag kaller det gode ondt eller det onde godt.

2 Nephi 16:1-8

Jesaja blir kalt som profet

Jesajas skrifter er rike på symbolikk. Symboler er én måte Herren lærer oss om evangeliets prinsipper på. Slik det står i 2 Nephi 16, beskrev Jesaja sin opplevelse av å se Herren. Når du leser 2 Nephi 16, må du huske følgende symboler og deres mulige betydninger:

Serafer: Engler som bor i Guds nærhet. Profeten Joseph Smith sa at “en Guds engel har aldri vinger” (History of the Church, 3:392). Englenes vinger symboliserte deres evne til å bevege seg og til å handle.

Røyk: Kan tilkjennegi Herrens nærhet (se Johannes åpenbaring 15:8).

Urene lepper: Uverdighet.

Glødende kull (ild): Rensemiddel, lik Den hellige ånds rensende kraft.

Alter: Et alter var bokstavelig talt stedet der ofre ble gjort. Her kan det hentyde til det offer som ble gjort av Jesus Kristus på våre vegne – forsoningen.

  1. Les 2 Nephi 16:1-7, og skriv svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hva sa en av serafene om Hærskarenes Herre?

    2. Hva tror du Jesaja mente da han sa: “Ve meg! Det er ute med meg, for jeg er en mann med urene lepper”? Hvorfor følte han det plutselig slik? (I 3 Nephi 27:19 finner du et forslag.)

    3. Hva skjedde som forandret Jesajas følelse av uverdighet?

    4. Hvordan skulle denne opplevelsen forberede Jesaja til å gå ut blant folket og forkynne omvendelse?

En av de store sannheter vi kan lære av det som hendte da Jesaja ble kalt, er at vi kan bli renset for vår uverdighet ved Jesu Kristi forsoning. Grunn på en gang da du følte forsoningens rensende kraft.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert 2 Nephi 11-16 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: